nettopp.En moped skal vel gjøre 45-50 kmt. Min Suzuki 125 gjør med frøkna på uten problemer 125-130 kmt. Dreiemomentet er så vidt lite at førerens vekt betyr ganske mye på sykkelens ytelser. Men alt over 90 kmt er ulovlig der vi bor slik at toppfarten er "grei nok" og mopedene er "parkert" for lenge siden! Det eneste som kan oppleves som problematisk er at girene må brukes og man må hente ut turtall for å følge trafikken i oppoverbakker. Blir en vanesak det også.
Nå tror jeg heller ikke Xerxes er ute etter en kjøredoning som gjør 0-100kmt på under 3 sek og har en toppfart på "feil side av" 300kmt! For oss "gamle voksne, men ikke sure, gubber er en lett MC helt grei hverdagstransport, når været er godt.
Nå er A-en i AMD en kamerat, så jeg havner kanskje der uansett hvis det blir noe av dette...Vet andre også som har samme erfaring som bambadoo angående AMD, dessverre.
Du kunne jo kanskje vurdert å gå opp til KTM sin 390, eller iallefall prøve den for å se hvor stor forskjell det er?
Jeg er en gæmmel kæll hvis første lapp var grønn ....Hvis du ikke har lappen for sykkel fra før hvorfor ikke ta for mellomklasse? (Forutsatt at du ikke er en gammel kall hvis første sertifikat var grønt)
Enig. I hvertfall kjøreutstyr m/en form for beskyttelse. Man får jo i dag ulike løsninger - også for varmere dager:.
Og når det kommer til kjøreutstyr så fortsetter jeg min lille kampanje for bruk av kjøredress selv på lettsykler og mopeder!
Han som hadde min sykkel først var en 79 år gammel "kaill" i Verdal. Han kjøpte lettsykkel da datter og svigersønn kjøpte store sykler. Gubben ville prøve dette uten å bruke for mye penger. Han hadde sykkelen en sesong og leverte den i innbytte da han kjøpe en 800ccm året etter! Er nok ikke så dumt å prøve seg på lettsykkel om man har A1 i "boka". Enten trives man med det eller så slipper man å bruke penger på førerkort og dyr sykkel. Lettsykler er også ganske lettsolgte for det står ungdommer i kø for å kjøpe! For egen del er det greit å ha den, det er en 2001 modell som ikke har gått mer enn 6500km. Frøkna bruker den nå og jeg kjører sporadisk når vær og humør tilsier det. Glad jeg ikke brukte mere penger på denne morroa enn at det kan forsvares å ikke bruke den mere. min konklusjon er at det neste MÅ bli en engelsk roadster, mye mer moro ( og mye enklere i bruk! ) enn MC om jeg skal være ærlig! Ikke sant Pinky?Jeg er en gæmmel kæll hvis første lapp var grønn ....Hvis du ikke har lappen for sykkel fra før hvorfor ikke ta for mellomklasse? (Forutsatt at du ikke er en gammel kall hvis første sertifikat var grønt)
Ser den med mellomtung.
Da kan je ggå opp til en Duke 390 som sikkert passer bedre både til kjøring og last, men jeg tror et år eller 2 på 125 kanskje er smart?
Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..
Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..
Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
Antar ting har endret seg ja. Selv tok jeg lappen på tung under et studieopphold i utlandet, og fikk en A lagt til mitt norske førerkort etter en dobbelttime og oppkjøring hjemme. Det jeg vel stusset mest på var at jeg med det tilsynelatende ble tiltrodd å kjøre hva som helst på to hjul til dagen jeg fyller 100 år...Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..
Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
Store endringer på dette nå. Man må ha fullt opplegg på kjøreskole med en drøss obligatoriske "kurs" og oppkjøring. Det koster faktisk en hel del!
Norge takker deg!Var innafor men hele følget fikk noen prikker samt 4900 kr fattigere hver. Oversiktlig 90 sone, lite trafikk. Men hadde fint driv ;-) på vei mellom Lom og Geiranger
Å kjøre lettsykkel er ingen heksekunst, og har man lappen på det og lurer på om man skal ta tunglappen, så mener jeg det er like greit å kjøpe en lettsykkel å trene på i forkant og se om dette er noe for meg. Da har man i utgangspunktet ikke brukt mye penger om det skal vise seg at det å kjøre på to hjul ikke er noe for meg allikevel. Lettsykler kan man stort sett kvitte seg med uten tap.Hva med å starte med en dobbeltime på kjøreskole med tung mc så får man iallfall litt oppfriskning uavhengig av hva man velger.
Har og en Maxim X. Min er helt orginal og veteran neste år Ikke så veldig mange av de, så den er kjekk å ha.Vis vedlegget 327673 Vis vedlegget 327674 Vis vedlegget 327675
Ny sal, nye bremser, speil, KN filter, lys og shoppet bakskjerm. Maxim X. 90hk. Funfact; Var kun slått av GSXR 750 i aks det året den kom. Og det er en custom
Den ser litt "brutal" ut ja!Frisk sak det der