Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.205
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har en kompis som har vert kaptein på båt ute i offshore , og han hadde over 1.2 millioner i lønn. Han jobbet der i 5 år og pr i dag har han startet egen bedrift , så kapteiner og overstyrmann som har samme utdannelsen som en kaptein tjener veldig godt , vist di kommer til di riktige selskapene.
Nå er vel mitt inntrykk at kapteiner på båt tilbringer betraktelig mer tid på jobben enn det piloter gjør.

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
4 uker på, 4 uker av er vel det vanlige, med 12 timer vakt per dag, altså 84 arbeidstimer per uke?
 
S

Slubbert

Gjest
Vel, jeg unner andre mennesker en fast jobb..
Da er en ganske grunnleggende forutsetning at man har en arbeidsplass å gå til. Og om arbeidsgiver går med dundrende underskudd er jobben i praksis ganske midlertidig selv om den er aldri så fast på papiret.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.590
Antall liker
10.857
Sted
Trondheim
Korriger meg hvis jeg tar feil, men slik jeg forstår det er det dette det dreier seg om:

Norwegian ønsker å utvide rutenettet og fly til utenlandske destinasjoner fra utenlandske destinasjoner. De ønsker å bruke piloter basert i disse utenlandske destinasjonene til de avtaler som gjelder i de landene disse pilotene er basert i. Dvs. hvis de flyr mellom London og New York, og basen er i London, skal pilotene ha vilkår som er konkurransedyktige i det landet basen er, i dette tilfellet i London. Hvis man flyr Barcelona-Trondheim (som de vel skal starte med til sommeren hvis Norwegian eksisterer) vil disse rutene enten kunne flys av piloter som har base i Spania (med tariffer som er konkurransedyktige i Spania) eller av norske piloter med base i Norge (men som dermed vil bli mye dyrere).

Dette vil stort sett utelukke de norske pilotene som er knyttet til basen i Oslo, og dermed skal ha lønn etter norske forhold. Dermed vil de norske pilotene fort bli nødt til å bare fly innenlandsruter og stor sett være utelukket fra å fly de lukrative utenlandsrutene (med unntak av de som har utgangspunkt i Norge).

Det burde være ganske klart at dette er en helt nødvendig strategi fra Norwegian hvis de ønsker å vokse og bli et internasjonalt selskap. De må kunne konkurrere på like vilkår med de andre internasjonale selskapene. De kan ikke gjøre som SAS og drive med underskudd år etter år og få dette dekket av de nordiske skattebetalere. Jeg synes det var ganske avslørende at en fra SAS satt sammen med representanten fra Parat i TV-debatten i forrige uke. SAS har alt å tjene på at Norwegian får problemer.

Hva er det ikke har forstått?
 
C

cruiser

Gjest
Korriger meg hvis jeg tar feil, men slik jeg forstår det er det dette det dreier seg om:

Norwegian ønsker å utvide rutenettet og fly til utenlandske destinasjoner fra utenlandske destinasjoner. De ønsker å bruke piloter basert i disse utenlandske destinasjonene til de avtaler som gjelder i de landene disse pilotene er basert i. Dvs. hvis de flyr mellom London og New York, og basen er i London, skal pilotene ha vilkår som er konkurransedyktige i det landet basen er, i dette tilfellet i London. Hvis man flyr Barcelona-Trondheim (som de vel skal starte med til sommeren hvis Norwegian eksisterer) vil disse rutene enten kunne flys av piloter som har base i Spania (med tariffer som er konkurransedyktige i Spania) eller av norske piloter med base i Norge (men som dermed vil bli mye dyrere).

Dette vil stort sett utelukke de norske pilotene som er knyttet til basen i Oslo, og dermed skal ha lønn etter norske forhold. Dermed vil de norske pilotene fort bli nødt til å bare fly innenlandsruter og stor sett være utelukket fra å fly de lukrative utenlandsrutene (med unntak av de som har utgangspunkt i Norge).

Det burde være ganske klart at dette er en helt nødvendig strategi fra Norwegian hvis de ønsker å vokse og bli et internasjonalt selskap. De må kunne konkurrere på like vilkår med de andre internasjonale selskapene. De kan ikke gjøre som SAS og drive med underskudd år etter år og få dette dekket av de nordiske skattebetalere. Jeg synes det var ganske avslørende at en fra SAS satt sammen med representanten fra Parat i TV-debatten i forrige uke. SAS har alt å tjene på at Norwegian får problemer.

Hva er det ikke har forstått?
Tror ikke pilotene i Norwegian har noen problemer med det du her skisserer all den tid de ikke mister ruter dem allerede flyr og således blir overflødige, evt samtidig splittes opp i ørten datterselskaper som svekker deres forhandlingsposisjon. Pilotene har heller ikke motsagt seg lønn/pensjonsskutt hverken nå eller tidligere for å tilpasse seg konkuransen..
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.590
Antall liker
10.857
Sted
Trondheim
Forklar meg gjerne hva som er feil. Det var dette, så vidt jeg kunne forstå, Kjos sa under TV-debatten, og ingen motsa ham på det. Så har det blitt masse støy omkring hvordan dette skal organiseres. Norwegian vil dele opp i mange underselskaper der pilotene skal være ansatt og så leies inn fra moderselskapet, men dette er det tekniske omkring hvordan dette skal organiseres, og ikke hovedidéen bak strukturen.

Så hva er feil?

Er man uenige i at Norwegian flytter til Irland? Det har vel en del med det å gjøre at Norge ikke er med i EU, og dermed konkurrerer på ulike vilkår med andre europeiske selskaper.

Jeg vil gjerne vite akkurat hva dette dreier seg om. Ut fra det jeg har lest, har jeg ikke så mye sympati med flygerne.
 
S

Slubbert

Gjest
Parat vil åpenbart tvinge opp prisene på innenriksreiser slik at deres medlemmer kan forbli i lønnsadelen. To måter å oppnå dette på er å tvinge Norwegian til å avlyse utenlandssatsingen og flykjøpene og bli et rent høykost innenriksselskap, alternativt å drive dem konkurs så SAS-monopolet med dertil hørende priser gjenoppstår. Det de tilsynelatende overser er at mange færre folk vil fly dersom kostnadene øker drastisk, og da vil nedskjæringene nødvendigvis komme etter. Men de vil åpenbart skjerme norsk luftfart fra internasjonalisering og gjøre den vernet litt som landbrukssektoren.

Enden på visa blir trolig at Norwegian flagger ut hele selskapet til Storbritannia. Utenlandssatsingen deres er allerede langt større enn innenriksaktiviteten, så det er nok bedre for dem å droppe Norge enn å bli et nytt Widerøe. Hvis de vil ta innersvingen på Festung Norwegen kan de som utenlandsk flyselskap fortsatt bygge ut rutenett i Norge, ved å sende fly feks. London-Oslo-Bergen-London. Slik kan de dekke norske ruter uten å ha norske ansatte.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
^Fort gjort å glemme at veldig mange innpå her er nær forventet levealder og husker godt tiden hvor man stod med lua hånda
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.246
Antall liker
18.574
Torget vurderinger
2
Norwegian har alt drifts- og selskapstillatelse for luftfart fra Irland, og det blir nok basevalget, skulle man tro, siden det alt er driftsbase for Dreamlinerflåten.
 
S

Slubbert

Gjest
^Fort gjort å glemme at veldig mange innpå her er nær forventet levealder og husker godt tiden hvor man stod med lua hånda
Ja, historisk ballast er nok medvirkende til at idéen om arbeidsgiver som fiende fortsatt står sterkt i fagbevegelsen, enn hvor destruktiv den er. Og enn hvor åpenbart det burde være at det gunstigste for alle parter er at et selskap faktisk tjener penger. Nå går det heldigvis relativt fredelig for seg her til lands, i feks. Frankrike er det jo ikke uvanlig at fagbevegelsen både kidnapper ledere og sågar brenner ned fabrikkene medlemmene jobber i når det butter mot. Men Parat er definitivt av de mer hardcore i norsk arbeidsliv, de herjet jo ganske bra i offshoresektoren også, og sørget for lønninger og vilkår vi på fastlandet bare kan drømme om.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Forklar meg gjerne hva som er feil. Det var dette, så vidt jeg kunne forstå, Kjos sa under TV-debatten, og ingen motsa ham på det. Så har det blitt masse støy omkring hvordan dette skal organiseres. Norwegian vil dele opp i mange underselskaper der pilotene skal være ansatt og så leies inn fra moderselskapet, men dette er det tekniske omkring hvordan dette skal organiseres, og ikke hovedidéen bak strukturen.

