Det kommer mange spennende el-biler framover, så dette kan bli en interessant tråd.
Det største problemet for elbil som bil nr.1 (evt eneste bil) er foreløbig reell rekkevidde. Der er det p.t. kun Tesla som har et alternativ som funker for de aller fleste. Om så Nissan/Chevrolet/andre kommer med biler som kan kjøre rundt 2-300 km på en lading så gjenstår fortsatt problemet med infrastruktur for hurtiglading. Også her er det kun Tesla som har noe som funker foreløbig. Offfentlige ladesteder popper opp, men så lenge de baserer seg på få ladere pr. sted er faren for kø ganske overhengende, og ladeeffekten er en god del lavere - i alle fall enn så lenge. Det sagt så leverer en offentlig stolpe ca like mye effekt som en Tesla-lader dersom en Tesla-eier må dele laderen med en annen.
Det har vist seg svært vanskelig å få butikk ut av hurtiglading. DC-ladestasjoner er svært kostbare og høy ladeeffekt utløser betydelig effektavgift til netteier som er invariant for hvor mye laderen faktisk brukes. Slik det er i dag så har folk incentiver for å bruke hurtiladere så lite som overhodet mulig siden energikostnaden er svært mye høyere enn om man lader hjemme i garasjen. Det gir lav brukstid og lite inntekter.
Jeg tror et svært godt elbilincentiv ville være å skrote effektavgiften for hurtigladere. Det reduserer kostnadene mye og det er også noe som ingen vil klare å hisse seg særlig opp over siden 98% av Norges befolkning ikke vet at det finnes noe som heter effektavgift. Å betale en (mer)kostnad for strømmen har nok de færreste problemer med siden det uansett er ganske sjelden man har behov, men muligheten for å rimelig bekymringsfritt å kunne kjøre fra A til B og å ikke kunne det er ganske binær. Jeg hadde aldri kjøpt Tesla om de ikke hadde hatt ladenettverket sitt.