Pyntebein mener du ;DSelv sverger jeg til spikes og vibrasjonsfri bass...
bass helt uten bevegelseSelv sverger jeg til spikes og vibrasjonsfri bass...
He he, og det vil vi ikke ha!Det hadde vært en grusom konstruksjon i så fall Atle Nærmeste jeg vet er tactile transducers
For instrument så er det viktig å ta frem den rette klangen - alt skal resonnere slik musikeren ønsker det. Men for høyttalere har jeg ikke vært borti en slik filosofi, og jeg hadde vært meget meget skeptisk til et slik produkt.He he, og det vil vi ikke ha!
Nei, jeg bare tenkte jeg skulle lufte det. Holder på å lese meg opp om scenegulv for tida og har kommet over interessante målinger av celloer og basser og deres kobling til underlaget. Impedansen i gulvet har mye å si for hvor jevn overføringen er i nivå, men faseoverføringen virker jevn på 100 grader og klangen på instrumentet påvirkes av dette. Perfekt for mindre høyttalere som behøver litt mer nivå i bunn tenkte jeg.
Så kom jeg på at jeg selv har satt høyttalerene mine rett på gulvet ved enkelte plasseringer fordi lyden da har blitt for slank på gummiføttene mine.
Samtidig kom jeg over denne: http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Genesis_Loudspeaker_Coupling_Decoupling.pdf hvor forfatteren blant annet nevner varm trelyd med spikes rett på gulv samtidig som han og andre fremhever spikes som gode på å frakoble den horisontale kraftoverføringen fra høyttaleren.
Jeg har nå mine gummiben som jeg lever fint med, men litt å diskutere rundt er heller ikke noe å forakte.
Jeg plasserte Auralex Gramma (Auralex Acoustics | GRAMMA™ v2) under subene mine (ATC C4 - 68 kg) for at han under skulle bli mindre forstyrret. Det virket litt. Men det er kanskje ikke noe særlig for en slik «lett» sub.
Takker for utfyllende informasjon, vil det si at det er ok å bruke spikes på sub, (siden det ikke er relevant).fbh71,
Spikes på fullrangehøyttalere kan skape vibrasjoner i kabinettet, typisk i nedre mellomtone, pga at hele systemet vil oppføre seg som en "svingefjær" med en resonnansfrekvens rundt 2-300Hz. Men for en sub er ikke dette så relevant.
Myke føtter hindrer at lydbølger vandrer gjennom høyttalerbeina og setter gulv og vegger i bevegelse. De eneste vibrasjonene du får i gulv og vegger med myke føtter er de som skapes av luftbåren lyd. Som du kanskje vet, reiser lyden raskere og mer effektivt i harde materialer enn i luft.
Such measurements vere actually performed for an article in 1989 by the editor of the scientific and objectively oriented Swedish magazine 'Music & Audio technology'. The results were very clear. The cabinet moves substantially more (>10 dB) when placed on spikes compared with ultra soft feet!
The author (Ingvar Öhman) pointed out that loudspeakers reaction forces are primarily to be found in the frequency range above driver resonance, i.e in the membrane mass controlled range of each driver.
Below resonance the forces generated by the driver motor find their counterparts in the suspension of the driver rather than in forces from cabinet inertia.
--snip--
Ingvar Öhman also pointed out that the main task for super elastic feet is to be elastic, not to add damping. An infinitely elastic foot with no damping (i.e. hoovering loudspeaker) will guarantee the cabinet motion to be 1000 times lower than woofer membrane motion if a 1000 time weight ratio is by hand.
With spikes cabinet motion is always higher, often many times higher. In some cases Ingvar Öhman have measured more than 20 dB increase near horizontal spike/cabinet resonance (often between 20 - 50 Hz).
The only exception he found was when a subwoofer with very heavy passive radiator was used, since such a speaker does generate extreme reaction forces near fh (~20 Hz). Such a speaker can sometimes benefit from spikes if they couple the cabinet to the floor to a high enough frequency.
The structural vibration in the building when spikes are used might still make the neighbours to prefer super soft feet though!
Per Arne Almeflo - Sonic Design
Hadde du benyttet deg av den filosofien om du var produsent av noe som var laget for å gi kundene god lydFordi spikes ser tøffere ut antagelig.
Synes det var litt selvmotsigelser i svaret ditt, om du mente ja på at du ville gjort det samme som produsentene og samtidig som det er bare tull det de driver på med.Ja, utseende og image betyr langt mer enn man skulle tro. Hifi-produkter er full av masse tullball som ikke har det spøtt å gjøre med lydkvalitet.
Å da går eg ut fra at du bit på det når du e ute å handler utstyr, øran e lukket og øynene e som tintalerknerVar jeg audio-produsent ville jeg definitivt pepret produktet med fjas for å øke salget.
Tynne ? Det er vel bare å teste å finne ut selv det. Om du digger spikes og dine høyttalere allerede har slike så bruk de. Ikke noe er enklere. Flere her inne har testet og funnet ut at myke underlag fungerer best under sine høyttalere. Hva som er tynt i det vet ikke jeg.. Dali kan hende er bygget for å bruke spikes, det kan du jo spørre om. Jeg kjenner ikke de nye så godt. Pene å se på er det iallefall , om ikke annet.Jeg skal nok prøve annet enn spikes, men er nå ikke sikker på at det blir gevinst. Spikes synes ikke akkurat godt, er såvidt de stikker ut, og Dali har vel ikke hovedsalget i USA. Synes argumentene er litt tynne, jeg kjøpte ikke mine ht på grunn av spikes det er nå helt sikkert
Jeg ser ingen fordeler med spikes på sub. Hvis du har tregulv så vil gulvet oppføre seg som en høyttalermembran av det dårlige slaget. På betong-gulv er ikke nedsiden like betydelig.Takker for utfyllende informasjon, vil det si at det er ok å bruke spikes på sub, (siden det ikke er relevant).fbh71,
Spikes på fullrangehøyttalere kan skape vibrasjoner i kabinettet, typisk i nedre mellomtone, pga at hele systemet vil oppføre seg som en "svingefjær" med en resonnansfrekvens rundt 2-300Hz. Men for en sub er ikke dette så relevant.
Myke føtter hindrer at lydbølger vandrer gjennom høyttalerbeina og setter gulv og vegger i bevegelse. De eneste vibrasjonene du får i gulv og vegger med myke føtter er de som skapes av luftbåren lyd. Som du kanskje vet, reiser lyden raskere og mer effektivt i harde materialer enn i luft.
Det høres ut som en fin regneoppgave for Asbjørn å finne kartlegge hvordan magnetisk levitasjon vil fungere i praksis. Sånn på strak arm høres det ut som en udempet fjær med begrenset vandring, så jeg holder en knapp på gummi enn så lenge.Har funnet diverse føtter til hifi på aliexpress.com som bygger på sveveprinsippet og magneter.
Hvordan tror dere slike føtter vil egne seg til demping? Jeg vil anta at det fremdeles vil avhenge mye på riktig "hardhetsgrad" - er magnetene for sterke, vil de overføre mer vibrasjoner direkte. Jeg tipper likevel de kommer til å dukke opp i flere og flere hifi-sammenhenger.
Her er en versjon som ikke tar så mange kg, men det finnes mange flere:
Maglev 48 height 40 stereo power amplifier damping shock absorbers nails magnetic levitation machine foot foot foot-in Other Electronic Components from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group
/Nasse
Tynne argumenter mener jeg det er, når det påstås at ht selges med spikes fordi det ser tøffere/bedre ut, spesielt siden spikes nesten ikke synes. Noen påstår at hardnakket at det er søppel med spikes uansett.Tynne ? Det er vel bare å teste å finne ut selv det. Om du digger spikes og dine høyttalere allerede har slike så bruk de. Ikke noe er enklere. Flere her inne har testet og funnet ut at myke underlag fungerer best under sine høyttalere. Hva som er tynt i det vet ikke jeg.. Dali kan hende er bygget for å bruke spikes, det kan du jo spørre om. Jeg kjenner ikke de nye så godt. Pene å se på er det iallefall , om ikke annet.Jeg skal nok prøve annet enn spikes, men er nå ikke sikker på at det blir gevinst. Spikes synes ikke akkurat godt, er såvidt de stikker ut, og Dali har vel ikke hovedsalget i USA. Synes argumentene er litt tynne, jeg kjøpte ikke mine ht på grunn av spikes det er nå helt sikkert
Ikke noe fancy kabling hær, grå og trist på farge men det gjelder ikke lyden. Det motsatte er bevistSpikes er tradisjonelt det man har forbundet å være den seriøse løsningen. Derfor er det alltid det mest naturlige valget for både kunder og produsenter.
Noen pene spikes i dreid messing for eksempel ser langt mer imponerende ut enn et par halvmyke gummiklosser.
At de ikke synes når alt er på plass har lite å si. Man bruker trossalt masse ressurser på å få signalkabler til å se imponerende ut, og de ser man jo enda mindre til.
Ikke utelukk gamle vaner. Det har mer å si enn de fleste er villig til å innrømme.