Bil, båt og motorsykkel Hva bør en velge idag? bensin eller dieselmotor?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.648
Antall liker
12.884
Sted
Smurfeland
Uproblematisk om du bruker plasthanskene som stort sett finnes ved alle pumpene..
Sant, de gangene det faktisk er plasthanser ved pumpene. Eller de gangene man bare ikke tenker over at man må bruke beskyttelse for å fylle drivstoff, og uforvarende bare løfter opp pumpa uten å tenke seg om.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.648
Antall liker
12.884
Sted
Smurfeland
Jeg har opplevd det flere ganger, og syns det er noe ordentlig svineri.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.326
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Forbruket virker å være større forskjeller på i praksis enn hva som er oppgitt. BMWen min (diesel) ligger nå på gjennomsnittlig 0.49 i forbruk (litt lavere om sommeren). En kamerat som hadde samme versjon i bensinutgaven hadde forbruk på rundt 0,75.
Høres fornuftig ut. Du kan regne 30% høyere forbruk bensin kontra diesel for sammenlignbare motorer. A6'n min bruker 0.5 på blandet kjøring.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Forbruk har ikke mye å si i totalregneskapet for de som kjører 10-15k i året.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg sliter egentlig litt med å forstå at en bil som bruker mer suppe og slipper ut fler gram co2 er mer miljøvennlig enn en bil som slipper ut mindre co2 og konsumerer en mindre mengde drivstoff...

Det er jo slik det er på nye bensin/sieselmotorer idag.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er jo litt som å sammenligne vannkraft og gasskraft med tanke på miljø.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
870
Antall liker
1.113
Kjøpe Kia er vel i og for seg greit, det har jo blitt fine biler det. Ser man på motorvalg, vil jo det få en stor betydning for annenhåndsverdien, dersom det i det heletatt finnes en annenhåndsverdi som er noe å snakke om etter la oss si 5 år på en Kia. Diesel har ofte en tendens til å ligge høyere i pris enn bensin, hvorfor skjønner jeg ikke helt.

Så har Kiaen halvert seg i verdi på 5 år(rent hypotetisk), og man bestemmer seg for å kjøre denne bilen til den ikke går mer, mer eller mindre. Hva ville jeg da hatt av bensin eller diesel?
Bensin!
Kjører man litt i helger og ferier, så er det jo helt ok med bensin, man slipper en hel drøss med dyre feil, typ turbohavarier og EGR problematikk osv. For ikke å snakke om commonrail-motorer med høytrykkspumper som ryker grunnet dårlig dieselkvalitet osv. Dysefeil.. Ja det er såpass mange dyre komponenter som kan feile.

Bensinmotoren har som oftest ingen turbo, har som oftest 4 sylindre på de fleste biler med idag 4 coiler som kan feile og injectionsystemer er så og si feilfrie vil jeg si etter at alle nå kjører elektronisk innsprøytning for lengst. Man slipper feilende glødeplugger og startproblemer på høyfjellet med vokset diesel i systemet, svakt batteri og defekt tileggsvarmer.

Så kjører jeg jo diesel selv da, men da av det ikke fullt så moderne slaget. En 94 modell Mercedes med 3 liters sekser uten turbo og en halv million på telleren. Kjempegreier det, 136hk er ordentlig daue saker og VAG sin 140hk 2.0TDI er som en rakett i forhold. Det geniale er at motoren har generelt få komponenter som faktisk kan feile, og at den går bare den får dieselen levert, den kan starte kun ved hjelp av sveiv om man er litt kraftig i overarmen. Bilen har koblet bort EGR og har ingen turbo, lavt effektuttak, men forholdsvis høyt forbruk på 0,8 i snitt. Motoren er som ny den, og mangler alle de komponenter som feiler på moderne motorer. Skulle jeg kjørt noe annet hadde det blitt bensin, og det uten tvil når man har knotet en del med kameraters BMW dieseler og Mercedes dieseler som er noe nyere.

Jeg sitter jo med en bil som aldri slites ut, men bruker like mye som en bensinmotor gjerne. Literprisen er marginalt billigere, og årsavgiften en god del høyere. Jeg hadde nok kommet bedre ut av det med en bensinmotor kanskje?

At man blir klissete på henda av å holde tankepistolen, så er det et dårlig argument mot å kjøpe dieselbil, har aldri blitt seig på henda av å tanke diesel, men ok.

Uff, for et rotete og rart innlegg fra meg nok en gang:(
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.326
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Så har Kiaen halvert seg i verdi på 5 år(rent hypotetisk), og man bestemmer seg for å kjøre denne bilen til den ikke går mer, mer eller mindre. Hva ville jeg da hatt av bensin eller diesel?
Bensin!
Kjører man litt i helger og ferier, så er det jo helt ok med bensin, man slipper en hel drøss med dyre feil, typ turbohavarier og EGR problematikk osv. For ikke å snakke om commonrail-motorer med høytrykkspumper som ryker grunnet dårlig dieselkvalitet osv. Dysefeil.. Ja det er såpass mange dyre komponenter som kan feile.
Skal du ha bilen til den konker; dvs 18år i snitt og du sparer 7000 per år drivstoffkostnader, så dreier deg seg om kr 126 000 spart + renter.
Dieselmotorer er mer driftsikre og dermed billigere å holde enn bensinmotorer. Det er dette, i tillegg til økonomien, som gjør diesel no.1 valg i krevende installasjoner.
Har slitt ut (?) 6 Forder med dieselmotor og Audien min har gått 475 000km. Alle med turbo og ingen av dem har hatt noe motorproblemer av noe slag. Audien bruker fremdeles ikke olje....
 
  • Liker
Reaksjoner: kns

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Som ny bruktbil står Kia seg overraskende godt i pris. Har Kia som konebil og de aktuelle bruktbilene var så dyre at det ble vurdert som uaktuelt.
Med lav innkjøpspris, opplevd kvalitet som en typisk japse, 7 års garanti og fornuftige servicepriser ligger alt til rette for et rimelig bilhold.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Så har Kiaen halvert seg i verdi på 5 år(rent hypotetisk), og man bestemmer seg for å kjøre denne bilen til den ikke går mer, mer eller mindre. Hva ville jeg da hatt av bensin eller diesel?
Bensin!
Kjører man litt i helger og ferier, så er det jo helt ok med bensin, man slipper en hel drøss med dyre feil, typ turbohavarier og EGR problematikk osv. For ikke å snakke om commonrail-motorer med høytrykkspumper som ryker grunnet dårlig dieselkvalitet osv. Dysefeil.. Ja det er såpass mange dyre komponenter som kan feile.
Skal du ha bilen til den konker; dvs 18år i snitt og du sparer 7000 per år drivstoffkostnader, så dreier deg seg om kr 126 000 spart + renter.
Dieselmotorer er mer driftsikre og dermed billigere å holde enn bensinmotorer. Det er dette, i tillegg til økonomien, som gjør diesel no.1 valg i krevende installasjoner.
Har slitt ut (?) 6 Forder med dieselmotor og Audien min har gått 475 000km. Alle med turbo og ingen av dem har hatt noe motorproblemer av noe slag. Audien bruker fremdeles ikke olje....
De færreste biler varer 18 år.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.145
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Valget mitt ville vært bensin. Diesel er billigere i dag. Men tror ikke det innen 1 år maks. Da ser vi nok samme pumpepris på
begge deler, evt bensin litt billigere. Det er ut nå med diesel. Det vil merkes både på marked og drivstoffpriser.
Staten er ute etter alle dieseldyrene som sikkert alle har fått med seg. Og har de først begynt å grave der, så slutter de
ikke så fort :) Så totalen og med utskter fremover, gå for en mindre turboladet bensinbil.
Vet ikke hvor mye du har i budsjett? Har eid selv Volvo S60 2013 med 1,6 liter turbo på 150 hk. Denne er ikke så
ille på forbruk. Den ligger vel på blandet kjøring ca 0.75. Disse blir ofte levert med bensinvarmer med timerfunskjon.
Kom ut til varm bil til angitt tid. Var dette på min. Meget kjekt. I tillegg er dette en meget god bil og kjøre.
Driftsikkert er det også. Vært meget lite trøbbel med disse bensinmodellene. Så kan varmt anbefale deg en slik.
Disse fåes jo i stv utgave, da V60. Disse er fra 2011 og til nå. En 2011 modell kan anskaffes fra 220.000 kr
som V60 T3 bensin med 150 hk. Det er billigste på finn. Uansett valg, lykke til :)

Mvh Øyvind
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.633
Antall liker
7.297
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Generelt sett er det Mercedes og amerikanske biler som varer lengst før de skrotes. Mercedes pga gamle, uslitelige biler og relativt høy verdi (mao de er verdt å reparere på). Amerikanske biler pga at de ikke selges mye av i Norge i dag, og den relativt store mengden gamle, oppshaina anerikanere drar opp snittmengden kraftig.

Når 16-17-18 år gamle billigbiler skranter, så gidder ingen å bruke mere på å reparere de enn det koste for en ny gammel billigbil, som er 4-5 år nyere.

Johan-Kr
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har kjørt en del nå for å teste ut litt. Kia er endevendt og kan ikke sammenliknet med gamle modeller. De står seg iikt eller bedre enn andre ting jeg har sett på i både pris og kvalitet.

Jeg vurderte å kjøpe en Citroen Cactus med 1.2 bensin. 82hk holder til den bilen. Den veier vel 950kg med fører. Dessverre blir den forliten, selv om den til det daglige er stor nok.

Budsjettet er opp mot 350,- eks. innbyttepris på bilen jeg har i dag som er på ca.65k.

Jeg har vurdert og prøvekjørt Citroen Grand Picasso og synes den var veldig bra, men fant meg ikke helt til rette med tanke på div. rariteter og løsninger.
Honda Civic stasjonsvogn virket bra, men litt traust og lite komfortabel. Opel Insignia var høyt på listen men blir litt liten. Nye Mondeo var fin, men ikke hva jeg følte meg helt til rette i. Kia med sin Ceed sw, Carens ligger høyest på listen med hva jeg føler meg komfortabel i samt markedets beste garantier og priser etter hva man får for pengene spør du meg. MB/BMW/Audi/Lexus/Bruktbil er ikke aktuelt nå.

S60 synes jeg blir trang. Pen bil, men som kommende familiefrakter må jeg opp i størrelse. Volvo kan fort bli dyrt for en ny og velutstyrt modell.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Dersom KIA Carens er den bil du har sett deg ut og dekker dine behov, så ville eg valgt diesel utgaven. Det er rett og slett fordi at KIA ikke akkurat har de mest moderne og økonomiske bensin motorer pr d.d. og selv om deres diesel heller ikke er blandt de mest moderne, så har de et betydelig lavere reellt forbruk i en såpass stor bil sammenlignet med utgavene med bensinmotor. Og ikke minst så gir den 115 HK diesel 260 Nm i dreiemoment, mot 136Hk bensin som gir "bare" 164 Nm, og det er en forskjell du merker ved last i bilen og/eller motbakker på landeveien.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.145
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg har kjørt en del nå for å teste ut litt. Kia er endevendt og kan ikke sammenliknet med gamle modeller. De står seg iikt eller bedre enn andre ting jeg har sett på i både pris og kvalitet.

Jeg vurderte å kjøpe en Citroen Cactus med 1.2 bensin. 82hk holder til den bilen. Den veier vel 950kg med fører. Dessverre blir den forliten, selv om den til det daglige er stor nok.

Budsjettet er opp mot 350,- eks. innbyttepris på bilen jeg har i dag som er på ca.65k.

Jeg har vurdert og prøvekjørt Citroen Grand Picasso og synes den var veldig bra, men fant meg ikke helt til rette med tanke på div. rariteter og løsninger.
Honda Civic stasjonsvogn virket bra, men litt traust og lite komfortabel. Opel Insignia var høyt på listen men blir litt liten. Nye Mondeo var fin, men ikke hva jeg følte meg helt til rette i. Kia med sin Ceed sw, Carens ligger høyest på listen med hva jeg føler meg komfortabel i samt markedets beste garantier og priser etter hva man får for pengene spør du meg. MB/BMW/Audi/Lexus/Bruktbil er ikke aktuelt nå.

S60 synes jeg blir trang. Pen bil, men som kommende familiefrakter må jeg opp i størrelse. Volvo kan fort bli dyrt for en ny og velutstyrt modell.
Plassen inni S60/V60 er meget bra. Du burde hvertfall sett og prøvd en. De er nydelig og kjøre.
De fåes fra 220.000. En 2013 modell ca 310.000, da med R-designpakke, som er å anbefale.
Jeg har eid mye opp gjennom tiden og S60`en er den jeg har hatt mest glede av.
Skal sies jeg er MEGET kresen i bilvalg :) Jobber og med bil til dagen.
Se bilde av en slik her i R-design og Passion Red, nydelig ;)

2011_Volvo_V60_T6_R-Design_station_wagon_(2011-03-02)_02.jpg
720ae__Volvo-V60-R-Design-532.jpg
volvo_v60_r_design.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg har kjørt en del med 1.9l 320nm diesel og det føles både svakt og lite responsivt sammenlignet med min tyngre bensinbil med 2l 300nm.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Jeg har kjørt en del nå for å teste ut litt. Kia er endevendt og kan ikke sammenliknet med gamle modeller. De står seg iikt eller bedre enn andre ting jeg har sett på i både pris og kvalitet.

Jeg vurderte å kjøpe en Citroen Cactus med 1.2 bensin. 82hk holder til den bilen. Den veier vel 950kg med fører. Dessverre blir den forliten, selv om den til det daglige er stor nok.

Budsjettet er opp mot 350,- eks. innbyttepris på bilen jeg har i dag som er på ca.65k.

Jeg har vurdert og prøvekjørt Citroen Grand Picasso og synes den var veldig bra, men fant meg ikke helt til rette med tanke på div. rariteter og løsninger.
Honda Civic stasjonsvogn virket bra, men litt traust og lite komfortabel. Opel Insignia var høyt på listen men blir litt liten. Nye Mondeo var fin, men ikke hva jeg følte meg helt til rette i. Kia med sin Ceed sw, Carens ligger høyest på listen med hva jeg føler meg komfortabel i samt markedets beste garantier og priser etter hva man får for pengene spør du meg. MB/BMW/Audi/Lexus/Bruktbil er ikke aktuelt nå.

S60 synes jeg blir trang. Pen bil, men som kommende familiefrakter må jeg opp i størrelse. Volvo kan fort bli dyrt for en ny og velutstyrt modell.
Plassen inni S60/V60 er meget bra. Du burde hvertfall sett og prøvd en. De er nydelig og kjøre.
De fåes fra 220.000. En 2013 modell ca 310.000, da med R-designpakke, som er å anbefale.
Jeg har eid mye opp gjennom tiden og S60`en er den jeg har hatt mest glede av.
Skal sies jeg er MEGET kresen i bilvalg :) Jobber og med bil til dagen.
Se bilde av en slik her i R-design og Passion Red, nydelig ;)

Vis vedlegget 302792
Vis vedlegget 302795
Vis vedlegget 302797
Hvorfor i all verden skal han bruke samme beløp på en 2 til 3 år gammel bruktbil med mindre plass og under halve garantitiden, sammenlignet med den KIA han har sett på ?
Ja, Volvo V60 er god å kjøre, og eg fant veldig enkelt en god sittestilling for mine 185cm, men den er mye mindre innvendig enn det utvendig størrelse tilsier imo. Grunn til at eg påstår det er fordi at eg for ca mnd siden fraktet folk og baggasje rundt i nettop en Volvo V60, og eg må si at eg ble skuffet over både plass i baksetet og bagasjerom, sammenlignet med andre biler på samme størrelse eg har kjørt tidligere.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.145
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kia/Hyundai har komt seg, men føles fortsatt plastikk når man setter seg inn. Hjulstøy er mer merkbart
i de fleste japanske/koreanske bilene. Føles ikke på langt nær like kompakt og fint å kjøre.
Jeg vet jeg hadde valgt noe annet enn Kia/Huyndai. Forhandler selv både Nissan, Mazda, Subaru og
hadde Hyundai frem til jul på jobben. Ingen av disse kunne måle seg kvalitetsmessig og følelsesmessig kvalitet
i forhold til den S60`en jeg hadde. Hvis man ikke har like store krav til bil som f.eks meg :) , ja så kan
man velge noe rimeligere og nyere, på bekostning av ting nevnt over.

For all del, man kan få en nesten ny Mazda 6 stv med bensin til 300k. De er gode og kjøre og med masse plass.
Eneste de mangler etter min mening er bedre støyisolering. Hjulstøy er som sagt et problem på mange
japanske og koreanske biler. Det skal spares en plass her og en plass der. Da blir det rimeligert, ja.
Bedre? Nei..... Jeg tar ikke valget for han. Bare foreslår ;) Det er ofte svært skjelden at f,eks en
slik Volvo V60 vil behøve noe garantiarbeid grunnet dyre feil. Men da kan man velge en superforsikring
som dekker evt motor og drivverk på bruktbiler. Så er man mer safe uansett. En ting skal man og huske.
En 2-3 år gammel bil som holder alle foreskrevne servicer har jeg INGEN betenkeligheter med å anbefale
vs ny bil. Det store verditapet er gjort. Dermed taper man faktisk MINDRE penger enn om man kjøper ny bil.
Men nå er ikke dette en tråd om garanti. Men om bensin/diesel valg :)
Men dette er MIN mening. Om noen vil ta det til seg er opp til hver enkelt ;)

95oktan hilsen fra Øyvind
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.326
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Kia/Hyundai har komt seg, men føles fortsatt plastikk når man setter seg inn.
Men S60 er den største plastbomba du får i klassen. Dørtrekkene og hele den ruvende midtkonsollen som strekker seg mellom setene er av den kjipeste hardplast. Jeg prøvesatt en V60 og den har helt uakseptabel interiørfinish.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Helt enig. S/V60 er en plastbombe. Forstår ikke at de kan forsøke noe slik i en bil som liksom skal være litt luksus samtidig som den er et fornuftig valg?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
V60 er tøff, men ikke stor nok synes jeg. Volvo er det ikke noe galt med, men her i gården prioriteres plass og komfort høyere enn design og bruktbil om så kan sies.

Volvo er oppe i BMW/MB leieren når det gjelder pris og der er jeg egentlig ikke interessert i. Statusbil er ikke viktig, da hadde nok ikke Kia vært i kikkerten.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.145
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ai ai ai. Plast er det jo pokker i alle biler :) Er faktisk foskjell på hvordan det blir brukt og hvordan det SER ut.
Men smaken er som baken, den er delt. Heldigvis. Når der klirrer i plastikken og knappene virker løse når de
trykkes på og setene er LANGT fra behagelig. Da snakker jeg PLASTIKK følelse. Følt kvalitet vil jeg si er
høyere i en Volvo enn en Kia. Noe annet og. En V60 R-design med skinnseter er langt unna en Kia Carens.
Jeg vil si det er lurere investerte kroner i en Volvo fra 2013 til 300K enn en Kia 2015 til 300K.
Om 4 år kan man se hvilken som er verdt mest og fortsatt føles "som ny". Det er viktig. Eller?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kjøpe en forliten bil fra 2013 eller kjøpe en stor nok bil fra 2015? Nå gjør jeg ikke dette for å tjene penger på dette, bil er galskap investering uansett. Hva syntes du om nye Carens forresten? Eller andre nye Kia modeller du har testet ut? Sportage for eks.?

Det blir ikke V60. Eller bruktbil.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.326
Antall liker
8.777
Torget vurderinger
1
Jeg har kjørt en del med 1.9l 320nm diesel og det føles både svakt og lite responsivt sammenlignet med min tyngre bensinbil med 2l 300nm.
Den motoren gikk ut for lenge siden.
Dette er hva bladet Bil sa om etterfølgeren, som nå er ertsattet av noe enda bedre, for nøyaktig syv år siden:

"I tillegg til at motoren er meget stillegående, jobber den meget harmonisk sammen med den manuelle sekstrinns gearkassen. Dette må være en av de mest elastiske motorene på markedet, vi kan i hverfall ikke huske å ha kjørt noe tilsvarende noen gang. Den drar oss fram uten problemer i femtegir ved turtall rundt 1000 o/min uten antydning til protester i form av vibrasjoner. Vi kan faktisk kjøre på sjettegir i bytrafikkk...."

De har skjedd mye dieselmotorer de siste årene, men selv min trekker fra 1000 omdreininger i femtegir....
 
  • Liker
Reaksjoner: kns

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.105
Antall liker
14.660
Dersom planen er famileforøkelse vil jeg anbefale å låne et av de bakovervendte barnesetene som brukes fra sånn ca 2 år og oppover og putte de i kandiatbiler. Disse setene er store. Min forrige bil var en Skoda Ocativa som er en ganske stor stasjonsvogn. Det var ubehagelig å sitte i passasjersetet foran med et slikt beist av et barnesete i setet bak. Nå løste det seg som regel greit ved at minste ungen med det lille sete var plassert bak førersetet der jeg satt og og den større ungen med det store setet bak passasjersetet, men det var ikke spesielt god plass til samboeren min foran.

Ditto med bagasjeplass - en barnevogn tar stor plass i bagasjerommet og det er mye pikkpakk som skal med når man har småbarn med på tur.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg snakket om Fiat sin kvikke 1.9 som finnes hos blant annet Opel og SAAB.

Forøvrig en triveligere motor enn den moderne 1.6 VAG dieselen.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.145
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kjøpe en forliten bil fra 2013 eller kjøpe en stor nok bil fra 2015? Nå gjør jeg ikke dette for å tjene penger på dette, bil er galskap investering uansett. Hva syntes du om nye Carens forresten? Eller andre nye Kia modeller du har testet ut? Sportage for eks.?

Det blir ikke V60. Eller bruktbil.
Her var mye av svaret jeg gav til andre innleggere. MEn du må for guds skyld kjøpe det DU vil ha :)
Noe annet ville være galskap. Jeg har kjørt det meste fra Hyundai. Det er samme som Kia.
Mange av deres modeller bygges på samme lest og de er vel i fusjon begge disse merkene
om jeg husker rett. Men om en V60 er for liten så kan du sjekke ut den nye Mazda 6, noe som og
vil være noe annet en Kia. De kan fåes til edruelige nybilpriser med bensinmotor og som stv.
Mazda_6_Winner.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Superb er mye mindre enn det ser ut som pga bredde i lasterom. En V70 svelger mye mer og er mitt 1. valg hvis vi får en unge til.

Hadde helt ny Touran med 1.6 diesel og dsg som leiebil og selv samboer som ikke bryr seg etterlyste gamle SAAB'en da leiebilen var forferdelig.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har i 10 år kjørt Caddy og transporter av forskjellige varianter til daglig i jobb men når arbeidsdagen er over lengter jeg ikke inn en vw. Skoda er det mest aktuelle i vw slekten, men nå har jeg jo egentlig bestemt meg litt her. Av stv er det MB e klasse av temmelig ny årgang og ikke skrotnisse mekke varianter som har rulle 4 ganger rundt appelsinen vår som gjelder. airmatic hadde da vært behagelig, men igjen så må en betale også.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.105
Antall liker
14.660
Ja, Superb er en superb familiefrakter. Et hav av bakseteplass i lengden - ikke så mye i bredden, men det har liten praktisk betydning så lenge det er maks fire i bilen. Svært god bagasjeplass. Så lenge det er snakk om småbarn går det også mye bagasje inne i bilen pga den store benplassen i baksetet - kan stue mye i dørken der når ungene uansett sitter i barneseter. Men bilen er lang mer enn den er bred.

Omtrent like spennende som en ihelkokt potet selvsagt, men får jobben med transport fra A til B gjort. Har vært godt fornøyd med min doning. Jeg byttet fra Octavia til Superb fordi Octaviaen var for liten rett og slett.

Neste bil blir Tesla.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
DSG kassen til VW er i mine øyne helt forferdelig grusom. Makan til masete røftgirende girkasse har jeg aldri vært borti. Har kjørt denne girkassen i Touran 175hk R en liten stund. Men kjapt går det!
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Når det gjeller valg av diesel eller bensin bør en også se på kostnader over tid.
Har en en moderne dieselbil utover garantien kan det fort bli kostbart ifb dieselpumpe, dyser osv.
Feil på RGV ventiler hvis de fortsatt er i bruk, og faren med slitt turbo og motor utrusing pga motoren fortsetter å gå på oljen som kommer fra turboen.
Jeg kjører 25-30000km i året og pleier å ha bilene ganske lenge, og en BMW mekaniker sa at jeg ikke burde kjøpe diesel pga kostnader som kommer.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Her i huset vil det bli en årlig kjørelengde på rundt 10 000km.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.971
Antall liker
8.387
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bur du i utkanten, og/eller har lange køyrestrekningar relativt ofte, har nok diesel fleire poeng enn bensin. Og motsett, dersom det kjem urbane dieselrestriksjonar, og du bur slik at du ikkje køyrer så langt, vert det rimelegare med bensinbil. Men eg ville tru at elbil er det mest fornuftige til bykøyring, så kvifor ikkje det?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vi bor på Lambertseter i Oslo, utenfor sentrum. Er dog lite i sentrum med bil, der er jeg nesten daglig med min diesel varebil så jeg klarer å holde meg unna ellers. Det viktigste for meg er at jeg sitter godt i bilen, god garanti og feel-good faktoren er der selv om det ikke er en kun bil. Den må være praktisk og det er litt moro og ikke gjøre som alle andre når det gjelder bilvalg. Jeg kommer dessuten til å velge manuell fremfor automat. Kjørte automat noen år i min forrige bil (bmw 520i) og det var behagelig, men ikke alltid vi var enige, samt at kjørefølelsen ble litt borte.

En"stjernebuss" står faktisk øverst på listen, men de blir for kostbare for mitt budsjett.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Tøff, men blir liten som bil nr.1 synes jeg.

Kudos for tøft valg av bil!
 
Topp Bunn