Hei folkens,
et spørsmål jeg har lurt litt på: Vet noen om markedsføringsloven noen gang har blitt tatt i bruk i forbindelse med et et hifi-produkt? Har forbrukerombudet noen gang påpekt at en hifi-selger driver villedende markedsføring, for eksempel? (sorry hvis dette har blitt diskutert her mange ganger tidligere)
Kom til å tenke på det igjen da jeg surfet gjennom sidene til Oslo H-Fi Center, som jo skal være en seriøs aktør. Og ser at de for for eksempel (blant mye annet) selger en toslink-kabel som de hevder forandrer lyden til det bedre: "What this means is that when compared to a standard optical cable the Optichord brings vibrancy, life and colour to the system it is fitted to, music sounds more alive and detail is better". Dette skal visstnok skje på grunn av den utsøkte ingeniørkunsten som ligger bak: "The metal-bodied plug is engineered to provide a precise and positive connection, and the cable ends are domed and polished to maximise bandwidth".
Jeg tror for å være ærlig at dette bare er et vissvass (korrigér meg hvis jeg tar feil). Og såvidt jeg kan forstå, bryter dette med markedsføringsloven. Men har den blitt tatt i bruk noen gang? Når det gjelder alternativ medisin, vet jeg at alternativ-terapeuter de siste årene har blitt nødt til å markedsføre tjenestene sine på en langt mer sober måte enn tidligere, fordi noen av dem ble dømt for villedende markedsføring. Men er nysgjerrig på om hifi-bransjen så langt har gått helt fri for å måtte forholde seg til markedsføringsloven.
et spørsmål jeg har lurt litt på: Vet noen om markedsføringsloven noen gang har blitt tatt i bruk i forbindelse med et et hifi-produkt? Har forbrukerombudet noen gang påpekt at en hifi-selger driver villedende markedsføring, for eksempel? (sorry hvis dette har blitt diskutert her mange ganger tidligere)
Kom til å tenke på det igjen da jeg surfet gjennom sidene til Oslo H-Fi Center, som jo skal være en seriøs aktør. Og ser at de for for eksempel (blant mye annet) selger en toslink-kabel som de hevder forandrer lyden til det bedre: "What this means is that when compared to a standard optical cable the Optichord brings vibrancy, life and colour to the system it is fitted to, music sounds more alive and detail is better". Dette skal visstnok skje på grunn av den utsøkte ingeniørkunsten som ligger bak: "The metal-bodied plug is engineered to provide a precise and positive connection, and the cable ends are domed and polished to maximise bandwidth".
Jeg tror for å være ærlig at dette bare er et vissvass (korrigér meg hvis jeg tar feil). Og såvidt jeg kan forstå, bryter dette med markedsføringsloven. Men har den blitt tatt i bruk noen gang? Når det gjelder alternativ medisin, vet jeg at alternativ-terapeuter de siste årene har blitt nødt til å markedsføre tjenestene sine på en langt mer sober måte enn tidligere, fordi noen av dem ble dømt for villedende markedsføring. Men er nysgjerrig på om hifi-bransjen så langt har gått helt fri for å måtte forholde seg til markedsføringsloven.