Høyttalere Høyttalere som spiller bra utenom sweetspot:

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
639
Antall liker
515
Torget vurderinger
23
Todani (min gamle, dyktige skribentkollega) og undertegnede har så å si alltid vært uenige i det meste! :) Og vi er det fortsatt, kan det se ut til. Men egentlig er det ikke så vanskelig. Sett deg godt utenfor sweetspot og hør om du får et fornuftig lydbilde. Gjør du det, så har høyttalerne egenskaper som gjør det mulig. Mine Aurum Vulkan er ikke gode på det. I skrivende stund spiller jeg på Spendor A6R, de er veldig gode på lybilder langt utenfor sweetspot. (1.-ordens filter, som jeg vet Todani ikke er særlig fan av). Mine tidligere Tannoy DC10T var også eksepsjonelle på det samme fenomen, flotte lydbilder langt utenfor senter. Igjen 1.-ordens + tilnærmet single point source. Har en lang rekke tilsvarende erfaringer. Så når Todani endrer trådstarters definisjon av sweetspot fra plassering av lydkulisser selv når lytteposisjon er utenfor sentrum, til et spørsmål om klangbalanse, bør vi vel heller spørre trådstarteren om han snakker om balansen gjennom frekvensområdet, eller om vi snakker om å "se" instrumentplassering også selv om lytteren sitter et annet sted enn midt mellom høyttalerne.

Mvh
Håkon Rognlien
Tenkte først og fremst balansen gjennom frekvensområdet, og ikke "pinpoint imaging"
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.749
Antall liker
11.362
Torget vurderinger
2
Todani (min gamle, dyktige skribentkollega) og undertegnede har så å si alltid vært uenige i det meste! :) Og vi er det fortsatt, kan det se ut til. Men egentlig er det ikke så vanskelig. Sett deg godt utenfor sweetspot og hør om du får et fornuftig lydbilde. Gjør du det, så har høyttalerne egenskaper som gjør det mulig. Mine Aurum Vulkan er ikke gode på det. I skrivende stund spiller jeg på Spendor A6R, de er veldig gode på lybilder langt utenfor sweetspot. (1.-ordens filter, som jeg vet Todani ikke er særlig fan av). Mine tidligere Tannoy DC10T var også eksepsjonelle på det samme fenomen, flotte lydbilder langt utenfor senter. Igjen 1.-ordens + tilnærmet single point source. Har en lang rekke tilsvarende erfaringer. Så når Todani endrer trådstarters definisjon av sweetspot fra plassering av lydkulisser selv når lytteposisjon er utenfor sentrum, til et spørsmål om klangbalanse, bør vi vel heller spørre trådstarteren om han snakker om balansen gjennom frekvensområdet, eller om vi snakker om å "se" instrumentplassering også selv om lytteren sitter et annet sted enn midt mellom høyttalerne.

Mvh
Håkon Rognlien
Tenkte først og fremst balansen gjennom frekvensområdet, og ikke "pinpoint imaging"
Ja, der ser man! :) Kudos til Todani for å ha tatt det poenget!
Da bøyer jeg meg for den tekniske innfallsvinkelen; off-axis response krever andre egenskaper enn de jeg antok trådstarter var ute etter. Todani har forklart det helt presist.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.211
Antall liker
2.305
Todani (min gamle, dyktige skribentkollega) og undertegnede har så å si alltid vært uenige i det meste! :) Og vi er det fortsatt, kan det se ut til. Men egentlig er det ikke så vanskelig. Sett deg godt utenfor sweetspot og hør om du får et fornuftig lydbilde. Gjør du det, så har høyttalerne egenskaper som gjør det mulig. Mine Aurum Vulkan er ikke gode på det. I skrivende stund spiller jeg på Spendor A6R, de er veldig gode på lybilder langt utenfor sweetspot. (1.-ordens filter, som jeg vet Todani ikke er særlig fan av). Mine tidligere Tannoy DC10T var også eksepsjonelle på det samme fenomen, flotte lydbilder langt utenfor senter. Igjen 1.-ordens + tilnærmet single point source. Har en lang rekke tilsvarende erfaringer. Så når Todani endrer trådstarters definisjon av sweetspot fra plassering av lydkulisser selv når lytteposisjon er utenfor sentrum, til et spørsmål om klangbalanse, bør vi vel heller spørre trådstarteren om han snakker om balansen gjennom frekvensområdet, eller om vi snakker om å "se" instrumentplassering også selv om lytteren sitter et annet sted enn midt mellom høyttalerne.

Mvh
Håkon Rognlien
Tenkte først og fremst balansen gjennom frekvensområdet, og ikke "pinpoint imaging"
Hei Håkon. Du har etterhvert fått et meget stort erfaringsgrunnlag, mye bedre vedlikeholdt enn mitt, så jeg ser ingen vettug grunn til å være uenig med deg. Virker overbevisende det du skriver her, men jeg tolker fremdeles dette dithen at det dreier seg mest om klangbalanse her.
Min erfaring (etter hvert begrensede sådan, he he) peker helt klart i retning av at skikkelig "pinpoint" lydbilde (altså ikke klangbalanse) er noe man sjelden oppnår i mer enn én meters bredde. Oftest klart mindre enn dette også. Man kan ofte få god pinpointing i litt større område i dybden, kanskje noe i retning av et par meter i et stort rom. Reiser man seg opp eller synker langt ned, så ramler det ofte sammen, både i lydbilde og klang.
Så kan det virke som vi fremdeles er uenige, men jeg kjøper din påstand om at gode egenskaper kan oppnås langt utenfor aksen, men det jeg tenker på er "skikkelig pinpoint", der hvor alt åpner seg helt presist innover i lydbildet.
(Edit: Mens jeg har liret av meg dette, ser jeg du har svart)
MVH
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Jeg har til dags dato ikke hørt et system der skaper et lydbilde utenfor lytteposisjonen (den er gjerne veldig smal). Har til gjengjeld hørt mage oppsett som spiller musikk utenfor.
De som prater om ekte illusjon utenfor lytteposisjonen må gjerne opplyse meg om hvor dette kan oppleves.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pin-pointing handler om lavt nivå av tidlige refleksjoner. Bortsett fra kanskje rundstrålende hvor det blir praktisk vanskelig, så kan man i grunnen oppleve det med hvilke som helst høyttaler med akustiske tiltak.

Men igjen: Skal den tonale balansen opprettholdes utenfor sweetpot, så må høyttalerne ha en jevn spredning i et ganske bredt frekvensområde. Både horisontalt og vertikalt. Dette er det nesten ingen kommersielle høyttalere som gjør spesielt bra. En som gjør det meget anstendig er Gradient Helsinki, men den er relativt svak i bassen og leverer ikke det store trøkket.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Pin-pointing handler om lavt nivå av tidlige refleksjoner. Bortsett fra kanskje rundstrålende hvor det blir praktisk vanskelig, så kan man i grunnen oppleve det med hvilke som helst høyttaler med akustiske tiltak.

Men igjen: Skal den tonale balansen opprettholdes utenfor sweetpot, så må høyttalerne ha en jevn spredning i et ganske bredt frekvensområde. Både horisontalt og vertikalt. Dette er det nesten ingen kommersielle høyttalere som gjør spesielt bra. En som gjør det meget anstendig er Gradient Helsinki, men den er relativt svak i bassen og leverer ikke det store trøkket.
Har vært obs på at dette visstnok skal være en høyttaler med god polarrespons. Har derfor prøvd å høre på denne utenfor lytteposisjonen de to siste årene på Hortenmessa. De gode sidene denne høyttaleren har i lytteposisjonen forsvinner likevel som dugg for solen når lytting skjer andre steder.
Unison spredning og god polarrespons er ganske oppskrytt i mine ører og muligens derfor kommersielle høyttalerkonstruktører gir litt beng i det
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har vært obs på at dette visstnok skal være en høyttaler med god polarrespons. Har derfor prøvd å høre på denne utenfor lytteposisjonen de to siste årene på Hortenmessa. De gode sidene denne høyttaleren har i lytteposisjonen forsvinner likevel som dugg for solen når lytting skjer andre steder.
Unison spredning og god polarrespons er ganske oppskrytt i mine ører og muligens derfor kommersielle høyttalerkonstruktører gir litt beng i det
To ting som spiller inn:
- Hvor langt ut på siden du beveger deg. Spredningen til Helsinki er ikke spesielt bred.
- Hvor mye du anser pin-pointing, klarhet og lokalisering som viktig. Det vil uansett bli noe dårligere utenfor et visst område, avhengig av rommets størrelse og tiltak.

Er helt uenig det siste du skriver. Det blir som å si at rommet og frekvensrespons ikke betyr noe.

Edit: Det er også viktig å nevne at tonaliteten også alltid vil bli noe påvirket av flatene, uavhengig av hvor uniform polarresponsen er. Forvrengning fra rommet får man uansett.
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Har vært obs på at dette visstnok skal være en høyttaler med god polarrespons. Har derfor prøvd å høre på denne utenfor lytteposisjonen de to siste årene på Hortenmessa. De gode sidene denne høyttaleren har i lytteposisjonen forsvinner likevel som dugg for solen når lytting skjer andre steder.
Unison spredning og god polarrespons er ganske oppskrytt i mine ører og muligens derfor kommersielle høyttalerkonstruktører gir litt beng i det
To ting som spiller inn:
- Hvor langt ut på siden du beveger deg. Spredningen til Helsinki er ikke spesielt bred.
- Hvor mye du anser pin-pointing, klarhet og lokalisering som viktig. Det vil uansett bli noe dårligere utenfor et visst område, avhengig av rommets størrelse og tiltak.

Er helt uenig det siste du skriver. Det blir som å si at rommet og frekvensrespons ikke betyr noe.

Edit: Det er også viktig å nevne at tonaliteten også alltid vil bli noe påvirket av flatene, uavhengig av hvor uniform polarresponsen er. Forvrengning fra rommet får man uansett.
Anser nok pin-pointing, klarhet og lokalisering som meget viktig i eget oppsett.
Du kan jo ikke være uenig i hva jeg opplever, du har vel ikke vært inn hode på meg;) Dette utsagnet er basert på mine opplevelser og min ringe hørsel.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.916
Antall liker
1.084
pinpointing er noe jeg aldri vil ha i et system/rom, tyder som regel på en farging og svakhet et sted. særlig når vi snakker om å kunne peke hvor høyttaleren står til enhver tid. hvor ofte har du hørt det med uforsterket live musikk?
bånd som tpl-150 har ikke noen god polarrespons heller, som kan vær grunnen til at du ikke vurderer det i særlig grad? prøvd kompresjonsdrivere med en matchet waveguide? da får beyma bein å gå på.
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
pinpointing er noe jeg aldri vil ha i et system, tyder som regel på en farging og svakhet et sted. særlig når vi snakker om å kunne peke hvor høyttaleren står til enhver tid. hvor ofte har du hørt med det med uforsterket live musikk?
bånd som tpl-150 har ikke noen god polarrespons heller, som kan vær grunnen til at du ikke vurderer det i særlig grad? prøvd kompresjonsdrivere med en matchet waveguide?
Så pp kommer av svakheter i anlegget? Den var ny. Har jo hørt et og annet ja.:)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.916
Antall liker
1.084
riktig, og høyttalerens integrasjon med refleksjoner er en stor del akustikken, men rommet ditt ser jo ut som et ekkofritt kammer, ( igjen et problem i høyttalerene) ingen høyttaler vil låte live i et slikt miljø.
 
