D
Desillusjonert
Gjest
Man må kanskje lese det første Slubbert skrev, for å få sammenhengen? Hva vet jeg:
"Ikke holdbare og konsistente argumenter. Det blir en slippery slope, hvor de samme argumentene kan benyttes for å forby nærmest hva som helst av markørbærere da det alltid er noen som blir anstøtt av dem. Men det er da heller ikke hva denne diskusjonen handler om! Det er nok de færreste som tror at man kan bli kvitt de arkaiske abrahamske overtrossystemene gjennom statlig forbud og tvang, enn hvor ønskelig det er at de blir borte. Det diskusjonen handler om er hvorvidt man skal tilrettelegge for at de får større plass i det offentlige rom, gjennom særbehandling (feks at en hijabbruker får særtillatelser som en punker eller pastafarianer ikke får) eller for den del gjennom offentlige tilskudd (til bedehus og lignende). Og til det spørsmålet er mitt svar et rungende NEI. Religion og overtro er ingen holdbar grunn for å særbehandle noen"
Slubbert, jeg tar meg den frihet å oversette litt for de som ikke skjønte teksten, men som hang seg opp i enkelt elementer, som fuck off og slikt:
"Bruk burka/niqab/finnlandshette/nisselue/turban så mye du ønsker i privat sammenheng, men vil du ha en stilling i det offentlige, inn på bussen, gjøre uttak i banken eller andre ting som fordrer at du identifiserer deg selv, identifiser deg selv som alle andre i vårt samfunn. Er du så religiøst forkvaklet at du ikke kan fungere normalt i en sekulær og ikke-religiøs offentlighet, så må du revurdere om det å leve i Norge eller tilsvarende land er det du faktisk ønsker. Vi har brukt lang tid på å avkristne det offentlige rom og lage et sekulært og religionsnøytralt samfunn og den jobben er fortsatt ikke fullført. Og da blir det fullstendig meningsløst om man skal reversere det hele av hensyn til en enda mer arkaisk og attpåtil importert overtro, som igjen er et privat valg og ikke noe offentligheten skal ta stilling til."
Ellers bør teksten Gjestemedlem kom med også leses i denne sammenheng:
"Norway. There’s a strong correlation between the happiest countries in the world and the least religious countries in the world, and along with Sweden and Denmark, Norway rates at the top of both lists. The two measurements have a complex relationship with each other. People likely look to religion less when they want for less, for one thing, but it also may be that atheism flourishes in nations where people demonstrate high levels of commitment towards a socially just government and shared economic benefits. If you have faith in your nation and your fellow citizens, putting faith in religion as well might just seem rather pointless."
Bexter hadde også en fin setning:
"...hva angår religiøs omvending, men (og nå ser jeg sirkelargumentet) så kommer vi tilbake til det der med ytre manifestasjon av trostilhørighet. I form av religiøse klesplagg som strider mot "comme il faut" og seder i samfunnet."
Alt i alt gode innlegg i debatten.
"Ikke holdbare og konsistente argumenter. Det blir en slippery slope, hvor de samme argumentene kan benyttes for å forby nærmest hva som helst av markørbærere da det alltid er noen som blir anstøtt av dem. Men det er da heller ikke hva denne diskusjonen handler om! Det er nok de færreste som tror at man kan bli kvitt de arkaiske abrahamske overtrossystemene gjennom statlig forbud og tvang, enn hvor ønskelig det er at de blir borte. Det diskusjonen handler om er hvorvidt man skal tilrettelegge for at de får større plass i det offentlige rom, gjennom særbehandling (feks at en hijabbruker får særtillatelser som en punker eller pastafarianer ikke får) eller for den del gjennom offentlige tilskudd (til bedehus og lignende). Og til det spørsmålet er mitt svar et rungende NEI. Religion og overtro er ingen holdbar grunn for å særbehandle noen"
Slubbert, jeg tar meg den frihet å oversette litt for de som ikke skjønte teksten, men som hang seg opp i enkelt elementer, som fuck off og slikt:
"Bruk burka/niqab/finnlandshette/nisselue/turban så mye du ønsker i privat sammenheng, men vil du ha en stilling i det offentlige, inn på bussen, gjøre uttak i banken eller andre ting som fordrer at du identifiserer deg selv, identifiser deg selv som alle andre i vårt samfunn. Er du så religiøst forkvaklet at du ikke kan fungere normalt i en sekulær og ikke-religiøs offentlighet, så må du revurdere om det å leve i Norge eller tilsvarende land er det du faktisk ønsker. Vi har brukt lang tid på å avkristne det offentlige rom og lage et sekulært og religionsnøytralt samfunn og den jobben er fortsatt ikke fullført. Og da blir det fullstendig meningsløst om man skal reversere det hele av hensyn til en enda mer arkaisk og attpåtil importert overtro, som igjen er et privat valg og ikke noe offentligheten skal ta stilling til."
Ellers bør teksten Gjestemedlem kom med også leses i denne sammenheng:
"Norway. There’s a strong correlation between the happiest countries in the world and the least religious countries in the world, and along with Sweden and Denmark, Norway rates at the top of both lists. The two measurements have a complex relationship with each other. People likely look to religion less when they want for less, for one thing, but it also may be that atheism flourishes in nations where people demonstrate high levels of commitment towards a socially just government and shared economic benefits. If you have faith in your nation and your fellow citizens, putting faith in religion as well might just seem rather pointless."
Bexter hadde også en fin setning:
"...hva angår religiøs omvending, men (og nå ser jeg sirkelargumentet) så kommer vi tilbake til det der med ytre manifestasjon av trostilhørighet. I form av religiøse klesplagg som strider mot "comme il faut" og seder i samfunnet."
Alt i alt gode innlegg i debatten.