bambi
Æresmedlem
Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
Synes faktisk ikke det er så ille som alle skal ha det til. Kjører selv en A4 1.8T og skal faktisk på service i morgen. Pris stor service: ca 4800,- som skal gjøres hver 30 000km. For mitt vedkommende blir dette hvert annet år. Det skiftes dessuten bremsevæske (utgjør ca 1200,-). Siden 1.8T motorene skal ha oljeskift hver 15 000km, er det en liten service som koster ca 1900,- Vet ikke hvilket bilmerke du sammenligner med, men velger å tro at serviceprisene på VAG ligger på gjennomsnittet. Når det blir observert VAG langs vegen med stans, bør det jo legges til at ca 20% av bilparken er en VAG.Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
Når jeg ser hva det koster noen jeg kjenner å holde en Skoda Fabia på veien med servicer og vedlikehold på merkeverksted så syns iallfall jeg det er grisedyrt, men så er jeg vant til å gjøre en del vedlikehold selv. Særlig hvis man kjører noen km i løpet av et år, det er jo varslinger som kommer opp i instrumentpanelet hver gang det nærmer seg en eller annen service. Hvis man bare kjører 15k i året så merker man kanskje ikke så veldig mye til akkurat dette... men for meg virker det iallfal tydelig at det er ettermarkedet bilforhandlerne lever av, ikke bilsalg i seg selv.Synes faktisk ikke det er så ille som alle skal ha det til. Kjører selv en A4 1.8T og skal faktisk på service i morgen. Pris stor service: ca 4800,- som skal gjøres hver 30 000km. For mitt vedkommende blir dette hvert annet år. Det skiftes dessuten bremsevæske (utgjør ca 1200,-). Siden 1.8T motorene skal ha oljeskift hver 15 000km, er det en liten service som koster ca 1900,- Vet ikke hvilket bilmerke du sammenligner med, men velger å tro at serviceprisene på VAG ligger på gjennomsnittet. Når det blir observert VAG langs vegen med stans, bør det jo legges til at ca 20% av bilparken er en VAG.Jeg syns man skal kjøpe VAG hvis man har masse penger til overs å øse ut på vedlikehold og servicer på merkeverksted. Hvis man liker grisedyre servicer er VAG tingen.
men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?Anekdotisk bevisførsel for kostnadene ved bilhold er meningsløst. I min verden koster det ikke omtrent ikke noe i serviceutgifter å eie et VAG-produkt uten at jeg tror det er fasiten av den grunn. Om man vil ha en formening om hva man kan forvente så må man se på statistikker som omfatter svært mange biler under noenlunde like forhold. Uansett hva man kjøper så kjøper man et bestemt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt. Noen er heldige og har null utgifter, andre er uheldige og får større utgifter. Slik er det bare.
Jeg har kjørt VAG (Skoda) i seks år og eneste utgifter utover intervallservicene har vært et nytt batteri og nye xenon-lamper på den første bilen. Andre har hatt mindre utgifter, andre har hatt mer. Slik er det bare.
Ja, selvsagt. Innlegget mitt var forsåvidt ikke myntet på deg.men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
Som sagt, jeg ser hva kjente betaler i service og vedlikehold på sin Skoda, og jeg syns det er dyrt. Trenger ikke "sjekke fakta" for å uttale meg om det, når jeg har sett over tid hva det drar på seg av kostnader.Her servicepriser på Skoda; synes du fortsatt er grisedyrt? Synes du skal sjekke fakta før du uttaler deg så bastant. At noen er misfornøyd, betyr ikke at alle er det. Faktisk er prisene lavere enn på min.
helt korrekt. Der er vi helt enige.Ja, selvsagt. Innlegget mitt var forsåvidt ikke myntet på deg.men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?
Poenget mitt er at når man kjøper en bestemt bil så har kjøper ikke den fjerneste anelse om hva bilholdet kommer til å koste. Intervallservicene er greie nok, de er greie å finne priser på, men hva som skjer med akkurat den bilen man har kjøpt er umulig å vite. Sannsynligvis blir det ikke store uforutsette utgifter, men kanskje blir det noen av sorten. Min første bil hadde fått byttet både girkasse og turbo på garantien i følge forrige eier. Det kostet ingen ting siden det skjedde før 5 år / 100k km, hadde det skjedd noen år senere kunne det blitt veldig, veldig dyrt.
Kanskje du skal roe deg ned litt? Er ikke noe vits å bli helt oppspilt av dette.men når påstanden er GRISEDYR service, så er faktisk serviceprisen FAST og derfor IKKE meningsløs! Reparasjonskostnader er noe helt annet og kommer ofte i tillegg. Det er viktig å skille EPLER og BANANER, men det skjønner vel du også?Anekdotisk bevisførsel for kostnadene ved bilhold er meningsløst. I min verden koster det ikke omtrent ikke noe i serviceutgifter å eie et VAG-produkt uten at jeg tror det er fasiten av den grunn. Om man vil ha en formening om hva man kan forvente så må man se på statistikker som omfatter svært mange biler under noenlunde like forhold. Uansett hva man kjøper så kjøper man et bestemt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt. Noen er heldige og har null utgifter, andre er uheldige og får større utgifter. Slik er det bare.
Jeg har kjørt VAG (Skoda) i seks år og eneste utgifter utover intervallservicene har vært et nytt batteri og nye xenon-lamper på den første bilen. Andre har hatt mindre utgifter, andre har hatt mer. Slik er det bare.
Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.
"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
MvhOg for de som da ikke vet hvordan en Previa ser ut - så ser min slik ut.....
Vis vedlegget 245225
Vis vedlegget 245226
Vis vedlegget 245227
Vis vedlegget 245228
Mvh
OMF
LOLZ, for en type! Det var du som hisset deg opp og kalte andre for kvisete 18-åringer bare fordi de ikke likte samme bil som deg. Jeg gir da faen i hva du måtte mene om VAG eller noe annet. Dette er min tråd, der jeg etterpør om råd og tips om biler. I denne prosessen, så utelukker jeg noen merker. Hvorfor faller dette deg så tungt for brystet og tar det så personlig? Start en egen tråd der du hauser opp VAG. Jeg lover å holde meg unna.Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.
"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Prøver å komme tilbake til poenget;LOLZ, for en type! Det var du som hisset deg opp og kalte andre for kvisete 18-åringer bare fordi de ikke likte samme bil som deg. Jeg gir da faen i hva du måtte mene om VAG eller noe annet. Dette er min tråd, der jeg etterpør om råd og tips om biler. I denne prosessen, så utelukker jeg noen merker. Hvorfor faller dette deg så tungt for brystet og tar det så personlig? Start en egen tråd der du hauser opp VAG. Jeg lover å holde meg unna.Hah; beklager jeg tråkket deg tærne! Det var ikke poenget. Kan du opplyse meg reg.nr på VAG bilen til vennen din så kan jeg sjekke historikken og hva vedkommede har brukt titusner av kroner på?Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.
"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Og nei, jeg gir da ikke bort reg.nr. til andre mennesker til fremmende mennesker, aller minst til folk som virker ustabile. Er du på styr?!
Sånn, det var en liten utblåsing. Prøvde å være høflig...
Kanskje fordi de har 25% av markedet?Takk, men ikke biler fra VAG. Ser de står ofte langs veien....
Bare tull. Service er utmerket. Da batteriet mitt gikk til helvete etter 13 år, sa verkstedet at jeg heller burde kjøpe batteri et annet sted (billigere). Fikk låne verktøy og fikk nøklene til en demobil slik at jeg slapp å ta taxi....'Problemet' med VAG er at de selger så godt at kundeservice og goodwill er fraværende. Kjente svakheter som for eksempel abs enhet på golf må byttes på eiers regning så fort reklamasjonsfristen har gått ut.
Toyota har en helt annen praksis.
Helt greit å ta servicen selv hvis intensjonen er å kjøre bilen helt til den er moden for skroten. Hvis man derimot ønsker å få noen kroner igjen for bilen den dagen bilen skal selges er det gull verdt å ha et verksteds stempel i servicehefte på de rette serviceintervallene. I tillegg er det flere merker som opererer med garanti etter servicebesøk i form av å bli kostnadsfritt hentet av redningsselskap, bil levert til nærmeste merkeverksted og gratis leiebil mens egen bil står på verksted. Bilen kommer rett inn på verksted og får topp prioritet. Det kan være gustig å ha den dagen du en kald vinterkveld er på vei til hytta med hele familien, henger på slep og du står i en busslomme i øvre Grukkedalen med motorhavari eller lignende. Men det er klart, har du gammel bil der nytteverdien er større enn verdien oå bilen skjønner jeg at du tar servicer selv.Det dyrt nok når man må betale 3000 kroner for 5 liter olje og en halv arbeidstime.
Men det er neppe noe stort rimeligere med andre bilmerker. Heldigvis vet jeg lite om det da jeg kommer langt med Haynes bok og Youtube.
RWD = Rear Wheel Drive? og den SAAB modelllen som oppfyller dette kravet heter.....??? (jeg måtte bare spørre)Jeg ville helt klart tatt en titt på SAAB,
SAAB får man nok en hel masse for penga ved å kjøpe. Spreke motorer, masse utstyr og deletilgang er visstnok ingen problem.
Jeg trives helt klart best med å skru selv, og er så heldig til å ha muligheten til å ta alt vedlikehold og kjøper bare biler i 10-40 000kr klassen. Man kan gjøre noen kupp innimellom, RWD er alltid et absolutt krav.
Steinsprutskade blir vel dekket av forsikringen.Takker, folkens!
Planen er å beholde den i minst 5 år fremover. Den virker iaf sikker nok til å frakte familien i med sine mange sikkerhetstiltak. Det er uansett såpass mye ved bilen at det både frister og mer interessant å ta vare på den.
Tre ting som bør fikses: 1) ryggesensoren. 2) en pære for varselslampa for setervarmeren. 3) en steinsprut på frontruta. Bare si i fra hvis dere vet hvem og hvor som gjør slikt (rimelig) i Oslo/Tønsberg.
Ellers er det å merke seg at ved kraftig pådrag så er det en liten sporing, men er visstnok et fellestrekk ved SAAB 9-5.
Det er fordi den har den tidligere omtalte RWD, altså Right Wheel Drive. Det er derfor helt naturlig at den trekker litt til siden når du drar på litt.Ellers er det å merke seg at ved kraftig pådrag så er det en liten sporing, men er visstnok et fellestrekk ved SAAB 9-5.
takk! Hm, og hvordan skal man være obs på registerkjede da? Har hørt mye skummelt om den, ja - og den skulle liksom være bedre enn registerreim. Hah!Grattis, den ser veldig fin ut.
Vær obs på registerkjede og oljesil, vanlige årsaker til motorhavari på 9-5.