Bil, båt og motorsykkel Vakre biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Peugeot 406 Coupe - hvis du nesten lukker øynene helt i lett rødvinsbris, kan den på en god dag nesten minne om en Ferrari, men det er vel Pininfarina som har tegnet den, på en ikke helt god dag. Men den er ikke helt dum.
    image.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder andelen 2-dørs biler presentert her så tror jeg vi syntes at 2.dørs er penere enn 4-dørs fordi det ikke blir så mange oppstykkete linjer i vindushøyde. Man får mer helhetlig design og renere linjer på en 2-dørs. Det er vel også grunnen til at vi syntes hard-top er vakkert.

    Ang. 262C, jeg bestemte meg første gangen jeg så en, en slik bil skal jeg aldri ha.

    Noen har sansen for biler tegnet med linjal og andre ikke. Selv har jeg alltid syntes den var lysår finere enn sine "vanlige" brødre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    En slik en har jeg sittet i! Dog uten å få kjøre den. Storebror har en Ford A 1932 og vi var på tur forbi Åre da vi møtte en hel røys med veteranbiler. Det var innspilling av en stor internasjonal spillefilm med Rally Monte Carlo som tema. Av ymse årsaker endte vi opp der settet var og på grunn av broderens bil ble porten åpnet og vi slapp inn. Da tabben ble oppdaget var vi nå innafor og vi fikk se på bilene som var "stjerner" i filmen. Deriblant en slik Mercedes. Traff ingen av de store filstjernene men ble vist rundt i garasjene av et par elder herrer som hadde ansvaret for at de gamle bilene fungerte og gikk. Det var forøvrig en salig blanding av gamle orginalbiler og "stageprops" dvs biler bygget opp av finer og tre på ulike US rammer. Noen av bilene, som denne 540'n var allerede den gangen på 60 tallet uhyrlig kostbare slik at orginalene fikk ikke være med på scener der det kunne være fare for skade på bilene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Den bilen synes jeg var skikkelig stilig.

    Vis vedlegget 383950
    Den er jo fra en tid da alt virket så meget mer optimistisk enn i dag. Man hadde tro på framtiden og teknologien som lå framfor oss og som skulle bringe verden framover med stormskritt!

    Det var nok knapt noen den gangen som i sine villeste feberfantasier ville ha tenkt tanken på at Europa og Vesten knapt et par generasjoner senere ville være på full fart inn i den mørkeste og mest primitive middelalder!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok knapt noen den gangen som i sine villeste feberfantasier ville ha tenkt tanken på at Europa og Vesten knapt et par generasjoner senere ville være på full fart inn i den mørkeste og mest primitive middelalder!
    Du tenker på elbiler?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Rundt 1930, i Italias racingfarger,

    Liten saksopplysning. Blå racerbiler var franske, de italienske var røde, de tyske hvite og de engelske var grønne.

    Tross at Ettore Bugatti opprinnelig var italiener var Bugatti som bilprodusent tysk fram til slutten på WWI da byen der de ble bygget ble en del av Frankrike . Etter 1918 var Bugatti et fransk merke derav blåfargen. Volkswagen tok vel over rettighetene til Bugattinavnet en gang sent på 1990 tallet. Så pr i dag er det igjen tysk slik sett, men dagens biler produseres i Frankrike ikke langt unna den første fabrikken.
     
    T

    TT.

    Gjest
    Rundt 1930, i Italias racingfarger,

    Liten saksopplysning. Blå racerbiler var franske, de italienske var røde, de tyske hvite og de engelske var grønne.

    Tross at Ettore Bugatti opprinnelig var italiener var Bugatti som bilprodusent tysk fram til slutten på WWI da byen der de ble bygget ble en del av Frankrike . Etter 1918 var Bugatti et fransk merke derav blåfargen. Volkswagen tok vel over rettighetene til Bugattinavnet en gang sent på 1990 tallet. Så pr i dag er det igjen tysk slik sett, men dagens biler produseres i Frankrike ikke langt unna den første fabrikken.
    De tyske var sølv! Men det spørs hvilken æra du sikter til. Rundt 1930 var racingfagen til Italia blå!
     
    T

    TT.

    Gjest
    Jeg er skkkert gammeldags/old school, men hva er egentlig greia med sorte felger/mørke grå felger/gun metal felger?
    Det ser faktisk ut som om man kjører med slitne stålfelger.!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Rundt 1930, i Italias racingfarger,

    Liten saksopplysning. Blå racerbiler var franske, de italienske var røde, de tyske hvite og de engelske var grønne.

    Tross at Ettore Bugatti opprinnelig var italiener var Bugatti som bilprodusent tysk fram til slutten på WWI da byen der de ble bygget ble en del av Frankrike . Etter 1918 var Bugatti et fransk merke derav blåfargen. Volkswagen tok vel over rettighetene til Bugattinavnet en gang sent på 1990 tallet. Så pr i dag er det igjen tysk slik sett, men dagens biler produseres i Frankrike ikke langt unna den første fabrikken.
    De tyske var sølv! Men det spørs hvilken æra du sikter til. Rundt 1930 var racingfagen til Italia blå!

    Googlet litt på tema og fant denne artikkelen i "bilnorge.no" Det ser ut til at det er en gammel artikkel fra 2000. Den inneholder uansett en god del informasjon som ikke jeg var klar over i alle fall.



    "Formel 1-fargene er 100 år!
    Foran årets Formel 1-sesong har flere lag valgt å lakkere bilene i de tradisjonelle fargene som representerer produksjonslandet til de respektive biler eller motorer. Disse fargene var obligatoriske på racerbiler fra fabrikklag fram til 1968, da sponsoravhengigheten i Formel 1 ble så stor at bilene ble forvandlet til rullende reklameplakater.

    Sponsorene til de enkelte lag fikk bestemme bilenes bunnfarge. Unntaket har vært Ferrari, som også etter 1968 alltid har ”kjørt på rødt”, Italias nasjonalfarge innen bilsport. Fastsettelsen av nasjonalfarger på racerbiler daterer seg helt tilbake til 1900, da eieren av avisen New York Herald, James Gordon Bennett jr., innførte en årlig landskamp for bilproduserende land. Hvert land skulle få ha med tre biler, likegyldig av hvilket merke, men bilene skulle være bygget i vedkommende land ned til den minste skrue. Selv dekkene måtte bli produsert i samme land som bilen. Kun førernes nasjonalitet var likegyldig.
    De den gang aktuelle landene ble knyttet opp til følgende farger: Frankrike blått, Storbritannia grønt, Belgia gult, USA rødt, Italia svart og Tyskland hvitt. I 1904 kom Østerrike til med kombinasjonen gult og svart, og Sveits med brunt. Men allerede året etter gikk Sveits over til kombinasjonen gult og rødt.
    Gordon Bennett-løpene gikk i 1906 over til å bli det første Grand Prix, og selv om nasjonalfargene ikke var obligatoriske dette året valgte de fleste fabrikkene å holde på dem. Blant unntakene var vinnermerket Renault, som valgte USAs røde farge. I 1907 ble fargene gjeninnført med et par endringer: Italia fikk rødt, mens svart forsvant helt fordi USA fikk kombinasjonen rødt og hvitt. Sistnevnte nasjon endret fargene til blått og hvitt i 1921. Deretter var fargene nærmest låst til de respektive land fram til 1968. Japan kom med i 1965 med hvite og røde Hondaer.
    Innenfor rammen av nasjonalfarger ble det snart foretrukket spesielle fargetoner. De fleste franske fabrikkene gikk inn for lyseblått, fra Panhard-Levassor i 1900 til Matra i 1968. Etter at Napier vant Gordon Bennett i 1902 med en dypgrønn bil, ble fargen på folkemunne døpt ”british racing green”, og selv om hver fabrikk hadde sin oppfatning om hva helt riktig nyanse var, holdt de seg nær originalen. Et kortvarig unntak gjorde BRM i slutten av 50-årene med skjærende lysegrønt, men de skjerpet seg igjen i 1960.
    Italia og Belgia kjørte stort sett på signaltoner i rødt og gult respektive. Tyskland holdt på hvitt fram til 1934, da de gikk over til aluminium, Hitler-regimets såkalte ”sølvpiler”. Årsaken til dette er i følge legenden at for å komme inn under den daværende formelens maksimale vektgrense på 750 kg, måtte Mercedes-Benz og Auto Union unngå de ekstra grammene som en lakkering ville bety….
    Fra 1920-årene og utover fantes det imidlertid noe få private kjørere og team som kunne velge det de ville av farger på racerbilene sine.
    Så kom altså 1968, da Lotus solgte seg til Gold Leaf og fikk rød-hvite biler. Et par år etter hadde også konkurrentene ofret tradisjonen på kommersens alter, unntaket var som nevnt Ferrari. Franske team sprellet lenge i garnet, men de hadde ikke den samme kontinuitet i F1-sirkuset som Maranello.
    For få år tilbake gjorde Mercedes-Benz comeback på motorsiden og fikk sølvfargen tilbake på banen, selv om det dreiet seg om britiske McLaren-biler. Vi godtar det. Blått har vært der nesten hele tiden, i dag som riktig farge på helfranske Prost-Peugeot. Og i år får vi oppleve Jaguar i grønt, riktignok ikke i british racing green dersom vi skal tro foreløpige bilder, men likevel. BAR-Honda er så nær Japan-fargene de kan komme med sine hvite biler og røde Lucky Strike-logoer.
    Sveitsiske Sauber har ennå ikke noen retro-tendenser på fargesiden, amerikanske team uteblir foreløpig, og Eddie Jordan har ikke antydet noe om at han vil flytte geskjeften til Belgia. Bortsett fra dette, begynner alle de historiske farge-brikkene å falle på plass. Vil resten stemme når Grand Prix-løpene fyller 100 år i 2006? "
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.842
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 383871

    Jeg liker det minimalistiske designet på NSU 1200. Veldig nett og luftig, noe som gjør at de få detaljene som er kommer tydelig frem.
    husker jeg satt på med en slik Nsu tts en gang som var skremt opp til 140hk gikk helt passe den var vel en rundkjøring han hadde ca 140 kmt ut av ;) og 0-100 gjorde den vel unna på 4-4,5 sek og hekkmotorn lystra lunt opp til 10,000 omdreininger det var musikk satt som håndballklister på veien ;) alltid hatt sansen for enkle pene ``gokartlignende`` småbiler selv og er selv av typen der det er de små men viktige / riktige detaljene som gjør helheten , noen ganger er less is more andre ganger ikke :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.002
    Antall liker
    14.554
    Sted
    Sørlandet
    Liten og vakker:
    Utrolig godt gjort å få såpass harmoniske linjer på et så lite knøtt.
    Turboen er ikke stor... er bare bilen som er så liten :)

    Gå til 2.25. Der klarer han såvidt å redde seg selv og bilen når den slipper på fullt trykk og med ca 1500hk. Det er en halvguffen følelse når slicks uten sidestøtte slipper på klistra asfalt;

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn