Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Var det alt du hadde å komme med...?

Man blir heller ikke senior ingeniør eller almennlege eller spesialist etter fullført eksamen. Mener du det er urettferdig at også piloter må gå en karrierestige..? Du kan gjerne plotte totalt årslønn for et typsik karriereløp for en pilot og sammenligne med en lege, ingeniør og siviløkonomi....

Du har sikkert et kjempepoeng at man ikke kan hoppe rett i en 787. Men fortel meg gjerne hva som faktisk kreves for å fly en 787, og hvordan dette endrer bilde at flygerutdanningen er en 2 årig fagskole mens lønnsnivået nok er i overkant av det man har innen juss/Siviløkonom/lege som er 5-7 år på høyskolenivå. Og bare for å ha nevnt det - det finnes faktisk andre yrkesgrupper som også må ta ekstra kurs og godkjenninger. Hva er det som gjør at et noen timer på kurs og noen titalls timer i simulator gjør piloter til gud...?

Ikke for å gni det inn eller noe, men en flyger gjør vel stort sett samme jobbet etter 20 år som han gjorde etter 10 år. (Det kjennetegner jo på en måte fagutdannelser) Sammenligner man med økonomer, leger, jurister og ingeniører så får de i karriereren mer og mer ansvar - og hvis du finner en ingeniør med 1,5 eller 2 millioner i lønn - så jobber ikke akkurat de med rutinearbeid.

Mvh
OMF
 
C

cruiser

Gjest
Var det alt du hadde å komme med...?

Man blir heller ikke senior ingeniør eller almennlege eller spesialist etter fullført eksamen. Mener du det er urettferdig at også piloter må gå en karrierestige..? Du kan gjerne plotte totalt årslønn for et typsik karriereløp for en pilot og sammenligne med en lege, ingeniør og siviløkonomi....

Du har sikkert et kjempepoeng at man ikke kan hoppe rett i en 787. Men fortel meg gjerne hva som faktisk kreves for å fly en 787, og hvordan dette endrer bilde at flygerutdanningen er en 2 årig fagskole mens lønnsnivået nok er i overkant av det man har innen juss/Siviløkonom/lege som er 5-7 år på høyskolenivå. Og bare for å ha nevnt det - det finnes faktisk andre yrkesgrupper som også må ta ekstra kurs og godkjenninger. Hva er det som gjør at et noen timer på kurs og noen titalls timer i simulator gjør piloter til gud...?

Ikke for å gni det inn eller noe, men en flyger gjør vel stort sett samme jobbet etter 20 år som han gjorde etter 10 år. (Det kjennetegner jo på en måte fagutdannelser) Sammenligner man med økonomer, leger, jurister og ingeniører så får de i karriereren mer og mer ansvar - og hvis du finner en ingeniør med 1,5 eller 2 millioner i lønn - så jobber ikke akkurat de med rutinearbeid.

Mvh
OMF
Vel, selvsagt er det en karrierestige men toppen av denne er ikke representativ for en hel yrkesgruppe.
En styrmann i Norwegian har en begynnerlønn på 300k og veien dit etter endt utdannelse er særdeles kronglete.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel - til informasjon så er det ikke lett i andre bransjer heller å gå fra en 2 årig fagutdannelse til millionlønninger, og oversikten over de 100 best betalte i Norwegian tyder vel på at dette er en av bransjene det er lettest!

Ellers er det jo slik at man ikke har krav på jobb etter endt utdannelse. Journalister, arkitekter, sosialantropologer og livstilscoacher som tar utdannelse de har lyst på er heller ikke garantert jobb selv om de har brukt mye tid og ressurser på utdannelse.

Hele diskusjonene med de som jobber innen luftfart bærer i mine øyne preg av de mangler fullstendig gangsyn på hva vanlige folk gjør for å tjene kronene sine. Har du noensinne hørt en elektroteknikker eller autmasjonstekniker (Samme utdanningsnivå som flygere) kalge over at de må spise lunhen i bilen, at de må bo på brakkerigg, at de må jobbe overtid i helgene for å bli ferdig med prosjektet, at de kanskje må jobbe på anlegg utenom allfarvei. Og lønningen her stopper vel på godt under halparten av det pilotene har.


Mvh
OMF
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.496
Antall liker
14.445
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Du må gjerne opplyse meg - det burde jo være enkelt!

Lønnsnivået er vel ganske godt dokumentert i media nå....

fagskolestudiet
Luftfartsskolens fagskolestudie er trafikkflygerutdanningen for fly og helikopter i "Studieretning Norge".
Normert studietid er henholdsvis 20 mnd. for fly og 18 mnd. for helikopter.
Normert studietid gjelder fra du starter trafikkflygerteorien (ATPL) til du har gjennomført hele trafikkflygerstudiet.

Mvh
OMF
Hej OMF

Först och främst, konflikten i Norwegian handlar INTE om kronor och ören oavsett hur många gånger du repeterar dig själv.

För det andra ska du inte tro på allt som står i aviserna. Lönenivån som "er vel ganske godt dokumentert i media nå..." är extremt onyanserad. Du ber om att bli upplyst, så då ska du få fakta.

Lönesteg 1 på en 14-gradig lönestege är 360.000. Denna stiger gradvis till topplön för en kapten på 1.060.000.

Du får gärna mena att piloter är överbetalda, men i övrigt bär dina inlägg om väldigt liten kunnskap om flybranschen generellt och pilotyrket speciellt.

Jag önskar komma med några nyanseringar till all den skråsikkerhet som skrivs om löner av piloter så kan var och en göra upp sin egen uppfattning om lönen står i kontrast med vad yrket faktiskt innebär.

"It may be sobering for the captain of a large jet transport to know that the aircraft and it's human payload for which he is legally responsible, may be valued at something approaching $1000 million." (Human Factors in Flight, Frank H Hawkins)

För den lön som nämns ovan innebär det att vi jobbar tre av fyra helger i månaden. En arbetsdag är upp till 13 timmar med möjlighet att förlänga med 2 timmar till 15 timmar. På en arbetsvecka kan vi jobba upp till 60 timmar. Lönen är fast och det utgår ingen extra betalning för nattjänst, helgdagar (jul, påsk etc). Vi arbetar nattvakter och dagvakter om varandra. I löpet av ett år må vi genomgå fyra myndighetspålagda kontroller där var och en av de, i yttersta tillfälle, kan innebæra att vi inte får lov till att flyga. (Simulatorcheck 2ggr/år, medicinsk check 1gång/år, linecheck 1gång/år) I praktiken måste vi genomgå och bestå en myndighetskontroll var 3:e månad genom hela karriärren.

Citatet ovan innebär ett extremt ansvar, inte bara ovanför passagerare och besättning ombord, men också i rena materiella värden och inte minst omdömmetap och inntäktstap om det värsta skulle hända.

Arbetstidsbestämmelserna är gemensamma för hela Europa, men den gör inte skillnad på om du flyger inrikestrafik i Spanien eller om du, som vi, flyger i en av världens mest krävande operationer, nämligen Nordnorge. 12 timmar i vinterstormar, glatte rullebaner, ising och dålig sikt är inte detsamma som 12 timmar i södra Europa.

Igen, konflikten handlar inte om lön, men lön dras stadig upp som tema när piloter kommer på tal och det är bara att acceptera, men allt är inte så svart och vitt som media och sällskapen vill ha det till.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så det du sier er at som nyutdannet styrmann - så jobber man:
*39 helger i året
*13 timers dager
*ikke noe ekstra betalt for helligdager
*Dag og natt om hverandre

Også kun 360 000 i lønn.

Jeg får ikke dette helt til å gå opp - jobber dere langt mer enn det arbeidsmiljøloven tilsier (Til tross for alt pratet om sikkerhet)


Eller er det du sier at, man:
*Innimellom må jobbe 3 av 4 helger.,
*Det kan hende man må jobbe 13 timers dag.
*Det kan hende man må fly om natten


Også synes jeg vel at man går tom for argumenter når man må argumentere for hvor store juridiske erstatningskopstadner man kan greie å skape hvis man tabber seg ut i jobben...? Mon tro hvor mye lønn man må ha da som oljearbeider - erstatningssøksmålet i gulfen er vel det største, eller hva med å være styrmann på tankskip (Exxon Valdez).

Pilotene har i liten grad forståelse for at de har en ganske vanlig jobb som alle oss andre. Skulle man brukt samme logikken - hva tenker du da om ansvaret en rektor på en skole med 1000 elever har - mtp å sørge for at brannrutiner og sikkerhetsutstyr er på plass. Hva er "human payload he is legally responsible for" med 1000 barn...?

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Gjennomsnittslønn for norske piloter er 77.700/mnd. Hvis begynnerlønn er 360.000/år betyr det at topplønnen er veldig høy.
Som mange påpeker så er det ikke lønn som er tama, men hvem som skal ha makten i Norwegian - ledelsen eller pilotene.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Du må gjerne opplyse meg - det burde jo være enkelt!

Lønnsnivået er vel ganske godt dokumentert i media nå....

fagskolestudiet
Luftfartsskolens fagskolestudie er trafikkflygerutdanningen for fly og helikopter i "Studieretning Norge".
Normert studietid er henholdsvis 20 mnd. for fly og 18 mnd. for helikopter.
Normert studietid gjelder fra du starter trafikkflygerteorien (ATPL) til du har gjennomført hele trafikkflygerstudiet.

Mvh
OMF
Er alle piloter kapteiner?
Kan man etter endt studietid hoppe rett i en 787?
Nei på begge. Og la oss ikke glemme at det kun er et fåtall av norske piloter som har fått sin utdannelse i Norge. De fleste har dratt til USA og brukt mye penger på en flyskole der borte. Så etter å ha fått sertifikat begynner en "lang dags ferd mot natt" for å få nok timer til å bli interessant for selskapene. Man jobber for "knapper og glansbilder" i flere år bare for å akkumulere timer nok til å kunne få jobb i et større flyselskap. Bror til Mette Marit, en av mine venner da han jobbet i Norving hadde som styrmann mindre betalt enn en bussjåfør i det som den gangen het Finnmark Fylkesrederi. Han som alle de andre flygerne i selskapet kjørte taxi på fritiden for å ha penger til mat på bordet. De hadde jo som sagt en "studiegjeld" ( det var ikke finansiert gjennom Lånekassen ) som måtte nedbetales uavhengig av hvor mye lønn de fikk. Det var kun da folk fikk ansettelse i SAS, Braathen eller Widerøe de kom på "den grønne gren" rent lønnsmessig. Så selv om disse pilotene på papiret har en grei inntekt så er det ikke så veldig mange år de har den. Hvis vi sammenligner livslønn er det nok andre yrker som kommer like godt ut om ikke bedre.

Men igjen, for å gjenta meg selv, så er det andre og mer prinsipielle forhold krangelen står om i dag.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg gjentar kanskje både meg selv og andre her, men lurer fortsatt på om noen tror at det vil være mulig å drive konkuransedyktig internasjonal flyvning med crew som har noe som ligner på etablerte norske betingelser? Ryanair fremstilles som verstingen, verre enn det Norwegian prøver å bli, men Ryanair flyr fullt lovlig på norske flyplasser. Hvordan en seier for Parat skal kunne resultere i noe bedre enn en konkurs for Norwegian og at andre selskaper med for crewene dårlige avtaler tar over markedsandelene er hvert fall ikke forståelig for meg.

Noen streikende piloter har uttalt at de heller vil streike selskapet konkurs enn å gi seg, og det er kanskje like greit, for i en lavmarginbransje kan man ikke holde seg med personell som koster det dobbelte av konkurentenes. Om Norwegian streikes konkurs eller aksepterer Paratkravene og går konkurs på grunn av det spiller liten rolle, og det er vel alternativene Parat kan se frem til om de står på sitt. Norwegian har planer om å vokse internasjonalt og kan ikke akseptere Parats krav, selv om selskapet ikke tåler konflikten. For konsernets del får man håpe at de klarer å videreføre så mye som mulig av det oppbygde gjennom andre selskaper. Jeg vil tro at de jobber med det nå.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Når det kommer til lønninger til en kaptein eller overstyrmann synes jeg det er greit at lønningene ligger på over 1 million kr i året , si på en båt nå da så har en kaptein alt av ansvaret , samme er det faktisk ombord i et fly. Gi pilotene det di vil ha er for pokker di som flyr disse flyene , og fram i en cockpit er det ikke stort på mange av disse flyene. Er jo ikke kjos som flyr disse flyene rundt om , for meg er heile fyren grådig.
Det er ikke greit at lønningene er så høye hvis konkurrerende flyselskaper har lønnskostnader som er f.eks. 50% lavere. Dette er en spiral som går nedover. Globaliseringen gjør at lønningene i alle bransjer settes under press. Dette greier vi ikke å forhindre. Alle som er tilhengere av kapitalismen (og det er vel de fleste) må akseptere fri flyt av varer og tjenester. Det er styrets fordømte plikt å sørge for at kostnadene er lavest mulig, dette av hensyn til aksjonærene og selskapets evne til å konkurrere og dermed overleve. Min egen arbeidsplass flyttes i disse dager til Sverige fordi de som overtar jobbene har ca. 40% lavere lønninger enn det vi har.
Helt greit,- da foreslår jeg du skriftlig anmoder chefen din om at få redusert lønnen din med 50% i globaliserings interesse, idet du ønsker at bidra til firmaets konkurense evne opretholdes.

Jeg ønsker dig al lykke til i fremtiden,- D...

Mvh.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.247
Antall liker
18.575
Torget vurderinger
2
Norwegian har jo alt truet med å flagge ut til Irland - kanskje flagge til Panama, Belize eller noe slikt, med en gang?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du må gjerne opplyse meg - det burde jo være enkelt!

Lønnsnivået er vel ganske godt dokumentert i media nå....

fagskolestudiet
Luftfartsskolens fagskolestudie er trafikkflygerutdanningen for fly og helikopter i "Studieretning Norge".
Normert studietid er henholdsvis 20 mnd. for fly og 18 mnd. for helikopter.
Normert studietid gjelder fra du starter trafikkflygerteorien (ATPL) til du har gjennomført hele trafikkflygerstudiet.

Mvh
OMF
Er alle piloter kapteiner?
Kan man etter endt studietid hoppe rett i en 787?
Nei på begge. Og la oss ikke glemme at det kun er et fåtall av norske piloter som har fått sin utdannelse i Norge. De fleste har dratt til USA og brukt mye penger på en flyskole der borte. Så etter å ha fått sertifikat begynner en "lang dags ferd mot natt" for å få nok timer til å bli interessant for selskapene. Man jobber for "knapper og glansbilder" i flere år bare for å akkumulere timer nok til å kunne få jobb i et større flyselskap. Bror til Mette Marit, en av mine venner da han jobbet i Norving hadde som styrmann mindre betalt enn en bussjåfør i det som den gangen het Finnmark Fylkesrederi. Han som alle de andre flygerne i selskapet kjørte taxi på fritiden for å ha penger til mat på bordet. De hadde jo som sagt en "studiegjeld" ( det var ikke finansiert gjennom Lånekassen ) som måtte nedbetales uavhengig av hvor mye lønn de fikk. Det var kun da folk fikk ansettelse i SAS, Braathen eller Widerøe de kom på "den grønne gren" rent lønnsmessig. Så selv om disse pilotene på papiret har en grei inntekt så er det ikke så veldig mange år de har den. Hvis vi sammenligner livslønn er det nok andre yrker som kommer like godt ut om ikke bedre.

Men igjen, for å gjenta meg selv, så er det andre og mer prinsipielle forhold krangelen står om i dag.
Mener du oppriktig at dette knapper og glansbilder/penger til mat på bordet er et representativt bilde...Dere luftfolkene virker jo fullstendig frikoblet fra hva andre folk må ta hensyn til. Høiby sin LinkedIn profil viser forøvrig at han fullførte flygerutdannelse i 1983, og jobbet i Norving fra 1983 til 1986 - også starte han i SAS som First Officer - tre år etter fullfør utdannelse. Han fremstår ikke som noe utpreget godt eksempel på hvor dårlig stilt det er med pilotene. Han fremstår vel heller ikke som noe godt eksempel på hvor vanskelig det er å opprettholde flylisensen - er ikke så veldig mange andre tunge stillinger man får beholde med en rettskraftig voldsdom på rullebladet.


For ordens skyld - det er veldig få yrker man er sikret fast og lukrativt stilling rett etter fullført utdannelse.

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Det vil være litt trist om Norwegian forsvinner. Det er neppe noen andre flyselskap som har fått veldig lyst til å ansette norske piloter når de ser hva de krever.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Hvis du skal jobbe med å fly inneriks i Norge med base og bopel på Rygge blir det unektelig litt kjiipt å få lønn etter Thailandsk tariff. Uansett hvilken nasjonalitet du har.

Men nå har debatten kjørt i sirkel så mange ganger at jeg ikke gidder mere, vi er uenige og vil nok aldri bli enige. Med israel/Palestina tråden i minne gir jeg meg før vi kommer til personangrepsnivået! :rolleyes:
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis du skal jobbe med å fly inneriks i Norge med base og bopel på Rygge blir det unektelig litt kjiipt å få lønn etter Thailandsk tariff. Uansett hvilken nasjonalitet du har.

:rolleyes:
er du virkelig så tom for argumenter at du må bruke sånn skremselspropaganda, og at vi kommer til å se fattigdom som i mellomkrigstiden...?

mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
[h=1]Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:[/h]

  • Lønn: Snittet 2014 for kaptein 1.142.172 kroner og pilot 744.468 kroner
  • Jobb på fridag: Kaptein 12.000 kroner, styrmann 7.900 kroner
  • Arbeidstid: 17 dager i måneden, rundt 750 timer i året
  • Pensjon: Ytelsespensjon
  • Forsikring: LOL - 60G - engangsutbetaling 5,3 millioner kroner
- La oss konke Norwegian, så får vi nye eiere
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.797
Antall liker
9.713
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når det kommer til lønninger til en kaptein eller overstyrmann synes jeg det er greit at lønningene ligger på over 1 million kr i året , si på en båt nå da så har en kaptein alt av ansvaret , samme er det faktisk ombord i et fly. Gi pilotene det di vil ha er for pokker di som flyr disse flyene , og fram i en cockpit er det ikke stort på mange av disse flyene. Er jo ikke kjos som flyr disse flyene rundt om , for meg er heile fyren grådig.
Det er ikke greit at lønningene er så høye hvis konkurrerende flyselskaper har lønnskostnader som er f.eks. 50% lavere. Dette er en spiral som går nedover. Globaliseringen gjør at lønningene i alle bransjer settes under press. Dette greier vi ikke å forhindre. Alle som er tilhengere av kapitalismen (og det er vel de fleste) må akseptere fri flyt av varer og tjenester. Det er styrets fordømte plikt å sørge for at kostnadene er lavest mulig, dette av hensyn til aksjonærene og selskapets evne til å konkurrere og dermed overleve. Min egen arbeidsplass flyttes i disse dager til Sverige fordi de som overtar jobbene har ca. 40% lavere lønninger enn det vi har.
Helt greit,- da foreslår jeg du skriftlig anmoder chefen din om at få redusert lønnen din med 50% i globaliserings interesse, idet du ønsker at bidra til firmaets konkurense evne opretholdes.

Jeg ønsker dig al lykke til i fremtiden,- D...

Mvh.
Hvis man skal redusere lønnen med 50% så er det en stor forskjell om man tjener 350.000 eller 1.000.000
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.225
Antall liker
5.434
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:



  • Lønn: Snittet 2014 for kaptein 1.142.172 kroner og pilot 744.468 kroner
  • Jobb på fridag: Kaptein 12.000 kroner, styrmann 7.900 kroner
  • Arbeidstid: 17 dager i måneden, rundt 750 timer i året
  • Pensjon: Ytelsespensjon
  • Forsikring: LOL - 60G - engangsutbetaling 5,3 millioner kroner
- La oss konke Norwegian, så får vi nye eiere
Temmelig rystende holdninger som følger av den linken. Tror ikke noe nytt flyselskap vil overta innenlandsrutene og de pilotene, med mindre det er statseid da.

Pilotene og andre yrkesgrupper utsatt for global konkurranse vil slite i fremtiden. En pilot og en snekker kan i motsetning til en jurist erstattes av arbeidskraft fra det globale markedet. Markedet styrer konkurranseevne og overlevelsesmulighet til selskaper. Det ser det ikke ut til at pilotene greier å ta inn over seg.

Pilotene opplever at de er spesielle og har så mye ansvar. Ja pilotene har mye ansvar, men det har også andre i transportnæringen. Luftfarten understøttes av store sikkerhetssystemer noe annen passasjertransport ikke nyter godt av. Jobben som bussjåfør er antagelig betydelig mer risikobetont.

Felles for transportyrker er imidlertid at ansvaret opphører når jobben er gjort. Mens andre, ledere, ingeniører osv. har langvarige prosjekter og kompliserte planer å forholde seg til, er bussjåføren og piloten ferdig med jobben når dagen er over. Piloter og bussjåfører slipper å ligge våkne om natten å tenke på hvordan faglige utfordringer skal løses. Det er imidlertid hverdagen til de fleste andre på deres gjennomsnittlige lønnsnivå.

Gitt pilotenes til sammenligning relativt ukompliserte arbeids hverdag er de uten tvil svært godt lønnet.

Pilotene har nektet lønnsnemnd og vil sannsynligvis klare å slå egen arbeidsgiver konkurs. Taperne blir foruten selskapet, passasjerene og pilotene selv. Hvis refleksjonsnivået i linken til Gjestemedlem er representativt for pilotene er det kanskje like greit.


Final
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Saken du linker til har vel fint lite med hvorvidt Ryanair driver lovlig i Norge.

mvh
OMF
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Når det kommer til lønninger til en kaptein eller overstyrmann synes jeg det er greit at lønningene ligger på over 1 million kr i året , si på en båt nå da så har en kaptein alt av ansvaret , samme er det faktisk ombord i et fly. Gi pilotene det di vil ha er for pokker di som flyr disse flyene , og fram i en cockpit er det ikke stort på mange av disse flyene. Er jo ikke kjos som flyr disse flyene rundt om , for meg er heile fyren grådig.
Det er ikke greit at lønningene er så høye hvis konkurrerende flyselskaper har lønnskostnader som er f.eks. 50% lavere. Dette er en spiral som går nedover. Globaliseringen gjør at lønningene i alle bransjer settes under press. Dette greier vi ikke å forhindre. Alle som er tilhengere av kapitalismen (og det er vel de fleste) må akseptere fri flyt av varer og tjenester. Det er styrets fordømte plikt å sørge for at kostnadene er lavest mulig, dette av hensyn til aksjonærene og selskapets evne til å konkurrere og dermed overleve. Min egen arbeidsplass flyttes i disse dager til Sverige fordi de som overtar jobbene har ca. 40% lavere lønninger enn det vi har.
Helt greit,- da foreslår jeg du skriftlig anmoder chefen din om at få redusert lønnen din med 50% i globaliserings interesse, idet du ønsker at bidra til firmaets konkurense evne opretholdes.

Jeg ønsker dig al lykke til i fremtiden,- D...

Mvh.
Hvis man skal redusere lønnen med 50% så er det en stor forskjell om man tjener 350.000 eller 1.000.000
Helt klart,-problemet er, at de som skriger højst om løn kosterne for bedrifterne må ned,- er dem med de højeste lønninger.

Men dette gælder jo kun for alle andre og ikke mig. HVA? Fanden,- ikke fanden om jeg ska gå ned i løn,
Er du retarderet "man":D

Dette er ikke personligt. Spørsmålet er, om vi skal prøve at holde fast i vores samfunds model, eller om vi alle skal importere en skål og et par ris pinde,- for derefter at leve efter Kina`s samfunds model.

Hva vej vil du vælge ?
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
<Synsemodus på>

Et potensielt stort problem for piloter, særlig de som flyr til og fra Oslo og sørover, er at de har en ganske generisk ferdighet. Det er mange i verden som kan fly og mange av disse som har, kan få eller ønsker typegodkjenning på arbeidshestene som Boeing 737, Airbus 319/320/321 og hva de nå alle heter. Det er ikke så veldig mange yrker, og særlig ikke der lønningene topper ut rundt millionen her til lands, som er i en slik situasjon. Som regel kreves det en lokal spesialitet, språkkunnskaper, kulturforståelse, nettverk etc etc. Jeg sier ikke at det ikke finnes i yrket som flyver, men at det neppe er det viktigste man kan. Med unntak av ferdigheten "fly på vanskelige flyplasser med glatte rullebaner på små flyplasser klemt mellom fjell" har jeg vanskelig å se hva som er så spesielt med det å være flyver i Norge eller skandinavia for den del kontra å fly andre steder i verden. Blåser gjør det også verden rundt. Arbeidsspråket er engelsk, kommunikasjon med ATC er engelsk, alt i cockpit og på flyet er merket på engelsk og så burtetter.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil - nærmeste jeg har vært å fly er diverse flysimulatorer på daten for mange herrens år siden...

<synsemodus av>

Moralen er altså at dette er ganske kostbar arbeidskraft som potnesielt er mulig å erstatte med annen arbeidskraft med tilsvarende ferdigheter men til en lavere pris. Det er faktisk ikke mange yrker hvor toppen av næringspyramiden er ca millionen her i landet hvor dette er mulig. Og for å ta noe lokalt: I oljebransjen er det mangel på kvalifisert arbeidskraft, store prosjekter og masse investeringer verden over drevet av høy oljepris som har drevet opp lønnsnivået - når dette endrer seg så justerer markedet seg ganske raskt. Jeg vedder mye på at folk som ser seg om etter ny jobb i oljebransjen i disse tider må senke forventningene sine en del smuler.

Jeg har fått med meg at dette tydligvis ikke handler om lønn (eller andre goder for den saks skyld), men det er jo bare et mellomstadium. Norwegian - som en aktør som må konkurrere med andre med lavere personalkostnader - ser nå ut til å ville ta steg i retning av å i mindre grad basere seg på norsk arbeidskraft med norske betingelser herfra til eveigheten. Sånn sett handler det på lønn og ligende på sikt - om ikke i aller første omgang.
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.299
Antall liker
1.833
Torget vurderinger
1
Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.
Tja.. Dette er jo presis slik som så og si alle legevakter er organisert i Norge. Legene blir pålagt legevaktsarbeid av kommunene, men har ingen formell ansettelse der. Dette har en del praktiske konsekvenser som at man ikke får betalt ved sykdom/barns sykdom osv, men selvsagt viktigst: man er unntatt arbeidstidsbestemmelser. Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Legevaktarbeidet utgjør bare en bitte liten del av legens totalinntekt. I tillegg er rammebetingelsene meget bra med den enkelte kommune. De fleste leger ser derfor på inntekt av legevakt som en hyggelig biinntekt. Syns derfor ikke man kan sammenligne disse to gruppene. Legene har jo solide pensjonsavtaler i tillegg til en brukbar hovedinntekt, enten de er ansatt på et sykehus eller driver privatpraksis.
Rammebetingelsene med kommunen er overhode ikke bra. Minstelønnen som kommunen kan tilby for å ha lege på vakt er svært lav (70 kr/time sist jeg hadde personlig kjennskap til dette, mulig noe høyere i dag). Imidlertid er refusjonene fra trygden noe bedre, men langt i fra spesielt lukrativ. I praksis ca 30% mer enn på dagtid - uansett om det er kveld, natt, påske, jul osv. Dette gjør nok at de fleste ser på dette som en ekstra inntekt, men mange synes ikke dette er verdt innsatsen med tanke på at all legevaktsarbeid er overtid. Sykehusleger har god pensjonsavtale. Allmennleger som ble ferdigutdannet før 1993 (mener jeg) har også god pensjonsavtale. Allmennleger utdannet etter dette har ingen lukrativ pensjonsavtale (dette har med endringer i SOP (Sykelønn og pensjonsordningen for leger å gjøre)).

Uansett var dette kun ment som en kommentar til skrekkeksempelet om organiseringen av Ryanair-piloter. Dvs det samme organisering som "alle" landets kommuner tilbyr legene. Ellers har du nok rett i at det kanskje ikke er direkte sammenlignbart på andre måter enn at de færreste synes synd på noen av gruppene... ;-)

Ellers er jeg veldig enig i innlegget over her. Må bare legge til at jeg ikke helt forstår hvorfor det er blitt en selvfølge at flybilletter skal koste så lite som det faktisk gjør. Det er jo ofte dyrere å komme seg til og fra flyplassen og dette kan ikke henge på greip.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
. Det er jo ofte dyrere å komme seg til og fra flyplassen og dette kan ikke henge på greip.
Tja, en flyavgang er et såkalt "perishable good". Dvs at i det flyet forlater gaten så er ethvert usolgt sete et tap. Selv om det er komisk billig å kunne fly fra Oslo til Bergen for 300 kroner så koster det fortsatt ikke 300 kroner for SAS eller Norwegian å ta med en ekstra passasjer gitt at flyavgangen allerede går. Det interessante for flyselskapene er hvor mye de har solgt billetter for totalt for enhver flight, alternativt hvor mye de i snitt selger billetter for på summen av avganger mellom destinasjoner. De billigste billettene fordrer som regel at man bestiller tidlig og/eller reiser på ukurante tidspunkt. Sistnevnte koker da ned til å selge seter som ellers ville stått tomme.

Lavprisselskapene har vært pådrivere i dynamisk prising, om mange sjekker prisen på en gitt dag fra A til B så går prisen opp, om bestilligene avviker fra vanlige mønster så endres prisen. En jeg kjenner jobber for en norsk hotellkjede med prising - en del av jobben hans er å ringe rundt til hoteller i Oslo og omegen innen kjeden og fortelle de at den og den helgen er det to større konserter, en messe eller whatever - så kjør opp prisene. Ditto når kjeden har lavt belegg på rommene sine - da er det kampanjer. Tiltrekker seg folk som muligens ellers ikke ville ha dratt og så får de litt inntekter inn fra de.

Jeg ser på å dra til alpene for å stå på ski neste uke. Det koster en del siden det er kort tid til, Norwegian er i streik så ingen bestiller hos de. Ergo blir billettene hos SAS/Luftwaffe dyrere enn de ellers ville ha blitt. Slik er livet.

Dersom taxinæringen var slik at de måtte kjøre fra Oslo S til Gardermoen med 10 biler hver hele time så hadde også prisen på en taxitur fra Oslo S til Gardermoen variert MYE med høytider, tid på dagen og så videre. Så at det faktisk er mulig å fly mellom norske byer for 299 kroner er egentlig ikke veldig relevant. Det er få billetter på hver avgang og det er gjerne ikke tilgjengelig for de som har en jobb de må på eller vil reise i jobbsammenheng frem og tilbake samme dag.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Saken du linker til har vel fint lite med hvorvidt Ryanair driver lovlig i Norge.

mvh
OMF
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Hva er det som plager deg mest:

At en stor andel av arbeidsstokken er innleid eller på midlertidige kontrakter? I så fall regner jeg med at du jobber lange dager med å protestere på utviklingen innen bygg og anlegg, helsesektoren, oljesektoren og servicesektoren.

Eller er det at utlendinger jobber i Norge - da har du vel trolig protestert siden EØS avtalen ble signert.

Eller er det kanskje navnene Ryanair og Norwegian som er problemet..?

Mvh
OMF
 
C

cruiser

Gjest
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Hva er det som plager deg mest:

At en stor andel av arbeidsstokken er innleid eller på midlertidige kontrakter? I så fall regner jeg med at du jobber lange dager med å protestere på utviklingen innen bygg og anlegg, helsesektoren, oljesektoren og servicesektoren.

Eller er det at utlendinger jobber i Norge - da har du vel trolig protestert siden EØS avtalen ble signert.

Eller er det kanskje navnene Ryanair og Norwegian som er problemet..?

Mvh
OMF
Vel, jeg unner andre mennesker en fast jobb..
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.645
Antall liker
4.275
Torget vurderinger
4
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Når man borer en brønn på norsk sokkel med en rigg er kun 2-5 mann av ca 100-120 arbeidere på riggen ansatt i oljeselskapet som er operatør. Resten er leid inn på kontrakt for å gjøre jobben dvs riggen og alle service selskapene. I noen tilfeller er alle som borer brønnen offshore for operatøren leid inn da man bruker konsulenter som boreledere og geologer offshore.
 
C

cruiser

Gjest
Det er noe riktig, men italienske arbeidere boende på Rygge ansatt i irsk bemanningsselskap sier litt om hvor vi er på vei..
nesten som Amerikanske brønneksperter på en norsk oljerigg innleid gjennom Dovre group (som er finsk).
Eller en indisk ingeniør som jobber på et prosjekt på afornebu som er innleid gjennom Aker sitt datterselskap i Aberdeen....

Tror ikke det er dette som fører oss tilbake til fattigdom vi ikke har sett på 100 år!

edit: Ellers åpnet vi vel opp for dette med EØS avtalen, og dette har jo massiv utbredelse i bygg & anlegg, helsesektoren, reiseliv og sikkert mange andre steder....hvorfor begynner man å skrike nå for noen hundre piloter....?

mvh
OMF
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Når man borer en brønn på norsk sokkel med en rigg er kun 2-5 mann av ca 100-120 arbeidere på riggen ansatt i oljeselskapet som er operatør. Resten er leid inn på kontrakt for å gjøre jobben dvs riggen og alle service selskapene. I noen tilfeller er alle som borer brønnen offshore for operatøren leid inn da man bruker konsulenter som boreledere og geologer offshore.
Det er forskjell på å være ansatt i dolphin eller hvilket som helst drilling selskap som er innleid av operatør enn det vi snakker om her.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
788
Vel, jeg unner andre mennesker en fast jobb..
Vel, svært mange i offentlig sektor er på vikarkontrakt. Det kan gå mange år for f.eks en sykepleier eller lærer å få fast ansettelse.
Men de er i det minste på vikarkontrakt direkte hos arbeidsgiver og ikke gjennom tredjepart (bemanningsbyrå).
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.645
Antall liker
4.275
Torget vurderinger
4
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Når man borer en brønn på norsk sokkel med en rigg er kun 2-5 mann av ca 100-120 arbeidere på riggen ansatt i oljeselskapet som er operatør. Resten er leid inn på kontrakt for å gjøre jobben dvs riggen og alle service selskapene. I noen tilfeller er alle som borer brønnen offshore for operatøren leid inn da man bruker konsulenter som boreledere og geologer offshore.
Det er forskjell på å være ansatt i dolphin eller hvilket som helst drilling selskap som er innleid av operatør enn det vi snakker om her.
Er det det ? Oljeselskapet har fått en lisens av myndigheten til å bore en brønn. Flyselskapet har fått en lisens til å fly en rute. Med din logikk burde alle som jobbet med å bore brønnen være ansatt i oljeselskapet for å sette det på spissen.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har en kompis som har vert kaptein på båt ute i offshore , og han hadde over 1.2 millioner i lønn. Han jobbet der i 5 år og pr i dag har han startet egen bedrift , så kapteiner og overstyrmann som har samme utdannelsen som en kaptein tjener veldig godt , vist di kommer til di riktige selskapene.
 
C

cruiser

Gjest
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Når man borer en brønn på norsk sokkel med en rigg er kun 2-5 mann av ca 100-120 arbeidere på riggen ansatt i oljeselskapet som er operatør. Resten er leid inn på kontrakt for å gjøre jobben dvs riggen og alle service selskapene. I noen tilfeller er alle som borer brønnen offshore for operatøren leid inn da man bruker konsulenter som boreledere og geologer offshore.
Det er forskjell på å være ansatt i dolphin eller hvilket som helst drilling selskap som er innleid av operatør enn det vi snakker om her.
Er det det ? Oljeselskapet har fått en lisens av myndigheten til å bore en brønn. Flyselskapet har fått en lisens til å fly en rute. Med din logikk burde alle som jobbet med å bore brønnen være ansatt i oljeselskapet for å sette det på spissen.
Javel, for meg er ikke en leverandør nødvendigvis det samme som ett bemanningsbyrå, ei heller det samme som å bygge opp en hel virksomhet basert på midlertidige avtaler
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.645
Antall liker
4.275
Torget vurderinger
4
Jeg er en av de som har fått fyken nå i oljå og ble terminert fredag den 13 :( I min boreavdeling her var vi 11 mann, av disse var 6 konsulenter. 1 blir igjen, resten er sagt opp. Jeg har valgt konsulentyrket selv så jeg klager ikke, det er en del av valget. Håper på fint være til sommeren og at jeg kan se barna mere samt oppdatere meg faglig. Jeg har så litt å gjøre 1-2 dager i uka slik at jeg holder hodet over vannet. Et tidligere prosjekt jeg var med på for ett par år siden var vi vel 80% konsulenter. Det blir slik da prosjektene er korte dvs 1-2 år og oljeselskapen ikke kan ansette for toppene. Man kan si det ikke burde være slik men det er nok fremtiden, enten man liker det eller ikke.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.206
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kan ikke sammenligne innleie av en ekspert på ettellerannet med å ha over 70% av arbeidsstokken innleid på midlertidige kontrakter via bemanningsselskaper
Hva er det som plager deg mest:

At en stor andel av arbeidsstokken er innleid eller på midlertidige kontrakter? I så fall regner jeg med at du jobber lange dager med å protestere på utviklingen innen bygg og anlegg, helsesektoren, oljesektoren og servicesektoren.

Eller er det at utlendinger jobber i Norge - da har du vel trolig protestert siden EØS avtalen ble signert.

Eller er det kanskje navnene Ryanair og Norwegian som er problemet..?

Mvh
OMF
Vel, jeg unner andre mennesker en fast jobb..
Da synes jeg du skal engasjere deg i ansettelsesforhold i helsesektoren, undervisningssektoren eller bygg og anlegg. Der har du en mye større gruppe som er langt mindre ressursterkes som nok hadde satt veldig pris på ditt engasjement.

Det har vel heller aldri vært snakk om at pilotene i Norwegian skal ansettes på midlertidige kontrakter - så dette er vel uansett blindspor.

Mvh
OMF
 
D

Desillusjonert

Gjest
Kloke ord?
"Det er derfor uforståelig at partene fortsetter å provosere hverandre unødig, med det som er ren fagforeningsknusing fra eiernes side og til dels urealistiske krav og udokumenterte påstander fra arbeidstakersida. Begge sider må nå samle seg rundt hvordan man best kan bevare konkurransedyktige arbeidsplasser. Det er tid for å besinne seg, både for partene og organisasjonene over dem."
Tid for besinnelse
 
Topp Bunn