C
cruiser
Gjest
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc filVi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!
Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.
Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
mvh
KJ