Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne glemmer at med et nybilsalg på 20% elbiler går det veeeldig mange år før vi er oppe i 20% andel elbiler på veien. Og høyere enn det kommer vi ikke heller. En bil varer i 20 år før den skrotes. Politikerne snakker som om vi er oppe i 20% elbiler på veien nå og kjører overveiende elektrisk om 15 år. Det kommer ikke til å skje. Dessverre. Noen bør undervise i litt matematikk og statistikk for de folkevalgte. Sannheten er at utskiftingen av bilparken går forstemmende sakte selv i Norge. Det selges tross alt mellom 100 og 150 000 biler med forbrenningsmotor i Norge hvert år og de skal altså brukes i 20 - 25 år framover. Selv med et forbud mot salg av fossilbiler om f.eks ti år (urealistisk) ville det ta tredve til førti år før vi har fått bilparken over på el.

    Sannheten er at incentivene burde forsterkes mye mer hvis man virkelig ønsket en forholdsvis rask omlegging bort fra fossilt drivstoff. Kanskje ikke så mye på avgiftslette på elbiler, men gradvis økende avgifter på fossile biler slik at salget datt bort av seg selv. Men politikerne i Norge er egentlig ikke mindre populistiske enn andre steder så det kommer ikke til å skje. Det ville gi ramaskrik om kommunisme etc.

    Deffe: 80% av bilparken på el sier du. Det betinger mange år med 80% andel elbiler av nybilsalget. Kunne vært interessant å få vite hvordan en ultraliberaler ser for seg at vi/samfunnet/verden skal få til dette uten å måtte gå på akkord med idealene rundt valgfrihet/nasjonal/overnasjonal styring etc. Verden vil måtte ta mange upopulære valg framover skal det går bra. Enkeltpersoner kommer til å føle dette som overstyring og innsnevring i egne valgmuligheter. Noe det faktisk også vil være.

    Foreløpig kjører vi jo på det grønne skiftet som om vi skal få både i pose og sekk. Pumper olje og krever inn plastposeavgift som avlat.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo litt politisk uenighet om metodene, men noe slikt som dette bør være en god metode:

    DN: Frp, Høyre, KrF og Venstre har mål om salgsstopp av bensin- og dieselbiler i 2025 - Frp og Høyre: Det stemmer ikke - Venstre: Joda, det stemmer - Aftenposten

    Dette en sluttdato for salg av eksosbiler, i alle fall til privatbruk og i mellomtiden gradvis innføre strengere restriksjoner og økte kjøps- og brukskostnader på slike. 2025 hører ut som en fornuftig deadline.

    Samtidig holder man på alle fordelene med elbilbruk frem til dette.

    Praktiske unntak bør gis slik at folk kan ha morobiler til hobbybruk. (Slik som man har en ordning for veteranbiler i dag).

    Det vil gå endel år før man når 80% (som kanskje er litt vilkårlig). Vanskelig å si når man kan oppnå dette, men setter man et mål kan man alltid justere virkemidlene underveis slik at man oppnår dem.

    Kraftige justeringer på hybridbiler også. I dag er dette stort sett vanlige dieselsluk som har fått montert et lommelyktbatteri som ingen bruker for å få avgiftslettelser. Det er dårlig politikk å legge til rette for dette. Når eldrift og store batterier fører til at dette blir standard fremdrift på dem, kan man kanskje tillate et lite nødstrømsaggregat for dem som måtte ha behov for det.

    Det er mange virkemidler man kan ta i bruk. Det viktigste er å sette konkrete mål og gjøre det som er nødvendig for å nå dem innen fristen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det hydrogenfantastene utelater (eller glemmer), er at om det skal være lavt utslipp, så må hydrogen ikke være en energikilde, men en energibærer.

    Hvis en ser nøkternt på hydrogenbiler, så er det i prinsipp to måter å lage hydrogen på:
    En kan utvinne hydrogen fra hydrokarboner. Da har en like stor avhengighet av oljeutvinning som før, men utslippene flytter seg. I dette tilfellet blir hydrogen en enegikilde, selv om en også må tilføre energi.

    Dersom en utvinner hydrogen vha elektrolyse, så blir hydrogen kun en energibærer. Dvs en putter mye energi (strøm) inn i prosessen for å få mindre av en annen type energi (hydrogen) ut. Denne energien kan en transportere til en fyllestasjon og bruke til å drive kjøretøy. I alle leddene så har en temmelig mye energitap. En er også eksponert for samme energimiks-utfordringer som elbilen.

    Dersom en skal ha nullutslippsbiler, så er elbiler med batteri den logiske løsningen. Utfordringen er a) nok batterikapasitet og b) ladingder en ikke kan parkere i tilknytning til huset/leiligheten sin.

    Hydrogen er et blindspor.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hydrogen kan kanskje være noe for tungtransporten og ev. tog der hvor de i dag kjører med diesel ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Gammel teknologi som er blitt moderne og fremtidsrettet.
    Kjøreledinger som faller ned er vel ikke den største utfordringen.


    trolleybuss?-?Startsiden?s?k

    1882

    330px-Elektromote1882.jpg

    Oslo 1948

    Trolleybuss_1948.jpeg.jpeg.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var glad den dagen man fikk langt de fleste kabler i bakke så man kunne se himmelen og ikke en haug med klessnorer - nå skal de opp igjen. Nei, bare glem det !
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det skulle vi gjort tiår tilbake. På kontinentet har de effektiv godstransport med tog, men behov for å kjøre last til sluttdestinasjoner med store lastebiler. Langs tilførselsårer vurderer man dette, men merk at lastebilene er hybride, så de har en reserve om batteriene ikke tar dem helt t/r destinasjonen. Hvordan strømtilførselen til slutt vil skje er vel på testbenken.
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    Gods på tog er et blindspor, det er ikke effektivt og fleksibelt nok. Det er uhorvelig mye gods som ikke egner seg for den type transport.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Det slo meg plutselig at en av de største fordelene med elbiler er at nervøse/stressede/uerfarne bilister ikke kan kvele motoren når de skal ta løs i et kryss eller en bakke slik at de slipper å hindre all trafikken bak dem ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Elektrifisering av bilparken vil stoppe av seg selv. Overføringsnettet i Norge er ikke bygget ut til å tåle en slik økning av el forbruket. Nå skal jo oljefyrer forbys i svært nær framtid, det alene vil gi oss mye å tenke på! her jeg bor var det 8 hus i en gate som i løpet av våren har kastet ut oljefyren. Hva skjer? Jo brann i transformatoren og hovedledningen var så varm at den kunne vært brukt som varmekabel!!

    Her må det bygges ut mye overføringskapasitet, og det vil koste MYE, så å vente at folk skal ha råd til å kjøpe ny bil er jeg redd er noe overoptimistisk. Nettleie i Norge vil skyte gjennom taket i løpet av ganske få år! Det sammen med det enkle faktum at vi er del av et europeisk strømfellesskap vil gjøre at vi alle vil bli flinkere til å slå av unødig lys i rom der det ikke er folk! Strøm vil bli dyrt! Uansett hvor dårlige regnfulle sommere vi får her på berget.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er toppene i elforbruket som er problemet, med smartmålere vil prisen settes slik at vi av økonomiske grunner vil begynne å vaske klær om natten, lade elbilen etter at alle er ferdig med middagen osv. Netteierne kan også sette inn store batteripakker i eller ved transformatorstasjonene som kan glatte ut de største toppene på døgnet. Disse batteripakkene kan lades fra nettet, via sol og vind. Fremtiden er elektrisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Om absolutt all privatbilisme var elektrisk så ville forbruk av elektrisk energi øke med ca 7% på årsbasis. Det er nok håndterbart.

    Problemet er, som du er inne på, effekt. Her kan det gjøres en del med effektprising og smarte ladere som regulerer effekten. I England har de hatt er prosjekt der laderen kommuniserer med trafoen i området og regulerer ladestrøm dynamisk. Mye billigere enn å bygge ut nettet.

    En elbil til lading i garasjen tilsvarer ca en panelovn i effekt, men svært mange lader med mer effekt enn nødvendig, så det kreves nok en del voksenopplæring av elbileierne.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Utbredelsen av elbiler bør følges opp med desentralisert kraftproduksjon, dvs små og mellomstore solcelle- og vindkraftanlegg som ligger spredt over det ganske land og som gir påfyll av energi litt overalt. Energien blir til i nærheten av der den skal brukes. Var akkurat i Sverige og Gøteborg noen dager med familien og det var uvant å se hvordan de har satt opp halvstore vindmøller enkeltvis spredt blant gårder og små tettsteder. Dette bygger på lokalt eierskap og antakelig en ubyråkratisk ordning med salg/kjøp av kraft inn mot nettet.

    I Norge gjør vi det totalt motsatt: Vi lar store kraftselskaper eie kraftproduksjonen, de raider landet og bygger store vindparker, vannkraftprosjekter osv. Lokale protester på grunn av at man plyndres arealmessig og økonomisk blir sittende som indianerne på Manhattan preller av som vann på gåsa.

    Lokal småskala kraftproduksjon i Norge hindres effektivt på grunn av ekstreme krav til grunneier angående naturvernundersøkelser, det kreves nettleie for både kjøp og salg av kraft etc. Resultater er at vi i realiteten ikke kan produsere kraft på lokale hender i Norge. I Utlandet er slik finmasket småskala kraftproduksjon både ønskelig og helt nødvendig - hovedsakelig for å unngå å måtte oppdimensjonere overføringsledningene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I Sverige er det gratis å ta ferger ... de er definert som del av veien man har betalt veiavgift for.

