Kan legge til egenerfaring fra i går. Har nylig kjøpt en Audio GD dac, og med den fulgte en grå og spinkel usb-kabel. Opplevde en del kneppelyder, så jeg byttet til en mer solid kabel jeg hadde liggende. En som har fulgt med noe utstyr av noe slag. Altså ikke no hifi-merke. Satte på en ferrittring på den og vips, kneppelyden er borte.
Har du hørt kneppelydene i Odense ...
Jeg kjøper heller en "normalt anerkjent" printerkabel (f.eks Belkin) enn en dyr hi-fi pyntekabel.
Her er de indre kvaliteter viktige:
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/USB_SuperSpeed_CabCon_Whitepaper.pdf
Ja, Det har du rett i vi er i 2015. Jeg bruker HDMI på surroundreceiver og det fungerer utmerket. Det er stor forskjell på disse også,vi er i 2015 bruk hdmi fra pc til forsterker.
Skal prøve med en rega dac i stue anlegget her , men jeg synes monster sine kabler er bra , har oså monster usb kabel liggende men den kostet 499,-Ja, Det har du rett i vi er i 2015. Jeg bruker HDMI på surroundreceiver og det fungerer utmerket. Det er stor forskjell på disse også,vi er i 2015 bruk hdmi fra pc til forsterker.
På Hifi anlegget mitt må jeg bruke USB. Kan opplyse om at det er enorm forskjell på lyd kvaliteten på Nad 787 surroundreceiver og Hifi anlegget mitt selv om jeg bare har USB overføring.
Alle mine Monster hdmi kabler til 990,- ligger i en kasse på loftet. Prøv QED sin på hifiklubben til 498,- 1meter. Men jeg endet opp med Van den hul sin blå kabel Ultimate den er et lite hakk bedre men dyrere 1698,- 1meter. QED sin er mest for pengene.Skal prøve med en rega dac i stue anlegget her , men jeg synes monster sine kabler er bra , har oså monster usb kabel liggende men den kostet 499,-Ja, Det har du rett i vi er i 2015. Jeg bruker HDMI på surroundreceiver og det fungerer utmerket. Det er stor forskjell på disse også,vi er i 2015 bruk hdmi fra pc til forsterker.
På Hifi anlegget mitt må jeg bruke USB. Kan opplyse om at det er enorm forskjell på lyd kvaliteten på Nad 787 surroundreceiver og Hifi anlegget mitt selv om jeg bare har USB overføring.
Alle mine Monster hdmi kabler til 990,- ligger i en kasse på loftet. Prøv QED sin på hifiklubben til 498,- 1meter. Men jeg endet opp med Van den hul sin blå kabel Ultimate den er et lite hakk bedre men dyrere 1698,- 1meter. QED sin er mest for pengene.Skal prøve med en rega dac i stue anlegget her , men jeg synes monster sine kabler er bra , har oså monster usb kabel liggende men den kostet 499,-Ja, Det har du rett i vi er i 2015. Jeg bruker HDMI på surroundreceiver og det fungerer utmerket. Det er stor forskjell på disse også,vi er i 2015 bruk hdmi fra pc til forsterker.
På Hifi anlegget mitt må jeg bruke USB. Kan opplyse om at det er enorm forskjell på lyd kvaliteten på Nad 787 surroundreceiver og Hifi anlegget mitt selv om jeg bare har USB overføring.
Heldigvis for meg så kostet TV'en min faktisk 4 ganger mer enn HDMI kabelen, nærmere bestemt NOK 40.000,-HDMI kabel til 1698,- er alt for dårlig , en HDMI kabel bør minimum koste dobbelt så mye som Tven !
Da har jo jeg vært heldig tv,en min koster ikke mer enn 849,- nå vart jeg veldig glad, ikke bortkastet penger denne gangen..JuHuuuuuu..Alle mine Monster hdmi kabler til 990,- ligger i en kasse på loftet. Prøv QED sin på hifiklubben til 498,- 1meter. Men jeg endet opp med Van den hul sin blå kabel Ultimate den er et lite hakk bedre men dyrere 1698,- 1meter. QED sin er mest for pengene.Skal prøve med en rega dac i stue anlegget her , men jeg synes monster sine kabler er bra , har oså monster usb kabel liggende men den kostet 499,-
HDMI kabel til 1698,- er alt for dårlig , en HDMI kabel bør minimum koste dobbelt så mye som Tven !
Noen av dere bruker for mye tid her inne på hfsMen du er fremdeles 2015......?
Omtrent hvor mye dekoding og prosessering av det digitale signalet tror du kabelen må gjøre for å få til det der? -10 dB betyr at hver sampleverdi skal deles på 3,16. I tillegg skal det gjøres dynamisk kompresjon og eq-spakene skal dras ned i diskanten for å føkke opp signalet så kapitalt som du beskriver. Hvor stor CPU har den kabelen din som kan gjøre alt dette i sanntid på en 16 bits/44,1 kHz datastrøm?Jeg har også en Belkinkabel til printeren, den fungerer utmerket til det formålet, men til bruk som overføring av signaler fra min lydkilde til Dac, må den nok gi tapt i denne sammenheng. Bruker jeg Belkinkabelen til dette, er det som å henge en dyne over hver høyttaler. Det er som å skru ned volumet 10db og lydbildet står som en stolpe mellom høyttalerne, uengasjert og udynamisk.Har du hørt kneppelydene i Odense ...
Jeg kjøper heller en "normalt anerkjent" printerkabel (f.eks Belkin) enn en dyr hi-fi pyntekabel.
Her er de indre kvaliteter viktige:
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/USB_SuperSpeed_CabCon_Whitepaper.pdf
Jeg streamer fra pc kun med hdmi kabel , men jordstøy har jeg ikke hadt problemer med. Dette fenomenet ser jeg mange er plaget med , og noen er sikkelig plaget med det å ?Omtrent hvor mye dekoding og prosessering av det digitale signalet tror du kabelen må gjøre for å få til det der? -10 dB betyr at hver sampleverdi skal deles på 3,16. I tillegg skal det gjøres dynamisk kompresjon og eq-spakene skal dras ned i diskanten for å føkke opp signalet så kapitalt som du beskriver. Hvor stor CPU har den kabelen din som kan gjøre alt dette i sanntid på en 16 bits/44,1 kHz datastrøm?Jeg har også en Belkinkabel til printeren, den fungerer utmerket til det formålet, men til bruk som overføring av signaler fra min lydkilde til Dac, må den nok gi tapt i denne sammenheng. Bruker jeg Belkinkabelen til dette, er det som å henge en dyne over hver høyttaler. Det er som å skru ned volumet 10db og lydbildet står som en stolpe mellom høyttalerne, uengasjert og udynamisk.Har du hørt kneppelydene i Odense ...
Jeg kjøper heller en "normalt anerkjent" printerkabel (f.eks Belkin) enn en dyr hi-fi pyntekabel.
Her er de indre kvaliteter viktige:
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/USB_SuperSpeed_CabCon_Whitepaper.pdf
For all del, en "audiofil" digitalkabel som bommer på spec og er koblet mellom to sære apparater kan gjøre en del skade. Kneppelyder og dropouts er bitfeil hvor mottakeren ikke greier å forstå signalet, muligens på grunn av defekt kabel (uansett hvor dyr den er!). Jitter (dataavhengig tidsvariasjon i datastrømmen) kan skape analog forvrengning og en "hardhet" i lyden, men i praksis gjør ikke kablingen noe til eller fra på jitter. Det er klokkepresisjonen i avsenderen og robustheten i mottakeren som bestemmer det. Så kan det også være jordstøy mellom apparatene som i større eller mindre grad blir filtrert av kablingen, noe som kan gi mer eller mindre "mørk bakgrunn". Men de tingene du beskriver trenger plateselskapene en hel digital arbeidsstasjon til å gjøre når de smadrer innspillinger i mastringen.
Personlig har jeg nok ikke kommet helt til 2015 ennå, så jeg bruker kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, og S/PDIF derfra til prosessor/DAC. Jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å ha en PC med all sin jordstøy direkte i kjeden. PC'en brukes bare til å rippe og tagge musikkfilene, men inngår ikke i avspillingskjeden. Slik unngår jeg alle disse usynlige signalprosessorene som tydeligvis hjemsøker USB-kabler. S/PDIF-kabelen er forresten en stump ti-kroners videocoax som jeg har satt RCA-kontakter på. Har tenkt å lage en ny med BNC-kontakter etterhvert, siden den nye prosessoren har BNC-innganger, men har ikke somlet meg til det ennå.
Jeg bruker også kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, men når jeg tar noen av lydfilene mine fra nas disken og legger dem på den interne disken i PC,en får jeg mye bedre lyd, oppløsning, dynamikk samt større lydbilde. Jeg har laget meg en batteri psu til PC,en for å slippe disse problemene som du refererer til. Kobler jeg til nettstrøm knekker lydbildet sammen og er ikke hørbart på.Omtrent hvor mye dekoding og prosessering av det digitale signalet tror du kabelen må gjøre for å få til det der? -10 dB betyr at hver sampleverdi skal deles på 3,16. I tillegg skal det gjøres dynamisk kompresjon og eq-spakene skal dras ned i diskanten for å føkke opp signalet så kapitalt som du beskriver. Hvor stor CPU har den kabelen din som kan gjøre alt dette i sanntid på en 16 bits/44,1 kHz datastrøm?Jeg har også en Belkinkabel til printeren, den fungerer utmerket til det formålet, men til bruk som overføring av signaler fra min lydkilde til Dac, må den nok gi tapt i denne sammenheng. Bruker jeg Belkinkabelen til dette, er det som å henge en dyne over hver høyttaler. Det er som å skru ned volumet 10db og lydbildet står som en stolpe mellom høyttalerne, uengasjert og udynamisk.Har du hørt kneppelydene i Odense ...
Jeg kjøper heller en "normalt anerkjent" printerkabel (f.eks Belkin) enn en dyr hi-fi pyntekabel.
Her er de indre kvaliteter viktige:
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/USB_SuperSpeed_CabCon_Whitepaper.pdf
For all del, en "audiofil" digitalkabel som bommer på spec og er koblet mellom to sære apparater kan gjøre en del skade. Kneppelyder og dropouts er bitfeil hvor mottakeren ikke greier å forstå signalet, muligens på grunn av defekt kabel (uansett hvor dyr den er!). Jitter (dataavhengig tidsvariasjon i datastrømmen) kan skape analog forvrengning og en "hardhet" i lyden, men i praksis gjør ikke kablingen noe til eller fra på jitter. Det er klokkepresisjonen i avsenderen og robustheten i mottakeren som bestemmer det. Så kan det også være jordstøy mellom apparatene som i større eller mindre grad blir filtrert av kablingen, noe som kan gi mer eller mindre "mørk bakgrunn". Men de tingene du beskriver trenger plateselskapene en hel digital arbeidsstasjon til å gjøre når de smadrer innspillinger i mastringen.
Personlig har jeg nok ikke kommet helt til 2015 ennå, så jeg bruker kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, og S/PDIF derfra til prosessor/DAC. Jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å ha en PC med all sin jordstøy direkte i kjeden. PC'en brukes bare til å rippe og tagge musikkfilene, men inngår ikke i avspillingskjeden. Slik unngår jeg alle disse usynlige signalprosessorene som tydeligvis hjemsøker USB-kabler. S/PDIF-kabelen er forresten en stump ti-kroners videocoax som jeg har satt RCA-kontakter på. Har tenkt å lage en ny med BNC-kontakter etterhvert, siden den nye prosessoren har BNC-innganger, men har ikke somlet meg til det ennå.
Klart du ikke har det problemet onkyo tx nr838 har ikke jordet AC inlet stikk. Ikke sherbourn pa 2 160 heller.Jeg streamer fra pc kun med hdmi kabel , men jordstøy har jeg ikke hadt problemer med. Dette fenomenet ser jeg mange er plaget med , og noen er sikkelig plaget med det å ?Omtrent hvor mye dekoding og prosessering av det digitale signalet tror du kabelen må gjøre for å få til det der? -10 dB betyr at hver sampleverdi skal deles på 3,16. I tillegg skal det gjøres dynamisk kompresjon og eq-spakene skal dras ned i diskanten for å føkke opp signalet så kapitalt som du beskriver. Hvor stor CPU har den kabelen din som kan gjøre alt dette i sanntid på en 16 bits/44,1 kHz datastrøm?Jeg har også en Belkinkabel til printeren, den fungerer utmerket til det formålet, men til bruk som overføring av signaler fra min lydkilde til Dac, må den nok gi tapt i denne sammenheng. Bruker jeg Belkinkabelen til dette, er det som å henge en dyne over hver høyttaler. Det er som å skru ned volumet 10db og lydbildet står som en stolpe mellom høyttalerne, uengasjert og udynamisk.Har du hørt kneppelydene i Odense ...
Jeg kjøper heller en "normalt anerkjent" printerkabel (f.eks Belkin) enn en dyr hi-fi pyntekabel.
Her er de indre kvaliteter viktige:
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/USB_SuperSpeed_CabCon_Whitepaper.pdf
For all del, en "audiofil" digitalkabel som bommer på spec og er koblet mellom to sære apparater kan gjøre en del skade. Kneppelyder og dropouts er bitfeil hvor mottakeren ikke greier å forstå signalet, muligens på grunn av defekt kabel (uansett hvor dyr den er!). Jitter (dataavhengig tidsvariasjon i datastrømmen) kan skape analog forvrengning og en "hardhet" i lyden, men i praksis gjør ikke kablingen noe til eller fra på jitter. Det er klokkepresisjonen i avsenderen og robustheten i mottakeren som bestemmer det. Så kan det også være jordstøy mellom apparatene som i større eller mindre grad blir filtrert av kablingen, noe som kan gi mer eller mindre "mørk bakgrunn". Men de tingene du beskriver trenger plateselskapene en hel digital arbeidsstasjon til å gjøre når de smadrer innspillinger i mastringen.
Personlig har jeg nok ikke kommet helt til 2015 ennå, så jeg bruker kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, og S/PDIF derfra til prosessor/DAC. Jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å ha en PC med all sin jordstøy direkte i kjeden. PC'en brukes bare til å rippe og tagge musikkfilene, men inngår ikke i avspillingskjeden. Slik unngår jeg alle disse usynlige signalprosessorene som tydeligvis hjemsøker USB-kabler. S/PDIF-kabelen er forresten en stump ti-kroners videocoax som jeg har satt RCA-kontakter på. Har tenkt å lage en ny med BNC-kontakter etterhvert, siden den nye prosessoren har BNC-innganger, men har ikke somlet meg til det ennå.
Nei vet det , men jeg har ikke vert plaget med det , når det kommer til andre forsterkere , prossesorer eller surround forsterkere.Klart du ikke har det problemet onkyo tx nr838 har ikke jordet AC inlet stikk.Jeg streamer fra pc kun med hdmi kabel , men jordstøy har jeg ikke hadt problemer med. Dette fenomenet ser jeg mange er plaget med , og noen er sikkelig plaget med det å ?Omtrent hvor mye dekoding og prosessering av det digitale signalet tror du kabelen må gjøre for å få til det der? -10 dB betyr at hver sampleverdi skal deles på 3,16. I tillegg skal det gjøres dynamisk kompresjon og eq-spakene skal dras ned i diskanten for å føkke opp signalet så kapitalt som du beskriver. Hvor stor CPU har den kabelen din som kan gjøre alt dette i sanntid på en 16 bits/44,1 kHz datastrøm?
For all del, en "audiofil" digitalkabel som bommer på spec og er koblet mellom to sære apparater kan gjøre en del skade. Kneppelyder og dropouts er bitfeil hvor mottakeren ikke greier å forstå signalet, muligens på grunn av defekt kabel (uansett hvor dyr den er!). Jitter (dataavhengig tidsvariasjon i datastrømmen) kan skape analog forvrengning og en "hardhet" i lyden, men i praksis gjør ikke kablingen noe til eller fra på jitter. Det er klokkepresisjonen i avsenderen og robustheten i mottakeren som bestemmer det. Så kan det også være jordstøy mellom apparatene som i større eller mindre grad blir filtrert av kablingen, noe som kan gi mer eller mindre "mørk bakgrunn". Men de tingene du beskriver trenger plateselskapene en hel digital arbeidsstasjon til å gjøre når de smadrer innspillinger i mastringen.
Personlig har jeg nok ikke kommet helt til 2015 ennå, så jeg bruker kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, og S/PDIF derfra til prosessor/DAC. Jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å ha en PC med all sin jordstøy direkte i kjeden. PC'en brukes bare til å rippe og tagge musikkfilene, men inngår ikke i avspillingskjeden. Slik unngår jeg alle disse usynlige signalprosessorene som tydeligvis hjemsøker USB-kabler. S/PDIF-kabelen er forresten en stump ti-kroners videocoax som jeg har satt RCA-kontakter på. Har tenkt å lage en ny med BNC-kontakter etterhvert, siden den nye prosessoren har BNC-innganger, men har ikke somlet meg til det ennå.
Vis vedlegget 309400
Ja, jeg syntes ihvertfall det innlegget ditt var ganske morsomt.Jeg bruker også kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, men når jeg tar noen av lydfilene mine fra nas disken og legger dem på den interne disken i PC,en får jeg mye bedre lyd, oppløsning, dynamikk samt større lydbilde. Jeg har laget meg en batteri psu til PC,en for å slippe disse problemene som du refererer til. Kobler jeg til nettstrøm knekker lydbildet sammen og er ikke hørbart på.
-10 db skulle vere litt ironisk, men litt morsomheter er vist ikke tillatt her inne, det er som å gå i kirken
Kjære Asbjørn, det skjer med alle USB kablene jeg har prøvd, jeg høres forskjell med og uten nettstrømforsyning på PC,en. Du som er så vel viten og opphengt i teori, vet vel att strømforsyninger til PC,er er noe av de dårligste som er laget. Du vet også like godt som meg att nettspenningen ikke er fri for støy og overharmoniske frekvenser.Ja, jeg syntes ihvertfall det innlegget ditt var ganske morsomt.Jeg bruker også kablet UTP Ethernet fra NAS/mediaserver til router og videre til streamer, men når jeg tar noen av lydfilene mine fra nas disken og legger dem på den interne disken i PC,en får jeg mye bedre lyd, oppløsning, dynamikk samt større lydbilde. Jeg har laget meg en batteri psu til PC,en for å slippe disse problemene som du refererer til. Kobler jeg til nettstrøm knekker lydbildet sammen og er ikke hørbart på.
-10 db skulle vere litt ironisk, men litt morsomheter er vist ikke tillatt her inne, det er som å gå i kirken
Jeg ville nok prøvd å finne ut hvorfor de forskjellene oppstår heller enn å slenge penger etter kabling. Jeg forstår deg slik at lydbildet "knekker sammen" hvis du setter nettspenning på PCen. Det samme skjer ved batteridrift hvis du bruker Belkin USB-kabel fra PC til DAC, men ikke hvis du bruker en dyr, audiofil USB-kabel sammen med batteridrift. Der må det jo ligge en høyst besynderlig hund begravet.
Neida, jeg sier ikke at det ikke kan være forskjell, men min egen erfaring med S/PDIF og AES/EBU (hvor det teoretisk sett kan være forskjeller i form av datarelatert jitter) er at i praksis er det ingen forskjell å høre på de formatene. Jeg har ikke testet USB like grundig, men mistenker at eventuelle hørbare forskjeller med USB i stor grad handler om jordsløyfer og jordstøy. Det er hovedsakelig basert på teoretiske betraktninger av hvordan USB fungerer, og jeg likte ikke det jeg leste. Min løsning på det har vært å ha et solid galvanisk skille mellom PC-greier og audio-greier. Fem meter luft med WiFi gjennom blokkerer jordstøy ganske bra, men min erfaring er at kablet ethernet på uskjermet kabel (UTP) også funker fint. Jeg ser ingen grunn til å dra USB- eller HDMI-kabler fra PC til audiokretser og skape et helt nytt sett av gremlins.Kjære Asbjørn, det skjer med alle USB kablene jeg har prøvd, jeg høres forskjell med og uten nettstrømforsyning på PC,en. Du som er så vel viten og opphengt i teori, vet vel att strømforsyninger til PC,er er noe av de dårligste som er laget. Du vet også like godt som meg att nettspenningen ikke er fri for støy og overharmoniske frekvenser.
Jeg har i helgen prøvd å finne hunden som er begravd en plass;D. Jeg har prøvd alle USB kablene som jeg har samlet opp gjennom årene, i følge papirene har alle disse USB spek, då skal jeg etter din viten og teoretiske bakgrunn ikke høre forskjell på disse
Jeg klarer virkelig ikke å høre forskjell på USB-kabler - da med DSD filer, Auralic Vega DAC og elektrostater - martin logan. Jeg tenker at hvis jeg ikke klarer å høre forskjeller på elementer som til de grader er så transparente som de ovennevnte - hva i F... skal da til for å høre forskjellen? Gullkabler velsignet av Paven? Jeg er ikke skeptiker på kabler - bare så det er sagt - men digitale overføringer er digitale overføringer. Så lenge informasjon blir tilstrekkelig buffret opp så bør dette fra et ingeniør-perspektiv være tilstrekkelig.
Nå er det vel trådstarter som setter premissene for debatten i denne tråden og ikke deg.........Dere som bare skal diskutere ,for at dere ikke har noe annet å gjøre, trenger ikke svare.Eller biltema/claes olsson tilhengere
Da bør du kanskje gjøre noe annet. Dette er et debattforum.Hva med spørsmålet !Kanskje du ikke leste det!!!
Jeg er ute ette erfaringer og ikke debatter.Da hadde jeg gjort noe annet!