weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.109
- Antall liker
- 14.668
Nei, men om man nå har 60 mil rekkevidde og skal kjøre fra A til B (som er la oss si 50 mil). Så er man avhengig av at bilen står stille svært lange for å få ladet nok til å komme seg tilbake med mindre man har kraftig ladekurs tilgjengelig. Med mindre man har industrikontakt med stor sikring (noe svigermor o.l. ikke har) så må eksempelvis en elbil stå i ro i kanskje halvannet døgn før man kan kjøre hjem. All kjøring på destinasjonen spiser rekkevidde og tilgjengelig ladetid.
Da jeg var hjemme hos mamma og pappa i sommer så var det faktisk en liten issue å klare å lade fullt for å klare turen fra Sunnmøre til Lillehammer SC - bilen var i bruk flere ganger om dagen på ymse utflukter og det var kun 10A tilgjengelig for lading. Nå hadde dette ordnet seg greit på andre måter uansett ved å ta et stopp på en 22kW-lader underveis.
Telsa Model S har 40 mil rekkevidde, det ville uansett være ganske slitsomt å være på langtur med en slik uten hurtigladernettverket. Man må kanskje bare lade to-tre-fire ganger på SC på en ferietur på et par uker, men hurtiglading er veldig kjekt de gangene det er snakk om, og slik konseptet til Tesla er lagt opp er det svært liten sannsynlighet for å tilbringe mye tid i ladekø og selve ladingen tar typisk ikke mer tid enn et planlagt stopp uansett gjør.
I sommer kjørte jeg Oslo-Trøndelag gjennom Østerdalen, videre til Sunnmøre langs kysten og så tilbake til Oslo. På den turen hadde jeg følgende ladestopp i tillegg til saktelading hos familie:
- Elverum (kaffipause, ikke helt nødvendig å lade)
- Alvdal (matpause)
- Klett (ikke nødvendig, men tok en kaffi og ladet i tilfelle vi skulle på lang utflukt dagen etterpå)
- Stjørdal (undvendig, men plugget inn mens jeg var på butikken like ved siden av)
- Aspøya (hadde kommet frem uten, men da ville batteriet være nesten tomt)
- Lillehammer
Av disse 6 stoppene var altså 2 helt unødvendige for å komme frem mens 1 var i grenseland. Eneste stoppet som opplevdes som en hindring var stoppet på Aspøya SC. Dette er like etter man har kjørt av fergen og oppleves som et ekstra stopp. De andre passet fint med når jeg uansett skulle ha en liten pause eller få meg noe mat.
Hadde det vært SC på Lom eller lignende ville jeg stoppet der også siden vi uansett stoppet på Lom for å spise. Jeg regnet med at turen til Lillehammer skulle gå, og det gjorden den - dog uten veldig mye margin.
Da jeg var hjemme hos mamma og pappa i sommer så var det faktisk en liten issue å klare å lade fullt for å klare turen fra Sunnmøre til Lillehammer SC - bilen var i bruk flere ganger om dagen på ymse utflukter og det var kun 10A tilgjengelig for lading. Nå hadde dette ordnet seg greit på andre måter uansett ved å ta et stopp på en 22kW-lader underveis.
Telsa Model S har 40 mil rekkevidde, det ville uansett være ganske slitsomt å være på langtur med en slik uten hurtigladernettverket. Man må kanskje bare lade to-tre-fire ganger på SC på en ferietur på et par uker, men hurtiglading er veldig kjekt de gangene det er snakk om, og slik konseptet til Tesla er lagt opp er det svært liten sannsynlighet for å tilbringe mye tid i ladekø og selve ladingen tar typisk ikke mer tid enn et planlagt stopp uansett gjør.
I sommer kjørte jeg Oslo-Trøndelag gjennom Østerdalen, videre til Sunnmøre langs kysten og så tilbake til Oslo. På den turen hadde jeg følgende ladestopp i tillegg til saktelading hos familie:
- Elverum (kaffipause, ikke helt nødvendig å lade)
- Alvdal (matpause)
- Klett (ikke nødvendig, men tok en kaffi og ladet i tilfelle vi skulle på lang utflukt dagen etterpå)
- Stjørdal (undvendig, men plugget inn mens jeg var på butikken like ved siden av)
- Aspøya (hadde kommet frem uten, men da ville batteriet være nesten tomt)
- Lillehammer
Av disse 6 stoppene var altså 2 helt unødvendige for å komme frem mens 1 var i grenseland. Eneste stoppet som opplevdes som en hindring var stoppet på Aspøya SC. Dette er like etter man har kjørt av fergen og oppleves som et ekstra stopp. De andre passet fint med når jeg uansett skulle ha en liten pause eller få meg noe mat.
Hadde det vært SC på Lom eller lignende ville jeg stoppet der også siden vi uansett stoppet på Lom for å spise. Jeg regnet med at turen til Lillehammer skulle gå, og det gjorden den - dog uten veldig mye margin.
Sist redigert: