Ja ser fram til besøk, Plata er bestilt, sammen med noen andre vi spilte
Hvis du klikka deg inn på Audiophile-kategorien på Big Dipper skjønner jeg fort at summen på handlekurven vokste raskt.
Det er heller ikke
alt man finner der som er like vellydende, eller som forsvarer pris i fht originalutgivelser,
Likevel er det et godt alternativ hvis man på forhånd vet at kvaliteten holder.
Personlig synes jeg det er greit å bruke penger på nye album jeg faktisk spiller, og hvor jeg slipper å irritere meg over lyd og pressekvalitet.
Å handle på bruktsjapper og platemesser gjør jeg jo fremdeles, men jeg er blitt mer og mer kritisk til objektene da det er mye som ikke holder
kvaliteten jeg ønsker for å ha gleden av å spille de.
Det hjelper ikke at skivene er bra musikalsk og pressemessig hvis de er befengt med hakk og riper, møkk, øl og potetgull.
En del selgere har ikke forståelse for at man er
så nøye på kvalitet.
Holdningen er at på gamle plater må man regne med noe smuss og slitasje.
Jeg forstår det, men da blir den kjøpt av folk med en annen innfallsvinkel enn meg.
Som Shelby Lynne uttrykte det:
Mange samler og kompletterer.
Artister, genre, utgaver, nummere, morsomheter og sjeldenheter.
Det er selvsagt legitimt, og en vel så bra hobby, -og jeg skjønner at det kan være morsomt.
Aspektet ved at eksemplaret ikke er perfekt
lydmessig er ikke alltid så viktig for hyllesamlerne og discogstrålerne.
Derfor er det velkomment at det blir tilbudt gode represser av gamle og gode album.
Ofte kan man rygge når man ser prislappen på Mobile Fidelity, ORG, Impex, Analogue Productions osv..
Heldigvis er ikke alle gode reutgivelser høyt priset.
Et selskap jeg har mange gode erfaringer med er
Music on Vinyl.
Her er kvaliteten jevnt over god, selv om det finnes unntak.
Likevel vil jeg som kjøper plater for å spille, (ikke samle)
i de aller aller fleste tilfeller foretrekke ei
ny plate fra
MoV framfor ei brukt fra ei platemesse.
Man kommer ikke bort fra at lyden reprodusert over anlegget du har lagt veldig mange penger i, -aldri blir bedre enn det som er på plata...
Det er verdt å merke seg!
Eksempler på to gode reutgivelser av album man må ha.
Såkalte
"Records to die for".
Den dyre:
Reissue Series from Analogue Productions.
The Doors L.A. Woman on 200g 45RPM 2LP
200g 45RPM 2LP
Cut from the Original Masters by Doug Sax and Overseen by Band Producer/Engineer Bruce Botnick
Analogue Productions presents all six of the Doors studio titles on 200g 45RPM 2LP pressed at Quality Record Pressings as well as The Doors, Strange Days, Waiting For The Sun and L.A. Woman on Hybrid multi-channel SACD, all cut from the original analog masters by Doug Stax, with the exception being The Doors which was made from the best tape copy available.
Sax and the Doors producer/engineer Bruce Botnick have gone through a meticulous setup to guarantee a positively stunning reissue series. These masters were recorded on all-tube equipment, and the tape machine used for the transfer of these releases is also a tube machine, as is the cutting system.
1971's L.A. Woman was The Doors sixth and final studio album, released just three months before Jim Morrison's death in Paris, France. It was also the first Doors album to not feature production from long time collaborator Paul Rothchild. The rawer, more live feel marks a return to the blues roots from which the band originally emerged, delivering the signature songs “Love Her Madly,” “Riders On The Storm” and the title track. Here on 200g 45RPM 2LP.
Den rimelige:
Santana, Abraxas. Music on Vinyl.
After the release of Abraxas in September 1970 Santana made clear that there was no such thing in his music as 'mindless conformity' and this unorthodox mix of Salsa, Rock, Jazz and Blues proved to be quite successful. This album, that due to its variety would be a nightmare to marketeers in the '90s, peaked at #1 in the Billboard Top 200 in the '70s. A classic!
- 180 gram audiophile vinyl
- Gatefold sleeve
- 90x 60 poster included
- Remastered audio