Så hva er feil?

Er man uenige i at Norwegian flytter til Irland? Det har vel en del med det å gjøre at Norge ikke er med i EU, og dermed konkurrerer på ulike vilkår med andre europeiske selskaper.

Jeg vil gjerne vite akkurat hva dette dreier seg om. Ut fra det jeg har lest, har jeg ikke så mye sympati med flygerne.
Sympati med flyverene? Nei hvorfor skulle vi det? De tjener jo tross alt over en mill. Og når noen tjener over 1 mill så skulle de ikke hatt de samme rettighetene som andre i arbeidslivet, de burde smile fra lønningsdato til lønningsdato og holde kjeft. De har bare med å innrette seg ledelsen. Dessuten så er disse flyene de flyr så lette å fly at egentlig så burde de gått ned i lønn, da hadde jeg kanskje også fått en enda billigere flybillett, 2 fluer i samme smekken.

At kampen deres er veldig viktig og kan få stor betydning for oss andre i arbeidslivet i fremtiden spiller ingen rolle, jeg skal syte for min egen mor når den tid kommer og forventer da selvfølgelig sympati. Da vil det tross alt dreie seg om meg selv.
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Tre års oppsigelsestid, det hadde vært noe for oss vanlige dødelige også. Tipper på en rimelig kraftig nedskjæring om tre år og én dag.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Tre års oppsigelsestid, det hadde vært noe for oss vanlige dødelige også. Tipper på en rimelig kraftig nedskjæring om tre år og én dag.
Litt før, den gjelder til oktober 2017. I praksis betyr det vel at de må nedbemanne med piloter ansatt i utlandet om de skal nedbemanne før det. Hvor mye det i praksis vil ha å si muligens diskuteres, det er et selskap som skal vokse og de trenger sikkert flere piloter i overskuelig fremtid.

Men generelt fremstår det som helt absurd å gi nesten tre års garantert ansettelse for en yrkesgruppe som har få alternativer i hjemlandet. Vet ikke hvor mange piloter de har ansatt i skandinavia, men ekstrakostnaden ved dette i nesten tre år må også ses i forhold til at det estimert koster selskapet noen titalls millioner hver dag de ikke flyr som normalt.

At de forbereder noe ganske radikalt som iverksettes når denne tiden er over burde dog ikke overraske noen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Er ikke garantien bare gyldig under visse forutsetninger, som forsvarlig økonomi i selskapet? Neppe verdt papiret det er skrevet på.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Er ikke garantien bare gyldig under visse forutsetninger, som forsvarlig økonomi i selskapet? Neppe verdt papiret det er skrevet på.
Sånn vil det vel alltid være med alle avtaler i alle selskaper?

Ser de solgte den ytelsesbaserte mot innskuddsbasert så de har ikke bare tatt, de har gitt mye også må jeg si.
Viser vel bare hvor viktig dette var.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg er en av de som har fått fyken nå i oljå og ble terminert fredag den 13 :( I min boreavdeling her var vi 11 mann, av disse var 6 konsulenter. 1 blir igjen, resten er sagt opp. Jeg har valgt konsulentyrket selv så jeg klager ikke, det er en del av valget. Håper på fint være til sommeren og at jeg kan se barna mere samt oppdatere meg faglig. Jeg har så litt å gjøre 1-2 dager i uka slik at jeg holder hodet over vannet. Et tidligere prosjekt jeg var med på for ett par år siden var vi vel 80% konsulenter. Det blir slik da prosjektene er korte dvs 1-2 år og oljeselskapen ikke kan ansette for toppene. Man kan si det ikke burde være slik men det er nok fremtiden, enten man liker det eller ikke.
Som konsulent bør man ta seg godt betalt, har inntrykk av at 1.1 til 1.4 er normal konsulentlønn som senior så da tåler man litt lediggang.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.246
Antall liker
18.574
Torget vurderinger
2
Årets første utgave av tidsskriftet The Economist tok for seg «workers on tap», eller arbeidskraft i kran. Metaforen spiller på en situasjon der arbeidstakerne kontaktes når arbeidsgiver eller kunde har behov, og ellers ikke. Som en kran som kan skrus av og på. Den kjente organiseringen av arbeidslivet, der arbeidsstokken er fast ansatt i ett selskap, med rettighetene og tryggheten det førte med seg, er i realiteten over.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har en kompis som har vert kaptein på båt ute i offshore , og han hadde over 1.2 millioner i lønn. Han jobbet der i 5 år og pr i dag har han startet egen bedrift , så kapteiner og overstyrmann som har samme utdannelsen som en kaptein tjener veldig godt , vist di kommer til di riktige selskapene.
Nå er vel mitt inntrykk at kapteiner på båt tilbringer betraktelig mer tid på jobben enn det piloter gjør.

Mvh
OMF
http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/78521-goodbye-norwegian-12.html#post2004844

her har totte rett.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.835
Antall liker
3.364
Er det ikke merkelig? Etter at sånne langvarige streiker er over er det alltid sånn at begge parter erklærer seg som vinnere.

Husker i gamle dager det det mest ble kranglet om kronetillegg. Da var det sånn hvis arbeidstakerne krevde 4 kroner i kronetillegg og fikk innvilget 1 krone, da gikk dem sannerlig ut som vinnere da også, med frynsegoder som gratis vaffler hver fredag og rett til nye forhandlinger om to år for å se litt mer på saken.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.205
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har en kompis som har vert kaptein på båt ute i offshore , og han hadde over 1.2 millioner i lønn. Han jobbet der i 5 år og pr i dag har han startet egen bedrift , så kapteiner og overstyrmann som har samme utdannelsen som en kaptein tjener veldig godt , vist di kommer til di riktige selskapene.
Nå er vel mitt inntrykk at kapteiner på båt tilbringer betraktelig mer tid på jobben enn det piloter gjør.

Mvh
OMF
http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/78521-goodbye-norwegian-12.html#post2004844

her har totte rett.
Mitt poeng var at kaptein på båt har mange flere timer på jobb ett år.

Går man 4/4 turnus med 12 timers vakter - så jobber man et år 2184 timer. I tillegg er det kun en kaptein om bord - så de 12 timene i døgnet han ikke er på jobb har han fortsatt vakt og vil bli kallt ut dersom noe skjer. Det er også fornuftig at man skal bli kompensert for å måtte tilbringe "fritiden" sin på en lugar midt i nordsjøen og ikke hjemme med familen.

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Nå har jeg ikke noe imot piloter eller lønnen deres. De har tross alt ugunstilg arbeidstid og mange flyvertinner som skal oppvartes.
Men at de skal ha trygghet for arbeidsplassen som om de jobbet i offentlig sektor og styringsrett over arbeidsgiveren blir litt i overkant.
 

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
137
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
S

Slubbert

Gjest
Hvis folk har det for godt kan man jo begynne i det små med å stramme inn litt hos de som har absolutt best vilkår og lønninger. Piloter for eksempel.
 
C

cruiser

Gjest
Hvis folk har det for godt kan man jo begynne i det små med å stramme inn litt hos de som har absolutt best vilkår og lønninger. Piloter for eksempel.
Her var det vel snakk om å splittes og overdras til datterselskaper uten administrasjon, altså rene bemanningsselskaper. Arbeidsrettsekspertene på dagsnytt 18 igår var ganske enige i at nas var reell arbeidsgiver, det er også varslet rettsak fra foreningen så siste ordet er nok ikke sagt. Greit nok med billige billetter, det er jeg også for, men man får følge lover og regler, det bør heller ikke være slik at Ryan air og andre useriøse selskaper skal sette premissene her.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.493
Antall liker
14.436
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Hvis folk har det for godt kan man jo begynne i det små med å stramme inn litt hos de som har absolutt best vilkår og lønninger. Piloter for eksempel.
Klarar inte helt att se att en startlön på 360.000 efter 1.000.000 i studieutgifter är så fett...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.835
Antall liker
3.364
CASK (cost per available seat kilometer):

SAS = 0,74 kroner
Norwegian = 0,5 kroner
Ryanair = 0,24 kroner

Alt over 0,5 betegnes av Norwegian som "Government bailout"
;)

 
S

Slubbert

Gjest
Hvis folk har det for godt kan man jo begynne i det små med å stramme inn litt hos de som har absolutt best vilkår og lønninger. Piloter for eksempel.
Her var det vel snakk om å splittes og overdras til datterselskaper uten administrasjon, altså rene bemanningsselskaper. Arbeidsrettsekspertene på dagsnytt 18 igår var ganske enige i at nas var reell arbeidsgiver, det er også varslet rettsak fra foreningen så siste ordet er nok ikke sagt. Greit nok med billige billetter, det er jeg også for, men man får følge lover og regler, det bør heller ikke være slik at Ryan air og andre useriøse selskaper skal sette premissene her.
Nå er det engang slik at et du kaller "lover og regler", eller fremforhandlede avtaler som det egentlig heter, gjør det umulig å drive internasjonalt konkurransedyktig forretningsvirksomhet med faste norske ansatte, så her har man i stor grad beredt egen grunn. Firmaet jeg jobber i benytter seg også i stor grad av innleide konsulenter, fordi behovet for arbeidskraft svinger kraftig og vi ikke har råd til å ha ansatte som tvinner tomler når det er lavkonjunktur. Da er man tvunget til å bemanne for lavkonjunktur og leie inn midlertidige når det er høykonjunktur. Alternativet er konkurs. Ikke at det alene er nok, tre venner av meg fikk sammen med endel andre kolleger sparken senest i går, fordi deres funksjon må outsources grunnet kostnadshensyn. Og vi er ikke i nærheten av pilotenes vilkår eller lønn, tross atskillig lengre utdannelse.

Mange spør seg hva Norge skal leve av etter oljen. Luftfart er åpenbart ikke endel av svaret. Og hvis vi ikke strammer inn blir det ikke så mye annet heller.

Men siden du mener at vi har det alt for godt her i landet skjønner jeg ikke at du synes det er problematisk med litt innstramminger. Da motsier du deg selv.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.205
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ett tegn på at man har det for godt her i landet når folket vender seg mot fagforeningene, fort gjort å bli historieløse i disse gode tider.
Jeg tror ikke på noen måte at folk blir historieløse, men fagforeningen gjør seg selv "upopulære" ved at de ikke tar innover seg at verden endrer seg. Problemet oppstår jo når fagforeningene ikke tar sitt samfunnsansvar og lammer landet med streik hvis ikke pilotene får ekstra tillegg hvis det ikke er solarium på hotellet, mens samfunnet kjmeper mot arbeidsledighet og økonomiske nedgangstider.

Hvis man skal trekke frem noen av de som ikke har det for godt i Norge i dag så er det de som står utenfor arbeidslivet og de i lavtlønnsyrker som ikke er organisert. Fagforeningenes forståelse og vilje til å støtte sistnevnte gruppe er skremmedne fraværende.

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Ett tegn på at man har det for godt her i landet når folket vender seg mot fagforeningene, fort gjort å bli historieløse i disse gode tider.
Hva er det et tegn på hvis man støtter fagforeningene, uansett hva de gjør?
Flygeleder, heismontører, grafikere...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
^Streiken handlet ikke om lønn.
Jo, på lengre sikt gjør den det. Dersom Norwegian i større grad går over til å hente piloter andre steder så påvirker det jo lønnen ganske kraftig om man plurtselig står uten jobb. Hva annet er en 3 års ansettelsesgaranti enn en garanti om en viss lønn i 3 år?
 
S

Slubbert

Gjest
Den handler til syvende og sist om hvorvidt det skal være mulig å drive internasjonal virksomhet fra Norge. På Parats vilkår går det ikke an, derfor vil en støtte til Parat fra min side være en støtte til egen fremtid som arbeidsledig.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
430
Antall liker
261
Årets første utgave av tidsskriftet The Economist tok for seg «workers on tap», eller arbeidskraft i kran. Metaforen spiller på en situasjon der arbeidstakerne kontaktes når arbeidsgiver eller kunde har behov, og ellers ikke. Som en kran som kan skrus av og på. Den kjente organiseringen av arbeidslivet, der arbeidsstokken er fast ansatt i ett selskap, med rettighetene og tryggheten det førte med seg, er i realiteten over.
Det er vel der Norwegians svenske kabinansatte befinner seg i dag.
Hvis arbeidskraft i kran brer om seg kunne man jo gjøre seg noen tanker om velferdsstaten, boligmarkedet, forventet levealder etc.
 
Topp Bunn