Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Det enkleste er og vente og se hva løsningen/følgende blir. Mye spekulasjoner og domedags profeti i denne tråden☺
    De eneste sikre er at fuske med opgitte tall på avgasser vil bli vanskigere her etter
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er lov å diskutere og vurdere utfall av den kanskje største omdømmeblemmen noen multinasjonal virksomhet har begått.

    Syns tråden kan få fri for anklager om dommedagsprofeti når Der Spiegel, i VWs hjemland, mottaker av gudene vet hvor mange annonsekroner fra VW, melder følgende:


    Spiegel40.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det enkleste er og vente og se hva løsningen/følgende blir. Mye spekulasjoner og domedags profeti i denne tråden☺
    De eneste sikre er at fuske med opgitte tall på avgasser vil bli vanskigere her etter
    Det siste har du helt rett i. Spekulasjoner og dommedagsprofetier, derimot - vel, du kan forsøke å lese fagbladene i bilindustrien, f eks Automotive News, og bloggere som følger industrien ganske tett. Den jevne VW-kunde forstår ikke hvor dramatisk dette egentlig er.

    Worst case-scenariet er at typegodkjennelsene blir permanent inndratt, bilene blir ulovlige å bruke, og må skrotes. I en slik situasjon vil også salget av nye VAG-biler bråstoppe, siden ingen vil ta sjansen på å bli utsatt for det samme igjen. VAG har ikke penger til å betale erstatning til alle kunder for dette på toppen av bøtene de kommer til å måtte betale, går konk, og bileierne må ta tapet selv. Dette vil skje hvis VAG ikke er i stand til å komme opp med en teknisk løsning som myndighetene kan akseptere. Sannsynligheten er liten, men lovhjemmelen for å inndra typegodkjennelsen er krystallklar. Det er dommedagsscenariet i dette caset.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.810
    Kom meg ut av VW (i form av Skoda) 2.0l TDI-markedet i Mai i år, det passet jo bra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det enkleste er og vente og se hva løsningen/følgende blir. Mye spekulasjoner og domedags profeti i denne tråden☺
    De eneste sikre er at fuske med opgitte tall på avgasser vil bli vanskigere her etter
    Og en skal ikke glemme at noen av de som er mest ivrige etter å drive tråden fremover er ivrige Tesla folk som ønsker å vri fokus ifra et selskap som ALDRI har levert overskudd. Bare underskudd. Det er penger det og.


    [h=4]Har aldri levert overskudd[/h]Elbilprodusenten annonserte i midten av august i år at selskapet ville hente inn 500 millioner dollar (drøye 4,1 milliarder kroner) i en ny emisjon. I tillegg skal garantistene for emisjonen kunne kjøper nye aksjer for opp mot 75 millioner dollar.
    Selskapet opplyste i forbindelse med emisjonen at pengene skulle gå til å akselerere virksomhetens vekst i USA og internasjonalt, inkludert veksten i antall butikker, servicesentre, Supercharger-nettverket og Tesla Energy-virksomheten
    Selskapet har ikke gått med overskudd en eneste gang.
    Siden 2010 har selskapet hatt et underskudd etter skatt på mellom 74 millioner (i 2013) og 396 millioner dollar (i 2012). I fjor gikk selskapet 294 millioner dollar i minus. Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar.


    Her er Tesla Model X - Bil - E24
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.810
    Det enkleste er og vente og se hva løsningen/følgende blir. Mye spekulasjoner og domedags profeti i denne tråden☺
    De eneste sikre er at fuske med opgitte tall på avgasser vil bli vanskigere her etter
    Og en skal ikke glemme at noen av de som er mest ivrige etter å drive tråden fremover er ivrige Tesla folk som ønsker å vri fokus ifra et selskap som ALDRI har levert overskudd. Bare underskudd. Det er penger det og.


    Har aldri levert overskudd

    Elbilprodusenten annonserte i midten av august i år at selskapet ville hente inn 500 millioner dollar (drøye 4,1 milliarder kroner) i en ny emisjon. I tillegg skal garantistene for emisjonen kunne kjøper nye aksjer for opp mot 75 millioner dollar.
    Selskapet opplyste i forbindelse med emisjonen at pengene skulle gå til å akselerere virksomhetens vekst i USA og internasjonalt, inkludert veksten i antall butikker, servicesentre, Supercharger-nettverket og Tesla Energy-virksomheten
    Selskapet har ikke gått med overskudd en eneste gang.
    Siden 2010 har selskapet hatt et underskudd etter skatt på mellom 74 millioner (i 2013) og 396 millioner dollar (i 2012). I fjor gikk selskapet 294 millioner dollar i minus. Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar.


    Her er Tesla Model X - Bil - E24
    Vri fokus fra?? Den var god.

    Det er helt normalt at teknologiselskaper i en vekst- og investeringsfase ikke tjener penger men går med store underskudd. Tesla prises til en ganske høy fremtidig inntjening - markedsverdien er i overkant av 32 milliarder dollar. Om den viser seg å ha noen rot i virkeligheten står og faller på om elbil blir noe for massene, at de klarer å få opp volumene og ned kostnadene. Det er høy risiko, men slik er det i tekno-bransjen. Telsa prises som et teknologiselskap, ikke som en tradisjonell bilprodusent.

    Selskapet er verdt ca 5 ganger så mye som det var før Model S ble lansert bare for å illusrere litt hvor mye usikkerhet som ligger i det. Når Model S kom, virket og ble solgt så steg verdien av Tesla mange, mange, mange ganger hva de noensinne kommer til å tjene på Model S. Den fungerte som "proof of concept" på at Tesla faktisk klarte å lage en elbil folk ville ha.

    Det er Model 3 det skal tjenes penger på, det som foregår nå er teknologiutvikling og markedsmassering og et forsøk på å gi elbilen fotfeste og bli etablert som et fullverdig/bedre alternativ til fossildrevne biler. Det har vært planen hele tiden og har vært kommunisert tydelig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det enkleste er og vente og se hva løsningen/følgende blir. Mye spekulasjoner og domedags profeti i denne tråden☺
    De eneste sikre er at fuske med opgitte tall på avgasser vil bli vanskigere her etter
    Og en skal ikke glemme at noen av de som er mest ivrige etter å drive tråden fremover er ivrige Tesla folk som ønsker å vri fokus ifra et selskap som ALDRI har levert overskudd. Bare underskudd. Det er penger det og.


    Har aldri levert overskudd

    Elbilprodusenten annonserte i midten av august i år at selskapet ville hente inn 500 millioner dollar (drøye 4,1 milliarder kroner) i en ny emisjon. I tillegg skal garantistene for emisjonen kunne kjøper nye aksjer for opp mot 75 millioner dollar.
    Selskapet opplyste i forbindelse med emisjonen at pengene skulle gå til å akselerere virksomhetens vekst i USA og internasjonalt, inkludert veksten i antall butikker, servicesentre, Supercharger-nettverket og Tesla Energy-virksomheten
    Selskapet har ikke gått med overskudd en eneste gang.
    Siden 2010 har selskapet hatt et underskudd etter skatt på mellom 74 millioner (i 2013) og 396 millioner dollar (i 2012). I fjor gikk selskapet 294 millioner dollar i minus. Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar.


    Her er Tesla Model X - Bil - E24
    Vri fokus fra?? Den var god.

    Det er helt normalt at teknologiselskaper i en vekst- og investeringsfase ikke tjener penger men går med store underskudd. Tesla prises til en ganske høy fremtidig inntjening - markedsverdien er i overkant av 32 milliarder dollar. Om den viser seg å ha noen rot i virkeligheten står og faller på om elbil blir noe for massene, at de klarer å få opp volumene og ned kostnadene. Det er høy risiko, men slik er det i tekno-bransjen. Telsa prises som et teknologiselskap, ikke som en tradisjonell bilprodusent.

    Selskapet er verdt ca 5 ganger så mye som det var før Model S ble lansert bare for å illusrere litt hvor mye usikkerhet som ligger i det. Når Model S kom, virket og ble solgt så steg verdien av Tesla mange, mange, mange ganger hva de noensinne kommer til å tjene på Model S. Den fungerte som "proof of concept" på at Tesla faktisk klarte å lage en elbil folk ville ha.

    Det er Model 3 det skal tjenes penger på, det som foregår nå er teknologiutvikling og markedsmassering og et forsøk på å gi elbilen fotfeste og bli etablert som et fullverdig/bedre alternativ til fossildrevne biler. Det har vært planen hele tiden og har vært kommunisert tydelig.

    Ventet på det... Forsvarstalen.. Da ser dere gentelmen, hvilken agenda som ligger til grunn ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.810
    Ventet på det... Forsvarstalen.. Da ser dere gentelmen, hvilken agenda som ligger til grunn ;)
    Som Elon Musk selv sier: "I can explain it to you, but I can't make you understand it"
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ventet på det... Forsvarstalen.. Da ser dere gentelmen, hvilken agenda som ligger til grunn ;)
    Som Elon Musk selv sier: "I can explain it to you, but I can't make you understand it"
    Trenger ikke så mye underSTANDING. Elon vil sikkert si at dette er et "underSTATEMENT " : " Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar."

    Tall er tall.. Og hvem vet hvor det ender..For både VW og Tesla.. Eller kanskje du har fasiten for begge du weld77 , som kan så mye ? :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om Teslas økonomiske fremtid er god eller dårlig har fint lite å si. Jukset til VW blir ikke noe mindre alvorlig uansett hva Tesla finner på.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Elbil for massene? Tesla? he he...den var god.
    Det er mange år (tiår?) til elbil blir et alternativ for oss som ikke bor i store byer, som er avhengig av litt større biler og som ser miljøperspektivet litt lenger enn til stikkontakten! Og en elbil til 7-900.000 kroner har de fleste av oss hverken budsjett til, eller for min del, ønske om å ha.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.810
    Nei, fasiten har ingen. Men bilbransjen er i endring drevet fremover av seg selv (eksempelvis Tesla) og reguleringer, utslippskrav og dets like. Hvor det ender vet ingen. Norge har vist at det går helt fint å i relativt stor skala kjøre elektrisk bil. Det funker ikke for alle, men det funker nok for svært mange flere enn man i utgangspunktet tror. Det kommer biler med bedre rekkevidde, bedre infrastruktur for lading og med økte volumer går prodksjonskostnadene ned. Foreløbig er bilene for dyre (med unntak for Norge hvor avgiftssystemet sørger for at de fremstår som relativt rimelige).

    Det har blitt økt fokus på luftkvalitet i tettbygde strøk, utslipp, støy osv. Det ligger i sakens natur at en forbrenningsmotor har en grense for hvor langt ned den kan komme på disse faktorene. Jeg tror ikke endringen skjer raskt, men jeg er ganske sikker på at den skjer, og den har allerede startet. Bilprodusentene er i ferd med å "hedge their bets" som de sier i utlandet - det er etter hvert ganske mange som har ikke-fossildrevne biler i sortimentet sitt. Volkswagen lager ikke elbiler fordi det er så mye penger i det, men fordi de trenger kompetansen og kunnskapen i tilfelle hvis/når etterspørselen øker. Ditto med Mercedes, BMW, trillingene (Mitsubishi/Renault/Citroen, Nissan, Chevrlotet osv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.708
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Trondheim
    At trenden er bort fra rent fossildrevne biler er det vel ingen tvil om, og at dette VW-jukset vil forsterke trenden tror jeg er en relativt trygg hypotese. For at el-biler skal være et alternativ for de fleste, må de ha større rekkevidde enn de har i dag. De eneste bilene som har tilnærmet bra nok rekkevidde er Tesla, men de er for dyre. Når el-bilene har 30 mil reell rekkevidde, koster rundt 300' kr og ladenettverket er godt nok utbygd til at man ikke må stå lenge å vente for å lade (samt at ladingen går fortere enn i dag) begynner vi å nærme oss, men jeg tror dessverre at det fremdeles er lenge til.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fossilbiler utgjør fortsatt sånn ca 99.8% av omsetningen deres og vil gjøre det i lang tid fremover. Det er et gigantselskap og i prinsippet er det ingen ting i veien for at de kan spille på alle hestene samtidig. Siden de langt fleste biler er og fortsatt vil være fossilbiler er gevinsten størst av å gjøre slike mer energieffektive. Norge er så langt det eneste markedet i verden med en meningsfull mengde elbiler som andel av totalbilparken (Japan har vel forresten en del også).

    Volkswagen selger like mange Sharan i året som Tesla selger Model S (ca 50.000 stk). Det produseres rundt 1 million hver av Golf og Jetta pr. år. Totalt produserer VW rundt 6 millioner biler under eget merkenavn, i tillegg kommer Audi osv.
    VW solgte nesten like mange biler ifjor (10,4 millioner) som de nå må fikse ...

