Bil, båt og motorsykkel Gammel bil med bensin i motoroljen,kva gjer eg?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Den beste måten å få en gammel motor, som er vant til mineralolje, til å begynne å bruke olje er å bytte til syntetisk olje. Dine problemer har ingenting med oljen å gjøre.
Sjekk om boltene mellom forgasser og manifold og manifold og topp sitter godt. For å bekrefte at det ikke draes inn falskluft kan man spraye startgass på nevnte steder mens bilen går på tomgang. Øker turtallet for så å synke drar den falskluft.
Har du hatt olje i plugghettene bør hetter, kabler og plugger byttes. Olje isolerer.
Takker for tipset.
Eg bytta pluggene og sprayet elektronikkrens inni plugghettene,og tørket inni så godt eg kunne.(tar ein ny rens med litt avfetting+kontaktspray,så håper eg det holder.)
Trur egentlig ikkje det er snakk om falskluft,men skal ta ein sjekk på det.

Innbiller meg at motorgange og forbruk hadde vert rart hvis det kom inn falskluft,men den går fint når den er varm og forbruket er egentlig der det har vert tidligere.
Har tidligere(3-4år siden.)også målt rett over 1l/mil vinterstid,og ca 0,9/mil sommerstid på blanda kjøring.

Mvh.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ein tanke til ang falskluft.
Bilen var inne på eu kontroll i januar,uten mangler,ville avgassmåling gitt peikepinn på problemer med falskluft?
At den da ville målt for høg avgass,eller blir det omvendt?

Bilen er forøvrig tilvent syntetisk olje,for tiden castrol magnatec 5-40,uten nevneverdig forbruk.

Mvh.
 
Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da har bilen fått ny olje/filter+omega909e.
Målte forbruket igjen(før oljeskift) på litt lengre turer,11mil tur/retur+litt bykjøring,0,9/mil.
Altså der det har vert tidligere,så da friskmelder eg bilen,og kjører med et smil,til ett eller anna skjer.

Husker eg snakket med ein hondamekaniker,og han nevnte at bilen er levert med syntetisk olje i 1992,hvis eg ikkje husker feil.

Mvh.
 
Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Stadig litt greier med gammal bil,begynte å stoppe på tomgang fleire ganger denne veka.
Sjekket vacumslanger,allt såg ok ut,så åpnet eg boksen der alle vacumslanger samles,og blåste reint med trykkluft,ein del støv der siden boksen ligg i motorrommet.
Inni denne boksen fant eg ein liten sak som kalles Map sensor(manifold absolute pressure),tilfeldigvis hadde eg ein brukt slik liggende og skifta den på 5minutter.
Bilen funker som bare det heilt uten tull på tomgang,og draget er heilt jevnt igjen både på kald og varm motor.
Håper dette varer lenge.
 
Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja,det er vel ein av "fordelene" med gammal bil,at ein kan skaffe deler til ok pris.
Kjøpte ein kasse med div releer,brytere,lykter, komplett boks til vacumslanger(med map sensor)bensinpumpe,nye bremsedeler til ok pris.

Litt flaks at akkurat den delen eg trengte no,var blant "delelageret":)
 
Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.224
Antall liker
3.405
Torget vurderinger
1
MAP sensor føler på lufttrykket i innsuget og gir relevant informasjon til hjernen - manifold absolute pressure sensor.

Du blander kanskje sammen med beskrivelsen til en MAF sensor, som føler på luftmengden som går inn til innsuget - mass air flow sensor?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nytt problem på min gamle accord,oppdaget olje i kjølevatnet.
Usikker på mengde,men synst det har minket litt ekstra på oljenivået i motor.
Kjølevatnet er fortsatt gjennomsiktig,men det kan vel forverre seg.

Bilen fungerer heilt fint,med normal temp på motor.
Kva kan vere årsak til dette,toppakning?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for kjapt svar.
Kan det funger slik,eller er det stor sjangs for forverring.
Er ikkje heilt klar/kompetent for skifte av toppakning på den gamle kjerra.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
923
Antall liker
547
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Toppakning er som oftast ikkje den rimeligaste jobben.

Men blir det gjort skikkelig, og med sliping av ventilane i tillegg, så har du ein motor som går 300' km til! MINST!!

Om då ikkje stempelringane fekk seg ein trøkk av bensinoverfloden.

Mvh Arild
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Er ikke å anbefale å kjøre lenge med gåen toppakning. Er det majones på undersiden av oljelokket og/eller peilepinna?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for svar.
Ingen antydning til majones under oljelokket,og peilepinnen ser heilt normal ut.

motor har ikkje vert over normal varm,dei 11åra eg har hatt den,så da slepper ein kanskje sliping,ved evnt skifte av pakning.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Sliper man ventilene bør ventilsetene også tas i samme slengen, og det syns jeg er unødvendig mye jobb/penger på denne bilen. Hvis de ikke klare tegn på at det er nødvendig såklart.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Eg tenkte på plansliping av toppen,at det kanskje ikkje er nødvendig,siden det ikkje har vert varmkjøring av motor.(sikkert noko eg misforstår)
Hvis eg ikkje får veldig god pris på skifte av pakning,så blir det neppe gjort noko som helst.(bilen er trossalt 23år:)
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Det er ganske sikkert aluminiumstopp på bilen og det betinger plansliping ved pakningsbytte. Manifoldpakninger må byttes, toppdekselpakning likeså. Like greit å bytte registerreim i samme slengen. Pluss selvfølgelig mye jobb.
Like greit å legge de pengene i en nyere bil.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da skjønner eg (ja det er alutopp)det blir nok altfor dyrt ja.
Som du nevner,så blir nok dei kronene brukt på nyere bil.

Må vel kjøre til det stopper/tyter olje ut av radiator,har pulverapparat i bilen:)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.336
Antall liker
1.204
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
For mange år siden hadde jeg problem med at det kom kjølevann inn i en sylinder. Tydelig at det var feil på toppakning. Jeg kjøpte en produkt fra Bar's Leaks - så ut som kaffegrut og kom på en svart boks. Etter å ha blandet dette i kjølevannet, kjørt en stund og så byttet kjølevæske var problemet løst . Hold i mange år til jeg solgte bilen til en annen.

Bar's Leaks US site Our Products - Bar's Leaks US site
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for tips,dette skal prøves.
Vil du anbefale tilsetning i olja,eller i kjølevatnet?

Gidder du,kan du finne den du trur passer?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Var innom ein bensinstasjon og kjøpte radiatorlurium,(stp),kjørte ein liten tur og kjølevatnet blei litt lavt,så etterfylte eg litt,og etter det har det vert heilt stabilt.
Fekk ein kar som har jobbet som bilmekaniker til å sjekke litt,og han meinte det ikkje var så ille at eg ikkje kunne kjøre.

Bilen gjekk seg varm på tomgang,uten radiatorlokk,og det kom litt luftbobler i starten,ellers ok.
Han anbefalte ein sjekk(ett eller anna med hydro)av kjølevtnet,da ville ein få svar på oljenivå i vatnet.

Så håper det kan funke slik ei stund.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Bestillt av Torshov,blir artig å teste ut.
Ingen problem når ein får hjelp av bla ein Ingeniør.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Du har olje i kjølevannet, oljetrykket er høyere enn vanntrykket. Da tror jeg ikke noe lurium i kjølevannet vil reparere skaden. Motoren i bilen din har en skade mellom oljekanal og kjølekanal. Hadde skaden vært mellom sylinder og kjølekanal så hadde det vært en liten mulighet for at gugga fra Thorshov hadde tettet. Slik gugge har dessuten en tendens til å tette mer enn den skal, f.eks kjølekanaler.
Men for all del, lykke til. Vi får se hvor flinke ingeniørene er. :cool:
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du har sikkert rett,men har ingenting å tape,bare det ikkje som du nevner tetter kjølekanaler.
Bilen har nok uansett sett sine beste dager,men det er nå berre ein gammal bil.

Er det heilt usannsynleg at problemet er mellom sylinder og kjølekanal?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Hadde skaden vært mellom kjølekanal/sylinder så hadde du mistet vann og etterhvert trekkraft p.g.a. fukt i sylinder.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det kan faktisk virke som kjølevatnet minker litt for kvar tur,kjørte 10-15km i gårkveld,og sjekket nivå idag.
Da etterfyllte eg ca2-3dl.

Bør vel vises på eksos(kvit røyk)hvis det minker eindel kjølevatn?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.336
Antall liker
1.204
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg hadde lekkasje mot en sylinder. Plutselig, trolig når stempelet i en sylinder sto i en spesiell posisjon, kunne det forsvinne noen desiliter. Bar-leak fikset dette problemer permanent. Skjønte sammenhengen når en av tennpluggen var vanskelig å få ut og var korroder i gjengene. Dette var et års tid etter og bilen gikk lenge etter dette, hvor lenge vet jeg ikke men hadde minst 2 eiere etter meg.

Følg bruksanvisning nøye. Mener jeg kun kjørte med produktet ganske kort tid til lekkasjen stoppet, skylte systemet og fylte på vanlig frostvæske/vann blanding.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Iflg Torshov skal Bars leak Orginal brukes permanent,slik eg tolker det.
Link her:http://www.torshovbil.no/bars-leaks-original

Ser det står akkurat det samme på alle Bars radiatorstoff på Torshov sine sider,godt mulig det står noko anna på boksen.
 
Sist redigert:

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.579
Antall liker
988
Torget vurderinger
1
Ein ting som kan vera lurt før ein bruker ei radiatortetting er å køyra ei flushing av kjølesystemet med eit eigna middel.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Alt peker på defekt toppakning. Du fikser neppe toppakningen med gugge i kjølevannet, det er for mye trykk i sving fra sylindrene i et sånt scenario. Toppen må av, ny pakning må inn, med alt det medfører av mekk...

Honkey
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Toppakning er nok defekt ja.
I utgpunktet blir det nok ikkje mekket meir på denne gamle bilen,men får eg kontakt med folk som kan fikse jobben privat.,blir det vurdert.
Tips i tråden taes imot med takk:)

Pr no,så er ting ganske stabilt,normal motortemp og vannivå(muligens litt forbruk på kjølevatn)så eg kjører til ting blir verre,håper det tar litt tid.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Det er ikke større fare å kjøre med bilen at det plutselig sier ka-blang og du får litt trøbbel med å samle restene og luske hjem.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Litt spenning må til,ikkje mykje action her på vestlandet til vanlig.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har fått Bars Leak,men ikkje brukt den enda.
Bilen fungerer heilt fint,kjørte bla nesten ein time heilt uten problemer.

Så eg trur eg sparer på Bars Leak inntil videre.
Når eg evnt gjør det,skal allt kjølevatn renses,og siden eg allerede har brukt stp radiatortett+at olje i kjølevatnet forringer naturligvis kjøleeffekten.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.336
Antall liker
1.204
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Se det an - du hadde brukt et likende stoff fra en annen leverandør, ikke ? Uansett tror jeg ikke det er lurt å blande disse så om du skal bruke bar-leak ville jeg spylt radiator og blokk. 1 time er dog lite. På min kunne gå en ukes tid, med 3 mil en vei til jobb, og plutselig var det borte en halvliter. Dette var før Bar-Leak kurerte min;)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja,har brukt Stp radiatortett allerede,så skal spyle gjennom både radiator og blokk,når eg evnt skal bruke Bars Leak.

Har brukt bilen som normalt,rundt 20mil pr veke+ein sammenhengende tur på ca1t,uten problem.

Begynner å tvile på om toppakning er gåen,tenker heller at det må vere sprekk i toppen,siden det virker som den Stp guffen hjelper.
Det er vel liten sjangs for at slik guffe hjelper mot gåen toppakning?
 
Sist redigert:

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.579
Antall liker
988
Torget vurderinger
1
I utgongspunktet skulle ein absolutt tru det. Likevel har eg vori borti fleire som har fått dette resultatet med radiatorforsegler.
 
Topp Bunn