Om jeg leser målene dine riktig, så vil du ha møne i midten av rommet? Der vil det samle seg veldig mye trøbbel. Der bør du etter mine ideer dempe kraftig.
.
Om denne var men på meg så fyrer jeg løs
Jeg kan velge hvor mye skrå jeg skal ha, er det da slik at mindre skrå med mindre vinkel i mønet blir et bedre utgangspunkt?
Eller er mye skrå for å øke høyden i rommet og deretter justere med tiltak enda bedre.
Eller mye skrå med ett flatt parti som ditt rom?
Jeg har ikke noe godt svar på det du spør om desverre. Jeg har ikke jobbet med andre rom med skråtak og de fleste teoriene som går på romakustikk gjelder for flate tak. Jeg har som sagt testa mye og prøvd mange teorier de fleste stemmer greit. I og med at skråtak ditt vil starte høyere opp enn mine, så vil du uansett få førsterefleksjonspunktet på sidevegger. Så teori vil nok stemme bedre hos deg.
Hos meg samler det seg mye bass langs sideveggene og spes i hjørnet mellom knevegg og skråtak.
Jeg tror jeg ville ha sørget for at refleksjonspunktene i taket havner på skråtak. Dermed så vil refleksjonen spres mer og decay vil bli kortere.
Dette er bare noe jeg Tor. Husk også at det som treffer tak er lave frekvenser. Dvs skal du gjøre tiltak så må de være dype for å i det hele tatt gjøre noe som helst.
Største problemet med skråtak er å finne ut hvor andre refleksjonspunktene ligger. Lyden som går fra ht til gulv så til sidevegg og tak, gulv tak sidevegg tak osv. De vil sprette mye mer ukontrollert rundt. Men de vil ikke være like kraftige som på et rom med flatt tak. Og mest sannsynlig vil refleksjonen fra taket altså førsterefleksjonene, vil ikke blande seg med direktelyden fra Ht til sweetspot.
Så det er vanskelig å planlegge noe. Dette har ingenting med teorier å gjøre. Men kun ting jeg har lagt merke til når jeg har holdt på i rommet mitt.
Jeg ville nok ha hatt så høyt tak som mulig og heller dempet kraftig helt oppe i mønet for å få så stor takhøyde som mulig.