Hei,
Jeg har en platespiller med arm som jeg er meget fornøyd med, beskrevet her; En Sota Cosmos med ET2 arm
ET2’en er en luft-lagret tangentialarm som er den eneste armen jeg har hatt og brukt siden 1986, 29 år i disse dager.
Har lite å utsette på ET2’en, men etter å ha fulgt med på HFS og ellers i HiFi litteraturen i alle disse årene, har tanken stadig vært der at kanskje burde jeg også få tak i en god radial arm og prøve det igjen. Har en Ortofon A90 på ET2’en og den viste klart – for meg i hvert fall – nødvendigheten av å kunne justere azimuth for å få optimal lyd. En naturlig følge av det, er at azimuth bør være lett å justere og være stabil under avspilling. Det utelukker en del armer.
En kandidat som tilfredsstiller mine krav til en arm er Triplanar armen, så da en VII versjond ukket opp på HFS Torget for noen uken siden ferdig montert på en Sota Millenia spiller, så var det bare å slå til.
Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva jeg eventuelt skulle sette Triplanaren på, men Millenia’en burde være mer enn ok siden jeg også vurderte denne i forbndelse med kjøpet av Cosmos’en, og prisen for kombinasjonen var meget akseptabel spesielt om en sammenligner med hva det koster å kjøpe tilsvarende kvalitets komponenter nye. Spilleren var på Skedsmo, jeg bor i Stvanger, men ved hjelp av SAS, en stor og en middels stor koffert og mye bobleplast, og en meget hyggelig og behjelpelig selger, gikk transporten hjem helt fint.
Så her er den, satt provisorisk på en sponplate som står på en Ikea Ivar hylle – ikke ideelt.
Og her er armen – må si jeg liker utseendet, og den gir et meget solid inntrykk i virkeligheten (det gjør også Millenia’en).
VTA justeringen er virkelig bra.
Man løsner skruen til venstre på tårnet, så kan man skru hele armen opp og ned med skruen på toppen.
For et år siden hadde A90’en spilt i ca 4 ½ år og var merkbart slitt, så den ble sendt til Ortofon for gjenoppbygging (rebuild) – man får i prakis en ny pickup tilbake for en meget god pris.
Musikk fra vinyl måtte man ha mens A90’en var borte, så da ble en gammel Monster α2 pickup som jeg brukte en gang på ’90 tallet funnet fram og montert på ET2’en. En liten time å justere den inn og den spilte overraskende bra i forhold til jeg forventet, alderen og tidligere bruk tatt i betraktning. Virkelig bra også sammenlignet med A90'en. A90’en er bedre, litt mer nøytral – eller uforvrengt om en vil, men uten å kunne sammenligne direkte ville jeg kunne levd godt med lyden av α2'en en god stund.
Og det er også planen inntil jeg får bestemt meg for en ny pickup som alternativ til A90’en.
Nå var det altså 29 år siden jeg hadde montert og justert en pickup på en radial arm, men en har da tatt vare på hjelpemidlene fra gamle dager, så denne ble tatt i bruk igjen.
Så hvordan lyder denne kombinasjonen sammenlignet med Cosmos/ET2/A90?
Førsteinntrykket var meget bra, det var helt klart mer «kropp», dynamisk og musikalsk lyd i Keith Jarrett sitt piano på Concerts ECM-122-29 (Bregenz ogMünchen 1981), og Mozart (diverse pianokonserter på DG) låt også helt medrivende.
Imidlertid, når jeg kom til Getz/Gilberto (MSFL 1-208) var det tydelig at der er for mye energi/betoninger i mellom bassen, men ingen konklusjoner i forhold til spiller og arm, først må det gjøres noe med plassering og isolasjon av spilleren fra underlaget.
Millenia’en har alt for dårlig isolasjon fra underlaget til å stå koblet direkte til gulvet, så her må det jobbes litt. Som med Cosmos’en kan den settes på en hylle skrudd fast på pipen, deretter får jeg vurdere om det nødvendig med myk avkobling utover det.
Vi får se, det er i hvert fall svært så gøy å få et nytt leketøy i hus. Litt skal en ha å holde på med.
mvh
Jeg har en platespiller med arm som jeg er meget fornøyd med, beskrevet her; En Sota Cosmos med ET2 arm
ET2’en er en luft-lagret tangentialarm som er den eneste armen jeg har hatt og brukt siden 1986, 29 år i disse dager.
Har lite å utsette på ET2’en, men etter å ha fulgt med på HFS og ellers i HiFi litteraturen i alle disse årene, har tanken stadig vært der at kanskje burde jeg også få tak i en god radial arm og prøve det igjen. Har en Ortofon A90 på ET2’en og den viste klart – for meg i hvert fall – nødvendigheten av å kunne justere azimuth for å få optimal lyd. En naturlig følge av det, er at azimuth bør være lett å justere og være stabil under avspilling. Det utelukker en del armer.
En kandidat som tilfredsstiller mine krav til en arm er Triplanar armen, så da en VII versjond ukket opp på HFS Torget for noen uken siden ferdig montert på en Sota Millenia spiller, så var det bare å slå til.
Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva jeg eventuelt skulle sette Triplanaren på, men Millenia’en burde være mer enn ok siden jeg også vurderte denne i forbndelse med kjøpet av Cosmos’en, og prisen for kombinasjonen var meget akseptabel spesielt om en sammenligner med hva det koster å kjøpe tilsvarende kvalitets komponenter nye. Spilleren var på Skedsmo, jeg bor i Stvanger, men ved hjelp av SAS, en stor og en middels stor koffert og mye bobleplast, og en meget hyggelig og behjelpelig selger, gikk transporten hjem helt fint.
Så her er den, satt provisorisk på en sponplate som står på en Ikea Ivar hylle – ikke ideelt.
Og her er armen – må si jeg liker utseendet, og den gir et meget solid inntrykk i virkeligheten (det gjør også Millenia’en).
VTA justeringen er virkelig bra.
Man løsner skruen til venstre på tårnet, så kan man skru hele armen opp og ned med skruen på toppen.
For et år siden hadde A90’en spilt i ca 4 ½ år og var merkbart slitt, så den ble sendt til Ortofon for gjenoppbygging (rebuild) – man får i prakis en ny pickup tilbake for en meget god pris.
Musikk fra vinyl måtte man ha mens A90’en var borte, så da ble en gammel Monster α2 pickup som jeg brukte en gang på ’90 tallet funnet fram og montert på ET2’en. En liten time å justere den inn og den spilte overraskende bra i forhold til jeg forventet, alderen og tidligere bruk tatt i betraktning. Virkelig bra også sammenlignet med A90'en. A90’en er bedre, litt mer nøytral – eller uforvrengt om en vil, men uten å kunne sammenligne direkte ville jeg kunne levd godt med lyden av α2'en en god stund.
Og det er også planen inntil jeg får bestemt meg for en ny pickup som alternativ til A90’en.
Nå var det altså 29 år siden jeg hadde montert og justert en pickup på en radial arm, men en har da tatt vare på hjelpemidlene fra gamle dager, så denne ble tatt i bruk igjen.
Så hvordan lyder denne kombinasjonen sammenlignet med Cosmos/ET2/A90?
Førsteinntrykket var meget bra, det var helt klart mer «kropp», dynamisk og musikalsk lyd i Keith Jarrett sitt piano på Concerts ECM-122-29 (Bregenz ogMünchen 1981), og Mozart (diverse pianokonserter på DG) låt også helt medrivende.
Imidlertid, når jeg kom til Getz/Gilberto (MSFL 1-208) var det tydelig at der er for mye energi/betoninger i mellom bassen, men ingen konklusjoner i forhold til spiller og arm, først må det gjøres noe med plassering og isolasjon av spilleren fra underlaget.
Millenia’en har alt for dårlig isolasjon fra underlaget til å stå koblet direkte til gulvet, så her må det jobbes litt. Som med Cosmos’en kan den settes på en hylle skrudd fast på pipen, deretter får jeg vurdere om det nødvendig med myk avkobling utover det.
Vi får se, det er i hvert fall svært så gøy å få et nytt leketøy i hus. Litt skal en ha å holde på med.
mvh