Diverse Kjøpt brukt forsterker, men den funker ikke.

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Vet ikke om dette er en god plass å legge denne posten, men fant heller ikke noe annet sted jeg synes passet bedre.

Saken er at jeg nettopp kjøpte en brukt forsterker ev en bruker her på forumet. Jeg kjøpte til avtalt pris, satte penger over til selger og mottok pakken kort tid etter. Forsterkeren lå i original emballasje som forøvrig er noe V det beste jeg har sett.
Men når jeg endelig har koblet til høyttalere og skal lytte til musikk så skjer det ingenting. Forsterkeren er helt død, ikke noe lys i displayet eller ingenting. Jeg forklarer til selger som skylder på posten og at jeg bør ta saken med de siden forsterkeren funket da han sendte den avgårde. Men jeg vet det ikke er vits i å klage til posten da det ikke et tegn til noe skade på emballasje og den desuten har en meget solid emballasje. Da vil selger heller at jeg sender den til verksted sån at vi kan dele regningen. Jeg forteller selger at deg har jeg ikke lyst til, jeg må kunne forvente å gå en forsterker som fungerer. Jeg sier jeg vil heve kjøpet, men det nekter selger.

Hvordan står jeg i forhold til rettigheter her til en vrang selger uten moral?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vet ikke om dette er en god plass å legge denne posten, men fant heller ikke noe annet sted jeg synes passet bedre.

Saken er at jeg nettopp kjøpte en brukt forsterker ev en bruker her på forumet. Jeg kjøpte til avtalt pris, satte penger over til selger og mottok pakken kort tid etter. Forsterkeren lå i original emballasje som forøvrig er noe V det beste jeg har sett.
Men når jeg endelig har koblet til høyttalere og skal lytte til musikk så skjer det ingenting. Forsterkeren er helt død, ikke noe lys i displayet eller ingenting. Jeg forklarer til selger som skylder på posten og at jeg bør ta saken med de siden forsterkeren funket da han sendte den avgårde. Men jeg vet det ikke er vits i å klage til posten da det ikke et tegn til noe skade på emballasje og den desuten har en meget solid emballasje. Da vil selger heller at jeg sender den til verksted sån at vi kan dele regningen. Jeg forteller selger at deg har jeg ikke lyst til, jeg må kunne forvente å gå en forsterker som fungerer. Jeg sier jeg vil heve kjøpet, men det nekter selger.

Hvordan står jeg i forhold til rettigheter her til en vrang selger uten moral?
Jeg tenker slik:
Hvis man kjøper noe dyrt så er det alltid lurt å reise til selger å prøve produktet før man kjøper. Uansett om det innebærer en biltur på mange timer. Har selv kjørt lange turer i Norge og utlandet for å hente ting som jeg har kjøpt brukt.
Billige saker som ikke veier for mye kan man jo ta sjansen på å få tilsendt, men det er jo alltid på kjøpers risiko. Når selger tilbyr seg å dele regningen med det så synes jeg at han viser både moral og lite vrangskap.
Mvh. Terje
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.092
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Jeg tviler på at en forsterker dør helt av en runde med posten. Da må det i alle fall være heftige skader på emballasjen
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.987
Antall liker
1.157
på kjøpers risiko? avsender har vel hele ansvaret for at den skal komme helskinnet frem. brukt eller ikke. se for deg om nettbutikkene begynte å skylde på mottaker når produkter ikke virker.

men bør iallefall ringe posten å høre.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.902
Antall liker
14.191
Sted
Sørlandet
Tenkte jeg kunne dele en historie jeg nylig opplevde selv i forbindelse med at jeg solgte en Primare forsterker (ikke på forumet) Den har spilt helt uten noen nykker i mitt eie og kjøper fikk høre hvordan den spilte før handelen ble inngått. Jeg pakket den inn i den originale esken og kjøper hentet den selv. Han kjørte så til hytta hvor han skulle ha den stående og etter kun kort tid slo forsterken seg vrang. Den slo seg rett og slett av med ett klikk. Ingen røyk, ingen lukt eller varme. Etter en pause var det mulig å slå den på igjen for deretter kutte igjen rett etterpå.

Vi ble enig om å sende den til Bodø for rep. Der ble hele strømforsyningen byttet og vi delte på kostnaden. 1000 kroner på hver. Fair enough mener jeg.

Mvh
BB
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
på kjøpers risiko? avsender har vel hele ansvaret for at den skal komme helskinnet frem. brukt eller ikke. se for deg om nettbutikkene begynte å skylde på mottaker når produkter ikke virker.

men bør iallefall ringe posten å høre.
Du kan da ikke sammneligne bruktkjøp fra private med nettbutikker........
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg tviler på at en forsterker dør helt av en runde med posten. Da må det i alle fall være heftige skader på emballasjen
Tipper det bare er en sikring eller noe som har ristet løs. :)
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
på kjøpers risiko? avsender har vel hele ansvaret for at den skal komme helskinnet frem. brukt eller ikke. se for deg om nettbutikkene begynte å skylde på mottaker når produkter ikke virker.

men bør iallefall ringe posten å høre.
Opplevde skadet produkt ved et kjøp fra privat for en stund siden, vel og merke pga forpakning. I den sammenheng sjekket jeg litt opp.
Etter at pakke er tatt overlevert posten el.l. har ikke selger lenger ansvaret for transporten. Det er faktisk ikke lenger selgers risiko, bortsett fra hvis det åpenbart er dårlig emballert.

Du har selvsagt rettigheter i følge kjøpsloven hvis produktet er i en annen tilstand enn forventet, men dette må du evt ta inn for forbrukerrådet (som også håndterer avtaler mellom to private parter).

Terje-As teori om sikring er kanskje riktig?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Du har gode rettigheter ved bruktkjøp.
Selger er forpliktet til å ta ansvaret på seg.
Selger trenger ikke å godta heving av kjøpet,men selger er forpliktet til sørge for en undersøkelse evt reperasjon og han må selv betale den.
Det gjelder også frakt til og fra.
Det er først når produktet ikke er mulig å reparere,selger må godta en heving av kjøpet.
Selger kan ikke gjemme seg bak at han ikke visste om feilen, at han «trodde det var i orden».

Kjøper har en viss bevisførsel å sørge for.
Dvs at det ikke er synlige skader på emballasje.
At du har sjekket om at produktet fungerer innen rimelig tid etter du har mottatt det,å kontakte selger 3 måneder etterpå,gjør saken mye vanskeligere for deg selv.
At du har sjekket utvendige og innvendig sikringer og er sikker på at disse ikke har ristet i filler i postgangen.

Sørg for at all kontakt med selger pågår skriftlig,enten brev,E-post,sms,Facebook mm
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser nå at det er skummelt å selge brukte ting som kjøper vil ha tilsendt. Dermed var min Yamahaspiller det siste produktet jeg kommer til å selge brukt. Orker ikke den kveruleringa det lett blir. Brukte ting vil nå bli kastet eller gitt bort. Eventuelt lagt på lager som arvingene får bale med;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ser nå at det er skummelt å selge brukte ting som kjøper vil ha tilsendt. Dermed var min Yamahaspiller det siste produktet jeg kommer til å selge brukt. Orker ikke den kveruleringa det lett blir. Brukte ting vil nå bli kastet eller gitt bort. Eventuelt lagt på lager som arvingene får bale med;)
Ja,kjøp og salg er farlig,det er best å bare kjøpe nye ting,men aldri selge de igjen!
Hadde vært drømmen for næringslivet dette! :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Er nå litt rart dette synes jeg , vist embelasjen er god stand og forsterkeren ligger fint oppi , så er det litt rart at forsterkeren ikke virker. Når den ligger i embelasjen skal det noe til for at en sikring ryker etc etc. Ta er en av di tingene derfor jeg aldri kjøper brukt , for man vet aldri når man mottar det i posten. Når man kjøper brukt er det lurt og dra til selger for og sjekke ut produktet , håper det ordner seg for deg.


Imagine
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
188
Antall liker
93
Sted
Ås
Sjekk sikringen ved nettbrønnen (regner med du finner den der). Det hender sikringen ryker når man slår på forsterkeren og da virker den helt død "fra start".
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.223
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ser nå at det er skummelt å selge brukte ting som kjøper vil ha tilsendt. Dermed var min Yamahaspiller det siste produktet jeg kommer til å selge brukt. Orker ikke den kveruleringa det lett blir. Brukte ting vil nå bli kastet eller gitt bort. Eventuelt lagt på lager som arvingene får bale med;)
Ja,kjøp og salg er farlig,det er best å bare kjøpe nye ting,men aldri selge de igjen!
Hadde vært drømmen for næringslivet dette! :cool:
Hehe, drømmen for næringslivet og mareritt for miljøet. Men sånt er det å leve i overflodsamfunnet:-"Because I can!".
Kan da ikke være verre en at man tar tingen tilbake hvis det skulle skjære seg. Har da ikke tapt noe på det - i verste fall sendingsutgifter da. Men det går jo bra i de aller aller fleste tilfeller!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.198
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
på kjøpers risiko? avsender har vel hele ansvaret for at den skal komme helskinnet frem. brukt eller ikke. se for deg om nettbutikkene begynte å skylde på mottaker når produkter ikke virker.

men bør iallefall ringe posten å høre.
Det er Posten som har ansvaret, men det er avsender som må reklamere.
Det vil si den som har bestilt og betalt forsendelsen.
Slik er det og det er vanligvis ikke noe annet problem enn at slike saker tar tid.

Edit: det jeg skriver gjelder transportskade. Andre årsaker må selger / kjøper avklare sammen.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.700
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser nå at det er skummelt å selge brukte ting som kjøper vil ha tilsendt. Dermed var min Yamahaspiller det siste produktet jeg kommer til å selge brukt. Orker ikke den kveruleringa det lett blir. Brukte ting vil nå bli kastet eller gitt bort. Eventuelt lagt på lager som arvingene får bale med;)
Ja,kjøp og salg er farlig,det er best å bare kjøpe nye ting,men aldri selge de igjen!
Hadde vært drømmen for næringslivet dette! :cool:
Hehe, drømmen for næringslivet og mareritt for miljøet. Men sånt er det å leve i overflodsamfunnet:-"Because I can!".
Kan da ikke være verre en at man tar tingen tilbake hvis det skulle skjære seg. Har da ikke tapt noe på det - i verste fall sendingsutgifter da. Men det går jo bra i de aller aller fleste tilfeller!
Men det viktigste for miljøet er å kjøpe færre ting. Nå har jeg kommet i mål og hører på musikk. Mer miljøvennlig greier ikke jeg å bli i hvertfall.:)
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Kan informere om at det ikke er gåen sikring ved netttilkobling. Jeg vil ikke skru opp forsterkeren å undersøke selv da jeg mener det er noe som ødelegger enhver garanti.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg solgte en gang en forsterker som på mystisk vis sluttet å virke på vei til kjøper. Vi ble enige om at den skulle repareres på min regning. Kjøper leverte, hentet og ordnet det praktiske, jeg betalte. Enkelt og greit.

Alminnelig folkeskikk er at selger sørger for at kjøper har et fungerende produkt som beskrevet i salgsannonsen, uten spørsmål.

Hvis selger er usikker på om det er en reell feil eller snusk av noe slag, så kan han kreve kvittering og dokumentasjon fra et anerkjent verksted.

Mine 2c.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Kan informere om at det ikke er gåen sikring ved netttilkobling. Jeg vil ikke skru opp forsterkeren å undersøke selv da jeg mener det er noe som ødelegger enhver garanti.
Er forsterkeren innenfor garanti?
Da er det vel bare å få den reparert.

Forøvrig, hva er det som får deg til å tro at å åpne enheten medfører en " warranty void " problematikk?

Kunne aldri falt meg inn å klage offentlig uten å ha gjennomført noe som helst diagnostikk, plenty med kapable folk her som kan bidra med råd. Men ikke i blinde.

-J
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Lyntoft jeg er klar over at det er mye god hjelp å få her inne hvis jeg feilsøker feil. Men poenget mitt er at det ikke er det man skal gjøre når forsterkeren ikke fungerer idet jeg mottar den. Ifølge kjøpsloven er det selger som må foreta utbedring for å få produktet i den stand annonse og pris tilsier den skal ha.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.886
Antall liker
5.821
Sted
oslo
har selv kjøpt en gammel pre en gang i tiden, hvor selger hadde garantert at den virket og prøvde å sno seg unna alt ansvar.
tok den med til en reparatør, og han fant noen veldig merkelige reparasjoner og loddinger i strømforsyningen.

hvis avsender ikke ser ut til å ville samarbeide er vel neste skritt å kontakte forbrukerrådet
 

Toc

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
7
Antall liker
6
Opplevde det samme ved et kjøp. Dvs, helt til jeg oppdaget på-bryteren under forsterkeren. Ved et salg virket ikke forsterker da den kom fram til kjøperen. En kompetent fyr som fant ut at "noe" inne i den hadde lent seg mot chassiset og forårsaket en kortslutning. Han rettet opp dingsen og alt var vel. 😊
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.484
Antall liker
2.222
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Opplevde det samme ved et kjøp. Dvs, helt til jeg oppdaget på-bryteren under forsterkeren. Ved et salg virket ikke forsterker da den kom fram til kjøperen. En kompetent fyr som fant ut at "noe" inne i den hadde lent seg mot chassiset og forårsaket en kortslutning. Han rettet opp dingsen og alt var vel. ������
Kunne det være en Thule :) Opplevde samme selv med bryter under fronten på siden der :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
15.101
Antall liker
19.083
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En godt emballert forsterker kan helt utmerket påføres betydelig skade ved hardhent håndtering uten at emballasjen skades.
Jo tyngre den er, desto verre kan det gå.
Om den kastes/slippes og lander flatt på sidekant, på flasken opp/ned osv kan støtet være så hardt at noe innvendig i forsterkeren (eks tung trafo) kan løsne og print sprekke osv.
 

VikingFraNord

Medlem
Ble medlem
17.08.2016
Innlegg
25
Antall liker
25
Torget vurderinger
1
Hvilke forsterker/merke var dette?
Håper det ordnet seg.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
829
Sted
Bergen
Kan nok godt hende at forsterkeren var defekt før den ble sendt.Om det sto i annonsen at apparatet er i orden er det det du har kjøpt og betalt for.Uansett burde selger ta forsterkeren tilbake da han ikke har levert det som ble lovet,det blir for enkelt å skylde på posten imo.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.247
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom det mulig å få til en vennskapelig og løsningsorientert dialog mellom kjøper og selger såpass langt ute i prosessen vil muligens det greieste være å sende forsterkeren på service, og få verkstedet, i tillegg til å reparere feilen, prøve å fastslå, og i så fall dokumentere årsaken til at feilen har oppstått.

Dersom transportskade kan sannsynliggjøres tar kjøper regningen og tar dette videre med Posten for å få erstattet utleggene sine.
Dersom transportskade virker helt usannsynlig, tar selger regningen.
Dersom det ikke er mulig for verkstedet å fastslå årsaken deler selger og kjøper på regningen.

Problemet er selvsagt at selger naturlig nok ikke kan føle seg trygg på at kjøper ikke kan ha kortsluttet noe under oppkobling, men kjøper kan jo heller ikke vite at selger ikke gjorde det samme da det ble koblet ned. Så her må man nok akseptere at tvilen vil føre til deling av kostnader.

Og når det gjelder kostnader, så bør ikke dette bli spesielt omfattende. Dersom alt er helt mørkt og stille så kommer det jo ikke strøm inn til enheten. Og da er det jo gjerne sikringen som har tatt kvelden, om ikke hele strømforsyningen er kake.
Sikring som har gått kan være vanskelig å bevise om skjedde hos selger eller kjøper, men da er uansett kostnaden så lav at det ikke er snakk om mer enn småpenger dersom dere deler regningen.


Bare et forslag.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er kjøperen nokså tverr i holdningen, ihvertfall her i tråden.
Når han ikke en gang er villig til å sjekke om det er en kaputt sikring til 5 kroner som er gått, så vitner det ikke om en holdning som får en selger til å være spesielt hjelpsom. Å være tverr og steil med en gang er normalt sett ikke den lureste taktikken hvis en skal bli enig med folk. Nå er det imidlertid et halvt år siden OP la ut innlegget, så jeg formoder at det er blitt enighet mellom kjøper og selger om noe?

Johan-Kr
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Hei, denne saken løste seg. Det var løsnet en fase inni forsterkeren.
Åpnet og fikset det selv. Måtte gjøre det til slutt selv om jeg ikke liker å åpne dyre forsterkere å feilsøke, men så på skruene at den hadde vært åpnet før siden alle skruene var slitte (noen har tydeligvis brukt feil bits)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.724
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Er det sendt med Posten kan en forvente litt av hvert. Har fått store skader på mange produkter jeg har kjøpt og det kan se ut som eskene har blitt droppet fra store høyder. Men dette har heldigvis vert produkter under den magiske 10k grensen slik at jeg fikk erstatning, der er ikke Posten vanskelig....
Skal jeg selge så står det i annonsen at sending av produktet blir på kjøpers risiko...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det viser seg altså at det likevel er en skade påført av heavy handling under transport? For ting kan løsne uten at det vises på emballasjen. Dette viser at vi ikke må være så triggerhappy når noe er galt, før vi har funnet ut hva det er som er galt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har 2 års reklamasjon i forhold til selger !

Privatkjøp - rettigheter
Så hvis du selger et 7 år gammelt apparat så har kjøper 2 års reklamasjon?
Ja - hvis produktet ikke er i samsvar med selgerens opplysninger om produktet, eller er i vesentlig dårligere stand, sett i forhold til prisen, enn det man kan forvente av et 7 år gammelt produkt, kan kjøper reklamere. Men kjøper må finne seg i "normale" feil og skavanker for et 7 år gammelt produkt, herunder normal slitasje. Hvis det f.eks. er normalt at det aktuelle produktet pleier å ta kvelden etter 7 år, kan ikke kjøper forvente at det 7 år gamle produktet holder like lenge som et nytt. Han må vel strengt tatt forvente at det ryker når som helst. Reklamasjonsfristen sier noe om hvem som har bevisbyrden. Hvis man har reklamert innen 2-årsfristen, er det selger som har bevisbyrden for at reklamasjonen er uberettiget. Hvis jeg har forstått jusen riktig, da....
 
Topp Bunn