Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Godt å se at Lyngdorfs venner har våknet. TDAI 2170 er et utsøkt produkt, uten særlig konkurranse i sitt prissegment.
    Ja den har vært et så overbevisende og lærerik opplevelse hos meg at jeg har faktisk valgt å "skrote" den til fordel for en mer avansert variant av dsp som stiller i en helt annen liga ( forhåpentligvis ), men fanboy vil jeg alltid være. Jeg har eid produkter derfra siden 2006:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gleder meg til å titte på den nye boksen når du får den i hus, alphamale.
    Bør vel ikke nevne merke i denne tråden her. :cool:
    Tror dette blir vanvittig gøy.

    Jeg får tukle litt med RP-1 jeg fikk på lån fra deg i mellomtida.
    Veldig greit å få et bredt erfaringsgrunnlag på dsp, det høster gode frukter for videre jakt mot lydnirvana.
    B
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Godt å se at Lyngdorfs venner har våknet. TDAI 2170 er et utsøkt produkt, uten særlig konkurranse i sitt prissegment.
    Ja den har vært et så overbevisende og lærerik opplevelse hos meg at jeg har faktisk valgt å "skrote" den til fordel for en mer avansert variant av dsp som stiller i en helt annen liga ( forhåpentligvis ), men fanboy vil jeg alltid være. Jeg har eid produkter derfra siden 2006:)
    Da venter vi i spenning på oppdatering nederst i blått og klagesang/gledeshyl om nytt produkt...
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Her er resultatet fra korreksjonen RP utførte.

    Nivået er det samme på alle målinger i illustrasjonen over, men jeg måtte dempe meg litt på denne da det var sent på kveld.

    Som en ser er resultatet "overraskende":) mye bedre en utgangspunktet hva frekvensrespons angår.
    Men det er fortsatt noen unoter fra et puristisk syn, men alt i alt til å leve med for de fleste.

    Personlig syntes jeg dette utgangspunktet er for basstungt fra 80hz og det stjeler oppmerksomhet fra mellombassen. RP har riktignok dempet linje med sub 3-4 db men jeg mener den fortsatt ligger noe høyt etter min smak. Løsningen her for meg ble og bruke OPEN voicing for mer homogent lydbilde. Den demper 2 db fra 130hz og ned.
    Vis vedlegget 353633
    Var dette med automagisk oppsett? Hva er forresten delefrekvensen og filterene som ble brukt? Er litt nysgjerrig på hvor avansert algoritmen er - eller om den velger samme filter uansett, evt med noe ulik delefrekvens.

    Et alternativ til OPEN voicing kan f.eks. være å dempe analogue out med et par dB etter RP er utført i advanced settings. Delte du på 80 Hz kan det kanskje gi enda bedre resultat?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gleder meg til å titte på den nye boksen når du får den i hus, alphamale.
    Bør vel ikke nevne merke i denne tråden her. :cool:
    Tror dette blir vanvittig gøy.

    Jeg får tukle litt med RP-1 jeg fikk på lån fra deg i mellomtida.
    Veldig greit å få et bredt erfaringsgrunnlag på dsp, det høster gode frukter for videre jakt mot lydnirvana.
    B
    JO!
    Det kan du.........men ikke jeg!;)
    Blir myyyye kaffedrikking og såre hodebunner på oss i vinter godeste Bergfinn.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Godt å se at Lyngdorfs venner har våknet. TDAI 2170 er et utsøkt produkt, uten særlig konkurranse i sitt prissegment.
    For meg som bruker alt den har å by på - dac, forsterker og romkorreksjon - er den i alle fall i en helt egen liga.

    Og i en trøblete stue med to små monitorer og en aktiv sub tror jeg det skal mye til å slå den med et tilsvarende fotavtrykk.


    Men den tilkoblingen til pc er et stykke unna - her er det bare mac i huset nå, og i alle fall ingen windows XP med seriellport....
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Gleder meg til å titte på den nye boksen når du får den i hus, alphamale.
    Bør vel ikke nevne merke i denne tråden her. :cool:
    Tror dette blir vanvittig gøy.

    Jeg får tukle litt med RP-1 jeg fikk på lån fra deg i mellomtida.
    Veldig greit å få et bredt erfaringsgrunnlag på dsp, det høster gode frukter for videre jakt mot lydnirvana.
    B
    JO!
    Det kan du.........men ikke jeg!;)
    Blir myyyye kaffedrikking og såre hodebunner på oss i vinter godeste Bergfinn.
    Da er det bare å synge som en kanari Bergfinn... Hvem er denne dsp-konkurrenten som lover gull og grønne skoger? Er jo spent vettu - leste jo et review der en velrennomert dsp fikk grisebank av RP i stereooppsett. Og mtp støy (gulv?). Så er jo spent...

    Og så er det jo hyggelig å høre dere fremdeles har hår å rive i. Lykke til!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Her er resultatet fra korreksjonen RP utførte.

    Nivået er det samme på alle målinger i illustrasjonen over, men jeg måtte dempe meg litt på denne da det var sent på kveld.

    Som en ser er resultatet "overraskende":) mye bedre en utgangspunktet hva frekvensrespons angår.
    Men det er fortsatt noen unoter fra et puristisk syn, men alt i alt til å leve med for de fleste.

    Personlig syntes jeg dette utgangspunktet er for basstungt fra 80hz og det stjeler oppmerksomhet fra mellombassen. RP har riktignok dempet linje med sub 3-4 db men jeg mener den fortsatt ligger noe høyt etter min smak. Løsningen her for meg ble og bruke OPEN voicing for mer homogent lydbilde. Den demper 2 db fra 130hz og ned.
    Vis vedlegget 353633
    Var dette med automagisk oppsett? Hva er forresten delefrekvensen og filterene som ble brukt? Er litt nysgjerrig på hvor avansert algoritmen er - eller om den velger samme filter uansett, evt med noe ulik delefrekvens.

    Et alternativ til OPEN voicing kan f.eks. være å dempe analogue out med et par dB etter RP er utført i advanced settings. Delte du på 80 Hz kan det kanskje gi enda bedre resultat?
    Dette er med mine innstillinger.
    Har ikke tatt meg tid i dag til å prøve som jeg lovet (unger:cool:)

    Crossover 80
    høypass/ lavpass aktivert
    2.ord.butterworth
    Delay satt med mål av lasermåler. sub målt fra veggen bak.

    Før jeg startet prosedyren over skrudde jeg ned 10 db på main/line out for å få litt slingringsmonn om jeg trengte.
    for så å skru opp tilsvarende i input sensitivity på både den jeg bruker på musikk, måling og analog 1 da jeg bruker denne i kinosammenheng.
    Jeg hevet main 1 db etter kalibrering, mer en det hever også linje litt og jeg vil få en heving etter delefilter.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gleder meg til å titte på den nye boksen når du får den i hus, alphamale.
    Bør vel ikke nevne merke i denne tråden her. :cool:
    Tror dette blir vanvittig gøy.

    Jeg får tukle litt med RP-1 jeg fikk på lån fra deg i mellomtida.
    Veldig greit å få et bredt erfaringsgrunnlag på dsp, det høster gode frukter for videre jakt mot lydnirvana.
    B
    JO!
    Det kan du.........men ikke jeg!;)
    Blir myyyye kaffedrikking og såre hodebunner på oss i vinter godeste Bergfinn.
    Da er det bare å synge som en kanari Bergfinn... Hvem er denne dsp-konkurrenten som lover gull og grønne skoger? Er jo spent vettu - leste jo et review der en velrennomert dsp fikk grisebank av RP i stereooppsett. Og mtp støy (gulv?). Så er jo spent...

    Og så er det jo hyggelig å høre dere fremdeles har hår å rive i. Lykke til!
    LINK takk:)
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Da er det bare å synge som en kanari Bergfinn... Hvem er denne dsp-konkurrenten som lover gull og grønne skoger? Er jo spent vettu - leste jo et review der en velrennomert dsp fikk grisebank av RP i stereooppsett. Og mtp støy (gulv?). Så er jo spent...

    Og så er det jo hyggelig å høre dere fremdeles har hår å rive i. Lykke til!
    LINK takk:)
    Ta det med ro Alpha. Jeg trekker deg bare. Ikke noe velrennomert dsp i ditt selskap...

    Har lest et par tråder på andre forum, men fant de ikke nå. Her er et annet review - og det er jo gøy i seg selv:

    Lyngdorf Audio TDAI-2170 Fully-Digital Integrated Amplifier Review - HomeTheaterHifi.com

    Her er det den automatiske romkorreksjonen Audyssey MultEQ XT32 som er i Marantz 8801 - som etter sigende "fungerer som en drøm" (ref lyd og bilde) - som får bank i stereooppsett. Liker godt formuleringene - "beat my system silly" og "this piece of humble pie" lol

    Så hvilken dsp venter du på?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skal se om jeg får til en Automatisk rk ila.kvelden.
    Jeg vet NESTEN med sikkerhet at for å aktivere delefilterne MÅ LP/HP aktiveres manuelt. Det bekymrer meg allerede:rolleyes:

    Du da Bergfinn! fått stasen opp å stå (RP-1 altså;))
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Begynte å lese litt i manualen i går kveld. Fortsetter med litt lesing i dag når minsten sover. Kobler den opp ila. helgen tenker jeg.
    Kanskje teste litt med kun aktiv deling på RP-1, for så å korrigere med Audiolense. Og sammenligne hvordan korreksjonene høres ut.
    Det burde vel være mulig?

    Hadde akustikken vært mer på stell her så hadde nok Lyngdorfen vært oppe og kjørt allerede i dag.
    Det er ikke så veldig ispirerende å tukle med DSP i sånne omgivelser. Jeg har lenge hatt en oppfatning at et godt behandlet rom kombinert med god DSP er veien å gå for meg. Og man må ha utstyr med nok headroom/kapasitet på alle bauger og kanter. Er ikke helt i mål på den biten heller. Har litt å jobbe med fremover. Akustikk og bassystemer må på plass ILA. 2016.

    Faen, må løpe...RME kortet henger og slenger etter kablene, minsten røska det ut igjen. Smekk på fingra.:mad:

    B
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
    Jo, har vurdert å justere ned delefrekvensen og rekalibrere RP (da kun ved "setup" og "room perfect"). Men - setter jeg delingen uheldig kan det fort bli verre. Og jeg har ikke tolmodigheten til å kjøre RP ørti ganger for å teste.

    Hvilken tommelfingerregel bruker du for a velge delefrekvens?
    Lyngdorf bruker en veldig høy delefrekvens på sine egne høyttalersystemer, men de har da også designet sine subwoofere til å kunne hanskes med det. Vi bruker 140Hz som delefrekvens fordi det er den øverste enden av det frekvensområdet DB1 kan settes til hvis man bruker dens egne settinger.Vi gjør en bypass av dem siden Lyngdorf håndterer dette utmerket. Men med så høy delefrekvens bør filteret være steilt skal vi unngå at den blir hørbar og i noen tilfelle (ikke DB1) også litt vel forvrengende. Igjen må jeg understreke at avstandsoppmåling er ekstremt viktig for opplevet impulsrespons, det øker også opplevelesen av rom, perspektiv og etterklang i musikken (veldig tydelig på gode klassiske innspillinger).

    Vi gjør som Lyngdorf og setter sub i et hjørne av rommet, da blir direktelyd og refleksjoner praktisk talt sammenfallende, RP får en lettere jobb og impulsresponsen forbedres.

    RP jobber i frekvensdomenet, ikke i tidsdomenet og den jobber i 1/12 oktaver innenfor den del av rommet der vi har minimum fase. Hva betyr minimum fase? Det betyr at til en målt frekvensrespons er det mulig å lage en invers (speilvendt om man vil) frekvensrespons som når de to legges sammen gir helt flat respons. Det er bare innen dette området at frekvensresponsen er korrigerbar.

    Eksempel på ikke-minimum fase er en refleksjon som gjør at signalet går en halv bølgelengde lenger enn direktelyden og dermed kansellerer lyden på den frekvensen. Det manifesterer seg som en dip (notch) i frekvensresponsen. RP avstår fra forsøk på å korrigere slike da mer direktelyd vil medføre sterkere refleksjon og ingen løsning.

    En grunn til at man må gjøre målinger rundt omkring i rommet (ved siden av behovet for å frigjøre seg fra lokale forhold) er at RP ønsker å finne ut om dip'en er noe høyttaleren driver med (da bør den gjenfinnes i alle enkeltmålingene) eller om det er noe som gjelder i fokusposisjonen (da røres den ikke).

    I tillegg er det slik at topper er langt mer merkbare enn dip'er og topper korrigeres det for.

    Våre 802D er britiske høyttalere og de har ofte den såkalte BBC-dip som er noen få dB reduksjon i området rundt 1-3kHz eller deromkring. Det opprinnelige motiv for å innføre BBC-dip'en var visstnok et ønske om å redusere s-klanger (gjøre s-ene mindre skarpe) samtidig som man kan øke opplevelsen av dybde i lydbildet en smule.

    RP korrigerer for denne dip'en (den fremkommer i alle delmålingene) så vi må gjeninnføre den, og til det bruker vi Music1 og Music2 voicing på vår 2200, litt avhengig av programmaterialet (hvor hissige s-ene er), den står stort sett på Music1.

    Når vi deler så høyt som vi gjøre betyr det at 2200 får mye mindre å gjøre siden så mye av arbeidet gjøres av subwooferen. Det gjør at lyden blir virkelig dynamisk (høy dynamikk = stor avstand i dB mellom det svake og det sterke). Det låter knallbra, men det blir også vanskelig å stille nivået "passe høyt", spesielt for symfonisk musik og opera. Et luksusproblem det fint går an å leve med.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Denne i 8 kanals versjon, den er kjøpt og betalt og ventes inn døra de nærmeste dagene.
    TEQ Trinnov EQ

    Blant kjennere kjent som noe av verdens beste dsp,er.
    Da er stasen ankommet, og kaffen står og brygger Bergfinn.;)

    Det skal gå helt fint å kjøre crossover i rp-1 og ta korreksjon med AL.
    Den er jo kun å anse som et hvilket som helst aktivt delefilter, test gjerne ut delay i samme slengen og test opp mot AL.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denne i 8 kanals versjon, den er kjøpt og betalt og ventes inn døra de nærmeste dagene.
    TEQ Trinnov EQ

    Blant kjennere kjent som noe av verdens beste dsp,er.
    Da er stasen ankommet, og kaffen står og brygger Bergfinn.;)

    Det skal gå helt fint å kjøre crossover i rp-1 og ta korreksjon med AL.
    Den er jo kun å anse som et hvilket som helst aktivt delefilter, test gjerne ut delay i samme slengen og test opp mot AL.
    Dæven, hard pakke i julegave til seg selv. Håper du virkelig koser deg med dette. Sjelden jeg er plaget av misunnelse, men nå......

