Nyhet! Spendor SP200

Spendor SP200 cherry image 1.jpg

Cherry finsih, kr 189.000,-
Leveres også i Rosewood og Dark Ebony, kr 199.000,-

I England koster Rosewood og Dark Ebony £ 2.500,00 mer enn Cherry. Kursen på norske kroner er nå 12,41, så det blir kr 31.025,-
Som norsk importør av Spendor har vi bestemt oss for at i Norge skal prisforskjellen være på kr 10.000,-

Kabinetter uten bassport. Disse høyttalerne er designet med tanke på kunder som liker lyden til de høyttalerne som tilhører Spendor Classic serie, men som har savnet en modell som går dypt i bassomådet. Selv om disse høyttalerne går helt ned til 20Hz, er de lette å plassere, bl.a. fordi kabinettene ikke har bassport.

Spendor produserer både melomtone, bass-elementene og kabinettene selv. Dette innebærer at de kan finjustere tilpasningen av elementene til hvert enkelt kabinett.

Noen tekniske data:
3-veis gulvstående
Kabinett uten bassport
Frekvensområde: 20Hz - 25kHz
Følsomhet: 89dB
Nominell impedance: 8 ohm (min 6,2)
Diskant: 22 mm polyamide dome
Mellomtone/bass: Spendor 18 cm EP77 polymer cone
Basselementer: Spendor 30 cm bextrene cone with Kevlar composite stabiliser
Delefrekvenser: 550Hz, 3,8kHz
Vekt: 55 kg pr. stk.
Høyde: 108,5 cm
Bredde: 37 cm
Dybde: 51,5 cm


Dette skriver Spendor:

The Spendor SP200 loudspeaker is an all-new top-of-line Spendor Classic. It is a 3-way system featuring two large 30 cm (12 inch) Spendor woofers in an original Spendor 70's style floor-standing enclosure. The Spendor SP200 delivers music with captivating clarity and real dynamics. It can fill the largest liatrening rooms with deep natural sound. For Spendor SP100 fans the SP200 an easy plug-and play upgrade.

For extended low frequency response, high power handeling and minimal room interaction, the SP200 has a sealed (non-ported) enclosure with two specially engineered Spendor 30 cm woofers. The bextrene plastic woofer cones use the same cone profile and material as our legendary "big" Spendor BC3 Broadcast reference monitor. Forty years on this cone still performs so well we found no reason to changeit. However, to cope with high pressure and extended excurssion at low frequencies, the new SP200 woofers have Kevlar composite stabiliser domes bonded to the bextrene cones. Our combination of a sealed enclosure and optimised woofers brings significant benefirst at low frequencies. Extremely low group delay distortion preserves original "as recorded" musical timing which is critical for a totally immersive and believable listening experience. As there is no resonant port output, room positioning is far less critical then with a conventional ported loudspeaker. You will be suprised how much thei benefits vinyl replay, and it allows the SP200 to deliver great sound in a small room.


Forhandlere:

BERGENS-regionen: Erdal Stereo, Åslia 6, 5306 Erdal. Tlf: 94 29 64 36 E-post: nils@erdalstereo.no
DRAMMEN: JFS Sound Systems, Arupsgate 21, 3015 Drammen. Tlf: 32 83 44 10 el. 97 47 63 24 E-post: jfs@jfsss.no
FØRDE: Lydsenteret A/S, Førde Torg, Naustdalsveien 1A, 6800 Førde. Tlf: 57 82 76 70 E-post: post@lydsenter.no
GJØVIK: Slåtsveen Elektro AS, Raufossveien 231, 2834 Hunndalen. Tlf: 61 17 77 50 E-post: post@slatsveenelektro.no
HORTEN: AudioAktøren, Storgata 22, 3181 Horten. Tlf 33 07 44 11 el. 907 62 967 E-post: terje@audioakt.no
KONGSBERG: Bøhmer TV og satelittservice, Nansensgate 3, 3616 Kongsberg. Tlf 90 10 71 64 el. 40 00 69 64 E-post: perbirger@bohmertv.no
MYSEN i Østfold: Mala Audio, Åsgårdveien 12, 1850 Mysen. Tlf: 45 21 68 88 E-post: christian@malaaudio.no
NAMSOS: OJ Musikk, Havnegata 5, 7800 Namsos. Tlf: 74 21 76 50 E-post: post@ojmusikk.no
STORSLETT i Troms: TV Service Tor G. Lunde, Sentrum, 9151 Storslett. Tlf: 90 92 31 60 E-post: tglunde@online.no

Norsk importør:

AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center, Døvikveien 42, 3055 Krokstadelva. Tlf: 92 89 57 73 E-post: hallvar@audioakt.no
 
Sist redigert:

Kommentarer

nøtteliten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
67
Antall liker
10
Sted
os
Må innrømme at jeg føler at krona er lite verd når det koster 30.000kr ekstra for få en annen utførelse på en meter høye høyttaler..

Men takk for at du deler nyheten om en ny spendor høyttaler med oss.

Mvh
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Må innrømme at jeg føler at krona er lite verd når det koster 30.000kr ekstra for få en annen utførelse på en meter høye høyttaler..

Men takk for at du deler nyheten om en ny spendor høyttaler med oss.

Mvh
Ja, det er av og til voldsomme prisforskjeller på standard finish og de andre når en kommer opp i denne klassen.
I England er prisforskjellen på £ 2.500,00

Med hilsen

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
300
Antall liker
155
Sted
Sogn & Fjordane
Må innrømme at jeg føler at krona er lite verd når det koster 30.000kr ekstra for få en annen utførelse på en meter høye høyttaler..

Men takk for at du deler nyheten om en ny spendor høyttaler med oss.

Mvh
Ja, det er av og til voldsomme prisforskjeller på standard finish og de andre når en kommer opp i denne klassen.
I England er prisforskjellen på £ 2.500,00

Med hilsen

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Er det mulig å lytte til disse , evt hvor?
 

Erdal Stereo

Bransjeaktør
Ble medlem
20.06.2006
Innlegg
78
Antall liker
32
Torget vurderinger
31
Etter å ha hatt flere utgaver av SP 100 er jeg sikker på at det vil komme et par hos Erdal Stereo med tiden!
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Grå eikeparkett av fineste sort koster ordinert ca1100.- pr m2. 550.- pr m2 på tilbud.
Hva betaler denne høyttalerfabrikken for en m2 finer kan man jo lure på men skyhøy avanse er det nok som på allt såkallt hiend det er jo ingen hemmelighet.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hahahaha klarer ikke ta produsenter seriøst når jeg ser prisforskjellen på finish. Er rett og slett latterlig men sikkert noen som lar seg lure
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Hahahaha klarer ikke ta produsenter seriøst når jeg ser prisforskjellen på finish. Er rett og slett latterlig men sikkert noen som lar seg lure
Ja, som importør av Spendor synes også jeg at det er ille at folk skal betale så mye mer for å få ROSEWOOD eller DARK EBONY.
I England er prisforskjellen £ 2.500,00 Jeg har grublet litt på dette og bestemt meg for at i Norge skal prisforskjellen være kr 10.000,-

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hahahaha klarer ikke ta produsenter seriøst når jeg ser prisforskjellen på finish. Er rett og slett latterlig men sikkert noen som lar seg lure
Ja, som importør av Spendor synes også jeg at det er ille at folk skal betale så mye mer for å få ROSEWOOD eller DARK EBONY.
I England er prisforskjellen £ 2.500,00 Jeg har grublet litt på dette og bestemt meg for at i Norge skal prisforskjellen være kr 10.000,-

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Der snakker vi! Meget bra :)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
402
Ja, jeg synes også dere fortjener honnør for å være ganske edrulige i prissettingen. Selvfølgelig har en del spennende produkter som Exposure 3010S2D og Sugden A21AL Series 2 + en del andre produkter gått opp noen tusenlapper i pris siden 2014 (takket være en veldig ugunstig valutasituasjon). Men jevnt over synes jeg dere har vært nøkterne og holdt litt igjen. Jeg får bare håpe at dere får noe igjen gjennom mersalg, selv om hifi-markedet er rimelig dødt nå om dagen.
 

Erdal Stereo

Bransjeaktør
Ble medlem
20.06.2006
Innlegg
78
Antall liker
32
Torget vurderinger
31
Må si meg helt enig med A_S, Audioktøren holder igjen prisene så godt som de kan.
Det gjør de selv om egen avanse reduseres. Meget bra for kundene.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Flott. I praksis betyr vel prissettingen at man ikke tar avanse på prisforskjellen mellom ordinær og "Luksus" finish, og kanskje taper litt.
Men gi blaffen i dette. Det viktigste er at Spendor nå endelig kommer med en fullregister høyttaler. Mener å huske at effektforsterkerne mine akkurat fikser 20 Hz, så det skulle jo være perfekt match - i alle fall på det punktet. Om de matcher med konas smak, er en helt annen sak. :)
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Flott. I praksis betyr vel prissettingen at man ikke tar avanse på prisforskjellen mellom ordinær og "Luksus" finish, og kanskje taper litt.
Men gi blaffen i dette. Det viktigste er at Spendor nå endelig kommer med en fullregister høyttaler. Mener å huske at effektforsterkerne mine akkurat fikser 20 Hz, så det skulle jo være perfekt match - i alle fall på det punktet. Om de matcher med konas smak, er en helt annen sak. :)
Hei!

Mitt råd er å fortelle koner og samboere at det er en ny retro-trend på gang, der det er litt inn med produkter som ser litt gammeldagse og naturlige ut. Personlig har jeg begynt å like designet, fordi jeg foretrekker lyden fra høyttalere med slike kabinetter.

Dette minner meg om da jeg på 70-tallet kjøpte min første BMW motorsykkel med boksermotor. Jeg synets ikke den så spesielt bra ut, men etter noen tusen kilometer i all slags vær - og flere turer fra Bardufoss til Jugoslavia og andre land sør for Alpene, uten noen form for tekniske problemer, var jeg så fornøyd med denne motorsykkelen, at jeg etter hvert også begynte å like utseendet. Designet var nemlig meget funksjonelt. På varme dager gav de utstikkende sylindrene god kjøling og på kalde dager tok de litt av for kulden mot bena.

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Hva er egentlig den høye kostnaden på disse høyttalerne? Designkostnader er det jo ikke inni bildet.Att en retro kasse med fin finer pluss noen elementer gammel teknologi? skal koste over 90tus x2 ??? Er det delefilteret det er brukt penger på her?
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Hva er egentlig den høye kostnaden på disse høyttalerne? Designkostnader er det jo ikke inni bildet.Att en retro kasse med fin finer pluss noen elementer gammel teknologi? skal koste over 90tus x2 ??? Er det delefilteret det er brukt penger på her?
Hei!

Hovedgrunnen til at jeg har vært importør for Spendor i Norge siden 2006 er, at svært kjente merker som jeg forhandlet den gang, ikke gav meg de musikkopplevelsene som jeg hadde forventet. Den gang trodde jeg at Spendor var et gammeldags og utrangert merke, som ikke kunne måle seg med mer moderne høyttalerkonstruksjoner. Men etter å ha lest en test i et utenlandsk magasin ble jeg nysgjerrig. Jeg kjøpte inn ett par Spendor høyttalere - og de gav meg den type lydkvalitet som jeg var ute etter. Deretter inngikk jeg en avtale om å bli norsk importør. Siden da har jeg lyttet til mange høyttalere med svært dyre elementer og med kabinetter, som det sikkert er meget kostbart og produsere. Men de har ofte ikke hatt den lyden som jeg selv foretrekker. Ofte er det slik at jeg etter kort tids lytting kjeder meg - og lengter tilbake til mine egne Spendor høyttalere.

Jeg liker å selge Spendor, selv om det kan være lettere å tjene penger på å selge høyttalere som SER DYRE UT. Som norsk importør kjenner jeg ikke til hvilke utviklingskostnader og produksjonskostnader Spendor har. For oss er det slik, at vi som regel har samme fortjeneste på produkter fra produsenter som har lave produksjonskostnader, som fra de produsentene som har høyere produksjonskostnader. Men jeg har flere ganger erfart, at det er flere ting som kommer inn i bildet når en skal vurdere om en høyttaler er av høy kvalitet eller ikke - og ikke bare det en ser ved første øyekast.

Den tiden jeg selv var kunde kjøpte jeg de Hi-Fi produktene som kunne gi meg den beste musikkopplevelsen - selv om jeg da kanskje, av og til, valgte et produkt der produksjonskostnadene hadde vært relativt lave. På 90-tallet var det en norskprodusert forforsterker som alltid fikk topptester - og som den gang kostet en god del mer enn andre norskproduserte forforsterkere. Den var passiv. Jeg kjøpte en slik. Da jeg skrudde av lokket så jeg at den var tom innvendig. Det var bare noen ledninger fra bryterne på fronten og over til terminalene.

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Hei tviler ikke på at dette er gode høyttalere.Råtøffe er de jo_Om de låter like tøft som de ser ut er de sikkert verd pengene,selvom staten skal jo selvsagt ha sitt også når handel inngåes :cool:
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Hei tviler ikke på at dette er gode høyttalere.Råtøffe er de jo_Om de låter like tøft som de ser ut er de sikkert verd pengene,selvom staten skal jo selvsagt ha sitt også når handel inngåes :cool:
Hei!

Hvilke høyttalere har du selv?


Hallvar
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Hei tviler ikke på at dette er gode høyttalere.Råtøffe er de jo_Om de låter like tøft som de ser ut er de sikkert verd pengene,selvom staten skal jo selvsagt ha sitt også når handel inngåes :cool:
Hei!

Hvilke høyttalere har du selv?

Hallvar
Hei igjen.Jeg har for en stund siden gått fra Harbeth sHL5 til p3esr er det vel,da jeg synes disse passer bedre i mitt rom(kjellerstue).Jeg er meget godt fornøyd med småtassene:)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hva er egentlig den høye kostnaden på disse høyttalerne? Designkostnader er det jo ikke inni bildet.Att en retro kasse med fin finer pluss noen elementer gammel teknologi? skal koste over 90tus x2 ??? Er det delefilteret det er brukt penger på her?
Hei!

Hovedgrunnen til at jeg har vært importør for Spendor i Norge siden 2006 er, at svært kjente merker som jeg forhandlet den gang, ikke gav meg de musikkopplevelsene som jeg hadde forventet. Den gang trodde jeg at Spendor var et gammeldags og utrangert merke, som ikke kunne måle seg med mer moderne høyttalerkonstruksjoner. Men etter å ha lest en test i et utenlandsk magasin ble jeg nysgjerrig. Jeg kjøpte inn ett par Spendor høyttalere - og de gav meg den type lydkvalitet som jeg var ute etter. Deretter inngikk jeg en avtale om å bli norsk importør. Siden da har jeg lyttet til mange høyttalere med svært dyre elementer og med kabinetter, som det sikkert er meget kostbart og produsere. Men de har ofte ikke hatt den lyden som jeg selv foretrekker. Ofte er det slik at jeg etter kort tids lytting kjeder meg - og lengter tilbake til mine egne Spendor høyttalere.

Jeg liker å selge Spendor, selv om det kan være lettere å tjene penger på å selge høyttalere som SER DYRE UT. Som norsk importør kjenner jeg ikke til hvilke utviklingskostnader og produksjonskostnader Spendor har. For oss er det slik, at vi som regel har samme fortjeneste på produkter fra produsenter som har lave produksjonskostnader, som fra de produsentene som har høyere produksjonskostnader. Men jeg har flere ganger erfart, at det er flere ting som kommer inn i bildet når en skal vurdere om en høyttaler er av høy kvalitet eller ikke - og ikke bare det en ser ved første øyekast.

Den tiden jeg selv var kunde kjøpte jeg de Hi-Fi produktene som kunne gi meg den beste musikkopplevelsen - selv om jeg da kanskje, av og til, valgte et produkt der produksjonskostnadene hadde vært relativt lave. På 90-tallet var det en norskprodusert forforsterker som alltid fikk topptester - og som den gang kostet en god del mer enn andre norskproduserte forforsterkere. Den var passiv. Jeg kjøpte en slik. Da jeg skrudde av lokket så jeg at den var tom innvendig. Det var bare noen ledninger fra bryterne på fronten og over til terminalene.

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Det der er vel omtrent som å kjøpe Ypsilon i dag. Topp lyd fra rådyre bokser uten innmat. ;)

Jeg synes absolutt du skal ta inn noen SP200 i stua di, Hallvar. Da vet du hvor dine nåværende SP 100R havner....he, he
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
Hei tviler ikke på at dette er gode høyttalere.Råtøffe er de jo_Om de låter like tøft som de ser ut er de sikkert verd pengene,selvom staten skal jo selvsagt ha sitt også når handel inngåes :cool:
Hei!

Hvilke høyttalere har du selv?

Hallvar
Hei igjen.Jeg har for en stund siden gått fra Harbeth sHL5 til p3esr er det vel,da jeg synes disse passer bedre i mitt rom(kjellerstue).Jeg er meget godt fornøyd med småtassene:)
Hei!

Ja, dette høres ut som et klokt valg. Jeg reiser rundt her på Østlandet og hjelper folk med å få til bedre lyd. Noen ganger kan dette være nærmest umulig å få til, fordi kunden har alt for store høyttalere i forhold til størrelsen på rommet - og de akustiske forholdene for øvrig. I mindre rom er det ofte lettest å få til god lyd med stativhøyttalere. Det kan se ut til at du har hatt god erfaring med å ta hensyn til rommets størrelse og byttet fra SHL5 til P3ESR.

I de tilfellene hvor rommet er litt større enn hos deg og kunden absolutt vil ha høyttalere som går ned mot 20 Hz i bassområdet, kan det være vanskelig å finne høyttalere der bassen blir godt nok definert. I England er det mer vanlig at folk har litt mindre stuer enn det vi er vant til i Norge. Så Spendor har tatt hensyn til dette når de har utviklet SP200. Som jeg har nevnt tidligere er det ikke noen bassport på SP200. Så selv i litt mindre rom skal disse høyttalerne med to 12-tommere gi stram og godt definert bass.

Hallvar
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
965
Antall liker
1.102
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Flott. I praksis betyr vel prissettingen at man ikke tar avanse på prisforskjellen mellom ordinær og "Luksus" finish, og kanskje taper litt.
Men gi blaffen i dette. Det viktigste er at Spendor nå endelig kommer med en fullregister høyttaler. Mener å huske at effektforsterkerne mine akkurat fikser 20 Hz, så det skulle jo være perfekt match - i alle fall på det punktet. Om de matcher med konas smak, er en helt annen sak. :)
Hei!

Mitt råd er å fortelle koner og samboere at det er en ny retro-trend på gang, der det er litt inn med produkter som ser litt gammeldagse og naturlige ut. Personlig har jeg begynt å like designet, fordi jeg foretrekker lyden fra høyttalere med slike kabinetter.

Dette minner meg om da jeg på 70-tallet kjøpte min første BMW motorsykkel med boksermotor. Jeg synets ikke den så spesielt bra ut, men etter noen tusen kilometer i all slags vær - og flere turer fra Bardufoss til Jugoslavia og andre land sør for Alpene, uten noen form for tekniske problemer, var jeg så fornøyd med denne motorsykkelen, at jeg etter hvert også begynte å like utseendet. Designet var nemlig meget funksjonelt. På varme dager gav de utstikkende sylindrene god kjøling og på kalde dager tok de litt av for kulden mot bena.

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Som Guzzi-entusiast og snart Spendor Classic eier, følger jeg ditt resonnement og analogi veldig godt. God design er alltid funksjonell. Jony Ive hos Apple, sier: the form is the function. Slike bør det være.
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Hei tviler ikke på at dette er gode høyttalere.Råtøffe er de jo_Om de låter like tøft som de ser ut er de sikkert verd pengene,selvom staten skal jo selvsagt ha sitt også når handel inngåes :cool:
Hei!

Hvilke høyttalere har du selv?

Hallvar
Hei igjen.Jeg har for en stund siden gått fra Harbeth sHL5 til p3esr er det vel,da jeg synes disse passer bedre i mitt rom(kjellerstue).Jeg er meget godt fornøyd med småtassene:)
Hei!

Ja, dette høres ut som et klokt valg. Jeg reiser rundt her på Østlandet og hjelper folk med å få til bedre lyd. Noen ganger kan dette være nærmest umulig å få til, fordi kunden har alt for store høyttalere i forhold til størrelsen på rommet - og de akustiske forholdene for øvrig. I mindre rom er det ofte lettest å få til god lyd med stativhøyttalere. Det kan se ut til at du har hatt god erfaring med å ta hensyn til rommets størrelse og byttet fra SHL5 til P3ESR.

I de tilfellene hvor rommet er litt større enn hos deg og kunden absolutt vil ha høyttalere som går ned mot 20 Hz i bassområdet, kan det være vanskelig å finne høyttalere der bassen blir godt nok definert. I England er det mer vanlig at folk har litt mindre stuer enn det vi er vant til i Norge. Så Spendor har tatt hensyn til dette når de har utviklet SP200. Som jeg har nevnt tidligere er det ikke noen bassport på SP200. Så selv i litt mindre rom skal disse høyttalerne med to 12-tommere gi stram og godt definert bass.

Hallvar
Så vidt jeg ved, udstråler bassen i en højttaler et omnipolar mønster uanset om det er en portet eller lukket konstruktion. Så bassen er vel ikke mere tilstede bagud ved en konstruktion med port end ved en lukket?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.993
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Av mine erfaringer i eget rom så har jeg hatt størst problemer der bassporten er bak. Noe bedre med porter i front, men de høyttalerene uten bassport har skapt klart mindre problemer og gitt meg den beste opplevelsen. Spendor 200 er unik ved at den både går kjellerdypt og er lukket, men jeg tror den vil oppføre seg pent i forhold til vanlige store konstruksjoner med lik spec. Normalt så går ikke lukkede konstruksjoner så dypt, men S 200 er kompromissløs, og jeg gleder meg til å lese første testene. Magefølelsen sier meg at dette er noe helt spesielt.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Av mine erfaringer i eget rom så har jeg hatt størst problemer der bassporten er bak. Noe bedre med porter i front, men de høyttalerene uten bassport har skapt klart mindre problemer og gitt meg den beste opplevelsen. Spendor 200 er unik ved at den både går kjellerdypt og er lukket, men jeg tror den vil oppføre seg pent i forhold til vanlige store konstruksjoner med lik spec. Normalt så går ikke lukkede konstruksjoner så dypt, men S 200 er kompromissløs, og jeg gleder meg til å lese første testene. Magefølelsen sier meg at dette er noe helt spesielt.
Hei jeg er enig i at det er lettere å få til en lukket kasse enn en åpen.Hele lydbildet blir annerledes på en god måte?Rommet har mye å si samt plassering av høytt.så klart,men en lukket sak er ofte mer plasseringsvennlig.For mye eller udefinert bass,som det lett kan bli med bassreflekskabinetter (gulvstående spesielt) i en vanlig stue går desverre utover den åpne og troverdige mellomtonen er min erfaring.Enig i at det hadde vert artig å høre sp200:)

Selvsagt kan bassreflekshøyttalere også låte like bra og bedre i andre sammenhenger/rom det finnes nok ingen fasit på hva folk liker.
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Som Guzzi-entusiast og snart Spendor Classic eier, følger jeg ditt resonnement og analogi veldig godt. God design er alltid funksjonell. Jony Ive hos Apple, sier: the form is the function. Slike bør det være.
I tillegg til å være en omskrivning av "Form follows function" som vel kom rundt 1890-tallet, er jo dette en også en slags omskriving av Marshall McLuhans "the medium is the message" fra 1960-tallet ... Intet nytt under solen, altså ... :)
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
For meg ser disse en smule overpriset ut. Elementene virker ikke spesielt sofistikerte men av gammel kjent teknologi. Foruten at kassene har billig finish, har de heller ikke hensyntatt kant-diffraksjon. Skulle gjerne hørt disse sammen med feks. siste B&W 803 Daimond, Tannoys DC10Ti[FONT=Garamond, serif] [/FONT]eller KEFs Reference 5, for å sammenligne andre engelske.
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
632
Antall liker
57
For meg ser disse en smule overpriset ut. Elementene virker ikke spesielt sofistikerte men av gammel kjent teknologi. Foruten at kassene har billig finish, har de heller ikke hensyntatt kant-diffraksjon. Skulle gjerne hørt disse sammen med feks. siste B&W 803 Daimond, Tannoys DC10Tieller KEFs Reference 5, for å sammenligne andre engelske.
Hei!

Desto mer erfaring jeg får, desto mer forsiktig blir jeg med å være skråsikker på ting som har med lyd å gjøre. Men jeg har brukt mye tid på å hjelpe folk å bygge opp komplette anlegg, eller forbedre et eksisterende anlegg. Dette har gitt meg mange erfaringer.

Den gang som jeg var kunde selv, kjøpte jeg produkter ut i fra tester jeg hadde lest, logisk tankegang og lytting hos forhandlere. Det endte som regel med at jeg kjøpte produkter som jeg ikke ble fornøyd med.

Jeg synes også at det er logisk å tenke seg, at høyttalere med kabinetter som ser dyre ut og som også har elementer og delefiltre som er dyre, bør ha best lyd - og da særlig dersom høyttalerne kommer fra en av de største og mest kjente produsentene. Men i praksis har jeg erfart at det ikke bestandig er slik.

Min erfaring er, at om en skal bygge opp et anlegg fra bunnen av, kan det være bra å starte med å finne høyttalere som passer til akustikken og størrelsen på rommet. Det hjelper ikke med dyre kabinetter og dyre elementer, hvis ikke høyttalerne fungerer slik de skal i det rommet de skal brukes.

Mange vil gjerne ha høyttalere med et flott design og smakfull lakkering - og gjerne med kostbare elementer. Noen lytter hos forhandleren og blir imponert. Når så høyttalerne er kjøpt og satt opp i egen stue, hender det at de ikke fungerer slik som de gjorde hos forhandleren.

Dermed ikke sagt at dette skjer hos alle. Det er sikkert mange av dere som leser dette, som har rå-lekre høyttalere med eksklusiv finish og dyre elementer, som har fått oppleve den lykke det er å ha høyttalere med BÅDE flott design og super lyd.

Men som jeg var inne på, er det ikke alle som lykkes. Jeg har besøkt mange kunder opp gjennom årene som har hatt svært kostbare høyttalere med dyre elementer. Noen har hatt bra lyd, mens andre har vært helt fortvilet fordi lyden har vært hard og klinisk, eller varm og dårlig definert.

Jeg jobber på den måten, at jeg ofte lar kunder få prøve aktuelle høyttalere hjemme. De erfaringene jeg da har fått, har forsterket min interesse for å selge høyttalere fra Spendor. Noen kunder kan fortelle meg at de har forsøkt å bruke forskjellige høyttalere, men at høyttalere fra Spendor har fungert best.

Noen av disse kundene var i utgangspunktet interessert i å kjøpe høyttalere med et mer påkostet design og en flottere lakkering. Så eneste grunnen til at de til slutt endte opp med å kjøpe Spendor, var fordi Spendor fungerte best i deres stue eller lytterom.

For noen kunder bestyr design og finish så mye, at de velger et annet merke, selv om de fikk best lyd med Spendor. Enkelte av disse kundene kommer tilbake senere og sier at de ikke kunne glemme den lydkvaliteten de hadde med Spendor - og har derfor bestemt seg for å bytte til Spendor.

Det er to hovedgrunner til at jeg vil selge Spendor. Den først er, at de har høyttalere med den type lyd som jeg selv vil ha. Den andre er, at Spendor ofte fungerer bedre enn andre høyttalere hjemme hos kunder - og at det også er mange kunder som liker den type musikkopplevelser som de får med Spendor. Så de gangene jeg må konkurrere mot andre merker om å få salget, er det også forretningsmessig bra å kunne selge høyttalere som det er lettere for kunden å lykkes med.

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, vet ikke jeg, som norsk importør, hvor mye Spendor har i nettofortjeneste på SP200. Ved første øyekast kan det nok se ut som at det er mange andre høyttalere i denne prisklassen som er mye dyrere å produsere.

Men tenk deg nå, at du skal bruke knapt 200.000,- på ett par høyttalere. Det er det forøvrig ikke så mange som gjør. Tenk da videre at du får låne alle de høyttalerne som du nevner i din tekst her, pluss Spendor SP200, for å kunne teste dem i ditt eget anlegg.

La oss da videre se for oss at i ditt anlegg - og med de akustiske forhold du har, er det SP200 som helt klart gir deg de største musikkopplevelsene. Ville du da valgt SP200, eller en modell med et design som er mer i din smak?

For meg er det helt ut forståelig, at noen prioriterer design foran lyd. Et flott design betyr mye for mange.

I de senere år har Spendor fått topp tester, på nivå med de merkene du nevner. De har valgt å holde seg til et svært konservativt design - og det kan godt tenkes at de benytter elementer som ikke er like dyre som hos noen av konkurrentene i samme prisklasse.
Som nevnt, kjenner ikke jeg til deres økonomiske kalkyler, men Spendor produserer både kabinetter og elementer selv. Kabinettene til Spendor konstrueres på en annen måte enn det som er vanlig i dag - og elementene finjusteres til hvert enkelt kabinett.

Alt dette blir gjort i England. Mange høyttalerprodusenter kjøper inn store partier med elementer fra andre fabrikker. Det er mulig at det kanskje blir billigere.

Uansett er det vel slik, at om en kunde får best lyd med Spendor i sitt rom - og aksepterer den type design som Spendor har, vil det vel være sannsynlig at vedkommende da kjøper Spendor istedenfor et annet merke.

For noen år siden var det en kunde i Bergen som kjøpte ett par Spendor SP2/3R2 hos meg. Dette var en kunde som hadde lang erfaring med Hi-Fi og lyd. Han ble svært fornøyd med disse, selv om de så ut som to kasser. Han ringte meg en gang og vi snakket om hvorfor Spendor bare fortsetter å produsere høyttaler med et SÅ gammeldags og enkelt design. Denne kunden sa da: "Jeg tror ikke Spendor bryr seg om hva andre høyttalerprodusenter gjør."

Etter mange år med videreutvikling av sine klassiske høyttalere, vet Philip Swift og Terry Miles hos Spendor, at de har kunder over hele verden, som foretrekker den type lyd som deres høyttalere har. De vet også at noen av disse kundene vil ha den type klassisk design som høyttalerne til Spendor er kjent for.

Samtidig er det ganske åpenbart at mange kunder vil ha en annen type lyd og et mye mer påkostet design enn det Spendor kan tilby. Jeg synes det er bra med mangfold, for folk har jo så forskjellig smak.

Dersom noen av dere som leser dette enda ikke har lyttet til høyttalere fra Spendor, kan dere ta kontakt med meg. Spendor har høyttalere fra kr 13.000,- og oppover til nettopp SP200. En aktuell modell for mange er Spendor A6R, til kr 32.900,- som to år på rad er kåret til "Best floorstander" i WHAT HI-FI?, men også fått topptester flere andre steder. Her i Norge fikk de en særdeles god test av Håkon Rognlien fra Fidelity.

Dette kan du lese mer om på: www.norskhificenter.no

En av mine personlige favoritter er de minste gulvstående høyttalerne i A-serien, nemlig A3, til kr 19.900,-. De ser svært så uskyldige ut, så folk som kommer hit og lytter blir forbauset over det store lydbildet og den flotte bass-gjengivelsen.

Grunnen til at jeg liker dem så godt er, at der er så "musikalske". De får virkelig frem det vi ofte kaller for "magien" i musikken - og jeg liker dem bare bedre og bedre desto mer jeg lytter. Jeg bruker for det meste rørforsterkere, hybrider eller rene klasse A forsterkere. Men med A3 kan jeg få fantastisk bra lyd også med en ordinær transistorforsterker som Exposure 3010S2 D.

Jeg vil nevne at Spendor i de senere år har kommet med noen modeller som kan leveres i en litt mer eksklusiv lakk-finish, nemlig D1 Premium og D7 Premium.

Til slutt vil jeg ta et eksempel på at en ikke "må skue hunden på hårene": Da jeg skulle kjøpe meg ny motorsykkel i 1974, vurderte jeg flere merker og modeller. Jeg hadde inntil da kjørt en rød Moto Guzzi 850 GT, som jeg elsket så høyt, at jeg kalte den for Vera, etter å ha lest om en moden kvinne i Coctail, som het Vera. Men jeg hadde så mye tekniske problemer med denne sykkelen, at jeg bestemte meg for å gå over til et annet merke.

Det ble til at jeg kjøpte en BMW R900/6. Den gang var det ikke spesielt "inn" å kjøre BMW. Mange mente at denne sykkelen var alt for dyr i forhold til motor, design og ytelse. Den så nemlig svært enkel ut - da den bare hadde en tradisjonell boksermotor med støtstenger. Altså bare to sylindre og ikke så mange hestekrefter. Det fantes andre motorsykler som hadde fire sylindre og doble overliggende kamaksler, med langt høyere ytelse. Disse hadde en klart lavere pris. Til og begynne med var jeg ikke spesielt begeistret for utseende til BMWen, men etter hvert ble jeg svært godt fornøyd med denne motorsykkelen til mitt bruk. Etter hvert begynte jeg også å like dette enkle klassiske designet. Men jeg likte ikke designet SÅ godt, at jeg synets den fortjente et kvinnenavn, så jeg kalte den for Kurt. Syntes liksom det passet til en slik klassisk, nøktern, tysk motorsykkel. Dessuten hadde det vist seg, at på lange turer gjennom Europa, i all slags vær, hadde den vist seg å være like pålitelig som en god kamerat, så det måtte bli Kurt - og IKKE Vera denne gang.

Etter hvert som jeg ble kjent med denne motorsykkelens "indre hemmeligheter", ble jeg bare mer og mer knyttet til nettopp dette merket. Så neste gang kjøpte jeg også en BMW. Den siste BMWen jeg kjøpte var en R100RT, med helkåpe i rød/sort lakkering. Den var litt penere.

Slik er det for meg med klassiske høyttalere også - jeg koser meg mest når jeg bruker høyttalere fra Spendor eller Harbeth. Slik er det med mange av de som kommer hit for å lytte. De forteller meg, at de også foretrekker denne type lyd.


Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Tlf: 92 89 57 73
E-post: hallvar@audioakt.no
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

moto
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
57
Link til alle artikler
429
moto sine annonser
Bransjenyheter
Bestill nå fra Mala Audio og få varene levert med vår bil. I kveld kjører vi strekningen Asker, Tønsberg, Arendal, Kr.sand og ank. Stavanger i morgen.

Bestill nå fra Mala Audio og få varene levert med vår bil. I kveld kjører vi strekningen Asker, Tønsberg, Arendal, Kr.sand og ank. Stavanger i morgen.

  • 0
Gjelder alle som bor minder enn 50 km fra E18 eller E39, på denne strekningen. Til Oslo, Akershus og Drammens-regionen kjører vi ut varer flere ganger i uken. Dersom du ikke har emballasjen...
Fortsett
Bransjenyheter
Bestill nå fra Mala Audio og få varene levert med vår bil. Denne uken kjører vi til Østfold, Mjøs-regionen og Oslo. Vi tar med innbytte.

Bestill nå fra Mala Audio og få varene levert med vår bil. Denne uken kjører vi til Østfold, Mjøs-regionen og Oslo. Vi tar med innbytte.

  • 0
Dersom du ikke har emballasjen til det du bytter inn, har vi med utstyr for å frakte dette trygt. Vi har et stort utvalg av platespillere og kan transportere platespillere på en skånsom måte. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen mandag 30/10

Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen mandag 30/10

  • 0
Bestill nå og få varene levert på døren med vår egen bil! Har du innbytte? Vi tar også med tilbake innbytteprodukter som mangler emballasje. Da vi benytter egne transportmadrasser og myke...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen torsdag 27. juli

Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen torsdag 27. juli

  • 0
Bestill nå og få varene levert på døren med vår egen bil! Har du innbytte? Vi tar også med tilbake innbytteprodukter som mangler emballasje. Da vi benytter egne transportmadrasser og myke...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio i Asker og Arendal kjører ut varer til kunder på Sørlandet og Vestlandet 13. - 15. juli

Mala Audio i Asker og Arendal kjører ut varer til kunder på Sørlandet og Vestlandet 13. - 15. juli

  • 0
Gjelder også kunder, som vi kan kjøre innom i Vestfold og Telemark, på veien sørover. Avreisen fra vår butikk i Asker er flyttet fra fredag den 14. juli, til allerede i morgen, torsdag den 13...
Fortsett
Bransjenyheter
Påske-utkjøring av varer til kunder i Østfold og hele Oslo-regionen FØR skjærtorsdag

Påske-utkjøring av varer til kunder i Østfold og hele Oslo-regionen FØR skjærtorsdag

  • 0
Nyt synet av bilen fra Mala Audio som rygger inn mot din dør, med godsaker du kan kose deg med å pakke ut og koble opp i påsken. Bestill nå og få varene levert på døren før skjærtorsdag! Har du...
Fortsett
Topp Bunn