Kabeldragern
Hi-Fi freak
^ Virker hos meg. Sitatet ligger der inne.
Tydeligvis! 40 år siden det nå.Apropos 25W forsterkere; tør jeg minne om denne...
Joda, og det er jeg enig i. Men hvis noen skulle hevde at det er "40 år siden", underforstått tiden har gått fra den, så finnes det uansett andre konstruksjoner fra nesten samme tid og med samme spec som fortsatt holder 100% mål ifølge erfaringer i nyere tid. Med de rette høyttalerne holder nok også The Two Channel mål, om enn ikke i den klassen den opprinnelig kjempet i.Herregud - jeg nevnte 25wattern til elcomp for å understreke og/eller poengtere at effekt ikke er et måltall for kvalitet. Og det er mer følsomme ht nå fortiden enn da elcomp slo igjennom.
Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Jepp. Riktignok var entry level kanskje mer lettdrevet enn dagens entry level, men hvem bryr seg vel om det? I dag er det større utvalg i gode høyttalere i alle prisklasser som egner seg for wattsvake rørforsterkere enn det var for 35 år siden i alle fall, og da gjelder jo det samme for transistor. Det med å være lett å drive er mye mer i fokus for dagens høyttalerprodusenter enn tidligere. Før i tiden kunne man nesten tro at de lagde høyttalere spesielt vanskelige å få gode lyd i bare på pur faen. Det er i alle fall mitt inntrykk etter 34 år omgitt av high end og mellomklasseutstyr.Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Det stemmer, det heter loudness war. Mastring for bilstereo, byggeplassradio, rørforsterkere og små klasse A forsterkere.Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Når snakker vi om to forskjellige ting. Jeg snakker om tilgjengelighet ifht gode lettdrevne høyttalere i kommersielt salg. Ifht dette har ikke loudness war noe å si.Det stemmer, det heter loudness war. Mastring for bilstereo, byggeplassradio, rørforsterkere og små klasse A forsterkere.Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Dette er vel mer sammensatt enn som så. Oppgitt utgangseffekt på en amp sier vel ikke så mye om hva den er i stand til å levere? Likeledes tilsier oppgitt følsomhet og nominell imperdanse for en ht lite om hva den krever av en amp.Takk for det, men dynamiske innspillinger krever effekt... osv.
Ingen av poengene du trekker frem undergraver faktumet at innspillinger med mer dynamikk krever mer effekt.Dette er vel mer sammensatt enn som så. Oppgitt utgangseffekt på en amp sier vel ikke så mye om hva den er i stand til å levere? Likeledes tilsier oppgitt følsomhet og nominell imperdanse for en ht lite om hva den krever av en amp.Takk for det, men dynamiske innspillinger krever effekt... osv.
Jeg har to slike jålete forsterkere med led effektindikatorer... Da det peaket på 64W gikk ørene i metning (sjekket med hørselvern) på ht med følsomhet på 92dB. Og på mine Lowtherhorn så gikk samme ører i metning på 4W peak!For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Fint om du finner lykken. Har ikke funnet noen effektive høyttalere som passer mine ører og kan ikke fordra lyden av horn. Er ikke glad i reker heller, men har folk rundt meg som elsker det. Ingenting jeg hittil har sagt til dem har endret det...Jeg har to slike jålete forsterkere med led effektindikatorer... Da det peaket på 64W gikk ørene i metning (sjekket med hørselvern) på ht med følsomhet på 92dB. Og på mine Lowtherhorn så gikk samme ører i metning på 4W peak!For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Og her er mitt poeng; 25W fra Dayens Ampino holder i bøtter og spann for de rette høyttalerne!
Etter å ha lest alle lovord på nettet om denne forsterkeren så vurderer jeg å kjøpe en slik. Kanskje jeg kan skrote de 2 jålete forsterkerne.....
Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Ingen tegn til sleng i mine nåler. Ville ikke brukt dem om livet mitt var avhengig av presis effektavlesning, men for bare prekens skyld oss guttær imellom i en tråd som dette, gir det de mer enn god nok indikasjon på forskjellen av en innspilling med liten og høy dynamikk .Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.
Siden jeg også har nytt livet med en McIntosh med Wattmetere, har jeg vel også en aldri så liten mistanke om dårlig demping i de Wattmeterne...
Mvh
Håkon Rognlien
Fortell gjerne hva det var du hørte på.Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Siden jeg også har nytt livet med en McIntosh med Wattmetere, har jeg vel også en aldri så liten mistanke om dårlig demping i de Wattmeterne...
Mvh
Håkon Rognlien
...og hvorfor det ikke er i ditt eieFortell gjerne hva det var du hørte på.
Det var i mitt eie i flere år. Måtte selge det for å dekke mine skylder da jeg la ned Fryd Hi-Fi. Det havnet den gang i Frankrike. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe tilbake noe sånt i dag....og hvorfor det ikke er i ditt eieFortell gjerne hva det var du hørte på.
Hjemme hos Rognlien fikk vi høre hva som skjer når Klipsch kobles til elektronikk i referanseklassen. Med AudioNote rund baut, og høyttalere i 20k klassen, kom det en god dose raffinement inn i bildet, som sammen med en ennå bedre dynamikk ga oss "fot" og suveren "live-følelse" på det aller meste som ble spillet.Dette var virkelig moro å høre på. Vi fikk også en Bass-demo, som rystet oss dypt inn i sjela. Jeg strever ennå med å finne (bort)forklaring på hvordan dette var mulig..
MvhHva angår referanseanlegget er det dynamikk og trøkk til tusen, fenomenalt rett og slett. Vi får da også presentert en del kutt med sånn trøkk og slike dynamiske utslag at undertegnede knapt kan huske å ha hørt maken. Et svært, svært spennende anlegg dette her. Personlig kunne jeg nok vekslet inn litt dynamikk og trøkk for noe fyldigere klang og en anelse mer raffinement oppover, men det er meg og min smak.
Lov å spørre surpomp! Visste ikke om det var hans eget utstyr han snakket om!Du skal ha ros for at du gidder, HR. Jeeez, det finnes knapt nok en her inne som ikke selger selv om de er fornøyde, uten å måtte gjøre rede for seg.
Dette skulle jeg gjerne ha hørt!Det var i mitt eie i flere år. Måtte selge det for å dekke mine skylder da jeg la ned Fryd Hi-Fi. Det havnet den gang i Frankrike. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe tilbake noe sånt i dag.
Oppsettet besto av:
Audio Note AN-DAC 3.1X
Audio Note M5 pre
Audio Note P4 Balanced monoblokker (parallelle 300B, interstage)
Klipsch RF-63
Opplevelsen OAS hadde med dette oppsettet kan leses her:
Oslo Audio Society
MvhHva angår referanseanlegget er det dynamikk og trøkk til tusen, fenomenalt rett og slett. Vi får da også presentert en del kutt med sånn trøkk og slike dynamiske utslag at undertegnede knapt kan huske å ha hørt maken. Et svært, svært spennende anlegg dette her. Personlig kunne jeg nok vekslet inn litt dynamikk og trøkk for noe fyldigere klang og en anelse mer raffinement oppover, men det er meg og min smak.
Håkon Rognlien