    Gigantselskap indeed, og tar lang tid å kaste om. De tradisjonelle bilprodusentene har investert enormt i forbrenningsmotorplattformen. Det tar guts å si at det er fortid.
    Fortid? I India har de jo enda ikke begynt å kjøpe forbrenningsmotorer.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fossilbiler utgjør fortsatt sånn ca 99.8% av omsetningen deres og vil gjøre det i lang tid fremover. Det er et gigantselskap og i prinsippet er det ingen ting i veien for at de kan spille på alle hestene samtidig. Siden de langt fleste biler er og fortsatt vil være fossilbiler er gevinsten størst av å gjøre slike mer energieffektive. Norge er så langt det eneste markedet i verden med en meningsfull mengde elbiler som andel av totalbilparken (Japan har vel forresten en del også).

    Volkswagen selger like mange Sharan i året som Tesla selger Model S (ca 50.000 stk). Det produseres rundt 1 million hver av Golf og Jetta pr. år. Totalt produserer VW rundt 6 millioner biler under eget merkenavn, i tillegg kommer Audi osv.
    VW solgte nesten like mange biler ifjor (10,4 millioner) som de nå må fikse ...

    Gigantselskap indeed, og tar lang tid å kaste om. De tradisjonelle bilprodusentene har investert enormt i forbrenningsmotorplattformen. Det tar guts å si at det er fortid.
    Fortid? I India har de jo enda ikke begynt å kjøpe forbrenningsmotorer.
    Gratulerer! Du klarte å lese hva som står der. Forstår derimot ikke behovet for kommentaren? Vil du ha en gullstjerne?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Teas market cap pr i dag er 32 milliarder USD. Verdien av VW har falt med 55 milliarder euro siden denne skandalen brøt ut, og markedsverdien er nå 49 mrd euro. Det er ikke nødvendig å vri noe fokus. Dette er som å se på et tog kjøre inn i en fjellvegg i langsom kino.

    Volkswagen’s value destruct-o-meter: $55 billion and counting - Quartz
    Så du nekter for at tråden ble startet av en happy Tesla eier? Med formål å gi holde VW støyen her? På tross av dette promoteres Tesla også her inne. Ganske fornøyelig det hele. Stå på!
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja takk til gullstjerne. Synes du fortidsinnlegget ditt gir noen større relevans?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Har aldri forstått denne trangen enkelte har for å komme skvettende innom tråder på et diskusjonsforum, for å oppfordre til at det ikke diskuteres. ;)

    Jeg har hatt litt å gjøre med internasjonale bilprodusenter, i forbindelse med globale lanseringer av nye modeller. Visst kommer kunder til å bli sure over hva VW har gjort, men de som er frådende, eitrende, glødende forbanna nå, herfra og tur-retur-Mars, det er forhandlerne. Og sinte forhandlere er et mareritt for en bilprodusent - kontraktene mellom forhandler og produsent er rene krigserklæringen, med mengder av bestemmelser om hva som skjer dersom den ene eller den andre parten ikke innfrir.
    Mange forhandlere har brukt generasjoner på å opparbeide tillit og posisjon i lokalsamfunn og nå står de og tar støyten fordi de ble rundlurt av Wolfsburgs løfter om "clean diesel". Som Asbjørn er innom, er det tydelig at mange ikke forstår hvor alvorlig dette er, og om noe er det virkelig rom for krigstyper og store ord -- også på et diskusjonsforum som beskjedne lille HFS. (Hva faen, karer, dere må ha vært ordentlig kjedelige før, når folk ville diskutere fotballag, en ny bilmodell eller forskjellen på rør og transistor?)

    Det ble linket til Wired noen innlegg tilbake. Fra konklusjonen:

    These Volkswagens are a public health threat and exuberantly break federal law. It’s not crazy to think state agencies or NHTSA would flag them, and refuse to issue a new registration, or let them pass a smog test, unless proof of a fix is offered. “It should be fairly easy to police,” says Matt DeLorenzo, managing editor of news at Kelley Blue Book.
    Whether you dodge the recall or not, your car’s resale value is likely to drop as far and fast as VW’s stock, which has plunged 20 percent since the feds came down on VW Friday.
    Den som ikke skjønner at dette er heite himla helvete, for både VW og kundene til VW, har skjønt lite. (Og aksjeverdien har fortsatt å stupe under de 20%. På Finn kommer det til å stå "IKKE EA189 MOTOR" på VW annonser, heretter. Og det er hva folk kommer til å kikke etter.)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ja takk til gullstjerne. Synes du fortidsinnlegget ditt gir noen større relevans?
    Absolutt. Det står at tradisjonelle bilprodusenter har investert enormt i forbrenningsmotorteknologi, og at det ville ta guts å skulle kaste om på fortiden.

    Hva du mente med din kommentar om India er kryptisk og uforståelig, i så måte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For noen er det alt dreier seg om... Diskutere. Helt fair på et diskusjonsforum. At enkelte svartmaler er som sagt fornøyelig. Det gjør det hele mer "spennende" for oss som har tiltro til oss selv og fremtiden. At ikke andre har det plager oss ikke.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Ja, det er et mysterium!

    This thread is in need of refreshment.

    Screen Shot 2015-09-30 at 15.14.00.jpg
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det tok ikke lang tid. En rekke amerikanske advokatfirma værer muligheter, og de søksmålene kommer til å bli drøye. Tort & Svie, Unlimited.

    Her er ett eksempel:

    VW Recall Attorneys


    Screen Shot 2015-09-30 at 16.34.12.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du nekter for at tråden ble startet av en happy Tesla eier? Med formål å gi holde VW støyen her? På tross av dette promoteres Tesla også her inne. Ganske fornøyelig det hele. Stå på!
    Aj, gjennomskuet igjen. :)

    Som sagt på første side: Dette startet som en interessant sidediskusjon i Model S-tråden. Jeg syntes temaet var verdt å diskutere, så heller enn å kuppe fokus totalt i den andre tråden startet jeg denne. Og ja, jeg er ganske happy med mine to Model S. Jeg har kjørt 16700 km i P85D til nå med gjennomsnittlig forbruk 0,183 kWh/km med alt fra køstanging gjennom Oslo til høyhastighets motorveiturer Oslo-Göteborg. Det forbruket tilsvarer 0,183 liter diesel på mila, helt uten lokale NOx-utslipp. Ikke så verst for en diger slede på 2200 kg.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Dette er bare tøys, HCS. Du og dine konspirasjoner.

    Det ble vel nærmest til at jeg spammet Teslatråden med mine innlegg om VW og hva det kom til å bety for hurtigere introduksjon av alternativer til forbrenningsmotorer. Noen foreslo at det kunne være i en egen tråd og Asbjørn kom meg i forkjøpet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja takk til gullstjerne. Synes du fortidsinnlegget ditt gir noen større relevans?
    Absolutt. Det står at tradisjonelle bilprodusenter har investert enormt i forbrenningsmotorteknologi, og at det ville ta guts å skulle kaste om på fortiden.

    Hva du mente med din kommentar om India er kryptisk og uforståelig, i så måte.
    Alle elbilene er jo bygd på samme lest som fossilbiler og til svært høye priser.

    Bortsett fra litt nedskaleringer og optimalisering er en bensinmotor i dag lik en fra 1990
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Regningen begynner å komme på bordet. I Norge er det 147.139 berørte biler som må kalles inn til "utbedring". VW mener at de skal greie dette på 1-2 timer pr bil. I tillegg er det en del admin rundt innkalling og timebekreftelse, så vi sier 2 timer. Sist jeg hadde en bil på verksted, kostet det 1140 kr pr time. Da blir det litt over 335 millioner kroner bare i arbeidspenger bare i Norge. Eventuelle utskiftede deler kommer i tillegg, men hvis bilene da kommer ned på de utslippstallene som står i typegodkjennelsen kan det hende at VW slipper å betale inn det unndratte avgiftsbeløpet, også det på mange hundre millioner.

    VW-saken: 168 ?rsverk - tema - Dagbladet.no
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette er bare tøys, HCS. Du og dine konspirasjoner.

    Det ble vel nærmest til at jeg spammet Teslatråden med mine innlegg om VW og hva det kom til å bety for hurtigere introduksjon av alternativer til forbrenningsmotorer. Noen foreslo at det kunne være i en egen tråd og Asbjørn kom meg i forkjøpet.
    Så så...Du ville jo diskutere... Og siden det gir deg glede og hoste opp alle mulige scenarioer så får du glede deg med det. Unner deg såklart å dele dine teorier her :). Og sikkert utrolig viktig for oss her på berget hva advokater i USA kommer til å gjøre. :cool:
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg er nå kommet dit at jeg er blitt dritt lei av å lese om VW og utslippsjuks og f…dens oldemor og tilhørende skrekkscenarier.

    Det som EGENTLIG har skjedd er at utslippene fra den globale bilparken - og «silent agreements» mellom bilprodusenter og myndigheter - har fått seg et skudd for baugen. Dette skyldes i hovedsak at saken eksploderte i dobbeltmoralens høyborg USA. Hadde VW blitt «fersket» i Europa tror jeg støynivået hadde blitt mindre.

    Kort snakka: Saken er at privatbilismen er helt nødvendig for verdiskapningen i vesten, og krav om konstant økonomisk vekst. Så lenge alternativ(er) til motorer med fossilt drivstoff enda ikke er tilstrekkelig utviklet og klar for masseproduksjon, og massebruk, så må det svelges kameler.

    Nå blåser jeg dieselpartiklene ut døra med et høvelig JBL-lydtrykk, VW og alle andre aktører får drive med sitt!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Regningen begynner å komme på bordet. I Norge er det 147.139 berørte biler som må kalles inn til "utbedring". VW mener at de skal greie dette på 1-2 timer pr bil. I tillegg er det en del admin rundt innkalling og timebekreftelse, så vi sier 2 timer. Sist jeg hadde en bil på verksted, kostet det 1140 kr pr time. Da blir det litt over 335 millioner kroner bare i arbeidspenger bare i Norge. Eventuelle utskiftede deler kommer i tillegg, men hvis bilene da kommer ned på de utslippstallene som står i typegodkjennelsen kan det hende at VW slipper å betale inn det unndratte avgiftsbeløpet, også det på mange hundre millioner.

    VW-saken: 168 �rsverk - tema - Dagbladet.no
    Finner det ganske merkelig at løsningen skal være så enkel..
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Regningen begynner å komme på bordet. I Norge er det 147.139 berørte biler som må kalles inn til "utbedring". VW mener at de skal greie dette på 1-2 timer pr bil. I tillegg er det en del admin rundt innkalling og timebekreftelse, så vi sier 2 timer. Sist jeg hadde en bil på verksted, kostet det 1140 kr pr time. Da blir det litt over 335 millioner kroner bare i arbeidspenger bare i Norge. Eventuelle utskiftede deler kommer i tillegg, men hvis bilene da kommer ned på de utslippstallene som står i typegodkjennelsen kan det hende at VW slipper å betale inn det unndratte avgiftsbeløpet, også det på mange hundre millioner.

    VW-saken: 168 �rsverk - tema - Dagbladet.no
    Finner det ganske merkelig at løsningen skal være så enkel..
    ja, fullkomment urealistisk. Hvorfor har de da i det hele tatt fusket? Noen vil tape, og mest sannsynlig kundene, om dette går gjennom. Og da blir det en masse bråk.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.558
    Antall liker
    3.511
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Regningen begynner å komme på bordet. I Norge er det 147.139 berørte biler som må kalles inn til "utbedring". VW mener at de skal greie dette på 1-2 timer pr bil. I tillegg er det en del admin rundt innkalling og timebekreftelse, så vi sier 2 timer. Sist jeg hadde en bil på verksted, kostet det 1140 kr pr time. Da blir det litt over 335 millioner kroner bare i arbeidspenger bare i Norge. Eventuelle utskiftede deler kommer i tillegg, men hvis bilene da kommer ned på de utslippstallene som står i typegodkjennelsen kan det hende at VW slipper å betale inn det unndratte avgiftsbeløpet, også det på mange hundre millioner.

    VW-saken: 168 �rsverk - tema - Dagbladet.no
    Finner det ganske merkelig at løsningen skal være så enkel..
    ja, fullkomment urealistisk. Hvorfor har de da i det hele tatt fusket? Noen vil tape, og mest sannsynlig kundene, om dette går gjennom. Og da blir det en masse bråk.

    Kanskje det ikke blir dramatikk i det hele tatt. Huffda! ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Regningen begynner å komme på bordet. I Norge er det 147.139 berørte biler som må kalles inn til "utbedring". VW mener at de skal greie dette på 1-2 timer pr bil. I tillegg er det en del admin rundt innkalling og timebekreftelse, så vi sier 2 timer. Sist jeg hadde en bil på verksted, kostet det 1140 kr pr time. Da blir det litt over 335 millioner kroner bare i arbeidspenger bare i Norge. Eventuelle utskiftede deler kommer i tillegg, men hvis bilene da kommer ned på de utslippstallene som står i typegodkjennelsen kan det hende at VW slipper å betale inn det unndratte avgiftsbeløpet, også det på mange hundre millioner.

    VW-saken: 168 �rsverk - tema - Dagbladet.no
    Finner det ganske merkelig at løsningen skal være så enkel..
    Løsningen er så enkel på grunn av at det er omprogrammering av motoren det er snakk om. Chiptuning med motsatt effekt av det som folk vanligvis gjør. Man kan si at bilene er chippet fra fabrikk, de må nå de-chippes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn