I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23

Jaså, tar med jobben hjem ja...

atles babes.jpg

Atle Sofie i et arkivopptak...​

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Pen er den ikke, men fungerer gjør den. Glei rett inn den... Utrolig deilig å høre de små svake touchene fra bongos som tidligere har blitt borte og den uanstrengte "enden" i svakspille til kontrabassene og den lille ekstra roen og mørkere klangen i konserthuset. :)

Suben kopi.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men denne suben blir vel ikke brukt på samme måte som andre gjør om jeg har forstått rett.
    Du erstatter ikke dypbass, bare tilfører?
    Veldig nysgjerrig på opplegget du har AtleT, du holder på med ting som ingen andre gjør.
    Tommelen opp for folk som utforsker nye veier.:D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke plass til Sluket på topp av SLOB'n:) Ikke at han er stor, men det er SLOBene, er vel bare noen få cm klaring til taket.
    Atle, en lite duk og en blomst så er den helt borte:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, likte romlingane da jeg var liten jeg og Sluk.

Takk Bergfinn, gråstein blir ikke diamanter uannsett hvor mye man gnikker, men litt gullklumper kan man jo finne i blant hvis man ikke gir seg. Suben er her for å få frem flere klangnyanser og rom. Den gjør svært lite av seg. Spilte dog litt tordenvær i sted, da sa den i fra gitt, så litt dypbass får den jobbe med i ny og ne. :)

Jepp, kona har planene klare Vidar! :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men denne suben blir vel ikke brukt på samme måte som andre gjør om jeg har forstått rett.
    Veldig nysgjerrig på opplegget du har AtleT, du holder på med ting som ingen andre gjør.
    Hvordan "erstatter" en dyb-bass ? Hva tenker du her Bergfinn ? :). Og ja, Atle går sine egne veier. Helt knall det. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    :mad: :) Jeg likte "Romlingane" da jeg var liten
    Slutt å mobb mann.

Du som sitter der oppe på din høye hest....eeh, SLOB mener jeg. :p:cool:

(husker du suppedragen i romlingane?, var nesten like skummel som Gorgon vaktmester i Pompel & Pilt)
    Nettopp - Suppedragen var helten, meget fascinert av tankene på å ha en slik matforsyning, bare å senke gryta ned i hullet så kom middagen ferdig opp! Ingebrigt Davik var helten.
    Pompel og Pilt har jeg faktisk aldri sett.

BTW, umulig å sitte oppå slobsa, med mindre du er en maur el.l. da. Men jeg har akkurat sittet foran de et par timer og ladet opp de kulturelle batteriene for i dag. Berusende musikk og lyd i aften, fyra opp forsterkeriet rett etter middag. Har spadd frem et par tusen CD'er jeg ikke har spilt siden flyttelasset kom i hus for ti år siden, dette blir artig fremover!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan "erstatter" en dyb-bass ? Hva tenker du her Bergfinn ? :). Og ja, Atle går sine egne veier. Helt knall det. ;)
    De fleste bruker jo en slik sub til å avlaste høyttalerne i dypbassen.
    Så vidt jeg har skjønt er det ikke formålet til Atle i denne settingen.
    Det er jo litt spesielt, er det ikke? Da blir man jo litt nysgjerrig på hvordan dette her funker i praksis.

Du får komme med en utfyllende rapport Atle når du har justert deg inn med suben.
    Om dette er noe jeg har lyst til kopiere på sikt aner jeg ikke, men det hadde jo vært artig å teste ut.
    Når det er sagt, er det jo SLOBS som står øverst på min ønskeliste.
    Om det blir realisert, får tiden vise.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har nok rett i at noen gjør det på den måten Bergfinn. Endel gjør det slik jeg gjør. Hvor bassen i høyttaler spiller hele veien, og en sub tilfører et litt annet klangspekter uten å gå så mye dypere. Merkes best synes jeg på klang og bedre dynamikk i mellomtonen, når det sitter.

