Optisk kabel...

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
Jeg kjøpte en Mutec optisk kabel hos ProLyd sist jeg kjøpte DAC der. Fås i lengder fra 0,5 m til 20 m. Gode plugger som sitter godt i boksene mine. Link til min 3 meters kabel: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...m-compatible-adat-s-pdif-8060-015-p0000001495
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.170
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Selvsagt ikke overraskende i det hele, - for det ligger i sakens natur at kabelen greier mye større datamengder enn converterne handterer. Dermed er det faktisk ikke kablene som måles, men endeutstyret i begge ender........
BTW - mekanisk kvalitet på pluggene kan greit nok variere en del. Forøvrig forbauser det meg fortsatt at man ikke kan bruke skikkelige transceivere og feks multimode fiber og ST plugger... patchkabler for dette kan kjøpes i vilden sky for noen tiere....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
Jeg kjøpte en Mutec optisk kabel hos ProLyd sist jeg kjøpte DAC der. Fås i lengder fra 0,5 m til 20 m. Gode plugger som sitter godt i boksene mine. Link til min 3 meters kabel: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...m-compatible-adat-s-pdif-8060-015-p0000001495
Dette her er den typen som brukes i lydstudioer for å overføre 8 spor om gangen fra f.eks. Adat til mikser eller DAW. Eventuelt mellom DAW og mikser. Brukte to av dem for å overføre 16 spor digitalt fra Adat til DAW da jeg selv drev studio. Kanskje ikke akkurat samme som disse, men tilsynelatende helt make.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
396
Alt våset som serveres om at digitalt likevel er analogt er reinhekla sludder, og vitner om at utsteder enten ikke har forstått teknikken og aktuelle problemstillinger, eller forsøker å skape et problem som ikke eksisterer.
Mener du at AES/EBU, S/PDIF, USB, Ethernet, TosLink, og ST Glass-Optisk er og gjør samme sak?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.170
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er en del forskjellige grensesnitt ( særlig USB og Ethernet ) , men i prinsippet ja. S/PDIF ( coax) og Toslink er samme ulla, men Toslink er selvsagt optisk, og AES er differentiell, en de er alle variasjoner over samme tema, - seriell digitaloverføring.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
Jeg kjøpte en Mutec optisk kabel hos ProLyd sist jeg kjøpte DAC der. Fås i lengder fra 0,5 m til 20 m. Gode plugger som sitter godt i boksene mine. Link til min 3 meters kabel: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...m-compatible-adat-s-pdif-8060-015-p0000001495
Dette her er den typen som brukes i lydstudioer for å overføre 8 spor om gangen fra f.eks. Adat til mikser eller DAW. Eventuelt mellom DAW og mikser. Brukte to av dem for å overføre 16 spor digitalt fra Adat til DAW da jeg selv drev studio. Kanskje ikke akkurat samme som disse, men tilsynelatende helt make.

Og disse er da like gode som dyre HI-END kabler?
De ryk ikkje og holder godt i kontaktene på komponentene?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
Jeg kjøpte en Mutec optisk kabel hos ProLyd sist jeg kjøpte DAC der. Fås i lengder fra 0,5 m til 20 m. Gode plugger som sitter godt i boksene mine. Link til min 3 meters kabel: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...m-compatible-adat-s-pdif-8060-015-p0000001495
Dette her er den typen som brukes i lydstudioer for å overføre 8 spor om gangen fra f.eks. Adat til mikser eller DAW. Eventuelt mellom DAW og mikser. Brukte to av dem for å overføre 16 spor digitalt fra Adat til DAW da jeg selv drev studio. Kanskje ikke akkurat samme som disse, men tilsynelatende helt make.

Og disse er da like gode som dyre HI-END kabler?
De ryk ikkje og holder godt i kontaktene på komponentene?
Like gode som dyre high-end kabler? Aner ikke - livet er for kort til å holde på med slikt. Men godt nok og vel så det for mine behov.

Ryker? Hva har du egentlig tenkt å bruke disse optiske kablene til? Få båten din på land, eller noe slikt?

Holder godt i kontaktene? Ja!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.088
Antall liker
5.074
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan en optisk kabel kan ryke. Ved normal bruk kan jeg ikke helt skjønne hvordan det kan gå an. Da må man i så fall herje rundt med komponentene mens kabelen sitter i og nærmest slite den i stykker. Jeg kan ikke se for meg at noen hi-fi-entusiaster vil behandle utstyret sitt slik.

At det er forskjell på hvor godt en optisk kabel 'klikker' på plass i kontakten kan jeg være med på. Det har vel med hvor godt pluggen låser seg fast. Men da handler det vel mest om plugger, ikke selve kabelen.

Men fortell gjerne mer om hvordan en optisk kabel ryker. Dette er jeg nysgjerrig på :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.170
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Fiberen har en minste bøyeradius, hvoretter den ganske enkelt brekker. Jeg har ingen erfaring med plastfiberen som brukes i Toslink, og hva den tåler, men selve fibertuppen er nødvendigvis også utsatt for slitasje, dersom det blir mye uforsiktig inn og utkobling. Skrammer og riper på fibertuppene gir fort signaltap...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dette her er den typen som brukes i lydstudioer for å overføre 8 spor om gangen fra f.eks. Adat til mikser eller DAW. Eventuelt mellom DAW og mikser. Brukte to av dem for å overføre 16 spor digitalt fra Adat til DAW da jeg selv drev studio. Kanskje ikke akkurat samme som disse, men tilsynelatende helt make.

Og disse er da like gode som dyre HI-END kabler?
De ryk ikkje og holder godt i kontaktene på komponentene?
Like gode som dyre high-end kabler? Aner ikke - livet er for kort til å holde på med slikt. Men godt nok og vel så det for mine behov.

Ryker? Hva har du egentlig tenkt å bruke disse optiske kablene til? Få båten din på land, eller noe slikt?

Holder godt i kontaktene? Ja!

Dårlig formulert.
Det går mest i kontaktene , at de sitter godt i og klikker fast og har da god kontakt.
Bare kjøpt slike lokalt på f.eks expert og sånt. Etter kjøp av 2 stk forskjellige med feil på blir en litt oppgitt.
En får ikke bytte innigjen heller da pakken er åpnet.
 
X

X186841

Gjest
På Elkjøp er det åpent kjøp uansett om du har åpnet pakka og alle forretninger bytter hvis det er feil på varen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fiberen har en minste bøyeradius, hvoretter den ganske enkelt brekker. Jeg har ingen erfaring med plastfiberen som brukes i Toslink, og hva den tåler, men selve fibertuppen er nødvendigvis også utsatt for slitasje, dersom det blir mye uforsiktig inn og utkobling. Skrammer og riper på fibertuppene gir fort signaltap...
Sakset fra originalemballasjen til mine Mutec kabler:

Bending radius: min. 25 mm
Tension: max. 49 N (= ca. 5 kg)

Kan hende ikke ideelt for en fisketur - men det burde være greit nok for hifi.

Mye inn- og utkobling? Hva er det dere holder på med? Jeg lytter til musik, jeg - men det er kan hende helt feil?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.170
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg kobler hverken inn eller ut.... :) - men mye mekking gir fort slitasje på optisk kabel. Blant mye annet jeg holder på med yrkesmessig, er drift av et fibernett som brukes til digitaltransmisjon på mørk fiber, dvs 1 fiber pr kanal. Vi bruker både multi og single mode fiber, men når folket slurver med patchingen, dvs. har det litt for travelt og ikke setter pluggen nøyaktig inn , gir snorene relativt fort signaltap, og blir utskiftet. De koster egentlig ikke mye, men unødvendig slitasje, lell.....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg kobler hverken inn eller ut.... :) - men mye mekking gir fort slitasje på optisk kabel. Blant mye annet jeg holder på med yrkesmessig, er drift av et fibernett som brukes til digitaltransmisjon på mørk fiber, dvs 1 fiber pr kanal. Vi bruker både multi og single mode fiber, men når folket slurver med patchingen, dvs. har det litt for travelt og ikke setter pluggen nøyaktig inn , gir snorene relativt fort signaltap, og blir utskiftet. De koster egentlig ikke mye, men unødvendig slitasje, lell.....
Hvordan ødelegger en koblingene? Ikke at jeg tror jeg har gjort det da :p
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.170
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes en god del forskjellige optiske kontakter, og noen er mer utsatt for "skrubbing" av tuppen, dersom man er uforsiktig. I optiske patchepaneler ligger bare tuppene på fibrene rett mot hverandre med et lett fjærtrykk, med adapteret rundt som styring.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Føler vel nå at det bare linkes til diverse kabler.
Da blir det svindyrt hvis en skal kjøpe inn en haug med billigkabler.
Jeg har sløst vekk nok selv på optiske da de ryk/virker ikke.


Kom med den billige som er like god og som folk kan teste med de vil mot andre dyre gode.
Jeg kjøpte en Mutec optisk kabel hos ProLyd sist jeg kjøpte DAC der. Fås i lengder fra 0,5 m til 20 m. Gode plugger som sitter godt i boksene mine. Link til min 3 meters kabel: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...m-compatible-adat-s-pdif-8060-015-p0000001495
Dette her er den typen som brukes i lydstudioer for å overføre 8 spor om gangen fra f.eks. Adat til mikser eller DAW. Eventuelt mellom DAW og mikser. Brukte to av dem for å overføre 16 spor digitalt fra Adat til DAW da jeg selv drev studio. Kanskje ikke akkurat samme som disse, men tilsynelatende helt make.

Og disse er da like gode som dyre HI-END kabler?
De ryk ikkje og holder godt i kontaktene på komponentene?
Til det første, har ingen anelse. Dette er den eneste typen jeg har brukt, og den virket etter formålet. Kjenner heller ikke til andre som driver med denslags overføring av digitallyd som bruker noen spesiell type optisk kabel. Husk at vi har med multitrack å gjøre. Dynamikk og slikt er fortsatt så høy at det overgår det vi opplever i hjemmene våre. Det er rett og slett en helt annen lyd, tett på.

Til det andre, hadde de ikke hatt god passform ville det ikke være mulig for butikker som selger studioutstyr å fortsatt selge dem. Studiofolk kjøper ikke ting som ikke funker, de kjører safe. Tid er penger, og produksjonsstopp er tid.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
396
Det er en del forskjellige grensesnitt ( særlig USB og Ethernet ) , men i prinsippet ja. S/PDIF ( coax) og Toslink er samme ulla, men Toslink er selvsagt optisk, og AES er differentiell, en de er alle variasjoner over samme tema, - seriell digitaloverføring.
Det har vært en vesentlig kvalitetsforskjell mellom Toslink og ST på komponenter jeg har prøvd og hatt, feks Wadia og Mark Levinson. Egenlig har jeg aldri hørt noen Toslink som kan konkurrere med AES/EBU eller S/PDIF heller. Dette kan jo komme av at de Toslink-kablene du får kjøpt for en slikk og ingenting bare er noe plastræl, eller at Toslink-standarden er relativt slapp, altså med hensyn til toleranser osv. ST er av en helt annen kvalitet på alle måter.

AES/EBU og S/PDIF gir opphav til de samme lydforskjellene som andre strømledende kabler uansett hva du mener overføres eller ikke. Hvis ikke dette var tilfelle ville ingen høre forskjell på dem.

USB og Ethernettkabler har jeg ingen erfaring med. Nettverkskabler brukes vel også på en annen måte så jeg regner med at disse ikke har noen innvirkning på lydgjengivelsen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg opplevde enorm forskjell i lydkvalitet mellom rca-kabler og xlr-kabler mellom Hegel P20 og Hegel H20. Forskjellen var dag og natt, lyden gikk fra tynn, skjærende og bassfattig med RCA til fyldig, varm, behagelig og skikkelig trøkk med XLR.
Selv samboeren lurte på hva som skjedde med lyden siden den ble så mye bedre, altså hørbart for alle og enhver.

Kan man dermed konkludere med at det er stor forskjell på rca og xlr? Nei, så enkelt er det ikke. Hegel har bevisst lagt ned mesteparten av ressursene i den balanserte koblingen og har lagt opp hele designet i pre/forsterker med tanke på bruk av balansert kobling.
Dermed kan man ikke konkludere med at lydforskjellen ligger i kablene eller teknikken i seg selv, men sannsynligvis heller i implementeringen av disse.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg opplevde enorm forskjell i lydkvalitet mellom rca-kabler og xlr-kabler mellom Hegel P20 og Hegel H20. Forskjellen var dag og natt, lyden gikk fra tynn, skjærende og bassfattig med RCA til fyldig, varm, behagelig og skikkelig trøkk med XLR.
Selv samboeren lurte på hva som skjedde med lyden siden den ble så mye bedre, altså hørbart for alle og enhver.

Kan man dermed konkludere med at det er stor forskjell på rca og xlr? Nei, så enkelt er det ikke. Hegel har bevisst lagt ned mesteparten av ressursene i den balanserte koblingen og har lagt opp hele designet i pre/forsterker med tanke på bruk av balansert kobling.
Dermed kan man ikke konkludere med at lydforskjellen ligger i kablene eller teknikken i seg selv, men sannsynligvis heller i implementeringen av disse.
og + 6 db høyere signal på XLR :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det hadde vært forklaringen dersom det bare var trøkk det var snakk om. Men lyden med rca var altså skjærende og ubehagelig og gjorde at lyden ble gradvis skrudd nedover etterhvert som jeg tiden gikk.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det hadde vært forklaringen dersom det bare var trøkk det var snakk om. Men lyden med rca var altså skjærende og ubehagelig og gjorde at lyden ble gradvis skrudd nedover etterhvert som jeg tiden gikk.

Ofte bedre med XLR da en har jordingen i egen leder.
Egen erfaring med Hegel er lik din erfaring.

De ligg vel mer penger i den delen sikkert.


Optisk handlet vel denne tråden om :)
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Vent, når hoppet denne diskusjonen over fra å snakke om digitalt grensesnitt og over på analog RCA og XLR?

De digitale formatene SPDIF (RCA/coax), AES/EBU (XLR/tvinnet trådpar) og TOSLINK (??/fiber) er eksakt samme overføringsprotokoll. Det er noen forskjeller i innholdene mellom PRO og consumer, men ellers er formatet likt. For korte overføringer i hjemmesammenheng, så bugner overføringen over med signal/støyforhold, slik at det skal enormt mye degradering til før det påvirker datastrømmen. Og igjen: Påvirkning av datastrømmen innebærer digitale artefakter, som utfall av lyd, klikk, popp, støy og andre grimme artefakter. Mer "stram mellombass" har ikke noe med digitaloverføringen å gjøre.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Syns den kabelen var fin jeg. Flertrådet optisk kabel sikrer jo at lyset tvinger gjennom trange ganger - slik det er nødvendig for å unngå feil i signaloverføringen over lange strekk. Flertrådigheten gjør jo kabelen mye mer fleksibel, med mindre den ikke er pakket inn i en meter tykkelse gummi.
Det er for øvrig feil, som tidligere nevnt her, at flertrådig fiber er ugunstig fremfor én tynn fiber. Det er ikke "crass talk" å snakke om selv om fibrene berører hverandre. Har en flertrådet fiberkabel selv etter en reparasjon av noe optisk utstyr på en tidligere jobb. Belyser jeg noen få kordeller med laseren, så er det like mange fibere i andre enden som lyser opp, mens de andre er fullstendig mørke.
Er kabelen imidlertid en halvmeter til en meter lang, så kan den være en cm tykk enkelttrådet og fortsatt ikke gi bitfeil. Så nytten av flertrådet i denne sammenhengen har jeg ikke noe tro på, men fleksibiliteten kan være nyttig når tos-link kontakten ellers har mest lyst på å sprette ut av hullet sitt ;-)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.659
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
En ting som er morsomt med optiske kabler er at en høykvalitetslaser med singelmodus glassfiber vil være MER utsatt for problemer enn en LED med tykk plastfiber. Grunnen er at vi bruker så korte kabler at det hele blir en resonator med interferens som kan gi kansellering av signalet ved utgangene. Bruker man LED, eller en dårlig halvlederlaser får man bredere frekvensområde slik at ikke alt lyset vil interferere samtidig, og bruker man en tykkere plastkabel med med dispersjon vil lys ved forskjellige bølgelengder, og som har fulgt litt forskjellige veier langs kabelen, kommme frem til litt forskjellig tid, noe som også unngår interferens.

Disse "kvalitetstapene" er uansett laaaaaangt innenfor toleransegrensene for toslink så du merker ingen forskjell, men samtidig unngår du pussige situasjoner der du bare får brøkdelen av lyset ut i endene på grunn av interferense. Ligger du på kanten av en interferenstopp vil småting som strekk i kabelen og temperatur endre forholdene såpass at du mister signal.

Dermed står vi igjen med et krav til gode koblinger, og det koster ikke stort. Jeg bruker optiske kabler fra Clas Olsson og HiFi-klubben (for de var litt penere). De fungerer helt fint.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Optisk handlet vel denne tråden om :)
Vent, når hoppet denne diskusjonen over fra å snakke om digitalt grensesnitt og over på analog RCA og XLR?
Beklager, det var ment som et billedlig eksempel på at det er mer sannsynlig at det er kvaliteten på implementeringen av forskjellige standarder som er årsaken til lydforskjeller mellom forskjellige kabeltyper enn kvaliteten på kablene i seg selv. Skulle kanskje ha sitert herremannen i innlegget før meg for å unngå en slik unødvendig avsporing.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.956
Antall liker
7.672
Sted
Holmestrand
En ting som er morsomt med optiske kabler er at en høykvalitetslaser med singelmodus glassfiber vil være MER utsatt for problemer enn en LED med tykk plastfiber. Grunnen er at vi bruker så korte kabler at det hele blir en resonator med interferens som kan gi kansellering av signalet ved utgangene. Bruker man LED, eller en dårlig halvlederlaser får man bredere frekvensområde slik at ikke alt lyset vil interferere samtidig, og bruker man en tykkere plastkabel med med dispersjon vil lys ved forskjellige bølgelengder, og som har fulgt litt forskjellige veier langs kabelen, kommme frem til litt forskjellig tid, noe som også unngår interferens.

Disse "kvalitetstapene" er uansett laaaaaangt innenfor toleransegrensene for toslink så du merker ingen forskjell, men samtidig unngår du pussige situasjoner der du bare får brøkdelen av lyset ut i endene på grunn av interferense. Ligger du på kanten av en interferenstopp vil småting som strekk i kabelen og temperatur endre forholdene såpass at du mister signal.

Dermed står vi igjen med et krav til gode koblinger, og det koster ikke stort. Jeg bruker optiske kabler fra Clas Olsson og HiFi-klubben (for de var litt penere). De fungerer helt fint.
Her er du nok inne på mye av kjernen i mange hifi-entusiasters kabelteori:

"Jeg bruker optiske kabler fra Clas Olsson og HiFi-klubben (for de var litt penere)."

Det er selvsagt helt legitimt og ikke noe problem så lenge du er klar over det, og ingen lurer fra deg alle pengene dine.
:)
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.769
Antall liker
6.620
og + 6 db høyere signal på XLR :)
Nå skal det ikke være 6 dB høyere signal på AES/EBU enn på S/PDIF...

Johan-Kr
Som en sidebemerkning: Det virker som mange (tenker ikke på det siterte innlegget, men andre) har tunga helt rett i munnen når det kommer til begrepet "signal". Digitale overføringsprotokoller som SPdif overfører IKKE audiosignaler, det finnes ingen "lydbølger" i overføringen, de overfører DATA. Data i form av TALL som er binærkodet. Men tallene blir overført i form av spenningsverdier, feks i TTL-logikk er 5V er lik '1' og 0V er lik '0' (i en moderne prosessor er spenningene mye lavere). Mottakeren har en terskelspenning, feks 2.5V, der alt over 2.5V tolkes som '1' og alt under tolkes som '0'. Så hvis støy skal kunne endre en '1'er til en '0'er i mottakeren må den være så kraftig at spenningen faller under terskelverdien når den er høy, eller vice versa hvis en '0'er skal bli en '1'er. Vi bruker fortsatt gjerne begrepet signal siden det er en spenningsrepresentasjon, men det er likefullt en tallsekvens, som ikke har noe med et analogt lydsignal å gjøre.

I 75ohm coaxial SPdif er typisk spenningsnivået 1V, dvs. at 0V er en '0'er og 1V er en '1'er. I AES er den normalt så høy som 10V differensielt, så +5V er en '1'er og -5V er en '0'er (altså 20dB høyere). Så AES er vesentlig mer robust ovenfor støy. Men støy vil uansett ikke manifestere seg som støy i lyden, den kan bare endre tallverdiene hvis den er ille nok. Og da vil det typisk høres som knepp eller smell i høyttalerne. Eller bortfall av lyd fordi en DAC (chip) gjerne er laget slik at den mute'er utgangen hvis det oppstår bitfeil (CRC vil avdekke dette og flagge til DACen at den må mute). Lyden vil uansett ikke bli høyere med AES enn med SPdif selv om spenningsnivået er høyere, siden dataene den overfører og som konverteres til lyd er de samme.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.659
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
Eller, siden vi snakker om optiske kabler: Vi snakker om lys/ikke lys. Som å blinke Morse-signaler med en lommelykt, bare en smule raskere.
 
Topp Bunn