Kjøpe Kia er vel i og for seg greit, det har jo blitt fine biler det. Ser man på motorvalg, vil jo det få en stor betydning for annenhåndsverdien, dersom det i det heletatt finnes en annenhåndsverdi som er noe å snakke om etter la oss si 5 år på en Kia. Diesel har ofte en tendens til å ligge høyere i pris enn bensin, hvorfor skjønner jeg ikke helt.
Så har Kiaen halvert seg i verdi på 5 år(rent hypotetisk), og man bestemmer seg for å kjøre denne bilen til den ikke går mer, mer eller mindre. Hva ville jeg da hatt av bensin eller diesel?
Bensin!
Kjører man litt i helger og ferier, så er det jo helt ok med bensin, man slipper en hel drøss med dyre feil, typ turbohavarier og EGR problematikk osv. For ikke å snakke om commonrail-motorer med høytrykkspumper som ryker grunnet dårlig dieselkvalitet osv. Dysefeil.. Ja det er såpass mange dyre komponenter som kan feile.
Bensinmotoren har som oftest ingen turbo, har som oftest 4 sylindre på de fleste biler med idag 4 coiler som kan feile og injectionsystemer er så og si feilfrie vil jeg si etter at alle nå kjører elektronisk innsprøytning for lengst. Man slipper feilende glødeplugger og startproblemer på høyfjellet med vokset diesel i systemet, svakt batteri og defekt tileggsvarmer.
Så kjører jeg jo diesel selv da, men da av det ikke fullt så moderne slaget. En 94 modell Mercedes med 3 liters sekser uten turbo og en halv million på telleren. Kjempegreier det, 136hk er ordentlig daue saker og VAG sin 140hk 2.0TDI er som en rakett i forhold. Det geniale er at motoren har generelt få komponenter som faktisk kan feile, og at den går bare den får dieselen levert, den kan starte kun ved hjelp av sveiv om man er litt kraftig i overarmen. Bilen har koblet bort EGR og har ingen turbo, lavt effektuttak, men forholdsvis høyt forbruk på 0,8 i snitt. Motoren er som ny den, og mangler alle de komponenter som feiler på moderne motorer. Skulle jeg kjørt noe annet hadde det blitt bensin, og det uten tvil når man har knotet en del med kameraters BMW dieseler og Mercedes dieseler som er noe nyere.
Jeg sitter jo med en bil som aldri slites ut, men bruker like mye som en bensinmotor gjerne. Literprisen er marginalt billigere, og årsavgiften en god del høyere. Jeg hadde nok kommet bedre ut av det med en bensinmotor kanskje?
At man blir klissete på henda av å holde tankepistolen, så er det et dårlig argument mot å kjøpe dieselbil, har aldri blitt seig på henda av å tanke diesel, men ok.
Uff, for et rotete og rart innlegg fra meg nok en gang