I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det er vanlig å si at virkeligheten lyder mørkere enn stereoanlegget, men jeg mener at virkeligheten lyder både lysere i transienten og mørkere i etterklangen.
    ..
    Det samsvarer godt med observasjoner jeg har gjort meg.

    Hvorfor det er slik har sammenheng med romakustikk og høyttalerenes spredningmønster.
    Som du sikkert har fått med deg, så har mine høyttalere et spredningmønster som er forskjellig fra det en får med vanlige små høyttalere med domediskant.
    Dette er ikke tilfeldig.

    En tradisjonell hifi-høyttaler har forholdsvis bred og ofte veldig varierende spredning ved lave og midlere frekvenser.
    Oppover i diskantområdet smalner det inn, og de øverste frekvensene over 10K kan ofte ha en smal kjegle som må siktes inn for å bli med.
    Dette fører til bedre oppløsning og definisjon i diskanten - det blir lite tidlige refleksjoner som ødelegger og roter til.
    Men problemet er at powerresponsen blir feil, det blir rett og slett for lite energi i toppen.
    Og det hjelper ikke å dra opp nivået i diskanten, for da blir direktelyden altfor lys i klangen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Den høyfrekvente energien kommer fra treblås, fiolin, trompet og perkusjon.
    Impulsen vil inneholde overtoner over 20Khz selv i lavere styrkegrader ja.

    Tror nok hovedpoenget om bedre hørbarhet av lyse overtoner er gjentakende refleksjoner fra ulike vinkler selv om tidsavstanden er ulik i forhold til større rom. Bare som et artig poeng er gjentakende refleksjoner grunnideen bak både reverb og vibrato.

    Er ikke helt sikker på hvor bredt et orkester blir i forhold til en lytter midt i salen, men det vil nok nærme seg bredden til høyttalerplassering litt avhengig av avstand. Man ønsker også god bredde på lyden i en konsertsal.

    De opprinnelige innleggene om dette bør leses som den siste prikken over i-en i å reprodusere klassisk/akustisk musikk. Dette blir uannsett en tunings sak som vil variere fra oppsett til oppsett.

    Siktet til den økte "skarpheten" i mangel av et bedre ord etter transienten/"attacket" for messingblås dersom man spiller en vedvarende tone, begynner veldig svakt og øker intensiteten dramatisk.

    Lyden fra Fløyene i et orkester kan komme fra samme vinkel som høyttalerne i en likesidet trekant dersom man sitter litt foran midten i salen,men veldig mye av direktelyden kommer vel tilnærmet vinkelrett forfra i en konsertsal/auditorium (solister, mye strykere blås++).

    Uansett, merker det fort blir litt fragmentert når jeg plukker ting fra hverandre og diskuterer på nett, ha en fortsatt fin dag :)
    Aha, forstår hva du mener med skarpheten tror jeg. Det du sikter til tror jeg er selveste helvete ved å spille trompet. Jeg er faktisk ikke helt sikker på fysikken bak det, men min nåværende filosofi bygger på at røret på en standard trompet er for trangt for å kunne ha balanse mellom grunntonen og de lysere overtonene. Derfor stikker de lyse overtonene av når man blåser på. For å kompensere for dette kreves større leppeåpning med dertil store utfordringer for å få hastigheten på lufta høy nok til å produsere høyt nok trykk for de lyseste grunntonene, evt øke størrelsen på munnstykket og rørene i trompeten, men da blir fort de svakere styrkegradene for inneslukket. Dette kompromisset øver vi på å forminske timer hver dag.

    Det var en digresjon. De fleste oppstillinger forsøker å få bredde, men på grunn av direktiviteten sitter oftest trompet/trombone på midten ja. Fiolin, klaver, harpe og lyse perkusjon sitter gjerne bredt, men uten siderefleksjonene klumper det seg fort på midten ja.

    Ha en fin dag du og Henrik! Diskusjonsforum egner seg dårlig til å gå i dybden på ting, i praksis har ingen av oss tid til å formulere korrekt nok eller omfattende nok. Tipper vi er ganske enige om det meste in the real life.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Mange subber bestilte du? 2 eller 4?;)
    Dro til med 16 med en gang jeg... Ha ha ha ;D

    Nei da, det er bare en liten fornuftig og kjedelig 12 tommer som koster meg ca 5 lapper på døra. Sikker hverken best eller dårligst, men skal gjøre jobben. Kona har vært snill nok som har velsignet den og 6 andre høyttalere i stua, så vil ikke dra det lenger.

