Midas
Bransjeaktør
Så TS ønsker brukerhistorier og veien frem, og mindre 101 n00b hvorfor velger man sub? Jeg prøver ikke være sarkastisk, jeg bare lurer på hvor TS ønsker å gå med tråden.
Er i tenkeboksen. Andre ting har også opptatt tankekraften denne kveld, men ja: Meget mulig at man bør snevre inn. Jeg lar det flyte litt en stund til mens jeg fordøyer andre begivenheter. Uansett: Jeg synes ditt tidligere bidrag var av de beste, og spot on iht. intensjon.Så TS ønsker brukerhistorier og veien frem, og mindre 101 n00b hvorfor velger man sub? Jeg prøver ikke være sarkastisk, jeg bare lurer på hvor TS ønsker å gå med tråden.
Når jeg har tenkt meg om litt, så tror jeg at jeg står over en utbrodering av min vei, her i denne tråden, og heller overlater slike ting til de som er flinkere til å ordlegge seg. De som er interessert i det jeg driver med kan få med seg dette i "8x12_TOM's anlegg" trådDet tror jeg mange ville lest med stor interesseNår ting virkelig begynner å smake fugl, enes gjerne flertallet.
Jeg kan godt skrive noen ord om min reise mot Bass nirvana
Det er vel kanskje ikke årsaken.....selv om det generelt er helt naturlig å være negativ til "teoretikere" som ikke har noe fartstid med flere subsystemer.Ser at tittentei har logget av som medlem, og jeg håper virkelig ikke dette skyldes min litt negative holdning til teoretikerne.
Sukk så mye du vil......eller orker....Et lite hjertesukk,
Det er spesielt viktig at y-aksen følger en standard og standarden er 45-105 dB. Skulle man ha behov for å vise målinger som er høyere enn 105 dB, så pass på å forskyve aksens minimumsverdi tilsvarende, f.eks. 55-115 dB. Dette gjør det enklere å sammenligne kurver, og da spesielt kurvens jevnhet som jo vil se forskjellig ut alt etter hvilken vertikal skala som er benyttet.
Det er også viktig at SPL-meteret i REW kalibreres før måling, i alle fall om målingene skal postes på et forum. Dette syndes det mot hele tiden og det er derfor umulig å gjøre en fysisk vurdering av målingene.
45-115 burde kanskje utvides til 125 for å få med "toppene" i RTA.Det var plottene med y-akse fra 45-115 dB og fra 60-97 dB jeg siktet til, og disse er ikke ifra deg.
Hvis du ser på RTAmålingene.....er det fornuftig å beholde 45 og utvide til 125 i toppen....Merk at om du utvider y-aksen til 125 dB, så bør du også øke mimimumsverdien til 65 dB.
Absolutt....helt enig i den, men som med alt annet.....nye "ting" oppdages på veien til vårt subjektive sub-nirvana...Jeg ville bare sette søkelyset på standardisering når det gjelder posting av frekvensplott, noe jeg mener vil komme alle tilgode.
Den foreslåtte standarden til HTS gir rom for et dB-intervall for y-aksen på 60 dB.
Gikk noen runder før jeg bestemte meg for disse elementene. Fant ut at dette 24" elementet var et av de som flytter mest luft i forhold til påtrykt effekt. Selvfølgelig er det også en del room gain her, selv om det ikke kan sammenlignes med mitt forrige rom......det hadde helt hinsides med room gain ved 10Hz når dør og vinduet var åpent og klarte over 130db med 1800watt inn eller 120db ved 180wattMå innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan du kan klare 115 dB med 300 Watt. Elementene du benytter er tydeligvis meget lettdrevne, men hvor stort rom snakker vi om egentlig (i volum)?
- Kjører du med en Semi-Trailer ( - Tankbil - ) i oppfylt kondisjon - sammenliknet med en Semi-Trailer ( - Tankbil - ) med tomme FYLL-tanker - så Opplever jeg stor forskjell på Karakteren og Momentumet i Lyd-Bildet.Du får ha meg unnskyldt , men jeg sliter med å henge med på dine "høytsvevende opplevelser" av semitrailere med eller uten bensin....Og det selv om jeg har kjørt trailer i årevis.Alle autentiske gjengivelser av et full-frekvent eller ultra-frekvent LYD-Bilde vil være påvirket av om 20-22Hz området er inntakt i større eller mindre grad. De lavere frekvensene blir tynget ned i sin riktige balanse - og de øvre frekvensene vil bli trykket oppover - og får sin riktige balanserte trykk-konsistens.
- Typiske eksempel:
- Slagverk
- Kirkeorgel
- Piano
- Bass-gitar
- Kontrabass
- pauk
- Pink Floud
- Detonasjon av dynamitt til bomber
- En Semi-Trailer i tom versjon - eller en full-lastet med flytende 99 Oktan eller 95 Oktan...
- Bruce Springsteen - Philadelphia
osv.
Mvh. Lyden av Opplevelser med Pink Floyd Live ...- til Dynamitt !!!
Stereoanlegget i traileren min låter likt om jeg kjører tom , eller er fullastet- Kjører du med en Semi-Trailer ( - Tankbil - ) i oppfylt kondisjon - sammenliknet med en Semi-Trailer ( - Tankbil - ) med tomme FYLL-tanker - så Opplever jeg stor forskjell på Karakteren og Momentumet i Lyd-Bildet.Du får ha meg unnskyldt , men jeg sliter med å henge med på dine "høytsvevende opplevelser" av semitrailere med eller uten bensin....Og det selv om jeg har kjørt trailer i årevis.Alle autentiske gjengivelser av et full-frekvent eller ultra-frekvent LYD-Bilde vil være påvirket av om 20-22Hz området er inntakt i større eller mindre grad. De lavere frekvensene blir tynget ned i sin riktige balanse - og de øvre frekvensene vil bli trykket oppover - og får sin riktige balanserte trykk-konsistens.
- Typiske eksempel:
- Slagverk
- Kirkeorgel
- Piano
- Bass-gitar
- Kontrabass
- pauk
- Pink Floud
- Detonasjon av dynamitt til bomber
- En Semi-Trailer i tom versjon - eller en full-lastet med flytende 99 Oktan eller 95 Oktan...
- Bruce Springsteen - Philadelphia
osv.
Mvh. Lyden av Opplevelser med Pink Floyd Live ...- til Dynamitt !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser med Større Karakteristisk Momentum...
Det gir større opplevelse hvis Traileren i Stereoanlegget IKKE låter likt enten den er tom eller fullastet...Stereoanlegget i traileren min låter likt om jeg kjører tom , eller er fullastet
I dag er "målemafian" atter en gang helt kongeHer prøver vi ut ny plassering av fronthøyttalerne, og "målemafian" er på plass umiddelbart.....etter første plassering av høyttalere og lytteposisjon.Undertemaer jeg tenker er nyttige å få noen stkkkord på; er:
1) Behov, nytteverdi av sub
2) Planlegging versus add-on
3) Implementering
4) DSP versus analog
5) Akustikk, plassering, multisub o.l.
1) Har jeg behov for sub?
Legger ved en skisse som illustrerer frekvensresponsen pt.
Vis vedlegget 309560
Bare hopp i det - kommer ingen vei uten å satse littSub er en utfordring å integrere. Hadde store planer om innkjøp av 2 eller flere suber, men nå har jeg gått bort fra det. Beslutningsvegring.
Nå vil jeg heller ha trøkk uten trykk. Vil bygge OB bass, men har liten plass. Ripol og slob blir stikkende for langt ut i rommet. OB skal jo egentlig ha litt avstand til frontvegg. Kan det funke med halvmetern fra frontvegg hvis jeg bare pøser på med membran areal fra gulv til tak?
Har plass til 6 x 15" i høyden. Det blir 12 x 15" til sammen. Med nok power, vil det holde ned til 30 hz med nok nivå?
Eller vil det ikke funke med den korte avstanden til vegg?
B
Alle jeg kjenner her inne ink meg selv har da kalibrering av mic.Det er mange som ikke har utstyr til å kalibrere REW før måling og det er postet mange ukalibrerte plott her på sentralen om ikke akkurat i denne tråden. Det absolutte SPL-nivået blir således ikke riktig, men relativ forskjell i dB mellom topper og bunner vil allikevel være nyttig informasjon.
Merk at om du utvider y-aksen til 125 dB, så bør du også øke mimimumsverdien til 65 dB.
Burde se i tråden til Tor førstKanskje det er store foldede hornsub'er du har laget deg? Men jeg trodde ikke hornsub'er klarte å gå så lavt ned i frekvens - med mindre det er tale om gedigne konstruksjoner...
Jeg har jo kun full range fronter hos meg og synes ikke kurven min er så aller verst..Resultatet/målingen taler sitt tydlige språk. Så jevn respons uten store dipper og peaker er uoppnåelig med bare full-range fronter. Et vesentlig argument for å benytte separate suber også i rene 2-kanals musikkanlegg.
Kontroll på akustikken bør alle prøve ut - i jakten på go'lyden.....kabel er kabel og totalt meningsløst - i forhold...men du har jo gått av skaftet når det gjelder rombehandling også.
Kontroll på akustikken bør alle prøve ut - i jakten på go'lyden.....kabel er kabel og totalt meningsløst - i forhold...men du har jo gått av skaftet når det gjelder rombehandling også.
