Bil, båt og motorsykkel Bytte bil, lurer på andres erfaringer med enkelte merker (ingen synsing takk)

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Hei
Jeg vurderer å bytte bil til en enkel, grei, ikke for sprek bil. Min unger er i alderen da de skal begynne å låne bil, så jeg trenger en bil jeg ikke er alt for redd for. Så den må ligge under 90-100.000 kroner, over 2004 modell, ha gått under 140.000 km og ha registerreimen byttet.
Til nå har jeg sett på:
  • Audi A3, 2004-2006
  • BMW 116, 2004-2006
  • Ford Focus, 2006-2008
  • Citroen C4, 2009-2010
  • Toyota Corrola (som er verdens kjedeligste bil, men godt rykte kan hjelpe), 2004-2005

Hvem har erfaringer med disse og kan dere si noe fornuftig om disse bilene?

SYNSING ER IKKE NØDVENDIG OG VELDIG LITE PRODUKTIVT!

A3 har et godt rykte for å ha en god førerplass og være diftssikker.
116 har veldig gode kjøreegenskaper, men et litt trangt fører miljø.
Focus er en midt på treet bil å mange områder, men har rykte med lite tull og gode kjøreegenskaper. Noe rust, har jeg hørt?
Citroen har veldig bra fører miljø, gode å kjøre og masse utstyr. Man får også relativt nye biler (2009-2010) får den samme summen. Ruster?
Corrola er møkk kjedelig, emn Toyota har et veldig bra rykte!

Andre jeg bør se etter?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.219
Antall liker
831
Jeg syns det er et paradoks at den nyeste SUV'en med alskens sikkerhetsutstyr skal være forbeholdt foreldrene, de som kjører mest konservativt og med lengst fartstid bak rattet, mens de mest verdifulle i familien skal overlates til et gammelt vrak, hvor det kjøres fort, og med null erfaring.

Burde vært motsatt; den største og nyeste kjerra til barna, og rustholken til foreldrene. Er jo ikke de få skrapene i støtfangeren, om noen, som er problemet, men når det smeller hardt.
 
D

Desillusjonert

Gjest
?
Er en 2005 -2010 modell en rustholk? Og det var ikke synsing?
 
Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.579
Sted
Verdal
Jeg ville sett på Alfa Romeo 159, 06-07 modellene finner du i din prisklasse.
Nydelig bil og både se på å kjøre.
Kvalitetsmessig er de helt på høyde med og gjerne bedre enn overnevnte biler, topp sikkerhet (både aktivt og passivt) og ikke minst med masse eierglede om du ikke er av typen som ikke tør ha noe annet enn naboen..

Eneste ulempen blir vel at bilen sansynligvis vil bli mye brukt...

Jeg kjører 09 159 sw ti og har ingen ønsket om å bytte ut den.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Rent teknisk, hva er fall gruvene? Alfa har jo ikke det beste ryktet når det gjelder pålitelighet.
Er det register reim eller kjede på disse?


PS: det var en eneste på Finn og den hadde gått litt vel langt...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ford Focus ville jeg gått for selv, enda jeg kjører BMW selv. Bra holdbarhet, gode kjøre-egenskaper. oppvarmet frontrute og hyggelig pris på deler og service. En eks hadde en Focus og jeg ble rett og slett litt glad i en ellers temmelig ordinær bil.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Ford Focus ville jeg gått for selv, enda jeg kjører BMW selv. Bra holdbarhet, gode kjøre-egenskaper. oppvarmet frontrute og hyggelig pris på deler og service. En eks hadde en Focus og jeg ble rett og slett litt glad i en ellers temmelig ordinær bil.
Oppvarmet frontrute er faktisk utrolig kjekt i vinternorge!
 

deleted

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
118
Antall liker
73
Holder en knapp på BMW 1-serie av de du har listet opp, men ville også tatt med Honda Civic 2007-2008 modell med 1.8 liters bensinmotor. Har hatt en slik selv, og det er en kjøreglad bil med et tøft interiør som jeg likte veldig godt. Annerledes, men funksjonelt. Driftsikker til det kjedsommelige var den også. Den hadde også utrolig mye plass innvendig takket være Hondas seteløsning. Fikk mer bagasje med meg i den enn min nåværende BMW E90.
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.579
Sted
Verdal
Evig eies kun et dårlig rykte...
De fleste har reg reim, (2.2 bensin har kjede men den strekker seg (gm motor) og den har 185 hk så ligger høyere i pris)
1,9 jtdm motoren er holdbar, kvikk og passer bilen godt, regreim interval på 150k mener jeg og 150hk.
på 06 modellene var det recall på tannstang så sjekk at den er byttet på de.
i 08 kom flere oppgraderinger, som fex 45kg mindre vekt.

Det viktigste er å kjøpe en bil som har blitt godt vedlikeholdt av tidligere eiere.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg glemte å nevne at jeg ikke kan ha for mye HK, det koster litt vel mye i forsikring når de under 23 skal bruke bilen. Får kjøpe noe sprekere når de blir 23 :)
Har 170 HK i dag og må kvitte meg med den.
Og hengerfeste er selvsagt veldig bra og ha...

Leste noe om at førerplassen i en 116 er litt dårligere enn i en A3. Erfaringer?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.679
Antall liker
41.581
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Enig med HC,Focus er bilen jeg hadde valgt i den prisklassen,har hatt 3 stk selv helt uten problemer.
God bil og kjøre :)

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Kjede er ikke nødvendigvis noe pluss da problemene gjerne blir dyrere.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.015
Antall liker
3.042
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Fransk og Italiensk har et litt slitt rykte (ikke ufortjent), så jeg ville nok droppet de selv.
Golf eller Focus er biler jeg hadde sett nøyere på.
De er praktiske med luke bak og grei plass inni, ligger bra nok på veien til å kunne kjøre litt aktivt.
Personlig synes jeg Golf er mer spennende å kjøre enn A3 i den årsmodellen du er inne på.
Corolla har jeg ingen erfaring med.

Kona har en 2000 Focus, og den har begynt å ruste i begge hjulbuene bak bl.a. Vet ikke om dette er noe problem på nyere modeller.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.679
Antall liker
41.581
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Fransk og Italiensk har et litt slitt rykte (ikke ufortjent), så jeg ville nok droppet de selv.
Golf eller Focus er biler jeg hadde sett nøyere på.
De er praktiske med luke bak og grei plass inni, ligger bra nok på veien til å kunne kjøre litt aktivt.
Personlig synes jeg Golf er mer spennende å kjøre enn A3 i den årsmodellen du er inne på.
Corolla har jeg ingen erfaring med.

Kona har en 2000 Focus, og den har begynt å ruste i begge hjulbuene bak bl.a. Vet ikke om dette er noe problem på nyere modeller.
Nyere modeller ruster ikke noe nevneverdig,problemet med rust på Focus var mellom 98-2004

mvh
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
..og BMW og Mercedes. Vet om en E-klasse eier som har hatt 6 registerkjedeproblemer på 180 0000km (+ 2 girkassehavari).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kjeder på BMW pleier sjelden å ryke.
Reg reim evt er bare å følge intervaller så er det løst. Litt mer skeptisk til elektroniske feil og strøm på italienske og franske biler. Hva med mazda 3?
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.080
Antall liker
6.754
Sted
Holmestrand
Jeg kjøpte meg en Skoda Fabia 2000-modell med 1,4/bensin som pendlerbil. Motoren kunne vært større, men for nybakte sjåfører tror jeg den er et ganske godt valg. Ikke registerreim, men kjede som ikke byttes.
Ikke rust, god å kjøre, godt sammenskrudd og gir i det store og hele et solid inntrykk. Min er nok litt vel gammel, men mulighetene for at det blir en tilsvarende i nyere tapning om ca et års tid er ganske stor.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Hva med en Volvo V70 2005-2006 diesel? Sterke motorer på 163 og 185hk, som er vanlig på disse. Enorm driftsikkerhet, veldig god pålitelighet, lite feil, good plass, enormt behagelige å kjøre.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Må si meg enig der, at man finne eksempler på at noe noen ganger går galt, er ikke det samme som at det skjer ofte. For jeg har hatt bil i mange år og kjenner mange med peil på bil. Ingen av disse nevner dette som et problem.

Mazda? Tja, de nye er blitt veldig lekre biler, men jeg prøvekjørte en 2002 modell for noen år siden. Da hadde jeg en 2000 modell Sierra. Det var som å komme tilbake til en 10 år nyere bil da jeg gikk tilbake til Sierraen! Men mulig det har skjedd noe de siste årene? De burde bli bedre.

Må innrømme at jeg vakler litt i troen nå...
Var sikker på at det skulle bli en A3, men nå heller jeg mot Focus. Men jeg skal se på en A3, en Focua og en C4 til helgen. Får se hva det bringer på banen...
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg kjøpte meg en Skoda Fabia 2000-modell med 1,4/bensin som pendlerbil. Motoren kunne vært større, men for nybakte sjåfører tror jeg den er et ganske godt valg. Ikke registerreim, men kjede som ikke byttes.
Ikke rust, god å kjøre, godt sammenskrudd og gir i det store og hele et solid inntrykk. Min er nok litt vel gammel, men mulighetene for at det blir en tilsvarende i nyere tapning om ca et års tid er ganske stor.
Nå er det ikke utelukkende for ungene jeg kjøper bil, den er til meg selv også. Og altfor dau bil orker jeg ikke. Selv om jeg ikke kan kjøpe det en annen foreslår, Volvo med henholdsvis 163 og 185 hk. Det vil koste uforholdsmessig mye i forsikring med unger under 23.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.080
Antall liker
6.754
Sted
Holmestrand
Fabia leveres også me 1,9 diesel .
Jeg synes også at 1,4 er snaut.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Du har jo en annen som og kan vurderes , Honda Civic. Men jeg opprettholder Focus som det beste alternativet. Nyere Mazda har jeg sans for ifht holdbarhet og soliditet. Et annet poeng er at med mengden Focus i markedet kan en finne et lavt priset eks. Det er ikke så lett med biler som er mer sære a'la Alfa , og BMW og Audi som det er solgt færre av.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.661
Antall liker
10.143
Enig i at Focus er et trygt kjøp. Kurant bil med grei plass og gode kjøreegenskaper.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Civic er en utrolig lekker bil, men litt vel mye "ungdomsbil" føler jeg... :)
Civic.JPG
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.500
Antall liker
3.050
Jeg har lært veldig mye om bil generelt de siste to årene, hva som er bra og hva som ikke er bra. Og hvorfor bilene er av den kvalitet/diskvalitet dem er. Dette fordi NK'en på jobb har lang fartstid i bilbransjen.

Her er hovedpunktene:

- japanske biler (bl annet Mazda) er gjennomgående bedre kvalitet. Dem bruker høyere graderinger i råmaterialene, blant annet stålet. I tillegg til japansk grundighet.

- Franske biler som Peugeot, Citroen og Renault har generelt lavere kvalitet på slitasjedeler, som f.eks hjullagre. Som en parantes kan sies at det er ingen problem å lage hjullagre som varer 3 ganger lengre enn dagens hjullagre, med bare litt ekstra kostnad. Det er slett ikke sikkert at det er ønskelig at hjullagre skal vare 3 ganger lengre fordi totalpakken med service på bilene er viktig for bilhandlerne i dag med lav fortjeneste på salg av nybiler; med andre ord at verkstedet skal ha noe å gjøre.

- amerikanske biler på 90-tallet og første halvdel av 2000-tallet var skikkelig dårlige. De måtte stort sett inn på verkstedet rett etter kjøp.

- Mazda har bra produktfilosofi; god kvalitet, også over tid. F.eks skal man velge Ford focus med 1,0L EcoBoost motor med turbo og 125Hk, eller Mazda 3 med en selvpustende 2,0L bensiner og 120Hk? tenker man fremover i tid skal man selvsagt velge Mazda…. :)

Dette var det jeg orket å skrive nå.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
Beklager men dette er bare tøv.

- Ingeting som tilsier bedre stålkvalitet i japanske biler. Titta på en Prius i det siste? Prius varer forøvrig 250 000km som taxi; da skiftes motor + batteripakke i "samtlige" som har gått som drosje (på garanti). Nå har de visstnok begynt med å nøye seg med å skifte stempelringene.
Grundighet finner du i enkelte tyske biler....

- Hjullagre varer gjerne 140 000km i drosjetrafikk. Da ryker gjerne høyre hjullager - bilene går i rundkjøringer hele dagen. På min bil varte høyre hjullager ca 400 000km; de øvrige holder ennå - 486 000km.
Tipper at det er stort sett de samme lagrene som står i de fleste biler fra de samme underleverandørene....

- Mazda ruster mest (elendig stål i følge ryktene fra folk som lever av å reparere rustskader).
Ford har svært høy kvalitet for tiden. Jeg hadde satsa på at Ford ecoboost motor er mer bombesikker enn Mazdas bensinmotor som må ha turtall for å yte og som tillegg har samme kompresjons som dieselmotoren uten å være like solid bygd.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
Audi A3 fra 2004-2006 er generasjon 2. Generasjon 1 var veldig mye Golf i nye klær, mens generasjon 2 gir den solide Audifølelsen. Tror ikke det er noen spesielle svakheter ved disse.
Ford Focus er en ypperlig bil og i denne perioden (2006-2008 ) begynte Ford å få dreis på kvaliteten. Jeg ville ha sett etter en så ny bil som mulig da kvaliteten har vært jevnt stigende fra et relativt middelmådig nivå tidlig på 2000-tallet. Focus er meget velkjørende, men er du perfeksjonist og ønsker tysk grundighet i detaljene er A3 et bedre valg.....
 
D

Desillusjonert

Gjest
Har ikke Ford eierskap i Mazda? Og sitter ikke samme motor i en del av bilene?
I noen Volvo modeller sitter franske motorer og det er sammarbeid og eierskap rundt omkring (PSA)?
Jeg tror ikke de siste Mazda bilene er dårlige, de har alt å vinne på å lage noe bra. Jeg er derimot i tvil om de eldre...
Focus hadde rust problemer, men har visstnok blitt en veldig god bil, spesielt etter 2008.
Franske biler har et rykte som er vanskelig å bli kvitt og det er per i dag mer en myte enn en sannhet.

Jeg tror det mange som må stikke fingeren i jorden når det gjelder biler. "Sannhetene" fra 10 år tilbake står seg ikke lenger i dag.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS
D

Desillusjonert

Gjest
Det står nå mellom A3 og Focus. Og med C4 som en utfordrer. Man får utrolig mye bil for pengene med en C4. Både nyere og mere utstyr. Men de taper seg også mest...
Utfordrere er Volvo V50 (vanskelig å få tak i en som har gått lite), Toyota Corolla (etter 2004, litt dyre) og kanskje Polo, som er litt liten, men mye bil for pengene også.

Må ut å prøvekjøre litt!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.500
Antall liker
3.050
Beklager men dette er bare tøv.

- Ingeting som tilsier bedre stålkvalitet i japanske biler. Titta på en Prius i det siste? Prius varer forøvrig 250 000km som taxi; da skiftes motor + batteripakke i "samtlige" som har gått som drosje (på garanti). Nå har de visstnok begynt med å nøye seg med å skifte stempelringene.
Grundighet finner du i enkelte tyske biler....

- Hjullagre varer gjerne 140 000km i drosjetrafikk. Da ryker gjerne høyre hjullager - bilene går i rundkjøringer hele dagen. På min bil varte høyre hjullager ca 400 000km; de øvrige holder ennå - 486 000km.
Tipper at det er stort sett de samme lagrene som står i de fleste biler fra de samme underleverandørene....

- Mazda ruster mest (elendig stål i følge ryktene fra folk som lever av å reparere rustskader).
Ford har svært høy kvalitet for tiden. Jeg hadde satsa på at Ford ecoboost motor er mer bombesikker enn Mazdas bensinmotor som må ha turtall for å yte og som tillegg har samme kompresjons som dieselmotoren uten å være like solid bygd.
Du skyter deg selv i foten nå.

Japanerne har jevnt over bedre stål i bilene sine og bygger jevnt over biler som har færre feil enn europeiske og amerikanske. Her kan du lese statistikker.

Hjullagre varer jevnt over ikke 140 000 i drosjetrafikk. Her er det MEGET store variasjoner fra bilmerke og modell. Og siden du snakker så varmt om Ford…..på min Volvo V50 er det originale hjullagre fra Ford, foran gikk begge på 125000 km, bak på 145000 km.

De fleste skjønner (foruten deg) at en Mazda bensiner på 2.0L sylindervolum (4 syl) og hvor det hentes ut 120 Hk, overveiende sannsynlig har lengre levetid og lavere driftskostnader enn EcoBoost, 3 cyl på 1,0L hvor det hentes ut 125Hk med turbo. Sannsynligvis ryker turboen på Forden rundt 150-200 000 km og da har du 25.000 i driftskostnader bare der.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.500
Antall liker
3.050
Har ikke Ford eierskap i Mazda? Og sitter ikke samme motor i en del av bilene?
I noen Volvo modeller sitter franske motorer og det er sammarbeid og eierskap rundt omkring (PSA)?
Ford har solgt seg ut av Volvo og Mazda.

Ja, i min Volvo står det en PSA disel. Volvo valgte å bruke noen kroner ekstra på registerreima og har bytte på 240000/10år. Når Peugeot bruker akkurat samme motoren har de bytte på registerreima på 120 000.

Volvo har sluttet å kjøpe PSA motorer og satser på egenutviklede.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
Japanerne har jevnt over bedre stål i bilene sine og bygger jevnt over biler som har færre feil enn europeiske og amerikanske. Her kan du lese statistikker.

Hjullagre varer jevnt over ikke 140 000 i drosjetrafikk. Her er det MEGET store variasjoner fra bilmerke og modell. Og siden du snakker så varmt om Ford…..på min Volvo V50 er det originale hjullagre fra Ford, foran gikk begge på 125000 km, bak på 145000 km.

De fleste skjønner (foruten deg) at en Mazda bensiner på 2.0L sylindervolum (4 syl) og hvor det hentes ut 120 Hk, overveiende sannsynlig har lengre levetid og lavere driftskostnader enn EcoBoost, 3 cyl på 1,0L hvor det hentes ut 125Hk med turbo. Sannsynligvis ryker turboen på Forden rundt 150-200 000 km og da har du 25.000 i driftskostnader bare der.
Statistikken viser (bla Dekra og Folksam) at Audi A4 er bilen færrest feil. Ingen betviler at japanere bygger driftsikre biler, men feil og mangler med nye biler er faktisk ikke vanlig i dag uansett hva du kjøper. Feil oppstår gjerne etter en tid men dette skyldes slitasje og det gjelder alle biler.
Ford lager ikke hjullagre.
Ingen kan lese levetid på en motor utfra motorvolum og Hk. Fords motor er bygd fra grunnen av for hva den gjør, mens Mazda har modifisert eksisterende motorer ved å øke kompresjonen til samme nivå som deres diesel. Den må også ha turtall for å yte. Ingen oppskrift på lang levetid. Høykompresjonsmotorer (diesel) er tunge og dyre av en grunn.
Turboer er forøvrig ingen slitedel. Turbohavari skyldes som regel dårlig oljehygiene. Min har forøvrig gått 486 000km med samme turbo. Jeg har registrert at ny turbo koster 5995 kr. Jeg har heller aldri opplevd turbohavari på de 6 Fordene jeg har vært med på å slite ut til tross for opptil 350 000km.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.847
Antall liker
10.313
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste skjønner (foruten deg) at en Mazda bensiner på 2.0L sylindervolum (4 syl) og hvor det hentes ut 120 Hk, overveiende sannsynlig har lengre levetid og lavere driftskostnader enn EcoBoost, 3 cyl på 1,0L hvor det hentes ut 125Hk med turbo. Sannsynligvis ryker turboen på Forden rundt 150-200 000 km og da har du 25.000 i driftskostnader bare der.
Siden den motoren vel ble lansert for 2-3 år siden finnes det vel lite statistikk på dette, samt at denne motoren uansett ikke vil sitte i biler som vurderes av trådstarter. Så poenget er ikke veldig relevant eller interessant.
 

deleted

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
118
Antall liker
73
Har du tatt en runde på Car Reviews | Honest John for å hente litt flere inntrykk? Her kan man finne mye god info om de fleste årsmodeller for alle slags biler. Selv om det ikke er snakk om noen dyr bil, så skader det jo ikke å samle litt ekspertise fra et nettsted som faktisk handler om bil og ikke hifi. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.363
Antall liker
13.879
Med minder man driver verksted eller er forhandler eller på annen måte forholder seg til et svært stort antall biler så blir det meste anekdotisk.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.661
Antall liker
10.143
Har ikke Ford eierskap i Mazda? Og sitter ikke samme motor i en del av bilene?
I noen Volvo modeller sitter franske motorer og det er sammarbeid og eierskap rundt omkring (PSA)?
Ford har solgt seg ut av Volvo og Mazda.

Ja, i min Volvo står det en PSA disel. Volvo valgte å bruke noen kroner ekstra på registerreima og har bytte på 240000/10år. Når Peugeot bruker akkurat samme motoren har de bytte på registerreima på 120 000.

Volvo har sluttet å kjøpe PSA motorer og satser på egenutviklede.
Volvos 1.6 diesel er den såkalte "Eurodieselen" Utviklet av Renault og brukes av PSA, Volvo, Ford, Mazda, Mini...
Når det gjelder kvaliteten på japanske biler så er det mange myter ute å går. Jeg har hatt Mitsubishi og den var ikke feilfri. Fra ny til kjørte 200K ble vindusviskermekanisme byttet 2 ganger, pussermotor en gang, hjullager etter 140K. Etter 11 år ble bilen kassert. Årsak, havarert gearkasse og endel rust.
Småplukk gidder jeg ikke nevne, den hadde sin del av det også. I tillegg var den tørst som en kamel og hadde dyre deler.
 
Topp Bunn