    Skal forsøke å koble opp RP-1 i kveld. Blir spennende. I og med at jeg ikke har fått til den aktive delingen i Audiolense (sikkert noe jeg har gjort feil i setup)
    så kan jeg jo kjøre Audiolense 2-kanals korreksjon gjennom Lyngdorfen. Da lar jeg Lyngdorfen ta seg av 2.1 setupen med sub og delay, så slipper Audiolense å ta seg av dette.
    Håper jeg får det til, blir også spennende å sammenligne korreksjonene til begge.

    Skal prøve å få tatt en tur til deg ila. helgen. Kjerringa jobber, men jeg får nok klemt inn litt tid tenker jeg.

    B
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Denne i 8 kanals versjon, den er kjøpt og betalt og ventes inn døra de nærmeste dagene.
    TEQ Trinnov EQ

    Blant kjennere kjent som noe av verdens beste dsp,er.
    Da er stasen ankommet, og kaffen står og brygger Bergfinn.;)

    Det skal gå helt fint å kjøre crossover i rp-1 og ta korreksjon med AL.
    Den er jo kun å anse som et hvilket som helst aktivt delefilter, test gjerne ut delay i samme slengen og test opp mot AL.
    Dæven, hard pakke i julegave til seg selv. Håper du virkelig koser deg med dette. Sjelden jeg er plaget av misunnelse, men nå......

    Skal forsøke å koble opp RP-1 i kveld. Blir spennende. I og med at jeg ikke har fått til den aktive delingen i Audiolense (sikkert noe jeg har gjort feil i setup)
    så kan jeg jo kjøre Audiolense 2-kanals korreksjon gjennom Lyngdorfen. Da lar jeg Lyngdorfen ta seg av 2.1 setupen med sub og delay, så slipper Audiolense å ta seg av dette.
    Håper jeg får det til, blir også spennende å sammenligne korreksjonene til begge.

    Skal prøve å få tatt en tur til deg ila. helgen. Kjerringa jobber, men jeg får nok klemt inn litt tid tenker jeg.

    B
    Ingen stress du godeste Bergfinn:)
    Ikke sikkert jeg rekker å få den i racket engang ila. helga. Så må jeg få den opp å gå med VNC eller skaffe en trådløs mus og VGA-HDMI overgang.

    Peis opp lyngdorfen nå, å få gang på den.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er litt i tvil om routing her. Om jeg skal prøve å kjøre en Audilense korreksjon i 2.0 setup med Lyngdorf som aktivt delefilter med sub, da kobler jeg vel bare kun monitorene inn i Lyngdorfen, for deretter å kjøre de ut igjen fra output på Lyngdorf samtidig som jeg kobler suben på line out også fra Lyngdorf.
    Skal vel ikke koble noe inn signal fra suben til Lyngdorf iom. at jeg vil teste Lyngdorfen som aktivt delefilter?

    Dette ble litt rotete forklart, håper noen skjønner tankerekka mi her.

    B
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg er litt i tvil om routing her. Om jeg skal prøve å kjøre en Audilense korreksjon i 2.0 setup med Lyngdorf som aktivt delefilter med sub, da kobler jeg vel bare kun monitorene inn i Lyngdorfen, for deretter å kjøre de ut igjen fra output på Lyngdorf samtidig som jeg kobler suben på line out også fra Lyngdorf.
    Skal vel ikke koble noe inn signal fra suben til Lyngdorf iom. at jeg vil teste Lyngdorfen som aktivt delefilter?

    Dette ble litt rotete forklart, håper noen skjønner tankerekka mi her.

    B
    Du tenker rett Bergfinn:)
    AL bryr seg vel kun om hva du stiller den inn til å bry seg ved. Den vet jo ikke hvor mange drivere som henger på sleden.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergfinn!
    Husk å sette delay nå da, suben kobler du på venstre linje og setter M Lavpass
    Ok, har kobla opp alt men ikke skrudd på Lyngdorfen ennå.
    Man skal vel sette opp delay og x-over til sub før man begynner på målinger, ikke sant?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jepp!
    Kjør kun sveip i SS til du oppnår 90/100% for å sjekke status samt at du slipper å måle hele rommet om man ikke er fornøyd.

    Du kan gjerne kjøre sveipene med lavere volum, men når du kjører en RK som du har troa på måler du hele rommet og anbefalt nivå.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvilken filter type passer ved 60hz deling mot sub? LiRi eller Butw? 1, 2, 4 eller 8 ordens?
    Må jeg kjøre lydsveip i Lyngdorf for å tilpasse gainstruktur mellom sub og høyttalere selv om jeg bare vil teste den som aktivt delefilter i første omgang?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hvilken filter type passer ved 60hz deling mot sub? LiRi eller Butw? 1, 2, 4 eller 8 ordens?
    Må jeg kjøre lydsveip i Lyngdorf for å tilpasse gainstruktur mellom sub og høyttalere selv om jeg bare vil teste den som aktivt delefilter i første omgang?
    Prøv med 2.ord.butter.
    Ikke nødvendig å kjøre lydsveip. subben din er vel allerede tilpasset gjennom bruk av AL. så du vet nivået på den?

    Peis på!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for veiledning gjennom setup i Lyngdorf alphamale.
    Nå har jeg fått satt den opp som aktivt delefilter med sub og 60 hz deling.
    Har kjørt korreksjoner med Audiolense filtre gjennom Lyngdorf og til tross for mine akustikkproblemer som jeg må høre "forbi" så lover dette bra.

    Det at jeg har satt opp Lyngdorf som aktiv deling er at jeg rett og slett ikke har fått til den aktive delingen i Audiolense. Det må være noe jeg har gjort feil i 2.1 setupen i Audiolense så derfor tester jeg dette nå siden alphamale har vært så grei å låne meg denne fine boksen fra Lyngdorf.

    I løpet av helgen skal jeg gå løs på Room Perfect og sammenligne mot Audiolense.
    Blir spennende.
    Skal være forsiktig med å avsi noen dom på hvilken som låter best her pga. det dårlige rommet jeg har.
    Men det blir gøy å sammenligne de likevel.
    B
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bergfinn!
    Det som er til din fordel nå som andre Lyngdorf ikke har er at du kan bruke Audiolense til å sette target ut fra din preferanse. Det blir som om du har din egen "voicing" som du kan styre manuelt etter behov. Disse er som kjent forhåndsdefinert i oppsettet til Lyngdorf.

    Blir spennende når du har fått kjørt første måling:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.416
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har ihvertfall funnet ut at RP-1 fungerer alldeles glimrende som et 4-veis aktivt delefilter.
    Vet ikke om det blir dobbelt opp med DA konvertering i dette tilfellet jeg har testet nå, men det gir jeg beng i.
    Hører ikke noe degradering av lyden, tvert imot. Nå har jeg jo fått deling mot sub på stell.
    Her kan du justere delay på centimetre, helt topp.
    Hadde problemer med pre-echo med kun bruk av Audiolense med den innebygde aktive delingen. Det er vekk nå med Lyngdorfen.
    Det er nok ikke Audiolense sin skyld. Bare jeg som har gjort noe feil i Audiolense.
    Dette må jeg få fikset opp i før jeg kaster meg på DIY prosjekter.
    B
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Denne i 8 kanals versjon, den er kjøpt og betalt og ventes inn døra de nærmeste dagene.
    TEQ Trinnov EQ

    Blant kjennere kjent som noe av verdens beste dsp,er.
    Ai. den ser bra ut....

    Da forventer jeg en test av hva denne kan gjøre mot Lyngdorfen i 2.2 (er vel det du kjører for musikk, eller?).
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
    Jo, har vurdert å justere ned delefrekvensen og rekalibrere RP (da kun ved "setup" og "room perfect"). Men - setter jeg delingen uheldig kan det fort bli verre. Og jeg har ikke tolmodigheten til å kjøre RP ørti ganger for å teste.

    Hvilken tommelfingerregel bruker du for a velge delefrekvens?
    Lyngdorf bruker en veldig høy delefrekvens på sine egne høyttalersystemer, men de har da også designet sine subwoofere til å kunne hanskes med det. Vi bruker 140Hz som delefrekvens fordi det er den øverste enden av det frekvensområdet DB1 kan settes til hvis man bruker dens egne settinger.Vi gjør en bypass av dem siden Lyngdorf håndterer dette utmerket. Men med så høy delefrekvens bør filteret være steilt skal vi unngå at den blir hørbar og i noen tilfelle (ikke DB1) også litt vel forvrengende. Igjen må jeg understreke at avstandsoppmåling er ekstremt viktig for opplevet impulsrespons, det øker også opplevelesen av rom, perspektiv og etterklang i musikken (veldig tydelig på gode klassiske innspillinger).

    Vi gjør som Lyngdorf og setter sub i et hjørne av rommet, da blir direktelyd og refleksjoner praktisk talt sammenfallende, RP får en lettere jobb og impulsresponsen forbedres.

    RP jobber i frekvensdomenet, ikke i tidsdomenet og den jobber i 1/12 oktaver innenfor den del av rommet der vi har minimum fase. Hva betyr minimum fase? Det betyr at til en målt frekvensrespons er det mulig å lage en invers (speilvendt om man vil) frekvensrespons som når de to legges sammen gir helt flat respons. Det er bare innen dette området at frekvensresponsen er korrigerbar.

    Eksempel på ikke-minimum fase er en refleksjon som gjør at signalet går en halv bølgelengde lenger enn direktelyden og dermed kansellerer lyden på den frekvensen. Det manifesterer seg som en dip (notch) i frekvensresponsen. RP avstår fra forsøk på å korrigere slike da mer direktelyd vil medføre sterkere refleksjon og ingen løsning.

    En grunn til at man må gjøre målinger rundt omkring i rommet (ved siden av behovet for å frigjøre seg fra lokale forhold) er at RP ønsker å finne ut om dip'en er noe høyttaleren driver med (da bør den gjenfinnes i alle enkeltmålingene) eller om det er noe som gjelder i fokusposisjonen (da røres den ikke).

    I tillegg er det slik at topper er langt mer merkbare enn dip'er og topper korrigeres det for.

    Våre 802D er britiske høyttalere og de har ofte den såkalte BBC-dip som er noen få dB reduksjon i området rundt 1-3kHz eller deromkring. Det opprinnelige motiv for å innføre BBC-dip'en var visstnok et ønske om å redusere s-klanger (gjøre s-ene mindre skarpe) samtidig som man kan øke opplevelsen av dybde i lydbildet en smule.

    RP korrigerer for denne dip'en (den fremkommer i alle delmålingene) så vi må gjeninnføre den, og til det bruker vi Focus1 og Focus2 voicing på vår 2200, litt avhengig av programmaterialet (hvor hissige s-ene er), den står stort sett på Focus1.

    Når vi deler så høyt som vi gjøre betyr det at 2200 får mye mindre å gjøre siden så mye av arbeidet gjøres av subwooferen. Det gjør at lyden blir virkelig dynamisk (høy dynamikk = stor avstand i dB mellom det svake og det sterke). Det låter knallbra, men det blir også vanskelig å stille nivået "passe høyt", spesielt for symfonisk musik og opera. Et luksusproblem det fint går an å leve med.
    Tusen takk for en skikkelig grundig og spennende post!

    Dette er "food for thought" som det heter. Men lurer på et par ting: Når en deler så høyt som 140 Hz, da regner jeg med at du har to subber? Husker ikke helt når det blir hørbart at en kjører bare en sub (dvs hvor lyden kommer fra) - men jeg trodde det var lavere enn 140 Hz?
    I bruksanvisningen til TDAI 2170 er subbene i hjørnene dersom det er to, men om jeg husker rett er den midt på mot bakveggen dersom det er en.
    Så - har du to subber eller en? Veldig spennende om du har en - da har jeg to nye ting å teste ut;-)

    Det er også spennende å høre om BBC dippen, skal teste litt ut med Focus1 og Focus2. Kjenner igjen de s-ene nå anlegget er justert med RK, de kan enkelte ganger bli for skarpe. Har du lest eller hørt om to dansker som lyttet seg frem til en "perfekt" frekvenskurve engang på 70 tallet? Jeg har lest om de, men finner ikke tilbake til referansen... De hadde en kurve som jeg har tenkt å spørre Lyngdorf om de kunne legge inn som Voicing, men da må jeg ha kurven.

    /N
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Denne i 8 kanals versjon, den er kjøpt og betalt og ventes inn døra de nærmeste dagene.
    TEQ Trinnov EQ

    Blant kjennere kjent som noe av verdens beste dsp,er.
    Ai. den ser bra ut....

    Da forventer jeg en test av hva denne kan gjøre mot Lyngdorfen i 2.2 (er vel det du kjører for musikk, eller?).
    Ja!
    Den ER bra. Jeg har hørt Trinnov i stereo ved to anledninger, og det er veldig lovende hva jeg har i vente.
    Jeg kommer til å sette den opp i 2.2 først, for å lære meg den å kjenne.

    Etter hvert blir jeg å koble den opp i kino konf. med L, R, C, SL, SR, 2sw og surr.b. Jeg har også presence i systemet men jeg kommer til å kalibrere de manuelt, de er ikke like kritisk:) Alternativt 2 subber til og kalibrere surr.back selv. vi får se!
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
    Jo, har vurdert å justere ned delefrekvensen og rekalibrere RP (da kun ved "setup" og "room perfect"). Men - setter jeg delingen uheldig kan det fort bli verre. Og jeg har ikke tolmodigheten til å kjøre RP ørti ganger for å teste.

    Hvilken tommelfingerregel bruker du for a velge delefrekvens?
    Lyngdorf bruker en veldig høy delefrekvens på sine egne høyttalersystemer, men de har da også designet sine subwoofere til å kunne hanskes med det. Vi bruker 140Hz som delefrekvens fordi det er den øverste enden av det frekvensområdet DB1 kan settes til hvis man bruker dens egne settinger.Vi gjør en bypass av dem siden Lyngdorf håndterer dette utmerket. Men med så høy delefrekvens bør filteret være steilt skal vi unngå at den blir hørbar og i noen tilfelle (ikke DB1) også litt vel forvrengende. Igjen må jeg understreke at avstandsoppmåling er ekstremt viktig for opplevet impulsrespons, det øker også opplevelesen av rom, perspektiv og etterklang i musikken (veldig tydelig på gode klassiske innspillinger).

    Vi gjør som Lyngdorf og setter sub i et hjørne av rommet, da blir direktelyd og refleksjoner praktisk talt sammenfallende, RP får en lettere jobb og impulsresponsen forbedres.

    RP jobber i frekvensdomenet, ikke i tidsdomenet og den jobber i 1/12 oktaver innenfor den del av rommet der vi har minimum fase. Hva betyr minimum fase? Det betyr at til en målt frekvensrespons er det mulig å lage en invers (speilvendt om man vil) frekvensrespons som når de to legges sammen gir helt flat respons. Det er bare innen dette området at frekvensresponsen er korrigerbar.

    Eksempel på ikke-minimum fase er en refleksjon som gjør at signalet går en halv bølgelengde lenger enn direktelyden og dermed kansellerer lyden på den frekvensen. Det manifesterer seg som en dip (notch) i frekvensresponsen. RP avstår fra forsøk på å korrigere slike da mer direktelyd vil medføre sterkere refleksjon og ingen løsning.

    En grunn til at man må gjøre målinger rundt omkring i rommet (ved siden av behovet for å frigjøre seg fra lokale forhold) er at RP ønsker å finne ut om dip'en er noe høyttaleren driver med (da bør den gjenfinnes i alle enkeltmålingene) eller om det er noe som gjelder i fokusposisjonen (da røres den ikke).

    I tillegg er det slik at topper er langt mer merkbare enn dip'er og topper korrigeres det for.

    Våre 802D er britiske høyttalere og de har ofte den såkalte BBC-dip som er noen få dB reduksjon i området rundt 1-3kHz eller deromkring. Det opprinnelige motiv for å innføre BBC-dip'en var visstnok et ønske om å redusere s-klanger (gjøre s-ene mindre skarpe) samtidig som man kan øke opplevelsen av dybde i lydbildet en smule.

    RP korrigerer for denne dip'en (den fremkommer i alle delmålingene) så vi må gjeninnføre den, og til det bruker vi Focus1 og Focus2 voicing på vår 2200, litt avhengig av programmaterialet (hvor hissige s-ene er), den står stort sett på Focus1.

    Når vi deler så høyt som vi gjøre betyr det at 2200 får mye mindre å gjøre siden så mye av arbeidet gjøres av subwooferen. Det gjør at lyden blir virkelig dynamisk (høy dynamikk = stor avstand i dB mellom det svake og det sterke). Det låter knallbra, men det blir også vanskelig å stille nivået "passe høyt", spesielt for symfonisk musik og opera. Et luksusproblem det fint går an å leve med.
    Tusen takk for en skikkelig grundig og spennende post!

    Dette er "food for thought" som det heter. Men lurer på et par ting: Når en deler så høyt som 140 Hz, da regner jeg med at du har to subber? Husker ikke helt når det blir hørbart at en kjører bare en sub (dvs hvor lyden kommer fra) - men jeg trodde det var lavere enn 140 Hz?
    I bruksanvisningen til TDAI 2170 er subbene i hjørnene dersom det er to, men om jeg husker rett er den midt på mot bakveggen dersom det er en.
    Så - har du to subber eller en? Veldig spennende om du har en - da har jeg to nye ting å teste ut;-)

    Det er også spennende å høre om BBC dippen, skal teste litt ut med Focus1 og Focus2. Kjenner igjen de s-ene nå anlegget er justert med RK, de kan enkelte ganger bli for skarpe. Har du lest eller hørt om to dansker som lyttet seg frem til en "perfekt" frekvenskurve engang på 70 tallet? Jeg har lest om de, men finner ikke tilbake til referansen... De hadde en kurve som jeg har tenkt å spørre Lyngdorf om de kunne legge inn som Voicing, men da må jeg ha kurven.

    /N
    Jeg var litt rask og skrev Focus 1 og 2, det skulle naturligvis være Music1 og Music2, beklager! Focus-navnet er forbeholdt favorittposisjonene naturligvis. Har nå rettet i det opprinnelige innlegget.

    Vi har bare 1 sub og det blir ikke hørbart fordi filteret er 8. ordens, dvs fire ganger så steilt som den vanlige løsningen med 2. ordens.
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Spennende Lydolf!

    Skal eksperimentere litt. Har du forsøkt med sub i midten også?

    Når jeg har vurdert å justere delefrekvens har det alltid vært ned, ikke opp. Det bygger på antagelsen om at grensefrekvensen for å kunne bedømme retning på lyd er ca 80 Hz (praktisk talt avhengig av hvor tykk en er i hodet lol)

    Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sound_localization :

    For frequencies below 800 Hz, the dimensions of the head (ear distance 21.5 cm, corresponding to an interaural time delay of 625 µs), are smaller than the half wavelength of the sound waves. So the auditory system can determine phase delays between both ears without confusion. Interaural level differences are very low in this frequency range, especially below about 200 Hz, so a precise evaluation of the input direction is nearly impossible on the basis of level differences alone. As the frequency drops below 80 Hz it becomes difficult or impossible to use either time difference or level difference to determine a sound's lateral source, because the phase difference between the ears becomes too small for a directional evaluation.[citation needed]
    Så 140 Hz er vanskelig å retningsbestemme, men mulig. 80 Hz er regnet som umulig.

    Jeg er enig i at en høyere delingsfrekvens kan gi mer dynamikk, og jeg har lest om flere som mener dette har noe for seg for konsertopptak etc. Men ikke for hifi generelt - da anbefaler flere deling så lavt som mulig. For meg er nok den nedre grensen 60 Hz.

    Dette tror jeg har med kvaliteten på elementene i hovedhøyttalerene vs sub, men også kvaliteten på forsterkeren. Begge deler påvirker hvor lineær frekvensresponsen blir, og på oppløsningen. Men også det nevnte problemet med direksjonalitet på lyden i et mono-sub oppsett. Noe av dette kan nok løses med bratte filter, men ikke alt - ville jeg tro.

    Det med linearitet rydder nok Lyngdorfen opp i. Etter det er det nok opp til kvaliteten på sub. Dersom egne ører ikke har problem med direksjonaliteten ved 140 Hz, burde en kunne nyte dynamikken i et oppsett med høyere delefrekvens enn 80 Hz uten nevneverdige bakdeler. Det er spennende. Og skal prøves. Men jeg frykter subben ikke kan konkurrere med monitorene i oppløsning rundt 100-200 Hz, men vi får se...

    Det er i alle fall sånn jeg har tenkt på det til nå. Skal bli gøy å teste litt mer rundt dette.

    Har du noen gode forslag til musikk som blir ekstra gøy med stor dynamikk?

    /N
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende Lydolf!

    Skal eksperimentere litt. Har du forsøkt med sub i midten også?

    Når jeg har vurdert å justere delefrekvens har det alltid vært ned, ikke opp. Det bygger på antagelsen om at grensefrekvensen for å kunne bedømme retning på lyd er ca 80 Hz (praktisk talt avhengig av hvor tykk en er i hodet lol)

    Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sound_localization :

    For frequencies below 800 Hz, the dimensions of the head (ear distance 21.5 cm, corresponding to an interaural time delay of 625 µs), are smaller than the half wavelength of the sound waves. So the auditory system can determine phase delays between both ears without confusion. Interaural level differences are very low in this frequency range, especially below about 200 Hz, so a precise evaluation of the input direction is nearly impossible on the basis of level differences alone. As the frequency drops below 80 Hz it becomes difficult or impossible to use either time difference or level difference to determine a sound's lateral source, because the phase difference between the ears becomes too small for a directional evaluation.[citation needed]
    Så 140 Hz er vanskelig å retningsbestemme, men mulig. 80 Hz er regnet som umulig.

    Jeg er enig i at en høyere delingsfrekvens kan gi mer dynamikk, og jeg har lest om flere som mener dette har noe for seg for konsertopptak etc. Men ikke for hifi generelt - da anbefaler flere deling så lavt som mulig. For meg er nok den nedre grensen 60 Hz.

    Dette tror jeg har med kvaliteten på elementene i hovedhøyttalerene vs sub, men også kvaliteten på forsterkeren. Begge deler påvirker hvor lineær frekvensresponsen blir, og på oppløsningen. Men også det nevnte problemet med direksjonalitet på lyden i et mono-sub oppsett. Noe av dette kan nok løses med bratte filter, men ikke alt - ville jeg tro.

    Det med linearitet rydder nok Lyngdorfen opp i. Etter det er det nok opp til kvaliteten på sub. Dersom egne ører ikke har problem med direksjonaliteten ved 140 Hz, burde en kunne nyte dynamikken i et oppsett med høyere delefrekvens enn 80 Hz uten nevneverdige bakdeler. Det er spennende. Og skal prøves. Men jeg frykter subben ikke kan konkurrere med monitorene i oppløsning rundt 100-200 Hz, men vi får se...

    Det er i alle fall sånn jeg har tenkt på det til nå. Skal bli gøy å teste litt mer rundt dette.

    Har du noen gode forslag til musikk som blir ekstra gøy med stor dynamikk?

    /N
    Mange gode poeng her.
    Personlig hadde jeg ingen problemer med å detektere sub, plassert bak meg på venstre side med deling på 115hz

    To subber foran kan jeg i praksis dele så høyt jeg vil ( 300 hz )
    Hvilken sub er det du har Nassenoff?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn