Nå kommer aluminium i et utall ulike kvaliteter med ulike egenskaper som vektlegges utfra hva det skal brukes til, men den som handles i det finansielle markedet koster i skrivende stund i underkant av 1500 dollar pr. metrisk tonn. Som de fleste andre råvarer har prisen gått rett i driteren de siste årene - for 4 år siden var prisen det dobbelte. Hvor en bestemt legering prises og hvor ting prises i små mengder er selvsagt noe annet.
Aluminiumsrammen og karosseriet på en Tesla Model S veier ca 450 kg totalt. Komplett med batteri, inverter, to elektromotorer, fire dekk på felg, bremser, klimaanlegg,differensial, interiør, fjæring, bremser, et lass av software, visstnok 35 CPUer,en garanti man faktisk kan få bruk for og fri tilgang til superladenettverk samt en bråte med andre ting begynner prisen i USA på 75.000 dollar indkludert en av bilbransjens høyeste fortjenestemarginer. For samme pris kunne man altså fått ca 10 stk baser til høyttalere fra et anerkjent mekanisk verksted i Sverige (regner begge prisene eks mva) basert på et ferdig design levert av noen andre i Autokødd.
Så når noen skal ha 12k for materialer til noen kjøleribber sier det seg selv at det er et ganske stort påslag i flere ledd før den prisen ender opp hos sluttkunden.
Ikke at noen av dere har blitt lurt eller forholder dere til grådige leverandører - poenget mitt er egentlig bare å illsturere hvor ganske annerledes regnestykkene ser ut når man snakker effektiv masseproduksjon.