U
Utgatt24668
Gjest
Nei, og det har jeg aldri sagt!Så du har hørt alle modellene til Magico da.
Nei, og det har jeg aldri sagt!Så du har hørt alle modellene til Magico da.
Du sier du hørte S3 for ett år siden i Magicos vennetråd #1264? Har du fått anledning til å høre andre modeller etter det?Når alt dette er sagt - jeg har ingenting galt å si om Magico - selv jeg har hørt høyttalere som spiller bedre enn dem.
Denne er overpriset synes jeg nesten 300000 k for en stativ høyttaler.er det noe akustisk innovativt med de der?
beolab 80 til 300k er også en fullstendig integrert løsning. DSPer og 14 forsterkere:
Vis vedlegget 352926
269k (!) fra magico gir deg dette, en 2veis passiv stativhøyttaler ;D
Vis vedlegget 352925
Akkurat som disse dynamisk ustabile jagerflyene som må ha computerhjelp for å holde seg i lufta, ikke sant?DSP er på en måte en påtvinga funksjon på en høyttaler som ikke yter det en forventer
Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.Denne er overpriset synes jeg nesten 300000 k for en stativ høyttaler.
Imagine
Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.
Ja, hadde det stått Intel Inside på den der hadde den vel kostet nærmere 50 000kr, men heldigvis er det langt enklere saker...Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.
Stilig stereobenk da!
Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
Ser dritlett ut, ikke sant?Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.Ser dritlett ut, ikke sant?
Så, når en gitt bedrift har lagt n timer og m kroner i å utvikle, beregne, konstruere, produsere og markedsføre et produkt, så skal alt som produseres etter det første eksemplaret selges for kun den isolerte produksjonskostnaden, da?Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
Selvsagt er det dyrt, men du sier jo på en måte selv hvorfor. Det koster penger å produsere i liten skala, og de som driver med dette skal jo ha en fortjeneste for å kunne leve av det.Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.Ser dritlett ut, ikke sant?
En stor del av high-end-HiFi-saken ser ut til å være å overbevise kundene om en eller annen historie om enormt utviklingsarbide, vanskelig produksjon, høye materialkostnader og generelt alt som gjør at noe må koste en middels formue og at det følgelig er verdt det. En stor del av prisen ligger nok heller i relativt ineffektiv småskala produksjon i høykostland og mange ledd i verdikjeden som skal ha sin del av kaka. Det finnes mye som er enormt mye mer komplisert enn en slik høyttaler men som koster en brøkdel til tross for høyere materialkostnader osv.
Det er ikke så vanskelig.Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.
En stor del av high-end-HiFi-saken ser ut til å være å overbevise kundene om en eller annen historie om enormt utviklingsarbide, vanskelig produksjon, høye materialkostnader og generelt alt som gjør at noe må koste en middels formue og at det følgelig er verdt det. En stor del av prisen ligger nok heller i relativt ineffektiv småskala produksjon i høykostland og mange ledd i verdikjeden som skal ha sin del av kaka. Det finnes mye som er enormt mye mer komplisert enn en slik høyttaler men som koster en brøkdel til tross for høyere materialkostnader osv.
Ikke jeg, det er nok andre ting som hadde fristet mer hvis jeg plutselig ble styrtrik. Klipschorn f.eks., men de er grisedyre.Førstemann i denne tråd som tar en passe stor Lotto, blir vel stolt eier av et sett rå Magico høyttalere vil jeg tro. Uansett hvilke synspunkter som vedkommende måtte ha avgitt i denne tråd
Slett ikke uvanlig heller. Det å fremstå som hightech er et poeng i seg selv.Det kan være verdt å nevne at man kan konstruere et resonansfritt kabinett på langt rimeligere måter enn hva Magico gjør. Å gjøre det ekstra kostbart, som egentlig er unødvendig, er selvsagt en del av markedsføringsstrategien.
Ikke i det hele tatt sammenliknet med disse.Klipschorn f.eks., men de er grisedyre.
Nei, jeg tror pengene ville ha gått til å lage et eget musikkrom - og jeg tror jeg ville ha valgt noe annet enn Magico til å fylle rommet. Gjerne horn eller elektrostater - muligens line source dynamiske høyttaler - men ikke påkostede konvensjonelle høyttalere i aluminium-kabinett.Førstemann i denne tråd som tar en passe stor Lotto, blir vel stolt eier av et sett rå Magico høyttalere vil jeg tro. Uansett hvilke synspunkter som vedkommende måtte ha avgitt i denne tråd
300Kg med metall i anslagsvis 50 komponenter med 6-700 bolter med skiver og lim skal monteres på 5 minutter? Du er ansatt!Jeg vil anta at om man har en litt rasjonell montasje så er kabinettet i linken ovenfor montert på ca 4-6 minutter.
Nå er du på viddene! Å maskinere aluminium eller stål til en toleranse på +/- 1/1000 mm er nærmest uoppnåelig, og 1/100 mm er vanskelig nok. (Nei, selvsagt er ingen av delene nødvendig her.) Til sammenlikning utvider f.eks. stål seg 0,01mm pr meter pr grad Celsius når temperaturen endrer seg. Noe som burde forklare hvorfor tusendelstoleranser er uoppnåelig.Toleranser er ikke noe tema her. 1/1000mm er standard for metall, og alt over 1/100mm er langt forbi hva man behøver.
De påstår å ha brukt FEM-analyse for å tilpasse designet for å dempe resonnanser, som sagt.Alvorlig talt så er ikke dette kompliserte greier. Man kan ikke ved full bevissthet hevde at dette er komplisert, ei heller kan jeg finne noe som er gjort for at akustikken innvendig skal være forbedret ift en hvilken som helst firkantet kasse.
Selvsagt er prisen hinsides. Spesielt i forhold til produkter der konkuransen og prispresset er større. Jeg sa derimot at disse er mer ærlig priset enn mange andre high end-høyttalere, der produktet kanskje bare er en helt ordinær trekasse med dyre elementer og snake oil-kabler.Har dere glemt at man får en hel bil for denne prisen? Ikke en hvilken som helst bil heller, man får en komplett og helt ok utstyrt bil for prisen av stativhøyttaleren! Og det er MED norske avgifter! Den har en motor som kan rulle en halv million kilometer, den er koblet til en gearkasse som fungerer i hele denne perioden. Alt er elektronisk styrt. Man kan få skinninteriør som alene er mer jobb å sy sammen enn det er å montere disse høyttalerne. Og dette er bare en bitteliten del av produktet.
For meg personlig: Jo, for et par nuller siden.I de mørke krokene av høyttalerverdenen så er 30cm ekstra og en ekstra bass gjerne det som skal til for å svi av 300 000kr. Er det virkelig ikke et punkt der man er villig til å sette ned foten og si "Nei, dette ble litt for enkelt"
Ikke i det hele tatt sammenliknet med disse.Klipschorn f.eks., men de er grisedyre.
Jeg registrerer at mitt forsøk på å være litt tørrvittig ikke slo helt an.Re. Klipschorn; den tyske importøren solgte et antall par av "Jubileumsmodellen" i sin tid for EURO 8.000,- / sett. Den gang var kursen under 8,- Klipsvhorn er en rimelig konstruksjon, enkle, nærmest underdimensjonerte materialer og med rimelige komponenter i elementveien.
Takk!300Kg med metall i anslagsvis 50 komponenter med 6-700 bolter med skiver og lim skal monteres på 5 minutter? Du er ansatt!
Hus at disse toleransene er basert på kutt, ikke på på det ferdige produktet. Termisk ekspansjon er normalt oppgitt i m/(m*K). Det betyr at toleranser som dette kan oppnås lett på små deler, men på større deler oppstår større avvik. Imidlertid er hele kabinettet i samme materiale så de avvikene som kommer som følge av termiske avvik på en av delene kommer på samtlige deler i samme retning.Nå er du på viddene! Å maskinere aluminium eller stål til en toleranse på +/. 1/1000 mm er nærmest uoppnåelig, og 1/100 mm er vanskelig nok. (Nei, selvsagt er ingen av delene nødvendig her.) Til sammenlikning utvider f.eks. stål seg 0,01mm pr meter pr grad Celsius når temperaturen endrer seg. Noe som burde forklare hvorfor tusendelstoleranser er uoppnåelig.
Jeg tror de refererer til mekanisk resonans, ikke kavitet.De påstår å ha brukt FEM-analyse for å tilpasse designet for å dempe resonnanser, som sagt.
Jeg synes en del konstruksjoner der ute har langt mer spennende tekniske løsninger, og allikevel er langt langt langt mer edruelig priset.Selvsagt er prisen hinsides. Spesielt i forhold til produkter der konkuransen og prispresset er større. Jeg sa derimot at disse er mer ærlig priset enn mange andre high end-høyttalere, der produktet kanskje bare er en helt ordinær trekasse med dyre elementer og snake oil-kabler.
Det er plukket fra TAS' omtale av Magico Q7. Jeg antar de har fått info fra produsenten:Jeg tror nok anslagene dine på antall deler, og spesielt på antall bolter er noe friske, men allikevel, dette er ikke akkurat rocket science.
Jeg vet ikke om 635 bolter og 101 maskinerte komponenter er for paret eller pr. stk. dog, men siden 101 er vanskelig å dele på to, antar jeg det er pr. stk. Altså gjettet jeg ca. 50% for lite.http://www.theabsolutesound.com/articles/magico-q7-loudspeaker/ skrev:let’s first consider the Q7 purely in numerical terms. Five drivers in a four-way configuration. Seven hundred and fifty pounds apiece out of the crates. One hundred and eighty- five thousand dollars a pair. Six hundred and thirty-five bolts in the three-axis internal bracing. One hundred and one machined components. Three continents required to produce the drivers. Ten hours of machining to create the 90-pound baffle (not to mention the 70-pound interior baffle).
Selvsagt. Komponentene er frest.Hus at disse toleransene er basert på kutt, ikke på på det ferdige produktet.
Tusendelstoleranser blir uansett aldri "lett", selv om termisk ekspansjon selvsagt gir mindre utslag på mindre komponenter. Ikke at det spiller noen rolle i denne sammenhengen, da disse delene sikkert (kan) produseres med en generell toleranse på pluss/minus en tidendedel eller to.Termisk ekspansjon er normalt oppgitt i m/(m*K). Det betyr at toleranser som dette kan oppnås lett på små deler, men på større deler oppstår større avvik. Imidlertid er hele kabinettet i samme materiale så de avvikene som kommer som følge av termiske avvik på en av delene kommer på samtlige deler i samme retning.
Det tror jeg også.Jeg tror de refererer til mekanisk resonans, ikke kavitet.
Meget mulig.Jeg synes en del konstruksjoner der ute har langt mer spennende tekniske løsninger, og allikevel er langt langt langt mer edruelig priset.
De, ja!nordic tone, finansiert til dels med statlige midler. hele alu stykker i grått?
Det er vel bare å gå innom nærmeste Soundgarden å bestille et par.De, ja!nordic tone, finansiert til dels med statlige midler. hele alu stykker i grått?
Hvor ble det av dem? Får man kjøpt dem noe sted nå? De kostet vel rundt 200. Altså en null mindre enn Magico Q7. Hadde vært moro å høre.
Med oddetall må det være referert til "pr stk". Jeg får samme følelsen som når en produsent nylig hevdet å ha brukt 7 år på å utvikle et membranmateriale... Ingen kommer til å kontrollere det.Jeg vet ikke om 635 bolter og 101 maskinerte komponenter er for paret eller pr. stk. dog.
Vel, jeg savner bruk av litt mer forseggjorte "motorer", styring av spredning, innvendig resonanskontroll osv. Det er jo gjerne her man ser forskjellene på rimelige og dyre konstruksjoner, selv om det ikke er for mange konstruksjoner der ute der man har tatt hensyn til spredning. De er jo heller ikke alene om å levere relativt enkel teknologi i dyre produkter. Der er de i godt selskap av mange respekterte merker.Tenker du på noen spesielle?
De gjorde visstnok en betydelig revisjon av filteret etter dette. I tillegg husker jeg demoen ble kjørt på litt for høyt nivå, og han som kjørte demoen dempet ikke lyden for å skifte spor. Lurer på om de ikke la inn en bassport der også, de var jo litt kortpustet i bassen i sin opprinnelige form. Den nye versjonen har jeg ikke hørt.Jeg hørte Noric Tone på launchparty hos Stereofil i Oslo for mange år siden. Kan ikke huske at jeg ble dødelig imponert, men det er ganske lenge siden nå.
Jeg hørte Noric Tone på launchparty hos Stereofil i Oslo for mange år siden. Kan ikke huske at jeg ble dødelig imponert, men det er ganske lenge siden nå.