Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Lavkost flyselskap i et høykostland. Dårlig matematikk. Suksessen ble så stor at han kjøpte 222 nye fly, men de kan han ikke drive med norske kostnader. Derfor denne kampen nå.
Sitter i utlandet og har billett hjem med Norwegian i neste uke, lurer på om det blir Norwegian som flyr meg hjem.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Hvordan går man frem for å bygge en liten formue i Flyindustrien? Men begynner med en stor formue...
Spøk til alvor, Kjos må følge spillereglene i arbeidslivet på lik linje med alle andre. Han er selv nøkkelen til om selskapet overlever eller ikke. Å true med at de ansatt kan kjøre selskapet i kne er en tom trussel. At alle ansatte i et selskap arbeider under samme vilkår må være et minimum av hva ansatte kan rettmessig kreve. Så kan man si hva man vil om hva lønna til en senior-kaptein bør være eller ikke være. Det er vel ikke mer enn en håndfull ansatte i Norwegian som har spesiellt høy lønn. Jeg har selv opplevd denne bransjen fra innsiden, og en ting er ihvertfall sikkert. Shyhøye lønninger er like sjelden som hønsetenner...
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Etter det siste stuntet til Kjos i dag så er jeg ikke helt sikker på at han skjønner hva det hele dreier seg om....

Dette er en viktig kamp for alle arbeidstakere så jeg håper inderlig at Parat kjører løpet helt ut. Noen tror at dette dreier seg om de som ikke får brukt 299 billetten sin.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Hvor (nasjonalitet) de ansatte er ansatt, og dermed hvilke avtale-/tariff-festede vilkår som gjelder, har vel også vært et av stridstemaene i forhold til USA-flyningene?

En råtipp er at Kjos/Norwegian har ventet på en mulighet til å bruke en ansattgruppe som brekkstang for å splitte ansatte på en måte som reduserer fagforeningers makt og påvirkningsmulighet.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Nemlig. Og det hjelper ikke at vi har nå en regjering som igjennom AML vil gjøre det enda lettere for bedriftene.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.476
Antall liker
14.302
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Hej,

Som part i saken tänker jag inte gå in i detaljer eller någon diskussion om Norwegian kommer överleva eller inte, ej heller göra detta till någon fackförening vs. Norwegiankrangel, men jag anbefaler alla att ta sig två minuter och läsa nedanstående debatt-artikel som sammanfattar stridens kärna och vad pilotgruppen kämpar för.

Dottera til Kjos - Bergens Tidende

Mvh en strejkande flygkapten
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Globalisering, lønnsdumping, reduksjon av rettigheter, ødelagt stillingsvern og null lojalitet fra arbeidsgiver til arbeidstakerne. Alt et regnestykke til fordel for aksjonærene.

Det finnes en løsning, og når denne neo-liberale skiten har fått ødelagt nok, ser vi vel på dette med nye øyne.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvordan ser du for deg at det løser seg?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
 
L

Laban MK2

Gjest
Det finnes en lov som setter stopper for slike krumspring vi ser alt for ofte fra arbeidsgiver i disse dager , men ingen hørt prøvd den for retten da den vil skape presedens for hele det Norske samlede arbeidsliv . Det er fredsplikten mellom arbeidstager / arbeidsgiver som bygger vårt land :) ( skal se om jeg finner den igjen )

Mvh

Saugbrugsforeningen (ARD 1920 s. 341), hvor bedriften utvidet og moderniserte
prambyggerverkstedet.

I denne gamle domen kan det være mye god juss mat å ta med seg i kampen , et meget stor felt som ikke er lest over natten ( Prambyggersaken fra 1920 kan det ligge mye som er vel verdt å ta med seg videre)

http://www.jus.uio.no/ifp/personer/vit/steinev/fusjon-og-tariffavtaler-evju-2012.pdf

http://narf.imaker.no/sfiles/00/2/file/bind-4-2-3-jetlund.pdf

http://www.jus.uio.no/ifp/personer/vit/steinev/evju-sjellose-tariffavtaler.pdf
 
Sist redigert:

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.403
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
Hva er så lite pent ? Er vel bedre att kantinepersonalet kommer fra en proff lerandører en staten? Man bør vel drive med kjerneviksomhet som stat, er selv blitt flyttet på,var ingen nedtur
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
fredsplikten innebærer at man ikke kan innføre sanksjoner (streik, lock out) utenom tarifforhandlingene.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Det som er lite pent er at norwegian ønsker å leie inn piloter på thailandsk lønn til å fly i Norge. Noe som burde skremme folk, ikke bare grunnet sosial dumping og sin egen arbeidsplass, men sikkerhetsmessig.

Jo dårligere betingelser, jo mer usikre arbeidsvilkår, jo oftere vil fly deise i bakken.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.038
Antall liker
14.603
Har du noen dokumentasjon på korrelasjonen jobbsikkerhet i flyselskap vs antall fly som deiser i bakken?

Dersom jeg var pilot ville jeg - uansett hvor crappy jeg synest jobben og lønna var - gjort mitt for at jeg selv kom ned i live.

Realiteten er at folk skal ha flybilletter billigst mulig og hovedkonkurrenten (SAS) ville vært konkurs for årevis siden hadde det ikke vært for at eierstatene hadde spyttet inn penger nå og da. Fly har blitt en avglorifisert bransje som så mange andre og det er lavest mulig pris innenfor gjeldende regler som er hva som gjelder.

Siden jeg har småbarn flyr jeg som regel SAS om jeg kan siden de har et noe mer liberalt forhold til bagasjevekt for familier på tur.

Vil anta det betydelig farligere å reise med buss enn med fly, men jeg har ikke sett de store ramaskrikene rundt lønninger og arbeidsforhold til bussjåfører. Jeg skjønner også at det er mer krevende og mye dyrere utdannelse å bli pilot enn bussjåfør, men ansvaret i forhold til de reisende er noenlunde det samme. De som kjører buss er i tillegg eksponert for idioter på veien, er en del færre av de i luften skulle jeg tro?
 
Sist redigert:

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.403
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Thai Airways er vel ganske sikre :) var det ikke snakk om cabinpersonal derfra da? Det beste er jo norsk lønn for alle,uansett hvor du bor eller flyr i verden såklart !
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.223
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kjos har iaf mange flere støttespillere i diskusjonsforumene til VG og DB. Mye mer balansert syn i andre fora, som f.eks. her. Synes det er litt interessant...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.038
Antall liker
14.603
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
Flybransjen kommer med en del bagasje i form av nasjonale monopoler og "pet dogs" for stater som synest det er stas med sitt eget flyselskap med flagget på halen. Husker fra studietiden et eksempel fra en lærebok i Corporate Finance - det polske flyselskapet LOT var så vertikalintegrert at de endatil eide grisefarmene som leverte svinekjøtt til menyene på flyvningene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.038
Antall liker
14.603
Kjos har iaf mange flere støttespillere i diskusjonsforumene til VG og DB. Mye mer balansert syn i andre fora, som f.eks. her. Synes det er litt interessant...
Selvsagt heier folk på Kjos. Uten han og med de facto monopol til SAS hadde det kostet en middels formue å fly innenriks i Norge og vært mye dyrere å fly til og fra Norge. Victor Normann sørget for at Norwegian hadde en fair sjanse i konkurransen med SAS ved at staten sluttet å inngå avtale med SAS på autopilot og fikk stoppet bonuspoeng på innenriksfly. For øvrig et fint eksempel på hva en statsråd som faktisk skjønner noe av det relevante fagfeltet kan finne på. Color Air kunne aldri konkurrere med SAS av de samme grunnene.

Uten Victor Normann hadde SAS hatt tilnærmet monopol i Norge i dag. Og gjett hva det ville kostet å fly da.

Så alle som nå er så fryktelig sinte på Norwegian kan jo frivillig donere et par tusenlapper ekstra til SAS neste gang de skal fly fra A til B i Norge, for det hadde vært realiteten uten Norwegian. Kostnadene i Norwegian er halvparten av kostnadene i SAS pr setekilometer. Norwegian tapte vel rundt en milliard i fjor, med lønnsnivået til RyanAir hadde de gått med overskudd.

Alle som vil ha et SAS-monpol med dertil hørende priser på å fly i Norge kan vennligst rekke opp hånden. For det er konsekvensene. Og smartelefonen du har i lommen hadde vel kostet en 20-30.000 om den skulle være bygget med norske lønninger, men det regner jeg med at dere alle er villige til å betale i solidaritet med de stakkarene i østen som setter de sammen.

Det er få ting jeg finner mer patetisk enn nordmenns harme over lønnsumping innenfor en bransje hvor det tilfeldigvis finnes norske bedrifter mens de samme folkene samtidig fråtser i varer produsert i lavkostland og som kan selges til en komisk lav pris.

For prisen av fire stikkontakter ferig montert i huset kan du få en iPhone eller en low-end PC. Gjett hvorfor.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
det har vært en rekke eksempler på flystyrt i USA etter at pilotene har vært utslitte etter lange vakter, dårlig opplæring osv. Jo dårligere vilkår, jo lenger vakter må man ta for at ting skal gå rundt.

Og vil du ha en pilot som knapt klarer å fly uten autopilot? flytid, simulatorer koster penger og noen må betale for det.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
På 80-tallet kostet det 429 kroner å fly til Bergen, nå koster det 199. Hva har man tapt og hva har man vunnet?

Litt å tenke over. Det er fort gjort å ukritisk la seg sjarmere av "forenklinger" som foregår, uten å forstå konsekvensene. Men forstår man disse og aksepterer dem, er det lite å klage over:

Why We’re All Becoming Independent Contractors | Common Dreams | Breaking News & Views for the Progressive Community

GM is worth around $60 billion, and has over 200,000 employees. Its front-line workers earn from $19 to $28.50 an hour, with benefits. Uber is estimated to be worth some $40 billion, and has 850 employees. Uber also has over 163,000 drivers (as of December – the number is expected to double by June), who average $17 an hour in Los Angeles and Washington, D.C., and $23 an hour in San Francisco and New York.
But Uber doesn’t count these drivers as employees. Uber says they’re “independent contractors.”
What difference does it make?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
det har vært en rekke eksempler på flystyrt i USA etter at pilotene har vært utslitte etter lange vakter, dårlig opplæring osv. Jo dårligere vilkår, jo lenger vakter må man ta for at ting skal gå rundt.

Og vil du ha en pilot som knapt klarer å fly uten autopilot? flytid, simulatorer koster penger og noen må betale for det.
Norwegian er er svært trygt selskap å fly med. De har en svært god statistikk og setter sikkerheten først. Man kan sikkert mislike dem av andre grunner med å antyde at det er mindre trygt å fly med dem en med andre er bare fordommer og fantasier som skal passe inn i en begrepsverden man har surret seg inn i. Det samme er implikasjonene om at f.eks. en Thailandsk flyger er mindre slikket til oppgaven enn en av det norske herrefolket.

Det er ingen verdens ting i veien for å bruke thailandsk personell på en rute fra Thailand til Norge, eller amerikanere på en rute mellom USA og London. Det har aldri vært det striden handler om heller.

Det som ikke er like greit er å bruke en ren thailandsk besetning på f.eks. en flygning mellom Paris og New York. Personalet bør ha base i et av de landene som de flyr til, og dermed også arbeidsbetingelser i det landet. De kan gjerne ha andre nasjonaliteter, men skal ikke bare leies inn av eksterne bemanningsbyråer med tvilsomme avtaler.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det som er lite pent er at norwegian ønsker å leie inn piloter på thailandsk lønn til å fly i Norge. Noe som burde skremme folk, ikke bare grunnet sosial dumping og sin egen arbeidsplass, men sikkerhetsmessig.

Jo dårligere betingelser, jo mer usikre arbeidsvilkår, jo oftere vil fly deise i bakken.
Norwegian har aldri leid inn "piloter på thailandsk lønn til å fly i Norge". Alle som flyr i Norge flyr på norske betingelser og med norske lønnsavtaler. Hva du tror de "ønsker seg" er ikke spesielt relevant. De må forholde seg til de lover og regler som gjelder som alle andre.

Og, igjen. De nedsettende fordommene mot thaier hører hjemme i en annen tidsalder. Du er ikke mindre sikker i et fly med en kaptein fra Thailand, på samme måte som at du ikke er mindre sikker i en buss som kjøres av en pakistaner.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har dog stor forståelse for pilotene som vil være ansatt i driftsselskapet og ikke bare i et bemanningsbyrå eid av driftsselskapet eller at de har felles eiere. Her har de min fulle støtte, for dette er ikke noen god modell for ansatte i noen bedrift.

Jobber du i et busselskap så bør de ansatte som hovedregel være ansatt i selskapet og ikke i et separat bemanningsbyrå som selskapet kan benytte seg av ved behov. Samme om du er ansatt i stat og kommune i dag også. Det er en farlig ting å skulle skille ut de ansatte fra selskapet de utfører arbeid for. Blir denne modellen utbredt vil arbeidere få svært mye dårligere kår og innflytelse i årene som kommer.

Den modellen vil i så fall ramme svært mange nordmenn i årene som kommer, og den bør man kjempe i mot. Da får heller Norwegian blø milliarder hardt og lenge.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Det som er lite pent er at norwegian ønsker å leie inn piloter på thailandsk lønn til å fly i Norge. Noe som burde skremme folk, ikke bare grunnet sosial dumping og sin egen arbeidsplass, men sikkerhetsmessig.

Jo dårligere betingelser, jo mer usikre arbeidsvilkår, jo oftere vil fly deise i bakken.

Det er ingen grunn til at lave lønninger vil tiltrekke seg selvmordskandidater bak spakene. Det å fly er ingen rakettforskning, og noe selv mora mi kan lære seg. Men piloter som flyr for moro skyld/rekreasjon uten betaling ønsker heller ikke å ta livet av seg, så å trekke likhetstegn mellom lønnen størrelse og evnen til å utføre en god jobbe er reneste viss-vass. Spør deg selv: Ville gjøre din egen jobb dobbelt så godt dersom lønningen steg med 100%? Tror du fortsatt pilotene flyr bedre fordi lønna er høyere? Sertifiseringen av piloter håndteres av organisasjoner som besørger at nivået er til en gitt standard, er det ikke det, så får man ikke sertifikat, så enkelt er det. Har man klart å oppnå standard kravene, som for øvrig er internasjonale, så finnes det selvsagt noen få talentfulle piloter som er enda bedre enn det som påkreves, og flyr med enda høyere presisjon, men det ville ikke du som passasjer legge merke til i et fly fra en stor kommersiell aktør uansett hvor den var registrert, eller hvor pilotene kom fra fordi det flys ihht prosedyrer som er veldig like fra selskap til selskap.
 
Sist redigert:

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
det har vært en rekke eksempler på flystyrt i USA etter at pilotene har vært utslitte etter lange vakter, dårlig opplæring osv. Jo dårligere vilkår, jo lenger vakter må man ta for at ting skal gå rundt.

Og vil du ha en pilot som knapt klarer å fly uten autopilot? flytid, simulatorer koster penger og noen må betale for det.
Kan du referere til den kilden du har dette fra? Det er nemlig strengt regulert i Amerikansk lov, som må forholde seg til FAA (Federal Aviation Administration) sitt regelverk. Ingen piloter kan fly mer enn 140! timer innefor en måned, og overtramp medfører inndragning av sertifikat, samt store bøter til selskapene. FAA er kanskje den mest nidkjære organisasjonen i verden på dette området, og følger tett opp. Det er vanskeligere å fly en simulator enn et virkelig fly, bare så det er nevnt. Simulatoren er langt mer sensitiv på input enn det virkelige flyet. Kan en pilot håndtere en simulator, så kan han håndtere flyet. Alle store aktører har godt med simulatorer der de jevnlig tester sine piloter for "egnethet", og dette er både grunnet interne regler, og lovpålagte krav. Simulatorer koster nesten det samme som et vanlig fly, men har veldig lave drivstoffutgifter, og okkuperer heller ikke luftrom. Noe som er veldig greit siden mye av simulatortreningen går på å terpe på sikkerhet og håndtering av nødsituasjoner.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dette har kjos gjort til seg selv , for meg kan bare norwegian gå konkurs. har flydd 1 gang med norwegian og aldri mer , eklere flyselskap skal man lete lenge etter.

Holder meg til widerøe.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.476
Antall liker
14.302
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
En liten forskjell her er at staten ikke eier firmaet renhold- og kantine arbeiderne er ansatt i, de har muligheten til å søke andre kunder mens de jobber hos dere, dette er ikke mulig for de selskapene som nå er dannet i Norwegian, de skal kun ha Norwegian som kunde, klager du eller bruker noen av rettigheten som arbeidsfolket har brukt mange år å få igjennom så kan Norwegian nekte å bruke de og de vil gå konkurs.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
En liten forskjell her er at staten ikke eier firmaet renhold- og kantine arbeiderne er ansatt i, de har muligheten til å søke andre kunder mens de jobber hos dere, dette er ikke mulig for de selskapene som nå er dannet i Norwegian, de skal kun ha Norwegian som kunde, klager du eller bruker noen av rettigheten som arbeidsfolket har brukt mange år å få igjennom så kan Norwegian nekte å bruke de og de vil gå konkurs.
Det er nettopp dette som er poenget mitt. Om Norwegian selger bemanningsselskapene sine har de ryggen fri. De mister selvsagt også den potensielle profitten i disse selskapene, men fordelene er åpenbare. Om selskapene med Norwegianpiloter var eid av Oljefondet hadde konflikten de er oppe i nå vært umulig, og om det hade blitt en streik allikevel kunne Norwegian uten særlig kritikk leid inn et annet selskap.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.814
Antall liker
3.335
Jeg har dog stor forståelse for pilotene som vil være ansatt i driftsselskapet og ikke bare i et bemanningsbyrå eid av driftsselskapet eller at de har felles eiere. Her har de min fulle støtte, for dette er ikke noen god modell for ansatte i noen bedrift.

Jobber du i et busselskap så bør de ansatte som hovedregel være ansatt i selskapet og ikke i et separat bemanningsbyrå som selskapet kan benytte seg av ved behov. Samme om du er ansatt i stat og kommune i dag også. Det er en farlig ting å skulle skille ut de ansatte fra selskapet de utfører arbeid for. Blir denne modellen utbredt vil arbeidere få svært mye dårligere kår og innflytelse i årene som kommer.
Ser den.
Men spørsmålet er om ikke det uansett vil tvinge seg frem i en global økonomi. Den norske/skandinaviske velferdsmodellen vil uansett være under press.

Og jeg skjønner jo ekspansjonen til Kjos hvor man ønsker å fordele faste kostnader i et flyselskap på flest mulig flyseter. Og skjønner at finansieringskostandene ved flykjøp øker når kreditor ser at kjøper av materiellet har flyene i en organisasjon hvor arbeiderne har styringsrett, og dermed setter lønnsomheten under press.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg tror Norwegian og Kjos gjerne hadde sett at lønnsnivået i norsk luftfart hadde vært normen i hele verden. Norwegian skal på mellomlang sikt først og fremst konkurrere ikke med SAS, men med internasjonale selskaper som allerede har mer etablerte tyngdepunkter og baser i lavkostland. Dessuten er nok f.eks. asiatiske og østeuropeiske selskaper mindre utsatt for streik, kritikk og minuspoeng i opinionen om de opererer som Norwegian, mest fordi ansatte der i mindre grad eller overhodet ikke opplever endringer til det verre, men kanskje også fordi egalitet og opparbeidede arbeidstagerrettigheter står svakere de fleste steder enn blant folk i Skandinavia. Det siste vet jeg ikke, men det er i det minste en populær fordom.

Muligheten til å shoppe crew i et internasjonalt marked er ikke en konkurransefordel for Norwegian.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
Hva er så lite pent ? Er vel bedre att kantinepersonalet kommer fra en proff lerandører en staten? Man bør vel drive med kjerneviksomhet som stat, er selv blitt flyttet på,var ingen nedtur
Det som er lite pent er at grunnen til at Staten gjør dette er at det billigere, ikke fordi renholderne blir raskere og bedre organisert av å jobbe i et renholdsselskap, men fordi de må vaske mer og gis dårligere lønn enn om de hadde vært ansatt hos oss. Så vidt jeg vet er dette ikke noe tema blant fagforeningene til de statsansatte på arbeidsstedet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.012
Antall liker
10.537
........... så å trekke likhetstegn mellom lønnen størrelse og evnen til å utføre en god jobbe er reneste viss-vass. Spør deg selv: Ville gjøre din egen jobb dobbelt så godt dersom lønningen steg med 100%? Tror du fortsatt pilotene flyr bedre fordi lønna er høyere? ..........
Dette gjelder visst ikke for ledere. Jo høyere lønn, jo bedre ledere. Åja, flygere er jo bare arbeidere.

Forøvrig, spares der det spares kan ; Norwegian vil kutte i sikkerhetsøvelse - NRK – Norge
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.814
Antall liker
3.335
........... så å trekke likhetstegn mellom lønnen størrelse og evnen til å utføre en god jobbe er reneste viss-vass. Spør deg selv: Ville gjøre din egen jobb dobbelt så godt dersom lønningen steg med 100%? Tror du fortsatt pilotene flyr bedre fordi lønna er høyere? ..........
Dette gjelder visst ikke for ledere. Jo høyere lønn, jo bedre ledere. Åja, flygere er jo bare arbeidere.

Forøvrig, spares der det spares kan ; Norwegian vil kutte i sikkerhetsøvelse - NRK – Norge
Flypiloter kommer om noen år til å være en negativ sikkerthetsrisiko. I beste fall vil dem bare overvåke instrumenter som gjør all jobben. Airbus har jo i dag fly på tegnebrettet hvor pilotene er plassert i halepartiet på flyet.

Dessverre vil passasjerene i mange år ennå presse på for å ha pilotene sittene i snuten på flyet.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
471
Antall liker
315
Sted
Fredrikstad
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
Hva er så lite pent ? Er vel bedre att kantinepersonalet kommer fra en proff lerandører en staten? Man bør vel drive med kjerneviksomhet som stat, er selv blitt flyttet på,var ingen nedtur
Det som er lite pent er at grunnen til at Staten gjør dette er at det billigere, ikke fordi renholderne blir raskere og bedre organisert av å jobbe i et renholdsselskap, men fordi de må vaske mer og gis dårligere lønn enn om de hadde vært ansatt hos oss. Så vidt jeg vet er dette ikke noe tema blant fagforeningene til de statsansatte på arbeidsstedet.
Skal en bedrift drive med ISO-sertifisering av sine medarbeidere på renhold hvis de egentlig produserer noe helt annet? Skal de drive med innkjøp av vaskemidler? Vurdering av støvsugere? Skal de sørge for vikarer når renholdspersonalet blir syke? Skal de ha en mellomleder eller to som er ansvarlig for at renholderne gjør jobben sin?

Eller er det kanskje mer rasjonelt å kjøpe inn denne tjenesten fra et firma som er spesialisert på dette?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.012
Antall liker
10.537
Flypiloter kommer om noen år til å være en negativ sikkerthetsrisiko. I beste fall vil dem bare overvåke instrumenter som gjør all jobben. Airbus har jo i dag fly på tegnebrettet hvor pilotene er plassert i halepartiet på flyet.

Dessverre vil passasjerene i mange år ennå presse på for å ha pilotene sittene i snuten på flyet.
Det er jo greit å ha en pilot som kan gripe inn når noe klikker, klikker, kli........
Min egen jobb har hatt samme utvikling, fra å betjene brytere motor for motor og lese av instrumenter for å tolke prosessen til dagens datasystem. Likevel er vi avhengig av noen som overvåker systemet og griper inn ved uregelmessigheter.
Enhver bedriftseiers våte drøm er å ha en bedrift uten ansatte. Arbeidere er jo bare en utgiftspost.
 
Topp Bunn