Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Løsningen blir «enkel».. Ja, det er absolutt ikke urealistisk i det hele tatt. Tror dere at Tysklands politiske ledelse, og mest sannsynlig også EU, er interessert i at VW går over ende??

    Det er i denne tråden stilt spørsmål ved om mange er klar over alvorligheten av det VW har gjort. Et motspørsmål kan være om alle er klar over hvor viktig VW er for både Tyskland og EU? Så mange arbeidsplasser som dette konsernet direkte og indirekte står for gror ikke på trær, og kan ikke på kort og mellomlag sikt erstattes.

    Derfor: jeg tror at det foregår en utstrakt kontakt nå mellom VW og tyske myndigheter om hva som «må til» for å stille stormen. En «enkel» men konkret løsning underbygger dette.

    Så må mest sannsynlig USA få spesiell oppmerksomhet, og vil generere mer kostnader enn en løsning i Europa.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ja, fullkomment urealistisk. Hvorfor har de da i det hele tatt fusket?
    Klassisk selgermentalitet. Man skal sikre seg salget, og dersom det krever at man lover mer, eller helt andre ting enn produktet faktisk leverer, så er det ikke så nøye. Sjansen for at det slår tilbake på en selv er ikke så stor, og i verste fall er det noen andre som får støyten. Salget (og bonusen det medfører) er det eneste som betyr noe for meg som selger. At kunden hater meg etterpå fordi jeg lyver er ikke så viktig for meg. Kritikk preller av meg uansett siden jeg ikke eier selvinnsikt. Blir det problemer på grunn av mine falske lovnader er det heller ikke så nøye. Det er alltid noen andre som må ta støyten uansett. Men sannsynligvis er det ikke noe problem for det har jo gått bra så langt.

    Denne mentaliteten finner man dessverre i de fleste yrkesgrupper. Også de som egentlig ikke driver med salg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Spesielt ille i bilbransjen, hvor faren for å miste et gjenkjøp ikke er veldig påaktet for de som er ute etter kjappe penger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.345
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Løsningen blir «enkel».. Ja, det er absolutt ikke urealistisk i det hele tatt. Tror dere at Tysklands politiske ledelse, og mest sannsynlig også EU, er interessert i at VW går over ende??

    Det er i denne tråden stilt spørsmål ved om mange er klar over alvorligheten av det VW har gjort. Et motspørsmål kan være om alle er klar over hvor viktig VW er for både Tyskland og EU? Så mange arbeidsplasser som dette konsernet direkte og indirekte står for gror ikke på trær, og kan ikke på kort og mellomlag sikt erstattes.

    Derfor: jeg tror at det foregår en utstrakt kontakt nå mellom VW og tyske myndigheter om hva som «må til» for å stille stormen. En «enkel» men konkret løsning underbygger dette.

    Så må mest sannsynlig USA få spesiell oppmerksomhet, og vil generere mer kostnader enn en løsning i Europa.
    Det var vel aldri veldig sannsynlig at "worst case"-scenariet slo til, selv om det var en mulighet som også tyske myndigheter truet med, men gitt at dette er en "quick fix" (dvs jukseprogrammet påslått hele tiden) vil det bli interessant å høre fra VW-eiere om hvilken endring de opplever i bilen etter denne "utbedringen". Det var jo en grunn til at bilen slo av rensingen når den var tilbake på veien.

    Hvorfor VW fusket? Fordi de trodde ingen ville oppdage det, og fordi de så det som en smart løsning: Ren nok eksos til å få bilen godkjent, sporty nok kjøreopplevelse til at kundene ville kjøpe den, og ikke spesielt store kostnader til "unødvendig" renseutstyr. Og ingen vil noen sinne finne ut hvordan det ble gjort. Gennialt, Egon.
     
    Sist redigert:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Ingen vet enda, men jeg tror ikke at endringen vil merkes over hodet - i alle fall negativt. Blir f.eks. ytelsen på bilene redusert så vil det utløse massive krav om heving av kjøp, erstatninger mv - det blir enormt kostbart!!

    Jeg tror at "noen" holder sin hånd over VW, katastrofe må avverges. Våre samfunn er ikke klar for en teknologiovergang innen privatbilismen enda. De mulige samfunnsmessige konsekvenser får prioritet. Miljøkonsekvenser mht. utslipp får stå på vent så lenge. Intet nytt i så måte....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan se for meg hvordan de flirer hos Toyota som droppet diesel i Rav4 siden motoren ikke nådde utslippskravene.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Hvor høyt man flirer rundt om kan nok diskuteres. Jeg tror mer på at bilbransjen deler en felles bekymring for tiden. Utslippskrav er politisk bestemte verdier, bensinmotorer er ikke blitt rene over natten! I sin tid var avgass fra bensin i vanry på grunn av langtransport av forurensning. Det var da diesel vant frem….

    Som en mellomløsning tror jeg mer på politiske løsninger mht utslippskrav..?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.804
    Antall liker
    1.405
    Torget vurderinger
    1
    Trur nok det er lite fliring, eg har inntrykk av at det er mange som sitter stille i båten for tida.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    453
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Ventet på det... Forsvarstalen.. Da ser dere gentelmen, hvilken agenda som ligger til grunn ;)
    Som Elon Musk selv sier: "I can explain it to you, but I can't make you understand it"
    Trenger ikke så mye underSTANDING. Elon vil sikkert si at dette er et "underSTATEMENT " : " Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar."

    Tall er tall.. Og hvem vet hvor det ender..For både VW og Tesla.. Eller kanskje du har fasiten for begge du weld77 , som kan så mye ? :)

    Ikke bare nok med et stort underskudd men les på elbilforum om hvor mye feil det er med disse Tesla. Biler med så mye feil skulle ikke være
    lov og selge her i landet:). Bil nærmere 1mil forventer enn vel skal være meget bra eller?

    Vw drar det havn etter hvert.;)

    Roar
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal vedde på om rollene hadde blitt bytta om,mellom Tesla og Ww,hadde Asbjørn mfl hatt enkle tiltak og snakket det ned til ett minimum.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En remap av VW bør jo være helt uproblematisk all den tid det var relativt uproblematisk at batteribilene ikke har effekten de ble lovet mens de fortsatt har fornøyde kunder.

    Uansett er det ikke dyrt for en remap.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    REMAP 1000 :D Vi gjør VW billigere!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Hele bransjen har et kjempeproblem nå. I og med at det mumles i hjørnene om flere syndere som bør ha dårlig samvittighet vil nok dette gå ut over nybilsalget. Hvem pokker tør legge flerfoldige hundretusener i en ny bil som "kan" være jukset med og på sikt få et unødig brått fall i bruktprisen og kanskje til og med kjøreforbud!

    Hele bransjen sitter for øyeblikket musestille i båten og håper de skal våkne opp fra dette marerittet. Og går nybilsalget merkbart ned i størstedelen av verden vil det også merkes på verdensøkonomien. I verste fall kan "finanskrisen" komme til å fortone seg som en "svak krusning". Antakelig er ansvarlige politikere veldig klar over dette og de vil nok gripe ethvert halmstrå som kastes til dem. Derfor tror jeg at VAG vil "slippe unna" med relativt enkle og mest kosmetiske tiltak som selvsagt vil bli presentert med hornmusikk og høye kneløft! Ulempen med en slik utgang vil nok være at kundenes rettigheter vil bli ofret på alteret til "the greater good"! Blir bilen min strypt ned merkbart blir jeg jo selvsagt jævlig sur om ikke VW kommer opp med en solid pose sukker til å søte den sitronen.

    Ser i alle fall for meg at firmaer som driver med chiptrimming kan gå meget lyse tider i møte!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Tenk om slike avsløringer sprer seg til... til... ja, kabelbransjen? (beklager, neglebitende VW eiere, kunne ikke dy meg)
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Hvis andre HiFi-entusiastiske VW eiere har samme forhold til kabler som meg så kan kabelbransjen gå til h..... uten at et øyelokk heves...;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.002
    Antall liker
    13.692
    Sted
    Smurfeland
    Er avgasskravene som disse bilene ble typegodkjent under, de samme avgasskravene som må møtes for å få bilene EU-godkjent? Hvor realistisk er egentlig et kjøreforbud hvis man som eier av en av disse bilene ikke møter opp med bilen for å få den tunet ned, og bilen allikevel går gjennom EU-kontrollen?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hele bransjen har et kjempeproblem nå. I og med at det mumles i hjørnene om flere syndere som bør ha dårlig samvittighet vil nok dette gå ut over nybilsalget. Hvem pokker tør legge flerfoldige hundretusener i en ny bil som "kan" være jukset med og på sikt få et unødig brått fall i bruktprisen og kanskje til og med kjøreforbud!

    Hele bransjen sitter for øyeblikket musestille i båten og håper de skal våkne opp fra dette marerittet. Og går nybilsalget merkbart ned i størstedelen av verden vil det også merkes på verdensøkonomien. I verste fall kan "finanskrisen" komme til å fortone seg som en "svak krusning". Antakelig er ansvarlige politikere veldig klar over dette og de vil nok gripe ethvert halmstrå som kastes til dem. Derfor tror jeg at VAG vil "slippe unna" med relativt enkle og mest kosmetiske tiltak som selvsagt vil bli presentert med hornmusikk og høye kneløft! Ulempen med en slik utgang vil nok være at kundenes rettigheter vil bli ofret på alteret til "the greater good"! Blir bilen min strypt ned merkbart blir jeg jo selvsagt jævlig sur om ikke VW kommer opp med en solid pose sukker til å søte den sitronen.

    Ser i alle fall for meg at firmaer som driver med chiptrimming kan gå meget lyse tider i møte!
    Det som vil få fart på verdensøkonomien, er en omlegging til et nytt energi- og transportregime som tar høyde for at dagens er i ferd med å koke kula vi bor på. Da blir det fart både her og der.

    Anders Bjartnes kikker på talen som guvernøren for Bank of England holdt tidligere i uken.
    Klima som finansiell risiko – sterkt fra Bank of England | Energi og Klima

    Fossilt er godt over middagshøyden. Vi er komplett avhengige, men nå kommer skiftet. Slik sett kan vi takke bilindustrien for at den malte seg inn i et hjørne og måtte lyve om spesifikasjonene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.345
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En remap av VW bør jo være helt uproblematisk all den tid det var relativt uproblematisk at batteribilene ikke har effekten de ble lovet mens de fortsatt har fornøyde kunder.

    Uansett er det ikke dyrt for en remap.
    To små forskjeller:
    1) Hassle med å booke time og møte opp på verksted etc, heller enn bare en automatisk nedlastet over-the-air software update.
    2) Min bil går fortsatt like bra som da den var ny, selv om den aldri hadde så mange hk som Tesla påsto til å begynne med. Den blir ikke plutselig strupet ned fra en dag til den neste for å fortsatt være lovlig å kjøre. Tvert imot kommer det stadig oppdateringer som gjør den litt kjappere fra versjon til versjon.

    Men den diskusjonen kan vi fortsette i Tesla-tråden. Synd å avspore en god diskusjon med slike digresjoner. :)
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    295
    Tenk om slike avsløringer sprer seg til... til... ja, kabelbransjen? (beklager, neglebitende VW eiere, kunne ikke dy meg)
    VW når ikke kabelbransjen til anklene engang! Noen meter Nordost ht-kabel til prisen av en ny VW Passat.......................
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.345
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er avgasskravene som disse bilene ble typegodkjent under, de samme avgasskravene som må møtes for å få bilene EU-godkjent? Hvor realistisk er egentlig et kjøreforbud hvis man som eier av en av disse bilene ikke møter opp med bilen for å få den tunet ned, og bilen allikevel går gjennom EU-kontrollen?
    Detaljene er vel ikke helt klare ennå, men dette er jo knyttet til typegodkjenning og registrering. Jeg går ut fra at VW må melde inn til veimyndighetene hvilke biler som har blitt utbedret og hvilke som ikke har blitt det, slik at det kan kontrolleres mot motorvognregisteret ved neste EU-kontroll. Hvis den ikke er utbedret, kan du nok se langt etter EU-godkjenning uansett eksosverdier. Hvis den derimot har blitt utbedret og det opprinnelige programmet deretter på en eller annen måte har funnet veien tilbake i motoren før EU-kontrollen vil det jo ikke være noen måte å oppdage det på.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Tenk om slike avsløringer sprer seg til... til... ja, kabelbransjen? (beklager, neglebitende VW eiere, kunne ikke dy meg)
    Jeg tror ikke kabelbransjen har tilsvarende krav til utslipp.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    – Betyr truleg slutten for dieselmotoren - NRK Verden - Utenriksnyheter og -dokumentarer
    "Betyr truleg slutten for dieselmotoren"
    "Winding-Sørensen (74) er redaktør i Bilforlaget, og har jobba med bilstoff sidan han starta som motorskribent i Aftenposten medan han gjekk på gymnaset. I 1975 starta han Bil, det første bilmagasinet her i landet.

    – Eg trur dieselmotoren døydde sist veke. Eg har venner som jobbar med utvikling av nye dieselmotorar i Frankrike og Italia, og dei har no fått beskjed om å stanse arbeidet, fortel han til NRK. Han trur det vil skje også andre stader."

    "Ikkje verre enn andre"
    "– Dieselbilane til Volkswagen som rullar på vegane er ikkje større miljøsyndarar enn andre dieselbilar. Utsleppsverdiane vi snakkar her er marginale. Vi må hugse på at utsleppskrava i California er mykje strengare enn her i Europa. Men Volkswagen har juksa, og det vil dei få svi for med tillitskrise og etterfølgjande rettssaker, seier Winding-Sørensen."



    Som jeg trodde, alt dette er tatt ut av alle proposjoner og dette er handler mere om å ta noen, enn at man er interessert i miljøet...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.708
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror nok at dette markerte starten på slutten for personbiler med dieselmotor, ja. Jeg skal nå kjøre min til den skal skrapes. Den er allerede 16 år gammel. Jeg kjører den til Praha hver sommer. Så langt er det ikke begrensninger på veien (med unntak av at ikke har lov å kjøre den inn i Berlin), men det kommer vel. Dresden har foreløpig ingen slik begrensning, og i Praha er det bare forbudt med tunge dieselbiler (over 3,5 tonn) midt i byen (innenfor det som tilsvarer Ring 1 i Oslo). Det vil nok by på problemer å forby dieselbiler med det første i Praha da det finnes store mengder av dieselbiler der - diesel og bensin koster omtrent det samme, men en dieselmotor bruker 10-20% mindre drivstoff. I Tsjekkia er også biler dyrere enn i Norge når man tar hensyn til inntektsnivået, så å kjøpe ny bil i Tsjekkia er ikke noe den vanlige tsjekker kan gjøre så ofte. Så der kjører jeg nok relativt trygt med min bil enda en stund.

    Men diesel er nok dødt i personbiler nå.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Som jeg trodde, alt dette er tatt ut av alle proposjoner og dette er handler mere om å ta noen, enn at man er interessert i miljøet...
    Du følger med andre ord eksepsjonelt dårlig med, og tror i hytt og pine. Det bør du gjøre noe med.

    Luftkvaliteten i Oslo og Bergen, Paris/London, osv, den er blitt påvirket av utbredelsen av dieselmotorer. Hint: luften er ikke blitt bedre.

    Når det så viser seg at bilene slipper ut mange ganger mer enn oppgitt ... da kan du trygt gå ut ifra at dette "handler om å ta noen" - nemlig de som har løyet og svindlet og brutt et større antall lover, og som forgifter luften vi puster inn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.002
    Antall liker
    13.692
    Sted
    Smurfeland
    Er avgasskravene som disse bilene ble typegodkjent under, de samme avgasskravene som må møtes for å få bilene EU-godkjent? Hvor realistisk er egentlig et kjøreforbud hvis man som eier av en av disse bilene ikke møter opp med bilen for å få den tunet ned, og bilen allikevel går gjennom EU-kontrollen?
    Detaljene er vel ikke helt klare ennå, men dette er jo knyttet til typegodkjenning og registrering. Jeg går ut fra at VW må melde inn til veimyndighetene hvilke biler som har blitt utbedret og hvilke som ikke har blitt det, slik at det kan kontrolleres mot motorvognregisteret ved neste EU-kontroll. Hvis den ikke er utbedret, kan du nok se langt etter EU-godkjenning uansett eksosverdier. Hvis den derimot har blitt utbedret og det opprinnelige programmet deretter på en eller annen måte har funnet veien tilbake i motoren før EU-kontrollen vil det jo ikke være noen måte å oppdage det på.
    Joda, men dette du kommer med her nå er vel strengt tatt hovedsaklig en rekke antagelser om hva som kanskje kan skje?

    Men hva vet man om dette enda? Vet man at avgasskravene på EU-kontrollen er identiske med spec'ene i typegodkjenningen? Vet man at verkstedet vil kontrollere om det aktuelle kjøretøyet som skal ha periodisk kontroll har blitt utbedret eller ikke? Eventuelt at konsekvensene blir ikke godkjent, selv om man består avgasstesten på verkstedet?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Få de politikerne som skamlurte en hel nasjon til å gå over til diesel inn på rehab NÅ!!!
    Ja, der har de rødgrønne sluppet at for lett unna! Og så disse håpløse påstandene i etterkant om at man "ikke visste" om problemene dieselutslipp skaper for nærmiljøet. Det skortet ikke på advarsler den gangen gavepakken til dieselkjøperne ble utdelt.

    Et annen eksempel på feilslåtte gavepakker var som man vil huske tilskuddet til pelletsovner. Lurer på hvor mange av dem som ligger på dynga nå.

    På meg blir det nok solenergi i fremtiden - om jeg så må bruke seil eller vindmølle på toppen av bilen. Alternativet blir en gammel Studebaker som mine foreldre hadde i min barndom. Brukte 2,5 på mila. V8 og automat. Fantastisk, og med rett lyd.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Som jeg trodde, alt dette er tatt ut av alle proposjoner og dette er handler mere om å ta noen, enn at man er interessert i miljøet...
    Du følger med andre ord eksepsjonelt dårlig med, og tror i hytt og pine. Det bør du gjøre noe med.

    Luftkvaliteten i Oslo og Bergen, Paris/London, osv, den er blitt påvirket av utbredelsen av dieselmotorer. Hint: luften er ikke blitt bedre.

    Når det så viser seg at bilene slipper ut mange ganger mer enn oppgitt ... da kan du trygt gå ut ifra at dette "handler om å ta noen" - nemlig de som har løyet og svindlet og brutt et større antall lover, og som forgifter luften vi puster inn.
    Du er rimelig bastant?
    Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er et problem, jeg sier bare at dette er tatt ut av proposjoner og at det etter all sansynelighet er vikarierende motiver bak dette. Men som i de fleste andre debatter her inne, så har du vel fasitsvaret allerede?
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB
    C

    cruiser

    Gjest
    Alvorlig miljøkriminalitet og bedrageri lønner seg som regel aldri.. når man kombinerer dette med Volkswagens latterlige lave marginer pr solgte bil så kan konsekvensene bli alvorlige. Tysk presse har heller ikke vært spesielt nådige, de har gått veldig langt i sin kritikk og det er vanskelig å argumentere at de skulle ha vikarierende motiver når man vet at de tradisjonelt forholder seg nasjonalistiske
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    5.713
    Sted
    Nøtterøy
    Har en 2.0 TDI motor i min bil. Kanskje den beste motoren VW har laget. Går meget godt. :cool:
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Alvorlig miljøkriminalitet og bedrageri lønner seg som regel aldri.. når man kombinerer dette med Volkswagens latterlige lave marginer pr solgte bil så kan konsekvensene bli alvorlige. Tysk presse har heller ikke vært spesielt nådige, de har gått veldig langt i sin kritikk og det er vanskelig å argumentere at de skulle ha vikarierende motiver når man vet at de tradisjonelt forholder seg nasjonalistiske
    At det er alvorlig det VAG har gjort, det er hevet over enhver tvil. Men er utfallet av det så alvorlig som enkelte vil ha det til? I et globalt miljøperspektiv? Hvor mye utgjør dette egentlig, i forhold til amerikanske brennstoffslukende V6 og V8? Neida, amerikansk media er sikkert totalt uhildet i forholdet mellom amerikanske og europeiske biler...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Når man stiller krav som er umulig å overholde så vet man at alle som er innenfor jukser, så da er det bare å avsløre den man vil avsløre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    At trenden er bort fra rent fossildrevne biler er det vel ingen tvil om, og at dette VW-jukset vil forsterke trenden tror jeg er en relativt trygg hypotese. For at el-biler skal være et alternativ for de fleste, må de ha større rekkevidde enn de har i dag. De eneste bilene som har tilnærmet bra nok rekkevidde er Tesla, men de er for dyre. Når el-bilene har 30 mil reell rekkevidde, koster rundt 300' kr og ladenettverket er godt nok utbygd til at man ikke må stå lenge å vente for å lade (samt at ladingen går fortere enn i dag) begynner vi å nærme oss, men jeg tror dessverre at det fremdeles er lenge til.
    Det er ikke lenge til at rekkevidden er på reelle 30 mil til en pris rundt 300k. Det skjer allerede i 2017. Det er lansert av både Nissan (ny Leaf) og Tesla (Model 3) og det er sansynlig at andre også vil være på banen med tilsvarende rundt den tiden. Prisen er noe usikker, men det blir neppe mye over 300k med dagens avgiftssystem.

    Allerede i januar 2016 får du en Leaf med, vel og merke oppgitt, rekkevidde på ca. 25 mil.
    Nye Nissan Leaf får 25 mil rekkevidde - Dinside
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså - en ting er nå å gjøre en bommert slik som GM har gjort, og så holde det skjult. Det er i prinsippet mye værre å gjøre det VW har gjort - nemlig å gjøre det med fullt overlegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn