Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    CX Tape eller belgisk tape er kosher.
    Hvor kjøpes egnet tape?
    Er Tufo-tape helt uegnet, og i tilfelle hvorfor?
    Ser at CX Tape fås hos f.eks Cyclocrossworld.
    Jeg har ikke prøvd meg på syklekrossliming med tape, og vet ikke om festemidlet på Tufos tape liker seg sammen med Mastik 1, som er det eneste limet jeg vil bruke.
    Er usikker på om tape egentlig er strengt nødvendig ettersom det er viktigst å ha god heft ut mot felgkanten, men jeg har ikke satt meg inn i den "belgiske metoden".
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sport1 har, ser det ut som: Effetto Mariposa Carogna Road - Sport 1

    Nekulturnij eller ikke, pariserdekk uten å måtte stole på egen dubiøse mastikasjon (heter det det?), svarte fingertupper i en uke etter hvert dekkskifte, eller å betale like mye for jobben som for dekkene? Nokså fristende, må jeg si.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.696
    Antall liker
    6.386
    Sted
    Holmestrand
    Jeg syklet med pariser i mange år.
    Veldig glad jeg ikke var klar over hvor utrolig komplisert det er/var å lime på et dekk.
    :)
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    CX-liming er nok en del verre: 25psi, dekkprofil som gjerne ikke matcher felgprofil og tidvis veldig mye sideveiesrøsking.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Merckxcoffee.jpg

    Merckx. Med koffeinfri kaffe? Nedtur! Årets største skuffelse så langt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg syklet med pariser i mange år.
    Veldig glad jeg ikke var klar over hvor utrolig komplisert det er/var å lime på et dekk.
    :)
    Kan du si. Min konklusjon etter å ha fjernet dekkene jeg limte for to år siden (lite brukt) er at jeg i hvert fall ikke fikk det godt nok til. Her var det store områder hvor limet ikke har fått skikkelig tak. Om jeg gjorde det for komplisert, eller ikke komplisert nok? Aner ikke, men dette tror jeg at jeg overlater til andre fra nå.

    I seg selv er det neppe så komplisert, forresten. Men er det flere enn meg som har prøvd å male vinduskarmer med sånn moderne vannbasert og (alt for) hurtigtørkende maling. Omtrent sånn føles det mens man holder på.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Etter to år er vel limejobben uansett gått ut på dato. Var det slik at det åpnebart aldri har vært heft på deler av flaten?

    Uansett: Bytte av Mastik vil neppe bli en åpenbaring, men jeg skal nå prøve.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.696
    Antall liker
    6.386
    Sted
    Holmestrand
    Jeg syklet med pariser i mange år.
    Veldig glad jeg ikke var klar over hvor utrolig komplisert det er/var å lime på et dekk.
    :)
    Kan du si. Min konklusjon etter å ha fjernet dekkene jeg limte for to år siden (lite brukt) er at jeg i hvert fall ikke fikk det godt nok til. Her var det store områder hvor limet ikke har fått skikkelig tak. Om jeg gjorde det for komplisert, eller ikke komplisert nok? Aner ikke, men dette tror jeg at jeg overlater til andre fra nå.

    I seg selv er det neppe så komplisert, forresten. Men er det flere enn meg som har prøvd å male vinduskarmer med sånn moderne vannbasert og (alt for) hurtigtørkende maling. Omtrent sånn føles det mens man holder på.
    Jeg kjenner følelsen, men det kommer seg med øvelse, og skal man først kjøre pariser så må man gjøre jobben sjøl.
    Men dekkene har gjort jobben i 2 år? :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Glad for at jeg ikke styrer med lim på mine tubularhjul.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror nok man lærer seg med tid og trening, ja. Jeg har ikke kjørt langt på dem. Etter liming ble det noen turer fordi det var så jævla gøy, så L-O 2014, så ble de sittende en stund etterpå før det dukka opp en tsjipp-tsjipp i forhjulet. Da satte jeg dem bort, og har kjørt slangeløst på Shamal siden. Latskap? Prokrastinering?

    Uansett. Bakhjulet så bra ut (bortsett fra litt høydekast, muligens pga skjevt ventilhull). Tydelig at limet satt, gult skinn med pels nesten hele veien rundt felgen. Foran var en ganske annen historie. 10-15 centimeter med glatt og gjennomsiktig lim på felgen på den ene siden av ventilen. Her har det nok vært lite hold, og antageligvis opphavet til tsjipp-tsjipp..

    Forresten ikke fullt to år siden jeg limte, tror jeg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.696
    Antall liker
    6.386
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 348990
    800 moh 16. november. Bodensee i bakgrunnen. Helt OK, spør du meg!
    Etter en skikkelig tragisk sommer høsten 1990 (eller der omkring), tilbrakte jeg 2 magiske uker i Konstanz med strålende varmt vær og leskende hvitvin og skummende ølseidler. Har lovet min kone og meg selv en tur dit, men der har jeg skuffa både meg selv og henne.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen få turer på min nyervervede DBS CC 3000 er jeg litt overrasket utvekslingen. Tenkte ikke større over det på forhånd. Tok litt for gitt at en CX er giret lettere enn en gateracer så stor var overraskelsen da jeg oppdaget at det var motsatt. I hvert fall er letteste gir på DBS 3000 tyngre enn letteste på Bianchi'en. Med tyngre sykkel, bredere hjul, lavere lufttrykk, snø & slaps utover vinteren, samt et kne som bør helst bør trenes opp uten tunge gir så trenger jeg lettere utveksling i bakkene.

    Kranken hadde 36-46 klinger, men jeg fikk byttet til 34. Det ble bare marginalt lettere. (To tenner foran er vel omtrent tilsvarende en tann bak etter hva jeg forstår). Kassetten bak er 12-28 og jeg fikk høre at større tåler ikke girarmen bak (Shimano 105). Dette er godt utenfor hva jeg kan noe om, men etter hva jeg kan lese meg til er jeg akkurat på maks kapasiteten som Shimano setter for 105 giret. Samtidig leser jeg at noen likevel har prøvd seg med større kassett bak (12-32 ?) og mener det funger OK. hva nå "OK" betyr....

    Noen som har erfaring med dette ?


    Litt irriterende å ha kjøpt ny sykkel, men merke at man er langt unna godfølelsen.
    Kjenner jeg savner landlige sommerveier på Bianchi'en allerede, og vi er bare i november !
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    105-bakgiret kommer i to versjoner. Det med lengst girarm (medium cage, GS) klarer 32 tenner. Ta en tur på internettene og sammenlikn.

    Krossykler er tradisjonelt tettere giret enn landeveissykler, siden man gjerne løper når farten blir lavere enn 10 km/t i konkurranser.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    De som kjører med 32 bak har vel bare en klinge foran, vanligvis 40. 40*32 er litt tyngre enn 34*28.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    34x32 er blitt et ganske vanlig minstegir på slike granfondo-landeveissykler, som f.eks Cannondale Synapse, mens deres racerracer Caad 12 har 36x28 som minstegir.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.412
    Antall liker
    5.183
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt nysgjerrig på kostholdet til Alexander Kristoff. Jeg har lest endel om treneren Stein Ørns vektlegging av Alexanders evne til høy fettforbrenning, men jeg har ikke funnet noe om hvilke fettyper som foretrekkes i kostholdet hans. Er det noen av dere som vet noe om dette?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    34x32 er blitt et ganske vanlig minstegir på slike granfondo-landeveissykler, som f.eks Cannondale Synapse, mens deres racerracer Caad 12 har 36x28 som minstegir.
    Jeg leide CAAD10 med 34-32 i 2013, utrolig greit med tanke på endeløse motbakker.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På vei opp Galibier i sommer ble jeg forbisyklet av en fyr på 34x32. Misunnelige meg hadde 34x29. Det så så lætt ut.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    På vei opp Galibier i sommer ble jeg forbisyklet av en fyr på 34x32. Misunnelige meg hadde 34x29. Det så så lætt ut.
    Hmmm... 34 x 25 evt, 34 x 28 er lett nok for omtrent alle bakker. Selv har jeg kjørt Stelvio og flere lange bakker i Italia med stigning på opptil 15% (i noen tilfeller opp mot 20%, som Gardeccia).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er litt nysgjerrig på kostholdet til Alexander Kristoff. Jeg har lest endel om treneren Stein Ørns vektlegging av Alexanders evne til høy fettforbrenning, men jeg har ikke funnet noe om hvilke fettyper som foretrekkes i kostholdet hans. Er det noen av dere som vet noe om dette?
    Tar meg den friheten og tipper :)
    Evnen til å forbrenne fett under konkurranse / på terskel forbedres med å sykle rolig i 3 til 4 timer i sone 1.
    Tror også at kostholdet hans består av stort sett karbohydrater, nok proteiner og svært lite fett.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er litt nysgjerrig på kostholdet til Alexander Kristoff. Jeg har lest endel om treneren Stein Ørns vektlegging av Alexanders evne til høy fettforbrenning, men jeg har ikke funnet noe om hvilke fettyper som foretrekkes i kostholdet hans. Er det noen av dere som vet noe om dette?
    Tar meg den friheten og tipper :)
    Evnen til å forbrenne fett under konkurranse / på terskel forbedres med å sykle rolig i 3 til 4 timer i sone 1.
    Tror også at kostholdet hans består av stort sett karbohydrater, nok proteiner og svært lite fett.
    Vil tro det jeg også. Halve magien med fett er at du har det med deg, uten å fylle rygglommene. Noen har med seg nok til mange ganger rundt et større europeisk land, for eksempel Italia, Frankrike eller Spania, for eksempel undertegnede....

    Forøvrig får man neppe stort bedre fett enn makrell i tomat. :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.412
    Antall liker
    5.183
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt nysgjerrig på kostholdet til Alexander Kristoff. Jeg har lest endel om treneren Stein Ørns vektlegging av Alexanders evne til høy fettforbrenning, men jeg har ikke funnet noe om hvilke fettyper som foretrekkes i kostholdet hans. Er det noen av dere som vet noe om dette?
    Tar meg den friheten og tipper :)
    Evnen til å forbrenne fett under konkurranse / på terskel forbedres med å sykle rolig i 3 til 4 timer i sone 1.
    Tror også at kostholdet hans består av stort sett karbohydrater, nok proteiner og svært lite fett.
    Takk for svar. Men, "svært lite fett"? Virkelig? Hvordan trener man opp fettforbrenning dersom man hele tiden pøser på med karbohydrater?

    Jeg antok at Ørns filosofi er mer langs disse linjene:
    https://news.osu.edu/news/2015/11/16/against-grain/
    http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(15)00334-0/fulltext?mobileUi=0

    (riktignok blir det annerledes med syklister enn ultralangdistanseløpere, da sistnevnte kan fritt velge sitt eget tempo)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    På vei opp Galibier i sommer ble jeg forbisyklet av en fyr på 34x32. Misunnelige meg hadde 34x29. Det så så lætt ut.
    Hmmm... 34 x 25 evt, 34 x 28 er lett nok for omtrent alle bakker. Selv har jeg kjørt Stelvio og flere lange bakker i Italia med stigning på opptil 15% (i noen tilfeller opp mot 20%, som Gardeccia).
    Hva som er behagelig er vel delvis avhengig av form. Sykler med 34-28 på min racer som jeg også bruker sporadisk til å dra sykkelvogn med. Mer enn lett nok til alt utenom endeløse motbakker.
    Skulle jeg syklet i terreng ville jeg absolutt vurdert lettere utveksling.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I sommer hadde jeg ikke min beste form. Mistet 5-6 uker på grunn av et brudd i håndleddet. I tillegg var det mye tynnluft i uka i Alpene. Og beina mine liker ikke lav kadens. 34x29 var forsåvidt greit, men jeg ville ikke hatt noe større minstegir.

    ---

    Når man trener fettforbrenning er det ikke fettet i fordøyelsessystemet man forbrenner, men bilringene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er ikke trivselskadens temmelig individuelt også? Og trenbart? Og avhengig av sittestilling? Og i det hele tatt?

    Mine bein har det helt fint med 34/50 og 11-25 her på østlandet. Men kanskje 36/52 og 11-27 kunne vært enda hakket bedre?


    På Galibier ville nok elsykkel vært tingen for mine bein...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trivselskadens, ja. Jeg trenger ikke 50x11 med mindre jeg kjører storlagtempo. 50x12 er mer enn langt nok for meg, i Alpene ikke minst.
    11-27 er litt teit. Da ryker 16. 12-27 er glimmers, men jeg må si at da er 12-29 like fin, siden man får et lettere letteste gir uten at hoppene der blir for store (23-25-27, evt. 23-26-29).

    (Vi snakker Campa, dere andre.)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmm... Noe med trening å trå 'korte' gir også, kontraintuitivt kanskje? Jeg kan ikke spinne ordentlig, og synes jeg trenger 50/11 i enkelte utforbakker. Det er ikke fordi jeg kjører så fort, men fordi tråkket blir kantete og uelegant før jeg får skikkelig fart på beina.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forøvrig, om noen tåler litt kjetteri på morrakvisten: Shimanokassetter funker helt utmerket med Campa, bare ikke si det til noen.

    Da er 11-28 en mulighet, men kjapt googlesøk tyder på at 16 er borte der også. Jeg er forresten ikke så bevisst på hva jeg trår til enhver tid, annet enn når jeg er klar for å gire på kranken.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.696
    Antall liker
    6.386
    Sted
    Holmestrand
    Trivselskadens, ja. Jeg trenger ikke 50x11 med mindre jeg kjører storlagtempo. 50x12 er mer enn langt nok for meg, i Alpene ikke minst.
    11-27 er litt teit. Da ryker 16. 12-27 er glimmers, men jeg må si at da er 12-29 like fin, siden man får et lettere letteste gir uten at hoppene der blir for store (23-25-27, evt. 23-26-29).

    (Vi snakker Campa, dere andre.)
    Utveksling er vel utveksling?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    På 27.5+ sykkelen jeg har i bestilling blir 24-40 letteste kombinasjon, tror det blir petfekt til seige klatringer på dårlig skogsbilvei og sti.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.834
    Antall liker
    23.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Campa har andre "standardkassetter" enn Shimano (og SRAM), det er det hele.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn