Har en liten "nøtt":
I følge den berømmelige AES48, og oppsummert på denne Sound System Interconnection, skal en XLR utgang kobles til en RCA kabel på følgende vis:
Med 2-leder (ubalansert) kabel:
Med 3-leder (balansert) kabel:
Men sistnevnte er vel ikke helt gunstig? Fordi her kortsluttes NEGATIV (3) til JORD (1). Det vil jo si at utstyrets negative utgang konstant er kortsluttet, noe som ikke er bra for elektronikken i det lengre løpet. Det er iallefall veldig avhengig om hvorvidt utstyret tåler å stå kortsluttet over lengre tid.
Hvis man alternativt ikke kortslutter XLR pinne 1 og 3 i avsenderenden, da vil man også få en kortslutning av det negative signalet i RCA enden dersom mer enn én RCA-plugg er koblet i det samme utstyret.
Ergo kommer jeg frem til at eneste måte å koble XLR->RCA er kobling nr 4. Og hvis man har en balansert kabel, så må det negative signalet (pinne 3) bare dingle utilkoblet i RCA-enden av kabelen.
Synspunkter?
I følge den berømmelige AES48, og oppsummert på denne Sound System Interconnection, skal en XLR utgang kobles til en RCA kabel på følgende vis:
Med 2-leder (ubalansert) kabel:
Med 3-leder (balansert) kabel:
Men sistnevnte er vel ikke helt gunstig? Fordi her kortsluttes NEGATIV (3) til JORD (1). Det vil jo si at utstyrets negative utgang konstant er kortsluttet, noe som ikke er bra for elektronikken i det lengre løpet. Det er iallefall veldig avhengig om hvorvidt utstyret tåler å stå kortsluttet over lengre tid.
Hvis man alternativt ikke kortslutter XLR pinne 1 og 3 i avsenderenden, da vil man også få en kortslutning av det negative signalet i RCA enden dersom mer enn én RCA-plugg er koblet i det samme utstyret.
Ergo kommer jeg frem til at eneste måte å koble XLR->RCA er kobling nr 4. Og hvis man har en balansert kabel, så må det negative signalet (pinne 3) bare dingle utilkoblet i RCA-enden av kabelen.
Synspunkter?