xerxes
Æresmedlem
Det er definisjonen på frekvensgang det.- 3 db står det i omtalen i lyd & bilde.Står det noe om toleranse på frekvensgangen da? Om det er 20db nede ved 37Hz er det ikke noe stas akkurat.
Det er definisjonen på frekvensgang det.- 3 db står det i omtalen i lyd & bilde.Står det noe om toleranse på frekvensgangen da? Om det er 20db nede ved 37Hz er det ikke noe stas akkurat.
litt pirk, men den reelle slaglengden er nok godt under halvparten, p-p utenfor magnetgapet i nedoverbakke og medvind. noe annet ville krevd en diger smultring av et opphengDet som er litt rart, de har over 30mm slaglengde kapasitet, men selv når jeg spiller høyt så ser jeg nesten ikke noe bevegelse i membranet. Merkelig.
B
Naturligvis er slaver utrolig mye dyrere enn en liten rørstump av papp eller plast. Men det er en faktor i tillegg, som jeg mener jeg var inne på. Med lavt tunet port i et lite kabinett går man rett og slett på kvist i form av fysikkens lover. Jo lengre port, jo lavere frekvens, jo større portdiameter, jo høyere frekvens. Skal man ha en port med stor nok diameter til ikke å gå i metning (gradvis endring i retning av trykkammer med økende lydtrykk), og gir pustelyder, så blir kassa før eller siden før eller siden full av bassrefleksrør. Det er derfor slaver har aller mest for seg i små høyttalere som denne.De høyttalerne du har Bergfinn skal jeg høre på, så snart tiden strekker til. De har jo fått noe vanvittig med skryt - sågar av folk som jobber (!) med lyd!
Du er inne på slaver Zomby_Woof, en løsning jeg mistenker høyttalerindustrien for IKKE å benytte fordi bassrefleksrør koster smuler...
Ja du har nok rett i det. De skriver faktisk 36 mm på hjemmesiden. Er det bare en slags form for "headroom" man ikke trenger?litt pirk, men den reelle slaglengden er nok godt under halvparten, p-p utenfor magnetgapet i nedoverbakke og medvind. noe annet ville krevd en diger smultring av et opphengDet som er litt rart, de har over 30mm slaglengde kapasitet, men selv når jeg spiller høyt så ser jeg nesten ikke noe bevegelse i membranet. Merkelig.
B
Om den var til meg, uttrykte jeg meg nok litt dårlig. Er S200 en erstatning for et fullfrekvent oppsett med store dynamiske reserver? Selvsagt ikke, de fysiske lovene er ennå ikke opphevet. Gjør de jobben i et diskret anlegg nr 2 der sub ikke er ønskelig, men der man fortsatt vil ha en akseptabel bunn og god musikalitet oppover i registeret? With flying colours!Naturligvis er slaver utrolig mye dyrere enn en liten rørstump av papp eller plast. Men det er en faktor i tillegg, som jeg mener jeg var inne på. Med lavt tunet port i et lite kabinett går man rett og slett på kvist i form av fysikkens lover. Jo lengre port, jo lavere frekvens, jo større portdiameter, jo høyere frekvens. Skal man ha en port med stor nok diameter til ikke å gå i metning (gradvis endring i retning av trykkammer med økende lydtrykk), og gir pustelyder, så blir kassa før eller siden før eller siden full av bassrefleksrør. Det er derfor slaver har aller mest for seg i små høyttalere som denne.De høyttalerne du har Bergfinn skal jeg høre på, så snart tiden strekker til. De har jo fått noe vanvittig med skryt - sågar av folk som jobber (!) med lyd!
Du er inne på slaver Zomby_Woof, en løsning jeg mistenker høyttalerindustrien for IKKE å benytte fordi bassrefleksrør koster smuler...
Selvsagt klarer de å fylle et rom med lyd. Men om man lar seg tilfredsstille fullt ut av bassgjengivelsen fra en enkelt sjutommer, så er min freidige påstand at man ikke er bortskjemt.
Som sagt har jeg dipolhøyttalere med 2*12" i hver. Disse elementene kan i seg selv flytte en god del luft (standard Peerless SLS har 16mm xmax om jeg ikke husker feil, men customutgaven til Gradient har etter det jeg forstår en del mer), men det er lett å høre at de klapper litt sammen når jeg drar på. Det er ikke det at de ikke kan spille høyt, det kan de. Men de klarer ikke å spille høyt med en skikkelig uanstrengt dynamikk. Totalt 4*12" i dipol kan etter tommelfingerreglene sammenlignes med enkelt 12" i kasse, sånn ca. og det er nok litt mer enn 2*7"
Det er ikke det at det er så ille lite, men med tilgjengelige ressurser ville jeg heller hatt litt mer følsomhet og en bass som rullet av litt høyere i frekvens. Mine 2c.
Er det ikke disse fantastene da??Er det ikke på sin plass at de heldige som har fått disse knipser noen bilder?
Kan jeg spørge, hvor stor er din stue ?Ja.
Jeg har haft Buchardt S200 og S300 hjemme i ca 14 dage for at prøve dem.
Her er hvad jeg skrev af kommentarer i en Facebook gruppe.
Mads var så flink at låne mig S200 samt den større S300 for en 14 dages tid siden.
Begge spiller meget neutralt og lige ud af landevejen.
Det første jeg lagde mærke til ved S200 var at den gik overraskende dybt. Dermed ikke sagt at den spiller bas som en større gulvhøjttaler - den mangler den fysiske tilstedeværelse og det sidste punch, men det var absolut en basgengivelse jeg ikke helt havde ventet af den lille skotøjsæske.
Den store forskel mellem de to modeller er i mine ører at S300 er noget mere dynamisk, specielt i basgengivelsen hvor den har et godt punch samt en lidt bedre integreret diskantgengivelse.
Jeg fik desværre ikke S300 til at snakke perfekt sammen med min lille stue, men S200 er stadig på listen over nye potentielle højttalere, da den viste sig at være meget nem at integrere i rummet. Den giver en masse for pengene og spiller med stort lydbillede. Det jeg savnede ved den var en stemmegengivelse med lidt mere "kød" på samt bedre opløsning i diskanten, men til prisen er det ikke noget at komme efter.
Overall er det to højttalere som giver meget lyd for pengene - specielt S300 er virkelig god hvis man har rummet til den, desuden får man suveræn service fra Mads Buchardt.
Virker å henge med bra nedover i frekvens den lille stativen. Men blir ikke trommegjengivelsen litt vel slank med den dippen i midbass området?Har vedhæftet bas respons som Buchardt Audio S300 levere i mit rum. Jeg føler på ingen måde jeg mangler en subwoofer...
Nej det synes jeg ikke. Vi snakker et fald på 7-10dB (Reference volume på 85dB) hvilket jo ikke er alverden, når vi vi snakker en måling i et rum. Der er i øvrigt ingen smoothing på målingen.Virker å henge med bra nedover i frekvens den lille stativen. Men blir ikke trommegjengivelsen litt vel slank med den dippen i midbass området?