Skjønner godt at SLOBS står høyt, vanvittig artige de. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk Bergfinn, skal komme med en skikkelig rapport etterhvert! :)

Om jeg går nye veier kommer nok an på hvem man spør, men jeg koser meg i prosessen og forsøker å dele med dere så jeg bidrar med min del av nytt lesestoff på forumet.
    Min arbeidsmåte har egentlig hele livet vært slik at jeg gjerne vil tenke selv først og "finne opp kruttet på egenhånd" uten å bry meg om at andre har gjort det før meg, så leser jeg heller i etterkant om hvordan andre gjorde det. Slik blir det fort litt andre vinklinger enn man er vant til å lese kanskje, men det betyr ikke at ikke sporene er tråkket tidligere.

Det er nok ganske vanlig å skjøte suben med overlapp på hovedhøyttalerene, men hvis det ender opp med at suben blir forsinket med 100-200 ms er det nok litt mindre vanlig.

Filosofien bak flerkanals stereo har så mange lag at det er vanskelig for meg å dele det oversiktelig i tråden, men en av tankene med ekstrahøyttalere og suben er også noe liknende denne artikkelen fra nettopp nevnte Griesinger i tillegg til at alle høyttalerene effektiv jevner ut SBIR.

http://www.davidgriesinger.com/asa05.pdf

Skjønner godt hvorfor du ønsker deg SLOBs. Jeg synes oppriktig talt at konseptet er genialt i teori og praksis (snakk om å gå nye veier).
    I mitt lytterom har jeg tatt et valg om å bygge videre på Respons høyttalerene og valgene må tas ut i fra det. Bassystemet bør også stå i forhold. ;)

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siste nytt fra operaen:) Jeg var på Mesteraften Kylián: Black & White i går kveld, fantastisk dansing, beste jeg har sett så langt (har ikke sett mye, enda). Dessverre var mye av lyden avspilling av opptak. Det jeg lurer på er om du vet om de spiller opptak av operaorkesteret eller bare et eller annet opptak? Jeg synes det ble litt rart under Webern stykkene, da virket det som at opptaket var gjort i en sal med en helt annen akustikk. Det gjorde at jeg hørte to saler samtidig, ganske forvirrende, men i siste del med Mozart var det skikkelig bra lyd?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk! Hadde nettopp øving med KORK. Snakket akkurat for en time siden med en kollega som har spilt inn opptak som skal brukes til forestillingene. Det er rett og slett for å spare penger. Jeg blir trist.
    Kan du skrive en til Operaen om hvordan du opplever at det fungerer?
    Jeg forstår at det er dyrt å leie inn ekstramusikere, men det i mitt hodet blir det kortsiktig gevinst. Burde heller gå ned på antall produksjoner.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Filosofien bak flerkanals stereo har så mange lag at det er vanskelig for meg å dele det oversiktelig i tråden, men en av tankene med ekstrahøyttalere og suben er også noe liknende denne artikkelen fra nettopp nevnte Griesinger i tillegg til at alle høyttalerene effektiv jevner ut SBIR.

Ja, dette med trykkgradient sideveis (noen kaller det partikkelhastighet) og trykk forfra er også noe jeg har tro på. Men med vanlig tokanals stereo får jeg bare en smak av lavfrekvent klang for noen frekvenser. Men det har likevel stor betydning. Metoden i linken funker også på tokanal.

Med flerkanals stereo blir nok effekten mer fremtredende og for flere frekvenser.

Jeg skrev litt om det i en tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet...r-approach-av-earl-geddes-11.html#post2146142

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal skrive til dem, vet ikke hvor mange tilbakemeldinger de får. Jeg tenkte også at det var for å spare penger, men de hadde iallfall med fire levende perkusjonister:) Til deres forsvar, så la ikke konen min merke til at det ikke var orkester tilstede før jeg poengterte det, hun var helt oppslukt i dansen:)
    Det virker som de har et rimelig potent lydanlegg siden Mozart dansene tross alt låt så bra.

Nå har jeg sendt tilbakemelding til Operaen:)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ja, dette med trykkgradient sideveis (noen kaller det partikkelhastighet) og trykk forfra er også noe jeg har tro på. Men med vanlig tokanals stereo får jeg bare en smak av lavfrekvent klang for noen frekvenser. Men det har likevel stor betydning. Metoden i linken funker også på tokanal.

Med flerkanals stereo blir nok effekten mer fremtredende og for flere frekvenser.

Jeg skrev litt om det i en tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet...r-approach-av-earl-geddes-11.html#post2146142
    Takk!
    Det er litt spennende tema det her. Håper det er greit at jeg spinner litt på det.
    Litt høyttenking her:
    Jeg er veldig usikker på årsaksammenhengen når hva som gir opplevelse av reverb i det lave registeret på plata. Så lurer jeg litt på om det egentlig kan kalles det samme som envelopment? Og hvordan høres det egentlig ut når man får til Griesingers teori i forhold til andre løsninger?
    Slukets oppsett er fantastisk på det jeg vil kalle for envelopment, men følger ikke Griesingers teori slik jeg forstår det.

Hva opplever du er forskjellen med en høyttalerplassering etter Griesinger i forhold til annen?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg skal skrive til dem, vet ikke hvor mange tilbakemeldinger de får. Jeg tenkte også at det var for å spare penger, men de hadde iallfall med fire levende perkusjonister:) Til deres forsvar, så la ikke konen min merke til at det ikke var orkester tilstede før jeg poengterte det, hun var helt oppslukt i dansen:)
    Det virker som de har et rimelig potent lydanlegg siden Mozart dansene tross alt låt så bra.

Nå har jeg sendt tilbakemelding til Operaen:)
    Tenker at operaen tar i mot tilbakemeldinger fra publikum med åpne armer. :)
    Det er kjempeskummelt når man begynner å "fire på kravene" og prioritere kona di (som ikke legger merke til det) fremfor deg. Jeg synes det er veldig synd at turister og kjennere som er vant til det beste fra andre steder i verden skal komme til verdens rikeste land og få forestillinger på sparebluss (for å sette det litt på spissen).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Vel, han (Griesinger) har skjønt at å spille på langveggen er greia, symmetrisk oppstilling hjelper til, og jammen har han som meg også riggen litt offcenter i forhold til rommets midtpunkt. Han sier også litt om frekvensområde, og her hos meg låter SLOB'ene egentlig som best når de får spille lenger opp enn det en kanskje normalt anser som bassområde. Nå deles det på 180 Hz /24 dB og spatial info i helebassområdet er bedre enn noen gang før, samtidig som smekket i mellombassdelen (100 Hz og oppover) erminst like bra som ved deling på 100 eller 130 Hz. Direktiviteten på slot'en sammenfaller med hornene, rett i sweetspot. Dette gir en absolutt sømløs integrasjon av SLOB/mellombasshorn, noe som høres (og minst like viktig - KJENNES) spesielt godt når det f.eks. er energirike tom-toms som er plassert med litt innbyrdes avstand sideveis - krystallklart uansett volum. Systemet oppviser en direktivitet i bassen jeg aldri har hørt unntatt live selvsagt, og det ville antagelig blitt feil med et flerkanals opplegg basert på SLOB i bassen, Det tror jeg fort kunne blitt en nesten hodetelefonliknende effekt. Griesingers betraktninger er absolutt interessante - skulle vært morsomt å diskutert utifra et annet ståsted enn bruk av tradisjonelle bassløsninger (kasser i en eller annen form). DET kunne gitt noen interessante føringer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det jeg lurer på er om det er rommodene som trigger den opplevelsen av stort rom hos deg eller noe annet. Tror ikke slobene driver rommodene noe spesielt slik de står hos deg nå. For meg så høres det mer ut som noe som likner ekte envelopment.

Har fokusert på å lytte til bassen i store rom denne uka når jeg er ute og spiller. Mest fordi suben og innstillingen av den er under evaluering. Fikk hørt basstrombone mandag, orgelbass i går og hørte kontrabass i et annet rom i dag, to nye rom med kontrabass på fredag og søndag og elbass i morgen. Blir forhåpentlig litt mer bevisst på hvordan bass egentlig låter i store rom. Man glemmer fort. :)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Jeg er veldig usikker på årsaksammenhengen når hva som gir opplevelse av reverb i det lave registeret på plata. Så lurer jeg litt på om det egentlig kan kalles det samme som envelopment? Og hvordan høres det egentlig ut når man får til Griesingers teori i forhold til andre løsninger?
    Slukets oppsett er fantastisk på det jeg vil kalle for envelopment, men følger ikke Griesingers teori slik jeg forstår det.

Hva opplever du er forskjellen med en høyttalerplassering etter Griesinger i forhold til annen?
    Lytterommet mitt er ca 3x6 meter og det er omtrent like dårlig som ett kvadratisk rom med tanke på plassering i senter og langs senterlinjen. Ved å studere symmetriske og asymmetrisk rommodus fant jeg helt andre plasseringer av både høyttalere og meg selv som gir mulighet for å fange opp små tidsdfferanser i ankomsttid fra høyttaleren der hvor trykkgradienten er høyest (trykket er lavest sideveis) samtidig som trykket forfra er maks. Da styres trykket av det som er felles fra begge høyttalere, mens envelopment styres av differansen på signalet i høyre og venstre kanal. Reverb (både ekte og kunstig har slike differanser)
    Øret er veldig følsomt for slike forskjeller ved nullgjennomgang, hvor hastigheten et størst. Jeg har envelopment for to områder sentrert rundt 75hz og 115 hz om jeg husker riktig.

Forskjellene er merkbare for ulike materiale men jeg er nok blitt mer kritisk til moderne loudnesswar - komprimerte ting. Den nye utgaven av Fairytales med Radka gav meg ikke envelopment, her oppstår stemme og piano mer i hodet enn utenfor. Min gamle cd utgave har jo en helt nydelig produksjon som gir virkelig opplevelse av rikdom, klangfarger og ikke minst lytteengasjement med oppsett ala Griesinger. Steely Dan blir mere puncy med sine elbasser og gitaren til Walter...hva mer kan man forlange?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det jeg lurer på er om det er rommodene som trigger den opplevelsen av stort rom hos deg eller noe annet. Tror ikke slobene driver rommodene noe spesielt slik de står hos deg nå. For meg så høres det mer ut som noe som likner ekte envelopment.

Har fokusert på å lytte til bassen i store rom denne uka når jeg er ute og spiller. Mest fordi suben og innstillingen av den er under evaluering. Fikk hørt basstrombone mandag, orgelbass i går og hørte kontrabass i et annet rom i dag, to nye rom med kontrabass på fredag og søndag og elbass i morgen. Blir forhåpentlig litt mer bevisst på hvordan bass egentlig låter i store rom. Man glemmer fort. :)
    Driver ikke romnodene i det hele tatt. Da jeg spilte med de i lengderetningen innledningsvis rett etter montasjen så var det helt annerledes.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Lytterommet mitt er ca 3x6 meter og det er omtrent like dårlig som ett kvadratisk rom med tanke på plassering i senter og langs senterlinjen. Ved å studere symmetriske og asymmetrisk rommodus fant jeg helt andre plasseringer av både høyttalere og meg selv som gir mulighet for å fange opp små tidsdfferanser i ankomsttid fra høyttaleren der hvor trykkgradienten er høyest (trykket er lavest sideveis) samtidig som trykket forfra er maks. Da styres trykket av det som er felles fra begge høyttalere, mens envelopment styres av differansen på signalet i høyre og venstre kanal. Reverb (både ekte og kunstig har slike differanser)
    Øret er veldig følsomt for slike forskjeller ved nullgjennomgang, hvor hastigheten et størst. Jeg har envelopment for to områder sentrert rundt 75hz og 115 hz om jeg husker riktig.

Forskjellene er merkbare for ulike materiale men jeg er nok blitt mer kritisk til moderne loudnesswar - komprimerte ting. Den nye utgaven av Fairytales med Radka gav meg ikke envelopment, her oppstår stemme og piano mer i hodet enn utenfor. Min gamle cd utgave har jo en helt nydelig produksjon som gir virkelig opplevelse av rikdom, klangfarger og ikke minst lytteengasjement med oppsett ala Griesinger. Steely Dan blir mere puncy med sine elbasser og gitaren til Walter...hva mer kan man forlange?
    Skjønner. Godt gjort at du har fått det til. :)
    Vet ikke hva som har skjedd med Fairytales, har ikke hørt den. Veldig ofte sentreres bass som mono i midten samtidig som reverb i bassen er brukt i små mengder fordi det fort roter til lydbildet. Komprimeringen ødlegger ofte faseforholdet i reverben også, så da kan det bli vanskelig å få det til å låte bra med tanke på det vi diskuterer her.

Griesingers poenger under er spennende, men synes det er vanskelig å gjør skikkelig tester på det. Har seks høyttaler som jeg kan mute og nivåinnspille som jeg ønsker samtidig som jeg kan fritt velge om de skal spille høyre/venstre eller mono. Har testet litt med ulike kombinasjoner og min (meget upresise) konklusjon er at antallet kilder er det som gir størst forskjeller på romopplevelsen i opptaket fremfor hvilken kilde som spiller.

Selv om jeg tror Griesingers teori kun er en del av flere faktorer er det interessante poenger som man sjelden leser om andre steder.

In free field we detect the azimuth of sounds at low frequencies by detecting the time
    differences between the zero-crossings of the pressure waveform at the two ears. Human
    perception is particularly sensitive to sounds with sharp onsets. We tend to localize the
    beginnings of sounds. We can localize an impulsive sound at low frequencies in part
    because it takes time for standing waves to establish themselves. But there is a second
    reason.

The second reason is that standing waves preserve the original sound direction
    information if you average over enough of them. Low frequency noise or a pulse will
    excite many room modes all at once, and the time differences between the ears will
    correspond to the source azimuth.

However to create spatial impression it is not sufficient to localize the sound source. We
    must use the sound source(s) to cause the time delay across the listener’s head to vary
    chaotically – at the time rate of the original hall. To do this we require at least two
    independent low frequency drivers, and a recording made in such a way that the phase of
    the reverberation varies randomly at low frequencies

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Driver ikke romnodene i det hele tatt. Da jeg spilte med de i lengderetningen innledningsvis rett etter montasjen så var det helt annerledes.
    Nemlig, men Griesingers teori går ut på at det er romnodene som skaper "rommet" i bassen, men hos deg høres bassen mer ut som i et større rom.
    Enig at det er en del interessant å undersøke her. Skriver ikke Linkwitz om noe liknende mon tro?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Godt gjort at du har fått det til. :)
    ....
    Griesingers poenger under er spennende, men synes det er vanskelig å gjør skikkelig tester på det.
    Som sagt er kvadratiske(N*N) eller( 2N*N) som mitt, nesten umulige å få envelopment i ved de vanlige regler ved to-kanals stereooppsett. Om du tester symmetrisk vs usymmetrisk oppsett i ett slikt rom så gjør det stor forskjell. Tester mann to oppsett som begge har partikkehastighet så blir det nok tilsynelatende andre konklusjoner. Hvilken grad av partikkelhastighet og for hvile frekvenser blir det bra eller godt nok?

Det skal gå an å lage testsignal for dette. Var borti noe jeg leste om ett signal som wobblet, men det glapp før jeg fikk sveivet den over bord.

Jeg har lyst å teste multikanal.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, godt poeng. Bruker oftest ørene til å finne høyttaler og lytteplassering. Mange parametre som spiller inn.

Multikanal er med dagsen DSP muligheter er spennende.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Sub rapport

Nå har jeg hatt suben i hus i en lite uke, så da er det vel på tide med en rapport.

Til dere som ikke er glad i hifisvada så er rapporten til dere: jeg har fått mer, bedre og dypere bass med sub i hus.

Så litt svada:

Sub er helt nytt for meg i den sammenhengen at jeg kobler sub til eget anlegg. Jeg holdt alle muligheter åpne og hadde egentlig lyst til å bygge selv, men hvis jeg skulle bygget selv var det for å lage noe bedre til en billigere pris.
    Erfaringene jeg har med å integrere sub med hovedhøyttalere er at det er vanskelig. Uten å ha førstehåndserfaring med bygging av ulike konstruksjoner kan jeg kun bruke lytteerfaringen til å komme med konklusjoner. Det virker ofte som suber ofte spiller med større dynamiske utsving på kraftige utblåsninger enn mange hovedhøyttalere og spiller med mindre nyanser i svakere nyanser. Dette gjør de ofte litt vanskelige å integrere.

Det jeg letet etter var å finne en løsning som ville "forsvinne inn" i responsene samtidig som den skulle gi et snev av mer punch og dypere bass. Responsene begynner å rulle av ved 30hz, det betyr at det er en av de dype transientene muligens får hørbare fasevridninger nedover.
    Så lenge størrelsen er holdt kompakt har jeg inntrykk av at bassrefleks er mer transientvillig enn lukket kasse og har generellt bedre og høyere ytelse over ressonans. Problemet virker som at det er vanskelig å gjøre riktig hvor samspillet mellom kasse, port og element må være gjennomtenkt uten at man utnytter muligheten for å tyne mest mulig dypbass ut av kassen.
    Litt lettvinte observasjoner dette her, men likevel...