Det er ikke manglende kalibrering av mic jeg sikter til. Det hadde vært for ille om det også skulle være tilfelle. Jeg snakket om kalibrering av SPL-meteret i REW, og svaret ditt over antyder i grunnen at jeg var inne på noeAlle jeg kjenner her inne ink meg selv har da kalibrering av mic.Det er mange som ikke har utstyr til å kalibrere REW før måling og det er postet mange ukalibrerte plott her på sentralen om ikke akkurat i denne tråden. Det absolutte SPL-nivået blir således ikke riktig, men relativ forskjell i dB mellom topper og bunner vil allikevel være nyttig informasjon.
Merk at om du utvider y-aksen til 125 dB, så bør du også øke mimimumsverdien til 65 dB.
Fila til denne får man fra leverandøren av mic.
så jeg tror ikke det er noe vits i å betvile de fleste målingen her inne.
Steinar.
Jeg registrerer at Tor har byttet ut plottet som opprinnelig ble postet i innlegg #11 med et nytt som viser tilnærmet flat respons ned til 15 Hz ved 95 dB. Det opprinnelige plottet viste tilsvarende frekvensrespons, men ved 115-120 dB, antakelig fordi SPL-meteret i REW ikke var kalibrert.Burde se i tråden til Tor førstKanskje det er store foldede hornsub'er du har laget deg? Men jeg trodde ikke hornsub'er klarte å gå så lavt ned i frekvens - med mindre det er tale om gedigne konstruksjoner...
Da ser du hva som foregår der.
Tror ikke noen butikk kan stille med noe lignende. Dette er laget på stedet.
Steinar.
Beklager, jeg leser ordene du skriver, men det gir ingen mening. Hadde jeg gjettet hadde jeg trodd forfatteren var klin psykotisk, men jeg ser at du er bransjeaktør. Finnes det virkelig kunder som vil handle av noen som i praksis befinner seg i et parallelt univers? Skulle jeg prøvd å solgt noe ville jeg iallefall prøvd å late som jeg hadde et snev av bakkekontakt. Selvsagt i beste mening.Kontroll på akustikken bør alle prøve ut - i jakten på go'lyden.....kabel er kabel og totalt meningsløst - i forhold...men du har jo gått av skaftet når det gjelder rombehandling også.
- ALTSÅ ...- ( - fortalt med et VARMT SYN i VERDEN - )
- D.v.s. at 200 Kubikks rom med is, kan ha utallige former og vil ha en HELT ANNERLEDES ( - INGEN musikalsk ) innvendig LYD-Gjengivelse ...-
- MEN - om der blir spilt musikk koplet med Kabler med intern FLYT-Energi - så vil der i FLYTEN av 200 Kubikk med VANN/LUFT bli (- er )...Lyden av mer enn !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser
8X12tom kan svare selv, men jeg vil tippe han klarer nærmere 130dB med under 10% forvrenging ved 15 hz. Hvis du kikker i tråden hans ser du hvorfor. Ingen kommersiell sub er i nærheten. Kanskje med unntak av Danley Soundlabs Matterhorn.Jeg registrerer at Tor har byttet ut plottet som opprinnelig ble postet i innlegg #11 med et nytt som viser tilnærmet flat respons ned til 15 Hz ved 95 dB. Det opprinnelige plottet viste tilsvarende frekvensrespons, men ved 115-120 dB, antakelig fordi SPL-meteret i REW ikke var kalibrert.Burde se i tråden til Tor førstKanskje det er store foldede hornsub'er du har laget deg? Men jeg trodde ikke hornsub'er klarte å gå så lavt ned i frekvens - med mindre det er tale om gedigne konstruksjoner...
Da ser du hva som foregår der.
Tror ikke noen butikk kan stille med noe lignende. Dette er laget på stedet.
Steinar.
Og rent fysisk er de to kurvene natt og dag, dvs. flatt ned til 15 Hz ved 95 dB er langt enklere å oppnå enn flatt ned til 15 Hz ved 120 dB. Dette var en av årsakene til mine kommentarer i tidligere innlegg.
Til din info, så går vårt showrom (en butikk) på hele 62 m2 (185 m3) flatt ned til 15 Hz ved bruk av kommersielt tilgjengelige sub'er (og en smule kompetanse).
Alan/X3MHC
Med det svaret der så tror jeg bare du bygger opp under Flageborgs påstand er jeg redd for...Kontroll på akustikken bør alle prøve ut - i jakten på go'lyden.....kabel er kabel og totalt meningsløst - i forhold...men du har jo gått av skaftet når det gjelder rombehandling også.
- ALTSÅ ...- ( - fortalt med et VARMT SYN i VERDEN - )
- D.v.s. at 200 Kubikks rom med is, kan ha utallige former og vil ha en HELT ANNERLEDES ( - INGEN musikalsk ) innvendig LYD-Gjengivelse ...-
- MEN - om der blir spilt musikk koplet med Kabler med intern FLYT-Energi - så vil der i FLYTEN av 200 Kubikk med VANN/LUFT bli (- er )...Lyden av mer enn !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser
Hvorfor da erstatte opprinnelig plott om dette faktisk var målt ved det angitte SPL-nivået?8X12tom kan svare selv, men jeg vil tippe han klarer nærmere 130dB med under 10% forvrenging ved 15 hz. Hvis du kikker i tråden hans ser du hvorfor. Ingen kommersiell sub er i nærheten. Kanskje med unntak av Danley Soundlabs Matterhorn.Jeg registrerer at Tor har byttet ut plottet som opprinnelig ble postet i innlegg #11 med et nytt som viser tilnærmet flat respons ned til 15 Hz ved 95 dB. Det opprinnelige plottet viste tilsvarende frekvensrespons, men ved 115-120 dB, antakelig fordi SPL-meteret i REW ikke var kalibrert.Burde se i tråden til Tor førstKanskje det er store foldede hornsub'er du har laget deg? Men jeg trodde ikke hornsub'er klarte å gå så lavt ned i frekvens - med mindre det er tale om gedigne konstruksjoner...
Da ser du hva som foregår der.
Tror ikke noen butikk kan stille med noe lignende. Dette er laget på stedet.
Steinar.
Og rent fysisk er de to kurvene natt og dag, dvs. flatt ned til 15 Hz ved 95 dB er langt enklere å oppnå enn flatt ned til 15 Hz ved 120 dB. Dette var en av årsakene til mine kommentarer i tidligere innlegg.
Til din info, så går vårt showrom (en butikk) på hele 62 m2 (185 m3) flatt ned til 15 Hz ved bruk av kommersielt tilgjengelige sub'er (og en smule kompetanse).
Alan/X3MHC
Rettet det fordi dette var reelt volum ved måling......dumme meg hadde glemt å kalibrere SPL meteret, men som JENO er inne på så kan jeg skru opp mer enn 30 db til, og det uten at målingen forandrer seg det minste.Hvorfor da erstatte opprinnelig plott om dette faktisk var målt ved det angitte SPL-nivået?8X12tom kan svare selv, men jeg vil tippe han klarer nærmere 130dB med under 10% forvrenging ved 15 hz. Hvis du kikker i tråden hans ser du hvorfor. Ingen kommersiell sub er i nærheten. Kanskje med unntak av Danley Soundlabs Matterhorn.Jeg registrerer at Tor har byttet ut plottet som opprinnelig ble postet i innlegg #11 med et nytt som viser tilnærmet flat respons ned til 15 Hz ved 95 dB. Det opprinnelige plottet viste tilsvarende frekvensrespons, men ved 115-120 dB, antakelig fordi SPL-meteret i REW ikke var kalibrert.
Og rent fysisk er de to kurvene natt og dag, dvs. flatt ned til 15 Hz ved 95 dB er langt enklere å oppnå enn flatt ned til 15 Hz ved 120 dB. Dette var en av årsakene til mine kommentarer i tidligere innlegg.
Til din info, så går vårt showrom (en butikk) på hele 62 m2 (185 m3) flatt ned til 15 Hz ved bruk av kommersielt tilgjengelige sub'er (og en smule kompetanse).
Alan/X3MHC
Og hvem har sagt at man må begrense seg til bruken av 1 (kommersiell) sub? Det er da opplest og vedtatt at flere sub'er er å foretrekke!?
Det er jo litt spesielt, det er jeg enig i.Beklager, jeg leser ordene du skriver, men det gir ingen mening. Hadde jeg gjettet hadde jeg trodd forfatteren var klin sykotisk, men jeg ser at du er bransjeaktør. Finnes det virkelig kunder som vil handle av noen som i praksis befinner seg i et parallelt univers? Skulle jeg prøvd å solgt noe ville jeg iallefall prøvd å late som jeg hadde et snev av bakkekontakt. Selvsagt i beste mening.Kontroll på akustikken bør alle prøve ut - i jakten på go'lyden.....kabel er kabel og totalt meningsløst - i forhold...men du har jo gått av skaftet når det gjelder rombehandling også.
- ALTSÅ ...- ( - fortalt med et VARMT SYN i VERDEN - )
- D.v.s. at 200 Kubikks rom med is, kan ha utallige former og vil ha en HELT ANNERLEDES ( - INGEN musikalsk ) innvendig LYD-Gjengivelse ...-
- MEN - om der blir spilt musikk koplet med Kabler med intern FLYT-Energi - så vil der i FLYTEN av 200 Kubikk med VANN/LUFT bli (- er )...Lyden av mer enn !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser