Når jeg har testet her har Ncore hatt en litt lysere klangbalanse enn optimalt for mitt rom, så hvis man ikke har mulighet til å gjøre noe med det så kan det være andre ting som fungerer bedre. Men når klangbalansen er riktig gjør den et riktig godt forsvinningsnummer.
Jepp. Slik er det. For de som driver med DIY, gjøre kanskje en del akustiske tiltak eller/og har aktiv deling hvor responsen kan rattes inn så er slikt uproblematisk. I passive oppsett i vanlige stuer hvor man ikke gjør verken tiltak eller bruker EQ, så blir elektronikk bytting på måte løsningen på å tune lyden. Selv om det riktig nok kan diskuteres hvor fornuftig det er.
En ujevn respons eller problemer i tidsdomenet løses tross alt ikke med en annen forsterker.
Det som dog er både synd og fordummende, er når folk fra sistnevnte gruppe utbasurer generelle sannheten om hvordan forsterkeren eller kilden låter. Jeg hadde håpet at folk etterhvert hadde kommet litt lenger enn som så.
Har samme erfaring som thohaug jeg også til bassbruk. Der opplever jeg en annen klasse D forsterker med 2x600W som hakket bedre og skyldes nok behovet for headroom. Til f.eks en horn subwoofer så hadde det stilt seg annerledes. Da klarer man seg som regel med 100W.
Det er ikke helt sånn jeg ser det. For min del skiller jeg høyttaler og rom.
Deler det som skjer i rommet opp i tre:
1. hvor høyttaler og rom opptrer som separate enheter
2. krossover hvor høyttaler og rom delvis kobler
3. hvor rom og høyttaler er som en enhet.
Den første opplever jeg som den viktigste for realistisk lyd og den tredje den som kan gi størst problemer.
Hvis man har eksprimentert med avansert høyttalerkorreksjon (sikter ikke til AudioLense nå) så vet man hvor mye dette kan ha å si selv for punkt 3.
Jeg opplever at ulike forsterkere kan gi opplevelsen av ulik "høyttalerkorreksjon" hvor faseresponsen i punkt 1 er ulik. I en perfekt verden ville man ikke trengt å tune høyttaleren på denne måten, men i praksis så kan dette være lurt.
De fleste høyttalere er tunet med mindre man lager selv. Mine høyttalere er konstruert og tunet med rørforsterker som referanse og da kan det lett bli feil å parre de med en strammere forsterker ala Ncore. Selv om Ncore isolert sett kanskje gir den beste faseresponsen. Erfaringen viser at den beste forsterkermatchen i et rom ikke trenger være den beste matchen i et annet rom.
Man skulle nesten tro at det ville være umulig å matche opp anlegget på denne måten, men det viser seg at det er lettere enn man skulle tro.
Jeg synes ikke det er fordummende, bare en annen tilnærming.
Det er ikke lett å EQ det heller. Veldig få får dette til bra på transparent musikk er min erfaring og derfor ødlegger mer enn det gavner.