Hjemmebesøk hos SAL
Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skulle starte dette innlegget, og jeg kom frem til at jeg skulle starte med slutten av besøket i Porsgrunn. Min kone har aner fra Porsgrunn og hun ønsket derfor en tur inn til sentrum av byen for å kikke før vi kjørte videre til Vestlandet. SAL anbefalte oss å kjøre til Porsgrunn Brygge og som sagt så gjort. Vi spaserte rundt i havneområdet og oppdaget en restaurant med navnet Becks Brasserie & Bar. Etter å ha studert menyen viste det seg at hovedfokuset til stedet var biff og kjøtt retter. Dette var så fristende at inn bar det. Jeg bestemte meg for å gå for en 250gr grillet entrecôte. Med hånden på hjerte kan jeg si at dette smakte fortryllende, og den kulinariske smaks-opplevelsen sto helt i stil med den lydmessig kulinariske opplevelsene som jeg en time tidligere hadde fått servert hjemme hos SAL.
Jeg var i forkant av besøket veldig spent på hvordan det ville låte hos SAL. Jeg var ikke i tvil om at det ville spille bra, men jeg var "sunt skeptisk" til DSD-M og hvordan den ville påvirke lyden. Årsaken til dette er at konvertering av PCM til DSD er i teorien ikke ideelt siden denne konverteringen innfører ekstra støy i lydbildet etter at konvertering er utført. Den samme problemstilling er også gyldig hvis man har en SACD som har blitt laget av en PCM Master fil/opptak. Når dette er sagt så er ekte/native DSD totalt lydmessig overlegent PCM anytime, men dessverre så er det for øyeblikket ikke så stort utvalg av ekte/native DSD titler men dette vil nok bedre seg etter hvert.
Jeg ble derfor svært positivt overrasket over lydgjengivelsen hjemme hos SAL. Jeg klarte ikke å sette fingeren på noe negativt i frekvensspekteret i det flotte lydbildet som brettet seg ut rundt APL høyttalerne til SAL. Dette gjaldt både for CD og SACD avspilt via APL DTR-M og DSD-M. Vi var ikke sikre på om SACD´ene som vi spilte var native DSD opptak eller om de var laget fra et PCM Master opptak. Men det spilte forrykende bra anyway.
Den beste beskrivelsen jeg kan gi er at gjengivelsen er meget analog, som om man lyttet til en Kuzma Reference eller tilsvarende. Ingen deler av frekvensspekteret stikker seg ut. Øvre mellomtone/diskant har ingen hardhet, noe som ofte er et problem ved gjengivelse av lyd der kilden er digital. Et voldsomt skyv i de nedre deler av frekvensskalaen. Det hele spiller meget naturlig og troverdig i forhold til hvordan jeg mener at stemmer og instrumenter skal høres ut. SAL nevnte at Alex hadde nå laget en ny høyttaler og at denne var betydelig bedre enn det settet som sto foran oss. Det eneste som jeg savnet er litt mer åpenhet og dybde i lydbildet. Dette er nok på plass i de nye høyttalerne fra Alex vil jeg tro.
Oppløsningen i lydbildet er upåklagelig og dette gir seg utslag i en svært detaljrik gjengivelse som aldri blir slitsom å høre på. Vi byttet mellom to signalkabler for å teste ut hvordan de hver for seg gjengav lyden. Selv for meg som ikke kjenner lydsignaturen i SAL sitt oppsett så var det veldig enkelt å høre forskjellen mellom de to signalkablene.
Kortversjonen er som følger: den ene kabelen har et voldsomt skyv nedover, naturlig gjengivelse, men med litt lukket lydbildet.
Den andre kabelen har strammere bass, men ikke samme slam som første kabel. Lydbildet er mer åpent med denne kabelen. Vi var begge enig om at hvis man fant en kabel som hadde de beste egenskapene fra disse to kablene så hadde det vært en perfekt match i oppsettet.
Det at det var så enkelt å høre disse forskjellene mellom kablene forteller meg mye om oppløsningen og kvalitetene som dette oppsettet har.
Selv så bruker jeg DAC-M for tiden, men etter denne opplevelsen så står det klart for meg at DSD-M og DTR-M må etter hvert på plass i mitt oppsett også. Dialog med Alex er allerede iverksatt.
Takk for at vi fikk komme på besøk Stein Arne, og velkommen er dere til Vestlandet.
mvh
Endre
Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skulle starte dette innlegget, og jeg kom frem til at jeg skulle starte med slutten av besøket i Porsgrunn. Min kone har aner fra Porsgrunn og hun ønsket derfor en tur inn til sentrum av byen for å kikke før vi kjørte videre til Vestlandet. SAL anbefalte oss å kjøre til Porsgrunn Brygge og som sagt så gjort. Vi spaserte rundt i havneområdet og oppdaget en restaurant med navnet Becks Brasserie & Bar. Etter å ha studert menyen viste det seg at hovedfokuset til stedet var biff og kjøtt retter. Dette var så fristende at inn bar det. Jeg bestemte meg for å gå for en 250gr grillet entrecôte. Med hånden på hjerte kan jeg si at dette smakte fortryllende, og den kulinariske smaks-opplevelsen sto helt i stil med den lydmessig kulinariske opplevelsene som jeg en time tidligere hadde fått servert hjemme hos SAL.
Jeg var i forkant av besøket veldig spent på hvordan det ville låte hos SAL. Jeg var ikke i tvil om at det ville spille bra, men jeg var "sunt skeptisk" til DSD-M og hvordan den ville påvirke lyden. Årsaken til dette er at konvertering av PCM til DSD er i teorien ikke ideelt siden denne konverteringen innfører ekstra støy i lydbildet etter at konvertering er utført. Den samme problemstilling er også gyldig hvis man har en SACD som har blitt laget av en PCM Master fil/opptak. Når dette er sagt så er ekte/native DSD totalt lydmessig overlegent PCM anytime, men dessverre så er det for øyeblikket ikke så stort utvalg av ekte/native DSD titler men dette vil nok bedre seg etter hvert.
Jeg ble derfor svært positivt overrasket over lydgjengivelsen hjemme hos SAL. Jeg klarte ikke å sette fingeren på noe negativt i frekvensspekteret i det flotte lydbildet som brettet seg ut rundt APL høyttalerne til SAL. Dette gjaldt både for CD og SACD avspilt via APL DTR-M og DSD-M. Vi var ikke sikre på om SACD´ene som vi spilte var native DSD opptak eller om de var laget fra et PCM Master opptak. Men det spilte forrykende bra anyway.
Den beste beskrivelsen jeg kan gi er at gjengivelsen er meget analog, som om man lyttet til en Kuzma Reference eller tilsvarende. Ingen deler av frekvensspekteret stikker seg ut. Øvre mellomtone/diskant har ingen hardhet, noe som ofte er et problem ved gjengivelse av lyd der kilden er digital. Et voldsomt skyv i de nedre deler av frekvensskalaen. Det hele spiller meget naturlig og troverdig i forhold til hvordan jeg mener at stemmer og instrumenter skal høres ut. SAL nevnte at Alex hadde nå laget en ny høyttaler og at denne var betydelig bedre enn det settet som sto foran oss. Det eneste som jeg savnet er litt mer åpenhet og dybde i lydbildet. Dette er nok på plass i de nye høyttalerne fra Alex vil jeg tro.
Oppløsningen i lydbildet er upåklagelig og dette gir seg utslag i en svært detaljrik gjengivelse som aldri blir slitsom å høre på. Vi byttet mellom to signalkabler for å teste ut hvordan de hver for seg gjengav lyden. Selv for meg som ikke kjenner lydsignaturen i SAL sitt oppsett så var det veldig enkelt å høre forskjellen mellom de to signalkablene.
Kortversjonen er som følger: den ene kabelen har et voldsomt skyv nedover, naturlig gjengivelse, men med litt lukket lydbildet.
Den andre kabelen har strammere bass, men ikke samme slam som første kabel. Lydbildet er mer åpent med denne kabelen. Vi var begge enig om at hvis man fant en kabel som hadde de beste egenskapene fra disse to kablene så hadde det vært en perfekt match i oppsettet.
Det at det var så enkelt å høre disse forskjellene mellom kablene forteller meg mye om oppløsningen og kvalitetene som dette oppsettet har.
Selv så bruker jeg DAC-M for tiden, men etter denne opplevelsen så står det klart for meg at DSD-M og DTR-M må etter hvert på plass i mitt oppsett også. Dialog med Alex er allerede iverksatt.
Takk for at vi fikk komme på besøk Stein Arne, og velkommen er dere til Vestlandet.
mvh
Endre
Sist redigert: