Riktig, Zomby, ikke slå på forsterkeren Hamram. Du kan ødelegge de store ladelyttene. Jeg anbefaler å bruke RJEL i Bodø. Han leverer hurtig, og er i tillegg en av oss i Meningheten! Jeg hentet for tre timer siden en av mine A1-ere på Servicekompaniet, med defekt softstartrele. De brukte fem uker på reparasjonen. På fakturaen står det at de har byttet tre releer, 435 spenn i delepris, at de har modifisert relesekvenser og justert og sjekket. Tre timer á 740 spenn og MVA på hele sulamitten så beløp det hele seg til 3331 spenn. Litt dyrt, vil jeg si, men godsakene våre er verdt det.
Bruk for all del ingen andre verksteder enn disse to!!!!!! Servicekompaniet ligger rett nede i dalen her, så det ble dem fordi vi lettvint kan svippe innom. Ellers vil jeg for all del anbefale Rune (RJEL). Mens du har den der, kan han sikkert utføre et par tre Leif-triks for deg uten at kostndaden blir alt for høy. Leif selv sa til meg at en meget vellykket mod han hadde foretatt på 6.4P var å skru fast en solid ledning i bakplaten og ned på bunnplaten, for bedre jording. Det var i følge Leif det eneste han hadde gjort på en slik forsterker som ble budt fram her på Sentralen som en "6.4P ombygget til A1B" for en god stund siden.
Om det var deilig å få tilbake A1S´en min etter reparasjon? Det kan jeg skrive under på. Bruker forsterkeren i et lite siderom til stua, på 12 kvadrat. En bunkers, bare murstein og betong. Har TV, flere DVD-spillere og et par dynaBel SuperExact høyttalere på Target R6. En annen viktig komponent i anlegget er også på service, så jeg smokker min gamle Sony DVD 9100ES rett inn i DPC 7.3 via en selvmekket kjip Supra-ledning og putter inn en Living Stero SACD med fiolinlegenden Heifetz. Olalala - det er akkurat som gubben har krabbet opp fra graven igjen! Intensiteten, dynamikken, kontrollen og energien vi elsker med DP-forsterkerene åpenbarer seg øyeblikkelig. DP er helt åpen, liketil og uten egenkarakter over hele frekvensfjøla. I toppen mangler litt luft og informasjon. Ikke så merkelig med en mid-fi signalkilde og et 56 år gammelt opptak, men det spolerer på ingen måte gleden av følelsen man får av å være svært nær originalbegivenheten.
For mange år siden prøvde alltid konkurrentene til DP å gi inntrykk av at DP ble skarpe og utålelige dersom ikke resten av anlegget og innspillinger var tipp topp. Bare tull. Det skulle liksom være bedre å ha utstyr som gjorde deler av det originale signalet uhørbart eller at musikken ble pakket inn i støy og "ørevennlig" forvrengning?