Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

C

cruiser

Gjest
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
Jeg leste åpenbart ikke det samme innlegget. Jeg så:
- ingen pilot som kunne beskrives som en stakkar
- ingen klaging, kun saklige opplysninger
- at lønna for 2p er moderat, jeg kjenner flere siv-inger som tjener mer, kapteiner tjener veldig bra, antakelig bedre enn heismontører
- en objektiv opplysning om at loss-of-licence-forsikring er skattbar fordel, som dermed går merkbart ut over netto utbetalt beløp. Jeg får selv utbetalt mer enn mange 2p'r

For øvrig så jeg at det krangles ikke om lønn, det er helt andre problemstillinger som er betydelig mer prinsippielle. Det er ikke tilfeldig at det rasles med sablene og meldes sympatiaksjoner fra hele norden i disse dager.

Honkey
Nope, vi leste åpenbart ikke samme innlegget.

Jeg vet det ikke krangles om lønn, det krangles visst om hvem som skal ha makten i Norwegian. Hvis en fagforening får bestemme organiseringen av et konsern vil det være ganske unikt. De vil visstnok forhindre at Norwegian skal ha samme konsernstruktur som SAS, Lufthansa og andre flyseslkaper.
Feil, dem vil forhindre struktur tilsvarende Ryan air, dvs stikk motsatt av selskaper du her nevner
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Foreldrene til en kollega av meg kjøpte billetter til Harstad i går. De måtte i begravelse. Det kom seg på 21.000.
Hadde de ventet til i dag ville det blit 24.000.
unnskyld at jeg spør men flydde di med norwgian siden prisen var så høy.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Gjennomsnittet for å ta Privat sertifikat er 65 timer.
Vel en ruteflyger med 65 timer (kravet er minimum 40) ville jeg ikke flydd med! Du må ha minimum 250+ timer for å få fly som profesjonell pilot.Men det er ikke riktig så enkelt at du stiller med 250 timer og får jobb heller. Og jeg gidder rett og slett ikke liste opp alle de kurs (og kostnader) du må ha for å kunne fly som passasjerflyger. At din bestemor kunne ha tatt utdanningen ser jeg ikke bort fra da jeg ikke kjenner henne. Men det er faktisk noe annet å fly enn å kjøre buss!! En privatbilist vet sørgelig lite om hva det vil si å kjøre buss eller trailer, og en bussjåfør vet faktisk sørgelig lite om hva det innebærer å føre en flymaskin! Selv har jeg faktisk gjort begge deler så jeg vil påstå at jeg har et minimum av faktakunnskap! Jeg vil foretrekke å kjøre buss i vinterstorm når som helst sammenlignet med det å lande en stor flymaskin trygt i Nord Norge om vinteren med snø, vind og glatte rulebaner! Men så er jeg jo ikke din bestemor!
Jeg vet ikke hvordan du leser mine svar, men det kan ikke være med noe ønske om å forstå hva jeg har sagt. For å kunne ta ATP (Airline Transport Pilot) sertifikat må du ha 1000 flytimer, så dette andre er egentlig irrelevant. Men det eneste som skjer etter at du har tatt Privat lappen er å bygge kompetanse, presisjon, og innsikt i regelverk og kompleksitet. (Du kan gjerne tilføye instrumentopplæring hvis du vil) Omtrent det samme som når du tar sertifikat på bil. Jeg fikk kjøre opp hos sakkyndig etter 15,5 praktisk opplæring + teorikurs time som var et vanlig snitt i 1983 når jeg tok mitt sertifikat. Når jeg trekker frem disse sammenligningene er det fordi jeg forsøker å sette ting litt i perspektiv. Jeg har selv 26 års erfaring som pilot, er FAA sertifisert Commercial Pilot ASEL+AMEL + Instrument+ ATP. Jeg er også sertifisert instruktør ASEL+AMEL+Instrument (ASEL/AMEL= Airplane Singel/Multi Engine Land) Jeg sluttet å jobbe som pilot fordi lønna er relativt dårlig, og selskapenes personalpolitikk stort sett suger verden over. PS min bestemor døde for mer enn 37 år siden:p og det var min mor jeg refererte til i mitt innlegg. Men igjen så har du ikke fulgt godt nok med i hva jeg forsøkte å si.
Alt dette du lister opp er uten interesse i denne diskusjonen som forøvrig handler om helt andre ting. Det jeg sier her likeså, men mitt tilsvar er kun for å vise at jeg har bakgrunn for mine påstander. Hold deg til topic i stedet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
Jeg leste åpenbart ikke det samme innlegget. Jeg så:
- ingen pilot som kunne beskrives som en stakkar
- ingen klaging, kun saklige opplysninger
- at lønna for 2p er moderat, jeg kjenner flere siv-inger som tjener mer, kapteiner tjener veldig bra, antakelig bedre enn heismontører
- en objektiv opplysning om at loss-of-licence-forsikring er skattbar fordel, som dermed går merkbart ut over netto utbetalt beløp. Jeg får selv utbetalt mer enn mange 2p'r

