Ja, man kunne sikkert hatt kurs i alle momenter ved online-svindel, så hovedregelen er å spørre andre/på forumet om det i det hele tatt er antydning om ugler i mosen.
Selv da kan du aldri garantere deg mot svindel. Kjøper kan i praksis når som helst ombestemme seg og returnere varen.
Her er en selvopplevd klassiker:
Kjøper sender "noe" tilbake til deg.
Etter at det har gått en stund, rett før varen ankommer postkontoret ditt, åpner kjøper en reklamasjonssak hos Paypal, en såkalt SNAD. (Significantly Not As Described). Dette kan du motstride (noe som koster deg paypal-gebyret om du taper saken), og det tar gjerne en god stund før Paypal kommer med en avgjørelse (som i 99.99% av alle tilfeller vil favorisere kjøper). Det er meningen at først NÅ at kjøper skal returnere varen, og når du bekrefter mottatt retur, så blir kjøpesummen inkl frakt returnert til kjøper. Har du bestridt kravet og taper, vil du i praksis tape fraktkostnader og paypal-gebyret, for det beholder de om du bestrider en sak og taper den.
Men hva skjer hvis kjøper allerede har sendt noe tilbake til deg, men ble liggende på postkontoret så lenge at det ble returnert til kjøper før du visste utfallet av reklamasjonssaken? Det som skjer da er følgende: Du må refundere beløpet til kjøper. Paypal beholder gebyret sitt, så det taper du også. Varen har blitt returnert til kjøper, så du taper varen din.
Ringer du inn til paypal og påpeker akkurat dette, at du har fulgt instruksjonen deres til punkt og prikke, at du ikke kunne ta imot en vare i retur før du visste utfallet, så spiller de bare dumme og peker på at varen har blitt returnert og at det er ditt ansvar å sørge for at pakken er deg i hende. De snakker norsk, men jeg lurer på hvilke mennesker som egentlig sitter der. Du kan ikke annet enn å tenke at disse dumme menneskene helt sikkert ikke hadde vært så dumme om de hadde blitt stilt samme spørsmål under skjerpede omstendigheter...
En annen variasjon er akkurat samme fremgangsmåte, men istedet for at originalvare blir sendt i retur, så blir det sendt noe annet...f.eks en stein.
Da skjer følgende:
1. Du henter ikke varen før utfallet i reklamasjonssaken er kjent. Pakken har blitt sendt i retur og du taper kjøpesum, frakt, gebyrer og kjøper beholder fortsatt varen. Identisk som ovenfor.
2. Du biter i det sure eplet og henter pakken på postkontoret. Selv om du ikke vet utfallet av reklamasjonssaken, så vet du at det mest sannsynligvis går i kjøper sin favør og du fort kan ende opp med scenario 1) hvor du taper "alt".
2a. Du tar med deg pakken hjem, åpner den og finner ut at det er en stein istedet for originalvaren. Du rapporterer til Paypal, men igjen vil avgjørelsen være til kjøpers fordel. I praksis skjer det samme som i 1).
2b. Du stikker innom lensmannen på veien bort og får med deg en politibetjent til postkontoret. Vel framme på postkontoret tar du fram et profft videokamera som filmer knivskarpt i 4K, du får filmet både konstabelen og får med hans ansikt tydelig, du filmer også ID'en hans og politibeviset hans. Så filmer du hentelappen slik at trackingnummer og alt vises klart. På postkontoret henter de pakken fram, og du filmer nøye over pakken slik at du får med deg alle detaljer fra alle mulige vinkler. Så spør du han/hun på postkontoret om å åpne pakken mens du filmer (dette sier de nok ikke nei takk til all den tid du har en politibetjent). Pakken viser seg å inneholde ein stein og ikke forsterkeren du solgte! Men heldigvis har du filmet hele seansen i *en* tagning, og du får et offisielt dokument fra lensmassen hvor politibetjenten kan bevitne hendelsen. Paypal snur i saken og går nå etter kjøperen som hele tiden har prøvd å svindle deg.
Nå er jo 2b helt urealistisk, så man er stuck med 2a. Det betyr at man IKKE kan gardere seg 100% mot Paypal-svindel uansett hvor nøye man er. Er kjøperen utspekulert nok, så blir du til slutt svindlet. Du skal ha svært sterke indisier på at du er i ferd med å bli svindlet for at en politibetjent går med på å bli med deg ned på posten, og tenk så flaut det blir hvis det viser seg at du ikke ble svindlet likevel?
Så kan det jo hende at kjøperen returnerer samme vare, men ikke identisk vare som det du sendte: Deler kan mangle, han har selv ødelagt varen men sender istedet i retur, eller at det rett og slett er "samme" vare med ikke fysisk samme varen, du du blir sendt er noe gammalt defekt ræl som har har byttet ut med din vare. etc etc.