HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Mange subber bestilte du? 2 eller 4?
Det samsvarer godt med observasjoner jeg har gjort meg....
Det er vanlig å si at virkeligheten lyder mørkere enn stereoanlegget, men jeg mener at virkeligheten lyder både lysere i transienten og mørkere i etterklangen.
..
Aha, forstår hva du mener med skarpheten tror jeg. Det du sikter til tror jeg er selveste helvete ved å spille trompet. Jeg er faktisk ikke helt sikker på fysikken bak det, men min nåværende filosofi bygger på at røret på en standard trompet er for trangt for å kunne ha balanse mellom grunntonen og de lysere overtonene. Derfor stikker de lyse overtonene av når man blåser på. For å kompensere for dette kreves større leppeåpning med dertil store utfordringer for å få hastigheten på lufta høy nok til å produsere høyt nok trykk for de lyseste grunntonene, evt øke størrelsen på munnstykket og rørene i trompeten, men da blir fort de svakere styrkegradene for inneslukket. Dette kompromisset øver vi på å forminske timer hver dag.Den høyfrekvente energien kommer fra treblås, fiolin, trompet og perkusjon.
Impulsen vil inneholde overtoner over 20Khz selv i lavere styrkegrader ja.
Tror nok hovedpoenget om bedre hørbarhet av lyse overtoner er gjentakende refleksjoner fra ulike vinkler selv om tidsavstanden er ulik i forhold til større rom. Bare som et artig poeng er gjentakende refleksjoner grunnideen bak både reverb og vibrato.
Er ikke helt sikker på hvor bredt et orkester blir i forhold til en lytter midt i salen, men det vil nok nærme seg bredden til høyttalerplassering litt avhengig av avstand. Man ønsker også god bredde på lyden i en konsertsal.
De opprinnelige innleggene om dette bør leses som den siste prikken over i-en i å reprodusere klassisk/akustisk musikk. Dette blir uannsett en tunings sak som vil variere fra oppsett til oppsett.
Siktet til den økte "skarpheten" i mangel av et bedre ord etter transienten/"attacket" for messingblås dersom man spiller en vedvarende tone, begynner veldig svakt og øker intensiteten dramatisk.
Lyden fra Fløyene i et orkester kan komme fra samme vinkel som høyttalerne i en likesidet trekant dersom man sitter litt foran midten i salen,men veldig mye av direktelyden kommer vel tilnærmet vinkelrett forfra i en konsertsal/auditorium (solister, mye strykere blås++).
Uansett, merker det fort blir litt fragmentert når jeg plukker ting fra hverandre og diskuterer på nett, ha en fortsatt fin dag
Dro til med 16 med en gang jeg... Ha ha ha ;DMange subber bestilte du? 2 eller 4?
Så fint, da er vi hvertfall to!Det samsvarer godt med observasjoner jeg har gjort meg....
Det er vanlig å si at virkeligheten lyder mørkere enn stereoanlegget, men jeg mener at virkeligheten lyder både lysere i transienten og mørkere i etterklangen.
..
Hvorfor det er slik har sammenheng med romakustikk og høyttalerenes spredningmønster.
Som du sikkert har fått med deg, så har mine høyttalere et spredningmønster som er forskjellig fra det en får med vanlige små høyttalere med domediskant.
Dette er ikke tilfeldig.
En tradisjonell hifi-høyttaler har forholdsvis bred og ofte veldig varierende spredning ved lave og midlere frekvenser.
Oppover i diskantområdet smalner det inn, og de øverste frekvensene over 10K kan ofte ha en smal kjegle som må siktes inn for å bli med.
Dette fører til bedre oppløsning og definisjon i diskanten - det blir lite tidlige refleksjoner som ødelegger og roter til.
Men problemet er at powerresponsen blir feil, det blir rett og slett for lite energi i toppen.
Og det hjelper ikke å dra opp nivået i diskanten, for da blir direktelyden altfor lys i klangen.
50-60dB,,, Må si spenningen stiger her...Denne uken kommer det som nevnt et nytt tilskudd til anlegget i form av subwoofer, så før kaoset bryter ut har jeg lyst til å tenke litt om det nye anlegget i retroperspektiv.
M.S Trompet har vært i havn i samme form i nærmere 6 måneder nå. Siden forandring har en tendens til å fryde så kan det være lurt å vente litt med de store konklusjonene, men tror det er ganske trygt nå.
Jeg kan slå fast at flerkanalsoppsettet får meg til å høre mer og mer variert musikk enn tidligere. Lyttetretthet finnes ikke og tilfredsheten har aldri vært så stor som nå. Lydvolumet er ofte så lavt som 50-60 db uten at jeg har behov for å skru opp. For å konkludere så tror jeg rett og slett at anlegget og jeg har funnet min frekvens, den frekvensen som engasjerer meg max musikalsk.
"Hviskeanlegget", Atles vri på "keiserens nye klær". Må sitte musestille hvis du skal være i stand til å høre hvor bra det låter. ;D
Hmmm.... Interessant tanke. Har du link til testen forresten?Gamle Griesinger mener at sonisk nærhet fokuserer oppmerksomheten til lytteren. Det gir mer drama.
Ett sted skrev han om en lyttetest i en hall. Ett beskrevet system gir økt lydstyrke og forståelighet (intelligibility):
The result was unanimous – “it works, we don’t like it!” “The system increases the distance between the actors and the audience. We would rather the audience did not hear the words than that this connection is compromised. If they can’t quite hear the words they will pay ever closer attention. This is what we want.”
Kanskje det er sånn at man øker nærhet, forståelse og gjenkjenning ved lavt volum hvor ikke rommets tidlige refleksjoner gjør så mye av seg.
Sluk, se hva jeg kom over i dag. Hvis resten av cdene er like gode som Toccatta fuge platen jeg hadde med til deg i fjor, så er denne en "må ha".Du burde ta deg en tur innom og høre albumet LIVE
Prøv å søk opp "presence_as_a_measure3", en powerpoint. Står omtalt på side 25.Hmmm.... Interessant tanke. Har du link til testen forresten?Gamle Griesinger mener at sonisk nærhet fokuserer oppmerksomheten til lytteren. Det gir mer drama.
Ett sted skrev han om en lyttetest i en hall. Ett beskrevet system gir økt lydstyrke og forståelighet (intelligibility):
The result was unanimous – “it works, we don’t like it!” “The system increases the distance between the actors and the audience. We would rather the audience did not hear the words than that this connection is compromised. If they can’t quite hear the words they will pay ever closer attention. This is what we want.”
Kanskje det er sånn at man øker nærhet, forståelse og gjenkjenning ved lavt volum hvor ikke rommets tidlige refleksjoner gjør så mye av seg.