Jeg så også anbefalingen din og tenkte "dette gidder jeg ikke...", men hvis du synes at saklige spørsmål og kommentarer basert på kunnskap om hvordan dingsen fungerer fortjener å karakteriseres som "Gestapo" kan du godt få høre mitt syn også.
En switch på et ethernet fungerer asynkront. Det helt grunnleggende i ethernet-protokollen er at den er asynkron og bufret. Data sendes ut på nettet når noen har noe som behøver å sendes, men senderen lytter samtidig etter kollisjoner med andre som forsøker å sende noe samtidig. Hvis den oppdager en kollisjon, slutter den å sende, venter et tilfeldig intervall, og forsøker igjen. Dette er omtrent samme protokoll som mennesker bruker rundt et møtebord for å unngå å snakke i munnen på hverandre.
For at det skal fungere, må mottakeren ha en buffer av allerede mottatte data slik at den kan fortsette med hva det nå enn er den holder på med til linjen er klar. Spille av musikk, for eksempel. Når bufferen begynner å bli lav, sender den et signal om "mer, takk". Avsenderen forsøker da å sende en ny pakke med data. Hvis bufferen går
helt tom før den nye pakken kommer frem, stopper musikken og du får en melding av typen "Rebuffering..."
Datapakkene inneholder også tilleggsinformasjon som gjør at mottakeren kan se om alt er kommet frem i riktig rekkefølge. Hvis en pakke forsvinner på veien vil mottakeren etterspørre den på nytt og senderen vil gjøre et nytt forsøk. Om pakkene kommer frem i feil rekkefølge vil de bli sortert riktig i mottakeren. Igjen forutsetter det at mottakeren har en buffer med nok data til å fortsette jobben inntil den savnede pakken er lokalisert og sortert riktig.
Klokken i switchen (eller en annen avsender) må være nøyaktig nok til at den ikke konstant overfyller eller tømmer bufferen i mottakeren. Men dette er ikke på noen måte et synkront grensesnitt som f eks S/PDIF, hvor data må sendes ut med en pinlig nøyaktig takt for å kunne gjenskapes til korrekt audio. Ved de dataratene som behøves for audio er det vanskelig å se at klokkekrystallen i switchen skal ha noen som helst betydning for resultatet. Ja, det må være en klokkekrystall der for at den skal kunne sende data i passe fart og vente passe lenge ved eventuelle kollisjoner, men alt den behøver å gjøre er å ikke gå så mye for sakte at bufferen i mottakeren går helt tom og ikke så mye for fort at spruten av datapakker overfyller bufferen. Det er ikke rare kvalitetskravet.
Litt billedlig: Bufferen i mottakeren fungerer omtrent som sisternen i vannklosettet ditt. Det du forsøker å fortelle oss er at en bedre og mer nøye kalibrert ventil
inn til sisternen er viktig for resultatet når du drar i snora. Vi andre mener at kanskje det er godt nok om ventilen ikke er så stor at vannspruten står i taket når den åpnes og den ikke er så liten at sisternen ikke rekker å fylles opp igjen mellom bruk, men forøvrig ikke er noe man behøver å tenke så veldig mye på så lenge den er der og virker.
Det kan godt hende at du opplever en forbedring ved å bytte klokke i switchen, men jeg mistenker at andre kanskje ikke har så mye nytte av å gjøre det samme. Derfor er det bra at noen tør ta til motmæle mot rådet ditt, selv om man tydeligvis må tåle å bli kalt "gestapist" for bryderiet. Til det kan jeg bare si: Achtung! Halt! Hände hoch! Schnell!