Trykk på freq axis knappe, mulig dette er samme feil som jeg plundret med for et par sider sidenVis vedlegget 380096
tok en ny måling og trykkte på limits top 105,0 bottom 45,0 da ser det sånn ut
det går opp å ned her i verden ser jeg
jeg er ikke noe aksutikkguru, men vil anbefale deg å kjøpe noen pakker med glava og eksperimenter med hva du klarer å få til, og når du har funnet doseringen, så bygger du noe som ser pent ut og gjør jobben.Finnes det noen tiltak som kan annbefales for å bøte litt på saken.
Sett ut i fra denne målingen
Er klar over at det nok ikke er så lett å si noe konkret. Jeg bare lurer på om det er noe i vannfallet som kan korrigeres med
relativt enkle akustiske remedier
Ok mine målinger har alle vært med begge ht, velger dere kun en ht noen steder i rew?Når det måles etc er det viktig å måle en og en høyttaler.Hvor mye reduksjon bør man ha for at det skal være ok, - 20 db over hele fjøla er det realistisk?
Her er en litt eldre en fra her hjemme før jeg rev ned akustikken, som en sammenligning, uten at jeg sier at den er perfekt.
-20 er helt klart oppnåelig. 8x12 Tom sin derimot er vanvittig bra.
Vis vedlegget 378956
Her er et typisk eksempel på ringing når den er riktig ille:Det er fint med litt diagram før pulsen også - for å se pre ringing eller i ditt tilfelle fire like høye pulser. Ellers ser ikke dette ut som målinger av en høyttaler, det er noe rart med kurveformene.
ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre. Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.
ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.
bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.
de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
ja, når du får bort mye av (senere refleksjoner) så blir ting mye klarere og hjernen plukker bedre opp hva som kommer fra høyre og venstre kanal + bedre fase ques for hjernen å tolke. dette gir ekstrem gevinst mtp stereoperspektiv hvis det ligger på innspillingen.ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre. Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.
ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.
bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.
de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
Takker for tips. Skal prøve det i morgen. Ble faktisk litt oppslukt. Lenge siden det har funket såpass bra herOm det høres bedre ut med fullrange, så er det nok bare at tidskorrigeringen ikke er riktig. Prøv å få justert tiden riktig slik at fronter og subber summerer godt sammen. Men aller først må subben plasseres der den låter/måler best. Bruk gjerne rta for å finne ut av dette. Rta er også kurant til å tidskorrigere subben etter du har funnet en god plassering.
Hvordan får dere overlay i vannfallet, når jeg velger overlay så forsvinner fanen vannfall?[/
innstillinger oppe til høyre, rullegardinet og velg hvilken måling. Ikke mye jeg kan, men fant ut av det igår
edit:bildet kom visst ikke med. Men siste bildet i post 578 viser hva jeg mener.
Takker for gode tips og info Skal gjøre en jobb ikveld og få tatt noen målinger med subene.ja, når du får bort mye av (senere refleksjoner) så blir ting mye klarere og hjernen plukker bedre opp hva som kommer fra høyre og venstre kanal + bedre fase ques for hjernen å tolke. dette gir ekstrem gevinst mtp stereoperspektiv hvis det ligger på innspillingen.ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre. Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.
ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.
bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.
de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
husk at det du måler er "worst case" scenario (når materialet gir slike peaker tid til å bygge seg opp). det vil ikke skje under transienter (korte toner) i musikken, men ved vedvarende toner, f.eks. blåseinstrumenter eller bass drops i elektronisk musikk så vil slike peaker kunne bygge seg opp og bli veldig sjenerende. du kan derfor forsøke litt forskjellig eq-profiler for hvor hardt du vil angripe peakene uten å miste viktig informasjon for transientene. et overkorrigert system vil virke veldig livløst rent subjektivt på transienter.
---
er enig med thohaug i at det mest sannsynlig bare er tidskorrigeringen/fasekorrigeringen din som er out of wack.
det kan også være kjekt å være klar over at det kan være kvalitative ting; som at 10"'erne har artefakter/forvrengning mye høyere opp enn delingsfrekvensen, og avhengig av steilhet (hvor bratt filteret ruller av), så kan dette være hørbart og dermed ødelegge høyere opp og derfor gi dårligere perspektiv. sannsynligheten for at det er dette er liten, men siden høyttalerne dine ser ut til å ha ganske god respons lenger ned, så ville jeg i tillegg til å korrigere for tid også prøvd lavere deling hvis du har delt høyt.
du kan også måle forvrengningen til subbene dine. du ser tallene under distortion-fanen i rew.
Veldig kjaptHei.
Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.
Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
Helt fersk med REW og målinger
Veldig kjaptHei.
Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.
Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
Helt fersk med REW og målinger
Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
Åpne rew
Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
Mål ivei.
Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.
Den siden der viser kalibreringsfil for lydkortet. For å få timing referanse.Calibration file:None... Dvs du har ikke lastet inn UMIK kalibreringsfil og frekvensreposnen blir ikke riktig uten denne. På dsp Umik sine nettsider finner du kalibreringfil når du har oppgitt din mics serienummer,
Obs det er to ulike filern en 90grader som brukest nå målelmiken peker rett opp, og en annnen når micen peker horisontalt rett frem. Synes å ha lest at 90 grarers vinkel er det som er anbefalt for rom malinger, du får google det..og sjekk REW forumet på soundfourge.com
Hvor mye forskjell det er vet jeg ikke helt. Tror det ikke er så farlig med akustiske målinger. Selv har jeg benyttet mic rett frem. Dette er spesielt greit når man måler en og en høyttaler.Så dvs. at 90' cal fil og mic rett opp er riktig bruk?
Gå på limits og sett verdiene til 10-500 på X aksen og 45-105 på Y aksen. Dette er standardverdiene vi har landet på i denne tråden. Mye lettere å lese av grafene da.Hei.
Kalibrerings filen er lastet ned og i bruk ja
Har slitt mye med akustikken i lytterommet, målingene jeg når har tatt underbygger bare dette.
Så nå ligger det an til og flytte hele anlegget til en loft stue jeg har som er betydelig større enn nåværende lytterom på 19kvm
Ikke akkurat århundrets måling opp til 500hz
Vis vedlegget 389400