8

8x12_TOM

Gjest
riktig, og høyttalerens integrasjon med refleksjoner er en stor del akustikken, men rommet ditt ser jo ut som et ekkofritt kammer, ( igjen et problem i høyttalerene) ingen høyttaler vil låte live i et slikt miljø.
Du skulle bare visst hvor mye live følelse du får når det høres mye direktelyd. Jeg liker det i hvert fall.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pinpointing er noe jeg aldri vil ha i et system/rom, tyder som regel på en farging og svakhet et sted. særlig når vi snakker om å kunne peke hvor høyttaleren står til enhver tid. hvor ofte har du hørt det med uforsterket live musikk?
bånd som tpl-150 har ikke noen god polarrespons heller, som kan vær grunnen til at du ikke vurderer det i særlig grad? prøvd kompresjonsdrivere med en matchet waveguide? da får beyma bein å gå på.
Pin-pointing vi du får hvis du har mye direktelyd og lite av tidlige refleksjoner. En bedre betegnelse er lokalisering. Du hører hvor instrumenter og stemmer er plassert med nøyaktighet. Det har ingen ting med at du hører hvor høyttalerne er plassert eller "farging", vi snakker om selve miksen. Faktum er at høyttalerne vil forsvinne i større grad når refleksjoner er presset ned.

Derimot er det vanskelig å kombinere både svært god lokalisering og stort og bredt lydbilde (spaciousness). Det går til en viss grad det også med rette tiltak, men man får ikke 100% av begge deler i et lite rom.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.760
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er lite med gratislunsjar. Rundstrålande høgtalarar skapar veldig realisme innan soundstaging, men er ekstremt vanskelege å plassere perfekt, og dessutan ikkje pinpointande av natur.
Eg tykkjer pinpointing er moro, men ikkje alle plater kan by på sånt. Det kan heller ikkje dei fleste innandørs livesituasjonar. Så eg greier meg utan sånt til kvardags, og konsentrerer meg om dei godene eg har.
Lurer likevel på å ha eit par konvensjonelle minihøgtalarar til pinpointe-bruk. Kan vere interessant i testsamanheng. Så får eg heller leite meg fram til sweetspot igjen. Veldig kjekt å kunne gje blaffen i sånt....vil eg høyre detaljane betre, er det berre å flytte seg nærare høgtalarane.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Skal like å se det oppsette som gir 100% av alt, det blir noen kompromisser en må velge å leve med.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Problemet med sylskarp pinpointing er jo at det henger så tett sammen med fokus, som plasserer alt i lydbildet veldig nære lytteren. Da mister man dybde og rom, som er viktig for en overbevisende illusjon. Jeg opplever at fokus og dybde er hver sin ende av samme skala, ergo må man alltid velge et kompromiss i mellom de to...
 
8

8x12_TOM

Gjest
Problemet med sylskarp pinpointing er jo at det henger så tett sammen med fokus, som plasserer alt i lydbildet veldig nære lytteren. Da mister man dybde og rom, som er viktig for en overbevisende illusjon. Jeg opplever at fokus og dybde er hver sin ende av samme skala, ergo må man alltid velge et kompromiss i mellom de to...
Dette er jeg uenig i, det går fint å få til begge deler. Selvfølgelig blir skarpheten noe avtagende jo lengre bak i lydbilde det skjer
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Litt bort fra flisespikkingen, selv om den er helt på sin plass, så hadde det vært greit å vite noe om budsjett. Kan ikke huske å ha lest noe om det. Da jeg så tråden tenkte jeg automatisk Larsen/Carlson, siden det er slike åpenbare svar på et slikt spørsmål. Og det står jeg fortsatt inne for. Men etter å ha lest tråden så slår det meg hvor heldig jeg selv er med mine UniQ-elementer i Kef-ene. Erfaringen til Rognlien med Tannoy Dual Concentric er nok ganske lik det jeg opplever akkurat nå. Har spilt Charles Bradleys siste og nå spiller jeg madrigaler av Monteverdi. Det som slår meg er at det er lenge siden jeg sist satt skikkelig on axis, jeg sitter klart til høyre for sweetspoten. Og ikke føler jeg noe særlig for å flytte meg innover i sofaen, selv om innspillingene inviterer til konsentrert lytting midt i sweetspoten. Uten å ha tenkt så mye over det i det siste, har tross alt spilt på disse høyttalerne i femten år, så befester både Kef og Tannoy sin stilling når jeg vurderer nye høyttalere i ikke altfor lang framtid.

Ikke at jeg er noen UniQ/Dual Concentric fanboy av den grunn. Det er flere andre kandidater på listen, men skal praktiske hensyn tas så er det ikke fullt så mange igjen på listen utover disse.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Problemet med sylskarp pinpointing er jo at det henger så tett sammen med fokus, som plasserer alt i lydbildet veldig nære lytteren. Da mister man dybde og rom, som er viktig for en overbevisende illusjon. Jeg opplever at fokus og dybde er hver sin ende av samme skala, ergo må man alltid velge et kompromiss i mellom de to...
Dette er jeg uenig i, det går fint å få til begge deler. Selvfølgelig blir skarpheten noe avtagende jo lengre bak i lydbilde det skjer
Er du uenig i at fokus går på kompromiss av dybde, eller at pinpointing og fokus følger hverandre? :)

Mener ikke at man ikke kan få både pinpointing og dybde bra på en gang, men snarere at de beste på det ene aldri er det beste på det andre. Eller er det bare jeg som har til gode å høre det rette oppsettet? :)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg hadde for noen år siden Amphion Argon2 og disse mener jeg å huske spilte meget åpent og hørtes bra ut selv når jeg ikke satt i sweetspot.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Problemet med sylskarp pinpointing er jo at det henger så tett sammen med fokus, som plasserer alt i lydbildet veldig nære lytteren. Da mister man dybde og rom, som er viktig for en overbevisende illusjon. Jeg opplever at fokus og dybde er hver sin ende av samme skala, ergo må man alltid velge et kompromiss i mellom de to...
Dette er jeg uenig i, det går fint å få til begge deler. Selvfølgelig blir skarpheten noe avtagende jo lengre bak i lydbilde det skjer
Er du uenig i at fokus går på kompromiss av dybde, eller at pinpointing og fokus følger hverandre? :)

Mener ikke at man ikke kan få både pinpointing og dybde bra på en gang, men snarere at de beste på det ene aldri er det beste på det andre. Eller er det bare jeg som har til gode å høre det rette oppsettet? :)
Blir egentlig håpløst å diskutere dette. For meg holder det at det jeg høre, er noe jeg tror på. Ikke sikkert du ville opplevd det like troverdig som meg.
Hva er forresten det mest troverdige oppsett du har hørt?
 
Sist redigert:

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Blir egentlig håpløst å diskutere dette. For meg holder det at det jeg høre, er noe jeg tror på. Ikke sikkert du ville opplevd det like troverdig som meg.
Hva er forresten det mest troverdige oppsett du har hørt?
Helt enig i det! Og hva som gir denne troverdigheten er nok ganske individuelt ja.

Det mest troverdige oppsettet jeg har hørt er hjemme hos meg selv. Ikke fordi det er et så fantastisk bra oppsett (det er ikke det beste jeg har hørt på en del enkeltparametre), men rett og slett fordi DIY og DSP har gitt meg muligheten til å skreddersy det 100% etter egen smak og referanser. Når jeg opplever nye referanser hos andre ender det alltid med oppdateringer hjemme, slik at anlegget utvikler seg i takt med opplevelsene jeg får ute :)
 
Topp Bunn