    Mest sannsynlig kommer den kun til å brukes for å øke fleksibiliteten til anlegget. Som Henrik var inne på og HiFi-akustikk i en annen tråd så er det bassfrekvensene som er størst i forhold til rommet i forhold til en konsertsal. Har noen flere tanker om hvordan jeg kan øke størrelsen på "rommet" med en basshøyttaler.
    Tenker å for eksempel bruke den til å begynne å spille 200-300 millisekunder etter direktelyden tunet så den vaker rett over treshold. Vi får se hva som fungerer. :cool:
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    ...
    Det er vanlig å si at virkeligheten lyder mørkere enn stereoanlegget, men jeg mener at virkeligheten lyder både lysere i transienten og mørkere i etterklangen.
    ..
    Det samsvarer godt med observasjoner jeg har gjort meg.

    Hvorfor det er slik har sammenheng med romakustikk og høyttalerenes spredningmønster.
    Som du sikkert har fått med deg, så har mine høyttalere et spredningmønster som er forskjellig fra det en får med vanlige små høyttalere med domediskant.
    Dette er ikke tilfeldig.

    En tradisjonell hifi-høyttaler har forholdsvis bred og ofte veldig varierende spredning ved lave og midlere frekvenser.
    Oppover i diskantområdet smalner det inn, og de øverste frekvensene over 10K kan ofte ha en smal kjegle som må siktes inn for å bli med.
    Dette fører til bedre oppløsning og definisjon i diskanten - det blir lite tidlige refleksjoner som ødelegger og roter til.
    Men problemet er at powerresponsen blir feil, det blir rett og slett for lite energi i toppen.
    Og det hjelper ikke å dra opp nivået i diskanten, for da blir direktelyden altfor lys i klangen.
    Så fint, da er vi hvertfall to! :)

    Enig. Derfor bør man hvertfall være påpasselig med hvor man plasserer absorbenter. Spennende høyttalere du driver med.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En liten 12? Uff da...

    Ellers er jeg iferd med å gjøre en erfaring som kanskje er tilogmed ny for deg.. :). Du kjenner rommet mitt og vet det er temmelig bassfattig. Siden sist har jeg dempet mer i tak og langs vegger. Hva skjer da? Jo, jeg får mer bass. Og bedre artikulert bass. Men rommet blir mindre bassfattig. Dette fordi jeg antageligvis stenger bassen mer inn i rommet. Som igjen fører til at volum må ned. Litt sånn "loven om kraft og motkraft". Er et bassfattig rom enklere å jobbe med? Ja, det vil jeg si. Men ved å fjerne refleksjon og harde flater introduserer jeg nye elementer... Dvs at alt blir mer fokusert. Og kompakt. Mer rom for slack. Hmm.. Veien går videre, på stram line.. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Så bra at du får bedre og artikulert bass! :)

    Tror nok ikke du stenger bassen inne, men kan være mye annet. Tipper at du du roer ned toppregisteret med dempingen som har skygget litt for bassen samtidig som du har fått bedre kontroll på de øverste overtonene på bassinstrumentene med opplevelsen av mer bass, bedre definisjon og artikulasjon som resultat. Kan også være du fjerner enkelte utfasninger i bassen, men da må du ha brukt kraftige skyts.

    Kan selvsagt ta feil. Hva slags materiale har du dempet med? Lykke til med å finne balansen mellom fokus og energi. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    På besøk hos Impulse

    Som noen kanskje har fått med seg var jeg på besøk hos Trond Torgnesskar tidligere i uken. Trond er blant annet tidligere hifiskribent i Audio og aktiv i Fidelity, men også aktiv i arrangeringen av Oslo kammermusikkfestival. Alltid spennende å møte nye personer man føler man kjenner litt gjennom forum og magasiner og hvordan lyd har egentlig en kjent hifiskribent hjemme? Jeg tenker at når man er så lidenskapelig opptatt av hifi og musikk som man må være for å kunne holde på med å teste nye produkter i en årrekke og får førstehåndsinformasjon om produkter er det ganske spennende å høre hva de ender opp med.

    Trond har så eksotiske produkter at en tulling som meg knapt har hørt om de før og langt mindre husker i dag hva slags utstyr det egentlig var jeg hørte på. Utstyr har aldri vært min greie, men lyden som kommer ut derimot..

    Trond spiller fra cdspiller, dac, vinyl gjennom rørpre, rørmonoblokker til Wilson Benesch høyttalere. Komponenter som har vært i oppsettet hans i lang tid. Trond har en lang historie bak hvert komponent med gjerne både hjerte og smerte bak og man forstår at det ikke er mange tilfeldigheter at akkurat disse spiller sammen.
    Hvis jeg skal beskrive lyden med et ord så må det bli "sjel". Sjel er jo ikke det mest konkrete parametre jeg vet om, men jeg fikk inntrykk at sjel er det Trond også setter høyt. Hvor mange tråder på HFS handlet for eksempel om anlegg med "sjel" i 2015? Nå må dere ikke missforstå, oppsettet spilte dypt, oppløst, uanstrengt og med fin holografi som et godt anlegg skal, men det var "sjelen" som gjorde det for mine ører.

    Resultatet ble at hvert gode spor som ble spilt gav en musikkopplevelse fordi man nærmest kunne sense atmosfæren til hver enkelt av musikerene og plasserer lett Trond sitt oppsett opp blant de beste oppsettene jeg har hørt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk for virkelig gode ord, Atle. Og takk nok engang for et usedvanlig hyggelig besøk !

    Du har nok rett i at det egentlig lite konkrete "sjel" er noe jeg har siktet etter. Jeg ønsker meg følelsen av å være vitne til, eller i alle fall få følelsen av en fremførelse av musikk, ikke en avspilling, for å si det sånn. Da må man jo så tett på musikken som mulig, og det betinger klanglighet, dynamikk, artikulasjon, tredimensjonalitet, fundament og tonalitet som er på plass.Lyden må puste og flyte fritt. Det må låte "umekanisk". Jeg føler at jeg er rimelig der jeg trenger å være nå, selv om ting alltid kan bli bedre.
    Utstyret du lyttet til ser du i signaturen. Høyttalerne er fra Impulse, derav nicket mitt. De har en stor del av ansvaret for lyden, og er inne i sitt ellevte år i mitt eie.
    Jeg har ting fra Wilson Benesch også, nærmere bestemt platespiller, arm og platespillerbord.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Riktig nok hadde jeg lyst til å sende deg en lissepasning over til deg så du kunne skrive det du ville om utstyret, men hvor feilkoblingen Wilson B og Hørning (er vanligvis ganske klar over at det er Hørning Impulse H2 du spiller på) snek seg inn kan man jo bare lure på. :confused:

    Uannsett, takk for veldig hyggelig lyttestund. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det kan jeg gjerne gjøre, men først, det er ikke Hørning. Det er Impulse H2.
    Jeg har riktignok Hørning utgangstrafoer på rørmonoblokkene, men bare der.;-)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Er det andre som synes det er varmt her? Hm.. Helt ute med andre ord. Takk, da vet jeg det. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ingen fare, Atle. Utstyret er jo ikke det vesentlige her, men at du likte det du hørte.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Har tenkt mye på det i det siste at anleggene til de jeg har besøkt til en viss grad speilet personligheten og musikkinteressen til eieren. Samtidig virker det naturlig nok som om kvaliteten på anlegget vokser med kunnskapsnivået til eieren.
    Morsom hobby.

    Det du skriver om klanglighet, dynamikk, artikulasjon og umekanisk vil jeg si passer relativt godt til en som holder kammermusikk høyt i hevd. Sjelløs kammermusikk er en trist affære vil jeg våge å påstå.

    Det er mange som ikke liker å bruke ordet musikalsk om elektroniske kretser, men for min del er det hovedårsaken til fascinasjonen over dette, det at to komponenter faktisk kan "fremføre" musikk på ulike måter rent musikalsk sett.

    Ja ja, og slik går no dagan.. Noen løse tanker i en pause på jobben...
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk for musisk rapport fra chez impulse, Atle. En påminnelse om hva våre audiofile ferdigheter skal brukes til.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Denne uken kommer det som nevnt et nytt tilskudd til anlegget i form av subwoofer, så før kaoset bryter ut har jeg lyst til å tenke litt om det nye anlegget i retroperspektiv.

    M.S Trompet har vært i havn i samme form i nærmere 6 måneder nå. Siden forandring har en tendens til å fryde så kan det være lurt å vente litt med de store konklusjonene, men tror det er ganske trygt nå.

    Jeg kan slå fast at flerkanalsoppsettet får meg til å høre mer og mer variert musikk enn tidligere. Lyttetretthet finnes ikke og tilfredsheten har aldri vært så stor som nå. Lydvolumet er ofte så lavt som 50-60 db uten at jeg har behov for å skru opp. For å konkludere så tror jeg rett og slett at anlegget og jeg har funnet min frekvens, den frekvensen som engasjerer meg max musikalsk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne uken kommer det som nevnt et nytt tilskudd til anlegget i form av subwoofer, så før kaoset bryter ut har jeg lyst til å tenke litt om det nye anlegget i retroperspektiv.

    M.S Trompet har vært i havn i samme form i nærmere 6 måneder nå. Siden forandring har en tendens til å fryde så kan det være lurt å vente litt med de store konklusjonene, men tror det er ganske trygt nå.

    Jeg kan slå fast at flerkanalsoppsettet får meg til å høre mer og mer variert musikk enn tidligere. Lyttetretthet finnes ikke og tilfredsheten har aldri vært så stor som nå. Lydvolumet er ofte så lavt som 50-60 db uten at jeg har behov for å skru opp. For å konkludere så tror jeg rett og slett at anlegget og jeg har funnet min frekvens, den frekvensen som engasjerer meg max musikalsk.
    50-60dB,,, Må si spenningen stiger her... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    "Hviskeanlegget", Atles vri på "keiserens nye klær". Må sitte musestille hvis du skal være i stand til å høre hvor bra det låter. ;D:D:cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Hviskeanlegget", Atles vri på "keiserens nye klær". Må sitte musestille hvis du skal være i stand til å høre hvor bra det låter. ;D:D:cool:

    Gleder meg anyway..Men ja, spenningen er stor. Liker jo når musikken er fysisk til stede..Så dette blir noe nytt... ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    He he, mener å huske jeg nevnte noe da jeg var på besøk hos deg i den retningen ja..... Våre anlegg er nok relativt store motpoler på enkelte områder. At dette er noe nytt bør det herske relativt liten tvil om. Må innrømme jeg er litt spent på hva "publikummet" synes etter et besøk i Kammersalen. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    P3 programlederens svette møte med et av de snilleste og hyggeligste orkestrene i landet. Egentlig veldig fint tiltak fra P3 sin side...


     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Full musikkglede på sub-60 dB er viktig og ikke minst meget besnærende, krever dog et usedvanlig lavt støygulv i rommet. Jeg opplever ofte at når jeg spiller på et så lavt volum så konsentrerer jeg meg mer om musikken, ubevisst, og det er ingen dårlig greie egentlig. Det paradoksale er at for å få fullfrekvent og oppløst lyd ved så lave volumer så kreves det gjerne et slemt anlegg, dvs. i første rekke ht som evner å gjengi slike detaljer og ambiens på så lavt volum.

    BTW, Maxbo har tilbud på støygulv denne uka! :D :D :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.221
    Antall liker
    4.622
    Det kreves i alle fall noen dB ekstra bass, Sluket. Her slår Fletcher Munson inn for alvor.

    Lytting på lavt nivå er deilig - spesielt sent på kvelden og om natten...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Synes også det å lytte på lavt volum har sine fordeler ja. Ofte glemmer man at volumet er lavt ganske fort.

    Kan skrive litt generelt.
    Å bygge et anlegg for lavt volum var et av de viktigste kriteriene da jeg begynte fra schratch i sommer. Dette har med å gjøre at det er litt lytt opp til de vi deler hus sammen med og at jeg liker å lytte på kvelden etter at kona har lagt seg i naborommet. At hovedhøyttalerene ikke ble byttet ut var fordi de er gode til å gjengi bass på lavt volum. I følge Reidar Persson er mykt oppheng av membran og bassrefleks viktig i så måte. Klasse D og digital volumkontroll har og noen fordeler der.
    For min del synes jeg det er litt vanskelig å kunne gripe tak i hva som gjør at det fungerer på lavt volum 100%, men tankegodset jeg har bygget det på er at det må være et klangrom der. Tonene må komme fra høyttaler/rom eller man må høre klangen i opptaket godt. På Slukets oppsett er oppløsningen og detaljeringen så sjuk og med så lite rompåvirkning at klangrommet høres uannsett volum, mens hos meg drukner mye av klangrommet fra opptaket ned i diverse. Noe jeg først og fremst tilskriver direktiviteten. Lyden som ikke er direktelyd ikke klarer å gi fra seg nok refleksjoner for å kunne lage et klangrom før energien dukker ned under fletcher munson.
    Det er da den avanserte volumkontrollen kommer inn. Ekstra kanaler som kan justeres etter volum. Selv om disse ligger 5 db hovedhøyttalerene kommer klangrommet frem og dermed oppløsningen og detaljene. Ørene savner ikke lenger noe.

    Når det gjelder dypbass, så blir det tamme greier her når jeg spiller elektronika på lavt volum, men på orgelmusikk går det helt fint (som nok har med overtoner å gjøre).

    Rommet er såpass livlig at når ørene holder på å falle av før nivået når 100db. 95db er høyt her inne. Det er en av årsakene til at JBLene klarer seg fint og at subben som kommer på vil ha ca 30db headroom på peaklevel (40-80hz) når det blir spilt høyt.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.602
    Antall liker
    4.057
    Gamle Griesinger mener at sonisk nærhet fokuserer oppmerksomheten til lytteren. Det gir mer drama.

    Ett sted skrev han om en lyttetest i en hall. Ett beskrevet system gir økt lydstyrke og forståelighet (intelligibility):

    The result was unanimous – “it works, we don’t like it!” “The system increases the distance between the actors and the audience. We would rather the audience did not hear the words than that this connection is compromised. If they can’t quite hear the words they will pay ever closer attention. This is what we want.”

    Kanskje det er sånn at man øker nærhet, forståelse og gjenkjenning ved lavt volum hvor ikke rommets tidlige refleksjoner gjør så mye av seg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    "Klangrommet" er en god betegnelse på en kvalitet som de fleste anlegg har problemer med. Særlig å holde det konstant uansett lyttevolum. En fin syretest på om anlegget gjengir klangrommet godt er spor tre på Cameron Carpenters eminente CD "Revolutionary" - skoleeksempel på romlighet og hvordani nstrument og toner står plassert i alle plan og dybder av et rom.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var heftig fotarbeid:) Det er et album jeg må få tak i til sene nattetimer.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Du burde ta deg en tur innom og høre albumet LIVE ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Gamle Griesinger mener at sonisk nærhet fokuserer oppmerksomheten til lytteren. Det gir mer drama.

    Ett sted skrev han om en lyttetest i en hall. Ett beskrevet system gir økt lydstyrke og forståelighet (intelligibility):

    The result was unanimous – “it works, we don’t like it!” “The system increases the distance between the actors and the audience. We would rather the audience did not hear the words than that this connection is compromised. If they can’t quite hear the words they will pay ever closer attention. This is what we want.”

    Kanskje det er sånn at man øker nærhet, forståelse og gjenkjenning ved lavt volum hvor ikke rommets tidlige refleksjoner gjør så mye av seg.
    Hmmm.... Interessant tanke. Har du link til testen forresten?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Du burde ta deg en tur innom og høre albumet LIVE ;)
    Sluk, se hva jeg kom over i dag. Hvis resten av cdene er like gode som Toccatta fuge platen jeg hadde med til deg i fjor, så er denne en "må ha".

    Simon Preston .jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Forrige Preston skiva var jo bra, distinkt og fin sound også - ikke så mudrete som en ofte hører med litt mere grisete organister. Har du hanket inn boksen?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nei, ikke kjøpt, var ikke klar over den før i dag. Skal hankes inn...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Simon Preston blir noe annet enn Cameron Carpenter, ja.
    Jeg har hatt mye glede av hans (Preston) Händel med Trevor Pinnock på Archiv.

    Tøft med orgel, og kjekt når det dundrer og rister a la Toccatta & Fuge
    Men i motsatt ende av skalaen finner dere min (kanskje) favoritt orgelplate. Stillferdig og enkelt. Christopher Herrick i en landsens kirke i Sveits, på Hyperion.
    Skjermbilde 2016-04-14 kl. 23.37.09.png


    For ikke å rope og bråke for mye en fredelig kveld, det var bare det.
    Og siden dere likevel var inne på klangrom og moderat volum, altså.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for tips Ottone!

    Denne har jeg kost meg med de siste kveldene.
    Clavierubung.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.602
    Antall liker
    4.057
    Gamle Griesinger mener at sonisk nærhet fokuserer oppmerksomheten til lytteren. Det gir mer drama.

    Ett sted skrev han om en lyttetest i en hall. Ett beskrevet system gir økt lydstyrke og forståelighet (intelligibility):

    The result was unanimous – “it works, we don’t like it!” “The system increases the distance between the actors and the audience. We would rather the audience did not hear the words than that this connection is compromised. If they can’t quite hear the words they will pay ever closer attention. This is what we want.”

    Kanskje det er sånn at man øker nærhet, forståelse og gjenkjenning ved lavt volum hvor ikke rommets tidlige refleksjoner gjør så mye av seg.
    Hmmm.... Interessant tanke. Har du link til testen forresten?
    Prøv å søk opp "presence_as_a_measure3", en powerpoint. Står omtalt på side 25.

    og bl.a. side 55:
    -Most sound reinforcement systems reduce sonic presence – increasing intelligibility but reducing recall.-Excess loudness reduces presence
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.221
    Antall liker
    4.622
    http://www.davidgriesinger.com/presence_as_a_measure3.pptx

    Her var det mye å tenke på.

    Beviser at Bose sin tilnærming ikke er spes bra...

    Det virker jo som mye av dette handler om transienter som blir dempet og / eller maskert. Ikke rart komprimert musikk låter så uengasjerende...

    Den subjektive beskrivelsen av presence minner om det jeg opplevde da jeg første gang fikk meg en skikkelig forsterker...

    Gir også en forklaring til hvorfor jeg foretrekker første rad / utendørsarenaer...

    Loudness ødelegger presence...

    Her var det mye som gir mening.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for link Hedde og BX. Denne hadde jeg inne på maskinen fra før. Jeg synes også mye av det Griesinger skriver gir god mening og har en klar forankring i det virkelige liv. Jeg synes LOC er spennende og har tro på det som en ny standard.

    Nå forstår jeg mer hva du mente med det forrige innlegget Hedde. Helt klart.

    En ting jeg synes er vesentlig er at man skiller generelle undersøkelser som denne med HIFI. Oftere og oftere når jeg hører levende akustisk lyd synes jeg at balansen mellom disse elementene Griesinger tar opp her er dårligere enn hjemme. Samtidig forandrer preferansene seg ut i fra hvordan type musikk og faktisk ut i fra hva som kler musikeren som spiller. Intelligibility og precence opplever jeg som et tveegget sverd når det kommer til musikk. Noe musikk kler en knusktørr balanse, mens for eksempel kirkeorgel kan kle en meget våt balanse.
    Hjemme så sitter vi så nærme kilden at vi har en unik mulighet til å slipe på detaljer så vi finner en balanse mellom direkte/tidlige refleksjoner/sene refleksjoner som man ikke er i stand til i store rom. Her opplever jeg lydstyrke som en viktig faktor.
    Det vanligste tilbakemeldingen jeg hører fra musikere som ikke er vant til hifi er at hifi ofte kommer for nært. Er nok derfor jeg foretrekker en del tidlige refleksjoner som øker avstanden en smule.

    Hadde forresten en økt med fiolinisten jeg coacher i dag hvor hun spilte for meg i stua. Gjorde noen opptak og spilte de av for henne på anlegget etterpå. Vanligvis sier man jo at lytterommets egenlyd blir dobble når man spiller av opptak gjort i samme rom, men etter i dag må jeg konstatere at dette ikke stemmer i dette tilfellet. Det lød veldig likt. Morsomt.

    Venter sub på døra hvert minutt som helst nå, så skal jeg bruke helga til å bli litt kjent med den.

    Riktig god helg alle sammen, så skrives vi til uka!


    Bilde av dagens besøk...
    fiolin.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn