De kan ikke ta utgangspunkt i at et produkt som i minst mulig grad bevarer signalet uforandret er best.
Slike setninger setter jeg i samme bås som at chem-trails bak fly brukes til å dope ned verdens befolkning, at det var amerikanerne som utførte angrepet i USA den 9. september 2001, at det aldri har vært folk på månen, og lignende konspirasjonsteorier. Det er vås fra ende til annen.
Det betyr ikke at problemstillingen er uinteressant, hverken for oss som tester utstyr eller dere som leser.
1. Hvordan vet vi at et signal er mest mulig uforandret?
Vi har et signal i den ene enden som gjerne er en cd, lp eller musikkfil. Før det signalet når ørene våre, har det gått gjennom kabler, forsterker(e) og høyttalere og ut i et rom som også påvirker lydsignalet. Ergo er feilkildene mange for farging av det opprinnelige signalet, men spørsmålet er jo hvordan man kan kontrollere sluttproduktet (dvs lyden som kommer ut i rommet) med det opprinnelige signalet. Selv om vi hadde målt lyden som kom ut og sammenlignet med det som lå på cd-plata, ville vi jo fått nye feilkilder gjennom opptaksutstyrets mikrofon, kabler og ADC. Så kan man selvsagt hevde - med rette - at jo nærmere signalkilden man kommer når man måler, jo bedre vil slike målinger opp mot det uforandrede signalet bli. Men det gir igjen utfordringer når man skal teste forsterkere og høyttalere, ikke sant?
2. Kan man bruke hørselen i stedet?
Ideelt sett burde vi jo lyttet til musikken i studio der den siste miksen ble laget, i og med at det er den lyden bandet, produsenten og teknikeren har sluttført produktet til å bli akkurat slik de har ønsket. For deretter å sammenligne det med utstyret hjemme. Eventuelt gjøre slik Espen Lind gjør ifølge intervjuet jeg gjorde med ham i Stereo+ nr 2 (om jeg husker riktig), nemlig bruke iPhone og et par Shure øreplugger som referanse.
For de fleste er det ingen mulighet til det. Da inkluderer jeg både vanlige lyttere og hifi-journalister. Kan man likevel si noe om det opprinnelige signalet basert på det man hører. Som et utgangspunkt bør man i hvert fall anta at dersom man hører mer detaljer i musikken enn man har gjort før, vil den komponenten som man har endret, bidra til at man kommer nærmere det opprinnelige signalet. Det utfra en logikk om at all lyden som er innspilt ligger i det opprinnelige signalet, men at alt derfra til lyden når ørene fungerer som større eller mindre filtre på å få lyden fram. Ergo vil mer detaljer bety mindre filtrering av lyden.
Det samme kan man vurdere ut fra klangbalanse i opptaket, da under forutsetning om at man allerede under innspilling har hatt en nøytral klangbalanse som mål, selv om ikke det alltid er tilfelle. Men gjennom opptak man kjenner godt, er det uproblematisk å vurdere om nye komponenter i kjeden vipper klangbalansen i den ene eller andre retningen sammenlignet med den lyden man vanligvis har.
3. Vil man ha lyd som er tro mot signalet?
Det er kanskje det mest interessante spørsmålet, for folks lydpreferanser er forskjellige, både når det gjelder klangbalanse, dynamikk, holografi og ikke minst type musikk man lytter til. Dermed vil man bygge opp sitt anlegg for å tilfredsstille sine egne preferanser, framfor å søke etter en slags hellig gral om så "riktig" signal som mulig.
For ikke å gjøre det altfor langt (det er det jo allerede), så avslutter jeg der. Men alt dette ligger i bunnen når vi i Stereo+ vurderer ulike typer utstyr. Vi skriver om vår opplevelse av produktet, slik at leseren kan danne seg et så godt bilde av det som mulig. Å skrive tester for å tilfredsstille annonsørene ene og alene, ville vært som å pisse seg i buksa for å holde varmen. Hvis kunden hadde kjøpt et produkt som låt helt annerledes enn det vi hadde beskrevet, ville det slått tilbake på oss, gitt oss dårlig rykte blant leserne, som dermed hadde sluttet å lese bladet. Det igjen hadde gjort oss mindre interessante for annonsørene.
Poenget er jo nemlig at det er leserne som skaffer annonsører, ikke omvendt. Dermed vil alltid leserne være de vi skriver for, nettopp fordi det på både kort og lang sikt gavner annonsørene også.
Verre er det faktisk ikke.
mvh
Roy Ervin Solstad
Stereo+