For øvrig så jeg at det krangles ikke om lønn, det er helt andre problemstillinger som er betydelig mer prinsippielle. Det er ikke tilfeldig at det rasles med sablene og meldes sympatiaksjoner fra hele norden i disse dager.

Honkey
Nope, vi leste åpenbart ikke samme innlegget.

Jeg vet det ikke krangles om lønn, det krangles visst om hvem som skal ha makten i Norwegian. Hvis en fagforening får bestemme organiseringen av et konsern vil det være ganske unikt. De vil visstnok forhindre at Norwegian skal ha samme konsernstruktur som SAS, Lufthansa og andre flyseslkaper.
Feil, dem viwl forhindre struktur tilsvarende Ryan air, dvs stikk motsatt av selskaper du her nevner
Så det Dagens Næringsliv skriver er feil?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.037
Antall liker
14.603
Har du gjort en sammenligning på antall passasjer-kilometer? da blir ikke statistikken noe bedre i Norge enn noe annet sted.
Nei, det har jeg ikke. Men siden du åpenbart kan en del om flyvemaskiner finner jeg passasjer-kilometer-målingen litt søkt. Jeg vil anta at de klart mest risikable opersjonene ved en flyvning er take-off og innflyvning/landing, særlig det å komme seg tilbake på bakken. Om man i mellomtiden flyr 400 eller 4000 kilometer spiller en viss rolle, men ikke en veldig stor en vil jeg anta. Ved bil- eller busskjøring tipper jeg risikoen for å kræsje er en direkte funksjon av hvor langt man kjører siden duster/situasjoner/trøtthet er noenlunde jevnt fordelt utover veistrekningen. Så den mest relevante divosoren for å normalisere er antall avganger, ikke passasjerkilometer.

Jeg oppfatter luftfart som ekstremt lite risikabelt. Delvis fordi det ligger i sakens natur at det er få objekter å kollidere med i luften, personellet som flyr maskinene er underlangt masse kontroller og vedlikeholdsregimet for flymaskinene er svært strengt og omfattende. Skal mye til før det er mer risikabelt å fly fra A til B enn å tilbakelegge samme strekningen fra A til B med bil eller buss.

Nå kan jeg ingen verdens ting om det å fly, men noen sekunders uoppmerksomhet hos en pilot i "crusing altitude" har neppe noen konsekvenser mens det for en rutebussjåfør er et spørsmål om kollisjon/kjøre av veien eller ikke. Sånn sett har jeg mer respekt for rutebilsjåfører siden de må være ganske på alerten hele tiden mens de frakter passasjerer for man vet aldri hva som dukker opp de neste sekundene. På en annen side har jeg kjørt privatbil ulykkefritt i tilstrekkelig mange kilomter til at jeg heller ikke ser det som en uoverkommelig oppgave, men uhell kan skjer nårsomhelst og hvemsomhelst.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.004
Torget vurderinger
2
Dette er stort

Finske flygere streiker for å støtte Norwegian-pilotene | ABC Nyheter
[h=1]Finske flygere streiker for å støtte Norwegian-pilotene[/h]
Den internasjonale flygerorganisasjonen IFALPA, som har nesten alle piloter rundt i verden som medlemmer, har ifølge Svendsen bedt sine medlemmer om ikke å hjelpe Norwegian med å få leid fly og mannskap så lenge streiken varer.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.218
Antall liker
5.411
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Dette har da ikke med lønnsnivå og lønnsforskjeller å gjøre, ei heller om sikkerhet. Kjos har ikke melket selskapet og selskapet vel ikke ulykkesutsatt. Det dreier seg om hvem som faktisk skal styre selskapet.

Registrerer at svært mange på HFS i motsetning til kommentarfeltene forøvrig mener at det er fagforeningenes rett.
Staten redder SAS, men vil ikke redde Norwegian. Ledelsen må da ta grep for å møte utviklingen.

Å være flyver er ikke på langt nær så attraktiv som det en gang var. Det globale arbeidsmarkedet sørger for det. Luftens bussjåfører går en tøffere tid i møte på samme måte som andre som er konkurranseutsatt. Ikke enkelt å være norsk snekker heller når polske arbeidere strømmer til.

Final
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.813
Antall liker
3.335
Selv da jeg ukependlet og SAS og Norwegian gikk parallelt vurderte jeg aldri Norwegian da jeg liker å få frokost servert av en blid kabinbesetning.
Men uansett hvordan du snur og vender på det; å få en spiselig frokost med noenlunde fersk mat i et fly, som ikke er noe greier som er pakket i plast med 6 dagers holdbarhet, ja da betaler du relativt så mye for den frokosten at det er svært dårlig value for money.
Spiser du heller frokosten på flyplassen før du går ombord, skulle du få langt mer mat for kronene.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.476
Antall liker
14.302
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Rent treningsmessig er det ikke værre enn å lære seg noe som helst annet som har med hånd til øye koordinasjon å gjøre. Det blir som å lære seg å føre et hvilket som helst motorisert fartøy, om enn noe mer avansert. Med dette mente jeg ikke at min mor som nå er 75 år skulle bli passasjerflyger, men hun kan allikevel lære seg å fly. Det jeg ville frem til er at det er ikke noe spesiellt vanskeligere å bli pilot enn noe som helst annet. Gjennomsnittet for å ta Privat sertifikat er 65 timer.
Jag finner det litt märkligt att du skriver i ett svar att du har instruktörscert från USA samtidigt som du generaliserar något våldsamt och menar det är likhetstecken mellan att lära sig flyga och lära sig föra ett vilket som helst motorisert fartyg. Det rimmar dåligt. Om du varit instruktör bör du vara såpass ödmjuk inför uppgften att du vet att alla kan inte och bör inte bli piloter. Alla kan helt säkert lära sig flyga med tillräcklig träning, men det betyder inte att alla kan bli piloter eller trafikflygare. Det är en ting att lära sig "hånd til øye koordinasjon" och en helt annan att sätta det i praksis med att ta riktiga beslut, samarbeta med andra besättningsmedlemmar, hantera stress/komplexa multicrewkoncept, SOP etc. etc.

Det är screening/uttagstester genom flera steg genom en pilots karriär och många faller genom undervägens gång helt från innan du startar utbildningen, under utbildning helt till du är under träning i ett bolag.

Jag tror du ska hålla isär det att ta ett PPL (Private Pilot License), som de många, om än inte alla, kan genomföra, med ett CPL/ATPL (Commersial Pilot License/Airline Transport Pilot License) som långt från alla behärskar.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.476
Antall liker
14.302
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Kan du referere til den kilden du har dette fra? Det er nemlig strengt regulert i Amerikansk lov, som må forholde seg til FAA (Federal Aviation Administration) sitt regelverk. Ingen piloter kan fly mer enn 140! timer innefor en måned

Buffalo, Colgan Air flight 3407

Aviation Accident Report AAR-10-01

140 timmar är fel. Max är 100 timmar på 672 consecutive hours (28 days)

ALPA, Intl. FastRead
Det kommer litt an på hvordan man leser regelverket, og hvilken type CRM man følger, men jeg ser reglene har innskrenket antall timer fra 140 til 120, eller 100, eller enda mindre, men det kommer an på turnus. I stand corrected, her er forøvrig FAA part 121 som regulerer dette, part 117 har noen nye forordninger
§121.481 Flight time limitations: One or two pilot crews.

(a) A certificate holder conducting flag operations may schedule a pilot to fly in an airplane that has a crew of one or two pilots for eight hours or less during any 24 consecutive hours without a rest period during these eight hours.
(b) If a certificate holder conducting flag operations schedules a pilot to fly more than eight hours during any 24 consecutive hours, it shall give him an intervening rest period, at or before the end of eight scheduled hours of flight duty. This rest period must be at least twice the number of hours flown since the preceding rest period, but not less than eight hours. The certificate holder shall relieve that pilot of all duty with it during that rest period.
(c) Each pilot who has flown more than eight hours during 24 consecutive hours must be given at least 18 hours of rest before being assigned to any duty with the certificate holder.
(d) No pilot may fly more than 32 hours during any seven consecutive days, and each pilot must be relieved from all duty for at least 24 consecutive hours at least once during any seven consecutive days.
(e) No pilot may fly as a member of a crew more than 100 hours during any one calendar month.
(f) No pilot may fly as a member of a crew more than 1,000 hours during any 12-calendar-month period.
[Doc. No. 6258, 29 FR 19217, Dec. 31, 1964; 30 FR 3639, Mar. 19, 1965, as amended by Amdt. 121-253, 61 FR 2612, Jan. 26, 1996]
Back to Top

§121.483 Flight time limitations: Two pilots and one additional flight crewmember.

(a) No certificate holder conducting flag operations may schedule a pilot to fly, in an airplane that has a crew of two pilots and at least one additional flight crewmember, for a total of more than 12 hours during any 24 consecutive hours.
(b) If a pilot has flown 20 or more hours during any 48 consecutive hours or 24 or more hours during any 72 consecutive hours, he must be given at least 18 hours of rest before being assigned to any duty with the air carrier. In any case, he must be given at least 24 consecutive hours of rest during any seven consecutive days.
(c) No pilot may fly as a flight crewmember more than—
(1) 120 hours during any 30 consecutive days;
(2) 300 hours during any 90 consecutive days; or
(3) 1,000 hours during any 12-calendar-month period.
[Doc. No. 6258, 29 FR 19217, Dec. 31, 1964; 30 FR 3639, Mar. 19, 1965, as amended by Amdt. 121-253, 61 FR 2612, Jan. 26, 1996]
Vi i Europa flyger under europeiska arbetstidsbestämmelser och det är väl mest aktuellt för oss här i Skandinavien att förhåller oss till dessa regler. Vi har de samma begränsningarna på 100 blockhurs/28 dagar och 900 blockhours/kalenderår. Max dutytid är 2000h.

Det som är intressant är dock att FAA inskränkt dutytidbegränsningarna efter incidenter linket till fatigue medan Europa går motsatt väg och vill öka arbetstiden.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.476
Antall liker
14.302
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
Jeg leste åpenbart ikke det samme innlegget. Jeg så:
- ingen pilot som kunne beskrives som en stakkar
- ingen klaging, kun saklige opplysninger
- at lønna for 2p er moderat, jeg kjenner flere siv-inger som tjener mer, kapteiner tjener veldig bra, antakelig bedre enn heismontører
- en objektiv opplysning om at loss-of-licence-forsikring er skattbar fordel, som dermed går merkbart ut over netto utbetalt beløp. Jeg får selv utbetalt mer enn mange 2p'r

For øvrig så jeg at det krangles ikke om lønn, det er helt andre problemstillinger som er betydelig mer prinsippielle. Det er ikke tilfeldig at det rasles med sablene og meldes sympatiaksjoner fra hele norden i disse dager.

Honkey
Nope, vi leste åpenbart ikke samme innlegget.

Jeg vet det ikke krangles om lønn, det krangles visst om hvem som skal ha makten i Norwegian. Hvis en fagforening får bestemme organiseringen av et konsern vil det være ganske unikt. De vil visstnok forhindre at Norwegian skal ha samme konsernstruktur som SAS, Lufthansa og andre flyseslkaper.
Jag ser att det är en uppfattning om att piloterna som nu strejkar vill ha styringsrätt/kommersiell styring av sällskapet, men detta är alltså inte korrekt och har aldrig varit ett krav.
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Når det kommer til lønninger til en kaptein eller overstyrmann synes jeg det er greit at lønningene ligger på over 1 million kr i året , si på en båt nå da så har en kaptein alt av ansvaret , samme er det faktisk ombord i et fly. Gi pilotene det di vil ha er for pokker di som flyr disse flyene , og fram i en cockpit er det ikke stort på mange av disse flyene. Er jo ikke kjos som flyr disse flyene rundt om , for meg er heile fyren grådig.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Dette har da ikke med lønnsnivå og lønnsforskjeller å gjøre, ei heller om sikkerhet. Kjos har ikke melket selskapet og selskapet vel ikke ulykkesutsatt. Det dreier seg om hvem som faktisk skal styre selskapet.

Registrerer at svært mange på HFS i motsetning til kommentarfeltene forøvrig mener at det er fagforeningenes rett.
Staten redder SAS, men vil ikke redde Norwegian. Ledelsen må da ta grep for å møte utviklingen.

Å være flyver er ikke på langt nær så attraktiv som det en gang var. Det globale arbeidsmarkedet sørger for det. Luftens bussjåfører går en tøffere tid i møte på samme måte som andre som er konkurranseutsatt. Ikke enkelt å være norsk snekker heller når polske arbeidere strømmer til.

Final
Styre selskapet, hvor i alle dager har du det i fra? Kjos?

Når det gjelder SAS så er staten en av eierene.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når det kommer til lønninger til en kaptein eller overstyrmann synes jeg det er greit at lønningene ligger på over 1 million kr i året , si på en båt nå da så har en kaptein alt av ansvaret , samme er det faktisk ombord i et fly. Gi pilotene det di vil ha er for pokker di som flyr disse flyene , og fram i en cockpit er det ikke stort på mange av disse flyene. Er jo ikke kjos som flyr disse flyene rundt om , for meg er heile fyren grådig.
Det er ikke greit at lønningene er så høye hvis konkurrerende flyselskaper har lønnskostnader som er f.eks. 50% lavere. Dette er en spiral som går nedover. Globaliseringen gjør at lønningene i alle bransjer settes under press. Dette greier vi ikke å forhindre. Alle som er tilhengere av kapitalismen (og det er vel de fleste) må akseptere fri flyt av varer og tjenester. Det er styrets fordømte plikt å sørge for at kostnadene er lavest mulig, dette av hensyn til aksjonærene og selskapets evne til å konkurrere og dermed overleve. Min egen arbeidsplass flyttes i disse dager til Sverige fordi de som overtar jobbene har ca. 40% lavere lønninger enn det vi har.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Og for enkelte, også nobelprisvinnere i økonomi, melder det seg da et spørsmål: hva er poenget med 'en økonomi'?

Andre, navlebeskuere og trangsyntskapte, nikker pent til neoloberalismens dogmer, og tror disse er naturlover.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.218
Antall liker
5.411
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@ Jim.I . Henriksen: Elementært min kjære Watson.
Krav om 110 nye stillinger som ikke finnes i selskapet i dag. Krav om plassering i moderselskapet.

Utvikling av konsernet og organiseringen er ledelsens og ikke de ansattes prerogativ. Man har krav på å bli hørt men ikke å få rett.
Hadde SAS vært et normalt og ikke et statlig selskap ville det blitt slått konkurs for lenge siden.

Norwegian er i en helt annen situasjon. Det tror jeg ikke pilotene erkjenner.
Ville ikke investert i selskapet idag, og slett ikke hvis pilotene vinner nå. Det blir begynnelsen på slutten.

Det globale arbeidsmarkedet og situasjonen i Europa vil treffe Norge hardt. Ref Terje-A sitt innlegg ovenfor som et av mange eksempler.
At jeg personlig liker det dårlig og skulle ønsket at verden var annerledes spiller liten rolle.

Final
 
Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Virker som mange sliter med å forstå hvordan en bedrift fungerer.Norwegian gjekk med 1.5 milliarder underskudd i fjor,så viss ikke de klarer å spare penger en eller annen plass så forsvinner desse arbeidsplassene ganske kjappt uansett.
Det er enkelt for en bedrift som er delvis statseid,der ser det nemlig ut som det gjelder helt andre regler enn for oss andre. De kan nemlig drive med masse underskudd .Der tryller bare onkel skrue stat inn ferske penger,som vi som bor i dette landet har betalt inn i form av skatter og avgifter. Forstår i grunnen ikke at Kjos orker holde på når han må konkurere med for eksempel SAS som er et slikt selskap som ikke hadde eksistert lenger viss det ikke var fordi de er subsidiert av staten i hue og ræva.

Det man ser i Norwegian nå,at selskap sliter økonomisk og dermed står i fare for konkurs viss de ikke sparer kostnader,er noe vi vil se mye av i de nermeste årene i Norge viss oljeprisen holder seg der den er nå.
Jeg har sagt det i veldig mange år at vi kan ikke fortsette på denne måten med å innbille oss at alt kan stige fra år til år.Pris stigning,lønnsøkning,osv. Grunnen til at vi har klart å holde på på denne måten er at de enorme oljeinntektene har smurt alt,og har fått de styrende til å tro at et tre kan vokse inn i himmelen.
Jeg tror at viss oljeprisen holder seg der den er nå en 2-3 år fremover,så kan det bli ganske store forandringer i Norge AS.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
^ Som jeg tillot meg å skrive noen sider tilbake: lavkostselskap i et høykostland. Dårlig matte. Men mange er dårlige i matematikk, inkl Kunnskapsministeren, så hva kan man egentlig forvente?

Norwegians problem er den tilsynelatende suksessen, som har drevet aksjen, og fikk dem til å satse stort. 222 nye fly er litt av en ordre. Men så skjønte de at det ikke går med nordiske ansettelsesbetingelser som utgangspunkt. Det er Qatar Airlines som setter standard nå, og da kan man like godt tenke "slavedrift."
Men hvorfor ikke blåse liv i husmannsvesenet, for å holde liv i den guddommelige kapitalismen som hylles noen innlegg tilbake?
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Det store underskuddet hos Norwegian i 2014 skyldes ikke høye kostnader. Valutasvingninger, drivvstoffhamstring og tekniske problemer med 787 og påfølgende forsinkelser og erstatninger sto for det aller meste av underskuddet.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Enig der,hardingfelå

Virker også som du sier at kanskje Kjosern tok litt vel hardt i med bestillinger av nye fly.Samtidig kan det ha vert en nødvendighet for å ikke bli oppspist av de andre selskapene.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Det store underskuddet hos Norwegian i 2014 skyldes ikke høye kostnader. Valutasvingninger, drivvstoffhamstring og tekniske problemer med 787 og påfølgende forsinkelser og erstatninger sto for det aller meste av underskuddet.
Det er godt mulig.Har ikke studert Norwegian i detalj. Men realiteten for en bedrift er uansett hvorvidt man har mer inntekter enn utgifter.Norwegian hadde mer utgifter enn inntekter i 2014,og det går ikke i lengden for andre enn statseide selskap.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
En slektning flyr tur/retur Nepal for mindre enn hva det kostet å fly FBU-CPH noen år tilbake. SAS har ikke tjent penger på gud vet hvor lenge. Norwegian tjener ikke penger fordi billettene er for billige, og ikke pga innholdet i Gjestemedlem sitt innlegg. Bare å lese årsmeldingen.
Så prodkost må ned, og betjening er enkleste vei, spesielt i lys av vekstmålene. Selskapet har alt truet med å flytte til Irland, og slåss med USAs myndigheter og organisasjoner. Streiken har fått "alle" inne luftfart til å skjønne hva som er i ferd med å skje med opparbeidede fordeler.

Si hei til fremtidens arbeidsmarked.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
^ Som jeg tillot meg å skrive noen sider tilbake: lavkostselskap i et høykostland. Dårlig matte. Men mange er dårlige i matematikk, inkl Kunnskapsministeren, så hva kan man egentlig forvente?

Norwegians problem er den tilsynelatende suksessen, som har drevet aksjen, og fikk dem til å satse stort. 222 nye fly er litt av en ordre. Men så skjønte de at det ikke går med nordiske ansettelsesbetingelser som utgangspunkt. Det er Qatar Airlines som setter standard nå, og da kan man like godt tenke "slavedrift."
Men hvorfor ikke blåse liv i husmannsvesenet, for å holde liv i den guddommelige kapitalismen som hylles noen innlegg tilbake?
Qatar flyr utelukkende til og fra Doha, og har derfor avtaler derfra. Nøyaktig av samme årsak som at mannskap med base i Norge får norske betingelser. Quatar er jo heller ingen konkurrent på ruter i Europa eller til Amerika. Konkurransen går utelukkende på lengre ruter til Asia, Afrika og Oceania. På disse rutene er det ingen ting i veien for å bruke mannskap med base i destinasjonslandet. Flyr Norwegian Oslo - Bangkok så kan de med stor fordel bruke personale med base i Thailand.

Så i praksis er det av svært liten betydning hva Qatar Air driver med, og betingelsene til deres flygere får ingen påvirkning på norske flygeres.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.813
Antall liker
3.335
^ Som jeg tillot meg å skrive noen sider tilbake: lavkostselskap i et høykostland. Dårlig matte. Men mange er dårlige i matematikk, inkl Kunnskapsministeren, så hva kan man egentlig forvente?

Norwegians problem er den tilsynelatende suksessen, som har drevet aksjen, og fikk dem til å satse stort. 222 nye fly er litt av en ordre. Men så skjønte de at det ikke går med nordiske ansettelsesbetingelser som utgangspunkt. Det er Qatar Airlines som setter standard nå, og da kan man like godt tenke "slavedrift."
Men hvorfor ikke blåse liv i husmannsvesenet, for å holde liv i den guddommelige kapitalismen som hylles noen innlegg tilbake?
Angående disse arabiske flyselskapene, så kommer de til å fortsette å ta markedsandeler. En ting er billig arbeidskraft, men dem tanker jo drivstoff på hjemmebasen til en pris andre flyselskaper bare kan drømme om.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Problemet er at lavkostselskap setter standard for hva investor kan forvente, og dermed tvinger disse andre selskap til å kjøre samme spor, eller legge ned. Norwegians problemer med Dreamliner kan selskapet omsette i fordeler når det gjelder flykjøpene, og Boeing står også for en fin andel av ulempeutgiftene.

Feilen vi begår er å tro at fordelene man vant i noen få tiår i forrige århundre er evigvarende. Som vi nå ser er de i høyeste grad kortlivde, og på vei ut, også en funksjon av at manuell eller personlig innsats i arbeidsutøvelse er blitt mer og mer faset ut, og skal fases ut enda mer. Halvparten av dagens jobber er borte i 2025, i følge LSE og andre. De gjenværende vil være konkurranseutsatte, med noen meget få unntak. Finn de jobbene.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Lønningen til en sas kaptein ligger på over 1 millin kr i året.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Så lenge den korte taxituren til flyplassen koster mer enn flybilletten så er det bra. Det er slik vi vil ha det. En billig billigbillett slik at vi kan reise bort mens en polakk maler huset så og si gratis.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.532
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Så lenge den korte taxituren til flyplassen koster mer enn flybilletten så er det bra. Det er slik vi vil ha det. En billig billigbillett slik at vi kan reise bort mens en polakk maler huset så og si gratis.
Med kostnadsnivået her i landet på både offentlig og private tjenester og varer, så er det vel ikke så merkelig at folk flest vil ha mest mulig valuta for pengene man har igjen etter at staten har forsynt seg med inntektsskatt på 1/3 eller mer av brutto lønn.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.218
Antall liker
5.411
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Taxien er skjermet fra konkurranse. Prisene er skrudd i været og Taxiene står ledige mens folk kjører privatbil. Motsatt av slik det er i London. Ikke akkurat vellykket den løsningen.

Verden er slik at folk velger etter innholdet i lommeboka enten vi liker det eller ikke. "Miljøaktivistene" som ligger i kollektiv feltene i sine Teslaer gjør fordi det lønner seg. Så får de miljøalibiet med korrekte meninger og følelsen av å være et godt menneske med på kjøpet.


Final
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.813
Antall liker
3.335
Dem hadde så mye galskap i utgangspunktet hvor 34 fagforeninger i selskapet til de grader hadde styringsrett over selskapet. Helt spinn vilt.

NRK 1 sendte et program om glansdagene til SAS, den tiden Janne Carlsson regjerte og sendte crewet på smilekurs. Tenke seg til, cabin crewet hadde forhandlet seg til frem til å bo på lukseriøse hoteller i NY sentrum, i stedet for kjedelige flyplasshoteller som ikke var et egnet sted å shoppe fra. Og dette skulle passasjerene i flysetet betale for….
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Jeg har arbeidet for ledelse og styret i SAS, som rådgiver. Ingen grunn til å fortelle meg hvor galt det stod fatt der. Og helt umulig å gjøre noe med det, før de fikk kniven på strupen gjennom deregulering.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Jeg har arbeidet for ledelse og styret i SAS, som rådgiver. Ingen grunn til å fortelle meg hvor galt det stod fatt der. Og helt umulig å gjøre noe med det, før de fikk kniven på strupen gjennom deregulering.
Ikke rart det gikk ille...
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Som jeg nettopp leste, i en annen sammenheng: To some extent, that was simply another example of the kind of Internet witticism that's designed to score points instead of addressing an argument.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Det lover ikke bra hvis et styre bruker antikapitalister som rådgivere.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/

Les denne, den forklarer på en utmerket måte hva streiken dreier seg om!

De streiker IKKE om lønn! Og hvis Kjos vinner denne striden er det mange som kan vente seg betydelige endringer av negativ art hva gjelder deres ansettelsesforhold! Frykten for overslagseffekten hvis Kjos vinner fram er da også årsaken til at LO støtter disse pilotene som enkelte her inne avskriver fordi man er misunnelig på lønna deres! Ser man ikke de prinsippielle sidene av konflikten blir sjokket desto større når dette når din egen arbeidsplass. Og vi ser her konturene av et Norge som ikke lenger vil være like egalitært og "flatt" som det har vært tidligere. Lønnsforskjellene vil øke dramatisk! Men det ønsker dere vel, dere som rakker ned på pilotene?

Min mor som vokste opp i en meget velstående familie som hadde, ikke "hushjelp", men kokke, kjøkkenpike, stuepike og barnepike fortalte at da hun var liten tjente en professor ved NTH drøyt 100 ganger mer enn en stuepike! Det er dette samfunnet vi beveger oss mot om Kjoser'n, denne joviale hyggelige fyren som "kun" ønsker å gi oss billige flybilletter vinner fram!
 
Topp Bunn