JBL er et firma jeg stadig får mer og mer sansen for. Erfaringen min med JBL baserer seg mest fra proffsammenhenger og har gode erfaringer med det. Studioer bruker ofte to mindre monitorer parret med en sub. Ikke for imponatorbass, men kun for å få best mulig bass på enklest mulig måte. For å gjøre en lang historie kort så søkte jeg etter JBL studiosuber. JBL har to studiosuber + en utgått modell som jeg slo til på som nå selges for 4.800,- og som var akkurat liten nok for mitt hjørne. Så ut som en fornuftig konstruert sub for god nok bass. Tenkte også at JBL kan bass og elementer og har muligheter til å skreddersy element, port og kasse.

http://www.jblpro.com/ProductAttachments/LSR4312SP[1].pdf

Nå har jeg hatt den i anlegget en uke som sagt og har faktisk ikke gjort annet enn å sette den i hjørnet, slå den på og styre volumet fra Lynxkontrollen. Delte på 50hz først noen dager og gikk over til 80. Har foreløpig endt på en forsinkelse på 100ms.

Lydmessig fungerer det som nok en "smaksforsterker". Flere nyanser, tydeligere dynamikk og større forskjeller på størrelsen av lydbildet. Oftest også opplevelsen av kjappere bass. Mute knappen på Lynxkontrollen gjør det enkelt å sammenligne med og uten sub. Det som er litt fasinerende er at effektene varierer fra produksjon til produksjon. Noen produksjoner vokser i lydbildet, andre får mer bitt i trommene, andre får mørkere lydbile. Enkelte opptak for uforklarlig nok et bredere lydbilde i toppregisteret. Når jeg muter de andre kanalene og skrur suben på fullt hører jeg ingen lyd derfra. Likevel er det tydelig effekter når jeg muter suben. Det tydeligere tendenser til envelopment ved avspilling av lydbilder med store rom.

Totalt sett bidrar suben med riktig retning.

Jeg er så fornøyd med dagens lydbilde at jeg tviler på at jeg kan dra det noe særlig lenger i dette rommet. Det er med god margin den beste lyden jeg har hatt. Ikke at det er perfekt på noen måte, men det spiller plater slik jeg ønsker å høre de. Kan skrive litt en annen gang om det.

Kammersalen er herved ferdigstilt og MS Trompet er vel i havn. Takk for alle oppmuntringer underveis i prosessen.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    I helsike heller... ferdigstilt? det er bare noe du TROR :cool: Jeg gir deg til over sommerferien (og da er jeg raus) - da begynner det igjen. Hva om... hvis... (her begynner kaldsvettinga og nattesøvnsproblematikken å melde seg). Så setter høstværet inn og du får mer innetid - så er du i gang igjen! Husk jeg sa det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I helsike heller... ferdigstilt? det er bare noe du TROR :cool: Jeg gir deg til over sommerferien (og da er jeg raus) - da begynner det igjen. Hva om... hvis... (her begynner kaldsvettinga og nattesøvnsproblematikken å melde seg). Så setter høstværet inn og du får mer innetid - så er du i gang igjen! Husk jeg sa det.
    Ferdigstilt i betydningen "ferdig med planene som ble lagt før sommeren i fjor". Ikke ferdig for alltid. Jeg tør ikke vedde i mot og skal huske at du sa det. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Se bare hva som skjedde med Emo - jeg lagde en collage med potteplanter på høyttalerne, rosa kanintøfler og barnevogn i stua hans. Nå, ett år senere skifter'n bleier så møkka skvetter :D SnåsaSluk fikk rett igjen..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Se bare hva som skjedde med Emo - jeg lagde en collage med potteplanter på høyttalerne, rosa kanintøfler og barnevogn i stua hans. Nå, ett år senere skifter'n bleier så møkka skvetter :D SnåsaSluk fikk rett igjen..
    Jeg tuller ikke med SnåsaSluk jeg.... :)

Må bare si at det er så innmari deilig når platesamlingen fremstår som en eneste stor godtebutikk. Skulle lagt meg for to timer siden, men klarer ikke slå av anlegget. Er på min 7 time nå.... Bare avbrutt av en 5 timers øving.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn