Bil, båt og motorsykkel Bruktbil til 100k

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.589
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.589
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Men for å svare på trådens spørsmål, så ville jeg sett meg om etter en Mercedes V-klasse i ønsket prisklasse. Dette er bilen for de som liker lav hvilepuls og et komfortabelt bilhold med billige reservedeler. Man sitter høyt, har oversikt, og den er en ypperlig vinterbil med meget god innvendig plass. Går som en bøtte med møkk, men hvis man vil ha en familieracer kjøper man ikke bruktbil til 100k.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
Synes faktisk ikke det er så ille som alle skal ha det til. Kjører selv en A4 1.8T og skal faktisk på service i morgen. Pris stor service: ca 4800,- som skal gjøres hver 30 000km. For mitt vedkommende blir dette hvert annet år. Det skiftes dessuten bremsevæske (utgjør ca 1200,-). Siden 1.8T motorene skal ha oljeskift hver 15 000km, er det en liten service som koster ca 1900,- Vet ikke hvilket bilmerke du sammenligner med, men velger å tro at serviceprisene på VAG ligger på gjennomsnittet. Når det blir observert VAG langs vegen med stans, bør det jo legges til at ca 20% av bilparken er en VAG.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.589
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
Synes faktisk ikke det er så ille som alle skal ha det til. Kjører selv en A4 1.8T og skal faktisk på service i morgen. Pris stor service: ca 4800,- som skal gjøres hver 30 000km. For mitt vedkommende blir dette hvert annet år. Det skiftes dessuten bremsevæske (utgjør ca 1200,-). Siden 1.8T motorene skal ha oljeskift hver 15 000km, er det en liten service som koster ca 1900,- Vet ikke hvilket bilmerke du sammenligner med, men velger å tro at serviceprisene på VAG ligger på gjennomsnittet. Når det blir observert VAG langs vegen med stans, bør det jo legges til at ca 20% av bilparken er en VAG.
Når jeg ser hva det koster noen jeg kjenner å holde en Skoda Fabia på veien med servicer og vedlikehold på merkeverksted så syns iallfall jeg det er grisedyrt, men så er jeg vant til å gjøre en del vedlikehold selv. Særlig hvis man kjører noen km i løpet av et år, det er jo varslinger som kommer opp i instrumentpanelet hver gang det nærmer seg en eller annen service. Hvis man bare kjører 15k i året så merker man kanskje ikke så veldig mye til akkurat dette... men for meg virker det iallfal tydelig at det er ettermarkedet bilforhandlerne lever av, ikke bilsalg i seg selv.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Her servicepriser på Skoda; synes du fortsatt er grisedyrt? Synes du skal sjekke fakta før du uttaler deg så bastant. At noen er misfornøyd, betyr ikke at alle er det. Faktisk er prisene lavere enn på min.
image.jpg image.jpg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Det er ikke mening å kuppe tråden vinagunner, men synes at fakta må fram.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Anekdotisk bevisførsel for kostnadene ved bilhold er meningsløst. I min verden koster det ikke omtrent ikke noe i serviceutgifter å eie et VAG-produkt uten at jeg tror det er fasiten av den grunn. Om man vil ha en formening om hva man kan forvente så må man se på statistikker som omfatter svært mange biler under noenlunde like forhold. Uansett hva man kjøper så kjøper man et bestemt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt. Noen er heldige og har null utgifter, andre er uheldige og får større utgifter. Slik er det bare.

Jeg har kjørt VAG (Skoda) i seks år og eneste utgifter utover intervallservicene har vært et nytt batteri og nye xenon-lamper på den første bilen. Andre har hatt mindre utgifter, andre har hatt mer. Slik er det bare.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Anekdotisk bevisførsel for kostnadene ved bilhold er meningsløst. I min verden koster det ikke omtrent ikke noe i serviceutgifter å eie et VAG-produkt uten at jeg tror det er fasiten av den grunn. Om man vil ha en formening om hva man kan forvente så må man se på statistikker som omfatter svært mange biler under noenlunde like forhold. Uansett hva man kjøper så kjøper man et bestemt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt. Noen er heldige og har null utgifter, andre er uheldige og får større utgifter. Slik er det bare.

Jeg har kjørt VAG (Skoda) i seks år og eneste utgifter utover intervallservicene har vært et nytt batteri og nye xenon-lamper på den første bilen. Andre har hatt mindre utgifter, andre har hatt mer. Slik er det bare.
men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
Ja, selvsagt. Innlegget mitt var forsåvidt ikke myntet på deg.

Poenget mitt er at når man kjøper en bestemt bil så har kjøper ikke den fjerneste anelse om hva bilholdet kommer til å koste. Intervallservicene er greie nok, de er greie å finne priser på, men hva som skjer med akkurat den bilen man har kjøpt er umulig å vite. Sannsynligvis blir det ikke store uforutsette utgifter, men kanskje blir det noen av sorten. Min første bil hadde fått byttet både girkasse og turbo på garantien i følge forrige eier. Det kostet ingen ting siden det skjedde før 5 år / 100k km, hadde det skjedd noen år senere kunne det blitt veldig, veldig dyrt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.589
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Her servicepriser på Skoda; synes du fortsatt er grisedyrt? Synes du skal sjekke fakta før du uttaler deg så bastant. At noen er misfornøyd, betyr ikke at alle er det. Faktisk er prisene lavere enn på min.
Som sagt, jeg ser hva kjente betaler i service og vedlikehold på sin Skoda, og jeg syns det er dyrt. Trenger ikke "sjekke fakta" for å uttale meg om det, når jeg har sett over tid hva det drar på seg av kostnader.

Du har tydeligvis veldig lav kjørelengde, så kanskje du ikke skal uttale deg så friskt heller. Koster ikke så mye å vedlikeholde en bil som knapt blir brukt. :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
Ja, selvsagt. Innlegget mitt var forsåvidt ikke myntet på deg.

Poenget mitt er at når man kjøper en bestemt bil så har kjøper ikke den fjerneste anelse om hva bilholdet kommer til å koste. Intervallservicene er greie nok, de er greie å finne priser på, men hva som skjer med akkurat den bilen man har kjøpt er umulig å vite. Sannsynligvis blir det ikke store uforutsette utgifter, men kanskje blir det noen av sorten. Min første bil hadde fått byttet både girkasse og turbo på garantien i følge forrige eier. Det kostet ingen ting siden det skjedde før 5 år / 100k km, hadde det skjedd noen år senere kunne det blitt veldig, veldig dyrt.
helt korrekt. Der er vi helt enige.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.589
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Anekdotisk bevisførsel for kostnadene ved bilhold er meningsløst. I min verden koster det ikke omtrent ikke noe i serviceutgifter å eie et VAG-produkt uten at jeg tror det er fasiten av den grunn. Om man vil ha en formening om hva man kan forvente så må man se på statistikker som omfatter svært mange biler under noenlunde like forhold. Uansett hva man kjøper så kjøper man et bestemt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt. Noen er heldige og har null utgifter, andre er uheldige og får større utgifter. Slik er det bare.

Jeg har kjørt VAG (Skoda) i seks år og eneste utgifter utover intervallservicene har vært et nytt batteri og nye xenon-lamper på den første bilen. Andre har hatt mindre utgifter, andre har hatt mer. Slik er det bare.
men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
Kanskje du skal roe deg ned litt? Er ikke noe vits å bli helt oppspilt av dette. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det dyrt nok når man må betale 3000 kroner for 5 liter olje og en halv arbeidstime.
Men det er neppe noe stort rimeligere med andre bilmerker. Heldigvis vet jeg lite om det da jeg kommer langt med Haynes bok og Youtube.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.266
Antall liker
880
Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.

"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.
Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Uansett merke er det noen som har historier om svinaktig dyre reparasjoner så den hissige tonen fører ikke noe sted.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.204
Antall liker
9.372
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Til trådstarter....det er kanskje greit å ta en vurdering på om du ønsker en stasjonsvogn, SUV eller "flerbruksbil". Jeg hadde før Avenis og kjøpte Previa for et år siden, og er veldig godt fornøyd med ekstra plass alle steder. Det eneste minuset er at det er mye mer tungvinnt å få ting opp på takgrinden.

Slik ser altså en Previa ut.
Og for de som da ikke vet hvordan en Previa ser ut - så ser min slik ut.....


Vis vedlegget 245225

Vis vedlegget 245226
Vis vedlegget 245227
Vis vedlegget 245228

Mvh
OMF
Mvh
OMF
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.

"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.
Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?
LOLZ, for en type! Det var du som hisset deg opp og kalte andre for kvisete 18-åringer bare fordi de ikke likte samme bil som deg. Jeg gir da faen i hva du måtte mene om VAG eller noe annet. Dette er min tråd, der jeg etterpør om råd og tips om biler. I denne prosessen, så utelukker jeg noen merker. Hvorfor faller dette deg så tungt for brystet og tar det så personlig? Start en egen tråd der du hauser opp VAG. Jeg lover å holde meg unna.

Og nei, jeg gir da ikke bort reg.nr. til andre mennesker til fremmende mennesker, aller minst til folk som virker ustabile. Er du på styr?!

Sånn, det var en liten utblåsing. Prøvde å være høflig...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er jo Saab-mann som du vet, Gunner. Og som noen har vært inne på, en 95 Estate går for småpenger. Er den godt vedlikeholdt, er den veldig slitesterk. De som gir faen i oljeskift, derimot, får trøbbel. Finner du en 05- modell med Vector utstyrspakke, får du lassevis med utstyr, nydelige kjøreegenskaper, sportsunderstell, fantastiske seter, glimrende vinterbil og fartsressurser som alltids kan trekkes litt ekstra opp. Dessuten er de ofte entusiasteid, service er rimelig over grensen, og plassen er aldri noe problem.Videre er delene mye rimeligere enn før i verden, og det er en mengde entusiaster som hjelper om det skulle være noe. Det er imidlertid ikke sånn at du får dem kasta etter deg, de gode eksemplarene ligger rundt 70´. Da har du litt vekslepenger, og det er aldri dumt når man har HiFi som hobby.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.266
Antall liker
880
Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.

"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.
Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?
LOLZ, for en type! Det var du som hisset deg opp og kalte andre for kvisete 18-åringer bare fordi de ikke likte samme bil som deg. Jeg gir da faen i hva du måtte mene om VAG eller noe annet. Dette er min tråd, der jeg etterpør om råd og tips om biler. I denne prosessen, så utelukker jeg noen merker. Hvorfor faller dette deg så tungt for brystet og tar det så personlig? Start en egen tråd der du hauser opp VAG. Jeg lover å holde meg unna.

Og nei, jeg gir da ikke bort reg.nr. til andre mennesker til fremmende mennesker, aller minst til folk som virker ustabile. Er du på styr?!

Sånn, det var en liten utblåsing. Prøvde å være høflig...
Prøver å komme tilbake til poenget;
1) VAG er ikke noe verre enn andre merker, verken i forhold til mandagsbiler eller servicekostnader
2) generelt er argumenter som VAG står langs veien er på samme nivå som at faren min er sterkere enn din. Kunne ha spart meg for ordet kvisete, ser den.
3) med reg.nr. er det veldig enkelt å sjekke historikk, dette kan man feks. ta på PM uten å kringskaste for hele verden en tredjepart. Du kunne sågar få mitt i retur for ordens skyld.
4) Veldig ofte på forum hvor man ikke trenger å stå rette for noen verdens ting, er det bare en masse løse påstander om ditt og datt. De som oftest er misfornøyd med VAG er dem som enten har kjøpt en brukt dårlig holdt bil, bruktimportert, eller dem som selv bryr seg døyten om å vedlikeholde den. Med servicehistorikk så er det lett å bedømme om det faktisk er en mandagsbil, eller om kostnadene (som oftest) bunner ut i andre årsaker.
5) man betaler en tusenlapp mer for olja på merkeverksted, men som regel som får man noe mer igjen for det også da verkstedet i større grad kjenner bilen og serviceprogrammet (SW-updates, servicebulletiner fra fabrikk, sjekkpunkter osv) samt bruktverdi
6) det finnes dårlige merkeverksteder, men dem finner man fort ut av, og så går man et annet sted neste gang

Ref. NAF:Bilene som stopper mest – og minst - TV2.no

Seierspallen i stoppstatistikken ble inntatt av henholdsvis Mercedes E-klasse, Suzuki Vitara og Audi A4
Toyota Yaris er blant bilene med hyppigste nødstopp. Også Toyota Rav4 og Corolla kommer langt ned på lista. De tre plassene i bunnen av de 48 bilmodellene som er med i statistikken er fra bunnen Renault Laguna, Saab 9-3/9-5 og Ford S-max.

Det statistikken ikke sier noe om er hvilke faktorer som gjør at bilene trenger hjelp. Det kan hende at eierne av enkelte bilmerker er flinkere til å vedlikeholde bilen sin enn eierne av andre merker. Det kan hende at det er forskjell på eierne av ulike bilmerker med tanke på å følge opp vedlikeholdsprogrammer. Statistikken kan heller ikke si noe om alvorlighetsgraden og hvilke kostnader bileierne har
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.320
Antall liker
8.763
Torget vurderinger
1
Takk, men ikke biler fra VAG. Ser de står ofte langs veien....
Kanskje fordi de har 25% av markedet?
Kan forøvrig ikke huske å ha sett noen langs veien og de scorer godt på statistikkene...
Mitt nåværende VAG produkt har gått 476 000km og er like tight som en ny BMW til 1.5 millioner....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
'Problemet' med VAG er at de selger så godt at kundeservice og goodwill er fraværende. Kjente svakheter som for eksempel abs enhet på golf må byttes på eiers regning så fort reklamasjonsfristen har gått ut.
Toyota har en helt annen praksis.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.320
Antall liker
8.763
Torget vurderinger
1
'Problemet' med VAG er at de selger så godt at kundeservice og goodwill er fraværende. Kjente svakheter som for eksempel abs enhet på golf må byttes på eiers regning så fort reklamasjonsfristen har gått ut.
Toyota har en helt annen praksis.
Bare tull. Service er utmerket. Da batteriet mitt gikk til helvete etter 13 år, sa verkstedet at jeg heller burde kjøpe batteri et annet sted (billigere). Fikk låne verktøy og fikk nøklene til en demobil slik at jeg slapp å ta taxi....
At abs enhet må byttes ut for eiers regning innenfor reklamasjonsfristen tror jeg ingenting på....
Da bremsene mine peip svakt to måneder før bilen fyllte fem, ble det fiksa gratis....

Du klarer ikke 25% markedsandel år etter år med misfornøyde kunder og dårlig kundeservice. Da ender du som Opel....
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kns

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tok en ringerunde til folk jeg kjenner som eide VAG, 7 stk.(A3-fornøyd, A4-misfornøyd, Q5-misfornøyd, Fabia-misfornøyd, Octavia-fornøyd, Golf-misfornøyd, Passat-misfornøyd. Enda en Passat til, men jeg fikk ikke fatt i vedkommende). Fem av de tar ofte service i utlandet, sparer mye, sier dem. Alle nyere enn 2005. Gidder ikke å utbrodere om detaljer, men kjøper aldri VAG etter den runden, ferdig snakket. Men start gjerne en egen tråd for VAG-tilbedere, dere. :rolleyes:
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg skrev utenfor reklamasjonstiden. Bare å ta et google søk da det er en vanlig feil. Alternativt kan jeg komme med et reg nummer. Hva lokal forhandler gjør er irrelevant da jeg snakker om Møllers filosofi.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.386
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Det dyrt nok når man må betale 3000 kroner for 5 liter olje og en halv arbeidstime.
Men det er neppe noe stort rimeligere med andre bilmerker. Heldigvis vet jeg lite om det da jeg kommer langt med Haynes bok og Youtube.
Helt greit å ta servicen selv hvis intensjonen er å kjøre bilen helt til den er moden for skroten. Hvis man derimot ønsker å få noen kroner igjen for bilen den dagen bilen skal selges er det gull verdt å ha et verksteds stempel i servicehefte på de rette serviceintervallene. I tillegg er det flere merker som opererer med garanti etter servicebesøk i form av å bli kostnadsfritt hentet av redningsselskap, bil levert til nærmeste merkeverksted og gratis leiebil mens egen bil står på verksted. Bilen kommer rett inn på verksted og får topp prioritet. Det kan være gustig å ha den dagen du en kald vinterkveld er på vei til hytta med hele familien, henger på slep og du står i en busslomme i øvre Grukkedalen med motorhavari eller lignende. Men det er klart, har du gammel bil der nytteverdien er større enn verdien oå bilen skjønner jeg at du tar servicer selv.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg er helt enig med deg TT når det er snakk om biler med garanti.

Men i prissegmentet sub 100k har det lite å si så lenge man på en eller annen måte dokumenterer vedlikeholdet.

På min bil er vedlikeholdsintervallene fra fabrikk uansett irrelevante da jeg har fått den mappet.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
870
Antall liker
1.112
Jeg ville helt klart tatt en titt på SAAB, rundt 100kkr kan BMW, Mercedes og VAG være biler som påløper seg store kostnader. Har besiktiget mange biler i denne prisklassen og det er helt vilt hvor mye sprik det er i tilstanden på disse. Fra 60 000kr og oppover til rundt 120 000kr finner man et vanskelig marked å være kjøper i.

Når det gjelder VAG har jeg hatt noen av dem, dørlåser, DSG kasser og hjerner til disse, turbohavari. 1.9 TDI motoren er slitesterk nok, men helt rar å kjøre, en må gire utrolig mye. Bensinutgavene med manuelt gir funka greit, men drakk uante mengder olje. Passat/Golf/Touran.. Kjedelige biler..

BMW er generelt veldig bra, jeg har lite å utsette på de annet enn normale slitedeler, de har generelt lite sykdommer.
Mercedes i denne klassen preges av masse rust, ellers er kvaliteten helt grei, girkassene krever oljeskift hver 60 000km.

SAAB får man nok en hel masse for penga ved å kjøpe. Spreke motorer, masse utstyr og deletilgang er visstnok ingen problem.

Jeg trives helt klart best med å skru selv, og er så heldig til å ha muligheten til å ta alt vedlikehold og kjøper bare biler i 10-40 000kr klassen. Man kan gjøre noen kupp innimellom, RWD er alltid et absolutt krav.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Oppdatering og takking til alle som har bidratt med råd, VAG eller ei :)

Ender opp med en SAAB 9-5 Vector 2005-modell. Gjorde noe som jeg i utgangspunktet prøvde å unngå, nemlig å la meg fristet av utstyr og gadgets. Klarte altså ikke å la meg ikke blende av alle finessene, sikkerheten og kjøreegenskapene :rolleyes:

Har alltid kjørt japansk (tre Toyota og en Mitsubishi), så det blir en nervepirrende overgang til en "skranglekasse" (selv om det var mye småfeil hos Carisma'en også). Den har imidlertid full servicehistorikk, og blitt fulgt opp, så vi får krysse fingrene.

Her er et bilde
21_121044040_xl.jpg
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.817
Antall liker
21.760
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
grattis, fin bil!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.586
Antall liker
10.848
Sted
Trondheim
Gratulerer med fin bil. Hvis den er like driftsikker som min 9000 har du bil i mange år. Min er 21 år gammel. Det eneste som er skiftet på den i løpet av disse årene (ved siden av vanlige slitedeler) er tennkassett og bensinpumpe. Ekstremt behagelige seter, og veldig god å kjøre (men min er vel fra tiden før GM overtok fullstendig styrngen).
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny bil, ser fin og velholdt ut! :)
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Jeg ville helt klart tatt en titt på SAAB,

SAAB får man nok en hel masse for penga ved å kjøpe. Spreke motorer, masse utstyr og deletilgang er visstnok ingen problem.

Jeg trives helt klart best med å skru selv, og er så heldig til å ha muligheten til å ta alt vedlikehold og kjøper bare biler i 10-40 000kr klassen. Man kan gjøre noen kupp innimellom, RWD er alltid et absolutt krav.
RWD = Rear Wheel Drive? og den SAAB modelllen som oppfyller dette kravet heter.....??? (jeg måtte bare spørre)
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker, folkens! :)

Planen er å beholde den i minst 5 år fremover. Den virker iaf sikker nok til å frakte familien i med sine mange sikkerhetstiltak. Det er uansett såpass mye ved bilen at det både frister og mer interessant å ta vare på den.

Tre ting som bør fikses: 1) ryggesensoren. 2) en pære for varselslampa for setervarmeren. 3) en steinsprut på frontruta. Bare si i fra hvis dere vet hvem og hvor som gjør slikt (rimelig) i Oslo/Tønsberg.

Ellers er det å merke seg at ved kraftig pådrag så er det en liten sporing, men er visstnok et fellestrekk ved SAAB 9-5.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Takker, folkens! :)

Planen er å beholde den i minst 5 år fremover. Den virker iaf sikker nok til å frakte familien i med sine mange sikkerhetstiltak. Det er uansett såpass mye ved bilen at det både frister og mer interessant å ta vare på den.

Tre ting som bør fikses: 1) ryggesensoren. 2) en pære for varselslampa for setervarmeren. 3) en steinsprut på frontruta. Bare si i fra hvis dere vet hvem og hvor som gjør slikt (rimelig) i Oslo/Tønsberg.

Ellers er det å merke seg at ved kraftig pådrag så er det en liten sporing, men er visstnok et fellestrekk ved SAAB 9-5.
Steinsprutskade blir vel dekket av forsikringen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.258
Antall liker
4.063
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ellers er det å merke seg at ved kraftig pådrag så er det en liten sporing, men er visstnok et fellestrekk ved SAAB 9-5.
Det er fordi den har den tidligere omtalte RWD, altså Right Wheel Drive. Det er derfor helt naturlig at den trekker litt til siden når du drar på litt.
:p
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, RWD er sære greier, ja.

For all del, det er kun en liten sporing, og ikke noe problem når man vet om den. Uansett driver ikke jeg med "kraftig pådragning" under vanskelige kjøreforhold (glatt/vanskelig veibane/kjøreforhold)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Grattis, den ser veldig fin ut.

Vær obs på registerkjede og oljesil, vanlige årsaker til motorhavari på 9-5.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Flott bil. Det er jo en sånn bliglassreparatør mellom Presterød og meny Råel?
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grattis, den ser veldig fin ut.

Vær obs på registerkjede og oljesil, vanlige årsaker til motorhavari på 9-5.
takk! Hm, og hvordan skal man være obs på registerkjede da? Har hørt mye skummelt om den, ja - og den skulle liksom være bedre enn registerreim. Hah! :p

Satte min Avensis ut på salg. Ble nedringt og ned-sms av folk som ønsker å kjøpe "med en gang". satte prisen på 10k kr. Tydeligvis for lavt, men gjort er gjort. (Jeg kjører iaf ikke budrunde siden jeg ikke skrev om det i annonseteksten).
 
Topp Bunn