    Simpelthen en annen mentalitet der. I tiår har de subsidiert grunnvarmeanlegg, isolering av hus, osv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Det er toppene i elforbruket som er problemet, med smartmålere vil prisen settes slik at vi av økonomiske grunner vil begynne å vaske klær om natten, lade elbilen etter at alle er ferdig med middagen osv. Netteierne kan også sette inn store batteripakker i eller ved transformatorstasjonene som kan glatte ut de største toppene på døgnet. Disse batteripakkene kan lades fra nettet, via sol og vind. Fremtiden er elektrisk.
    Mens brannvesenet sier at vi skal unngå å bruke strøm om natten grunnet brannfare. Ikke lad elbilen din om natten. Ikke vask klær eller kjør oppvaskmaskin om natten. Ikke lad datamaskin eller mobiltelefon om natten. Mine foreldre hadde brann i sin vaskemaskin i sin tid. Bra at de ikke hadde satt den på før de gikk og la seg om kvelden. Da kunne det gått riktig ille.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Elbilladere har normalt temperatursensor innebygget i støplset, så laderen kutter om det skulle bli for varmt (det svake punktet er først og fremst overgangen fra støpsel til kontakt). Det finnes titusenvis av elbiler i Norge og de langt fleste av disse lades omtrent daglig i timesvis fra en helt vanlig stikkontakt, som regel også med høyere ladestrøm enn abefalt (det er vel max 8A som er anbefalingen nå om dagen). Jeg kan ikke huske å ha lest om nyere elbiler som brannårsak - de eldste av sorten hadde ikke sikkerhetsmekanismer i samme grad som nyere elbiler. Uansett er det ikke akkurat sterke indikasjoner på at dette er et stort problem. Jeg lader for øvrig min bil med 6-7A som regel - fordi jeg ikke trenger mer og uansett hvor lav risikoen måtte være så skader det ikke å gjøre den enda lavere. Har man behov for høy ladeeffekt bør man få satt opp en ladestasjon eller en blå/rød industrikontakt, de tåler mye mer.

    Om vinteren er strømtrekket i en normal bolig ganske høyt døgnet gjennom i form av oppvarming. Panelovner og lignende slår seg riktig nok av og på ganske hyppig men det er ganske stor effekt gjennom en vanlig stikkontakt der også, 2000W er ganske normal effekt på en av sorten. En (opp)vask(e)maskin har høy effekt når den varmer vannet og sikkert under tørking, ellers er det ikke rare greiene. Men det finnes selvsagt mye gammelt ræl og hundgamle elanlegg rundomkring i boliger.

    Det er nå også et krav om at varmtvannsveredere med effekt over 2000W skal kobles som fast installasjon, dvs ikke med støpsel i kontakt. VVB står også på i lang tid i slengen, de trekker mye effekt og det finnes vel et par-tre millioner av de i Norge, mange av de svært gamle og de fleste koblet med stikkontakt. Det representerer nok en større brannfare enn elbiler. Ditto at folk ikke skjønner så mye av strøm og slikt og gladelig kobler varmeovner og masse annet på en padde fordi det er for få stikkontakter i boligen. Da jeg hadde elsjekk kommenterte fyren at det er et under at det ikke brenner oftere i Norge enn det faktisk gjør - han hadde sett veldig mye rart på inspeksjoner rundtomkring.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Jeg bare nevner det brannvesenet sier. Jeg tror faktisk jeg stoler mer på dem.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Da jeg hadde elsjekk kommenterte fyren at det er et under at det ikke brenner oftere i Norge enn det faktisk gjør - han hadde sett veldig mye rart på inspeksjoner rundtomkring.
    Var han litt pyromant anlagt, kanskje? Norge ligger i topp når det gjelder husbrann, dødsbrann og branntilløp -- burde vel holde. Lading av elbiler er slett ikke noe problem sammenlignet med mye annet som står tilkoblet og trekker strøm. Spør OSO, som har solgt noen tusen livsfarlige varmtvannsberedere. Men det er ikke grenser for propaganda mot elbiler fra ulike kilder, og mye feilinformasjon. Samtidig skal man selvsagt legge opp til lading dimensjonert etter kapasitet der man bor, det er ikke en mobiltelefon man skal til å lade. (Snarere noen tusen).

    Kraftleverandørene vil bli ekstremt glade dersom det blir vane å lade elbiler om natten og det blir mange elbiler som skal lades.

    Stearinlys, trehus og dårlige installasjoner er alt på plass.

    Moss Avis - Katastrofal brannstatistikk så langt i 2013

    To topptreff på et latmannssøk.

    Skjermbilde 2016-08-10 kl. 07.17.20.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Jeg bare nevner det brannvesenet sier. Jeg tror faktisk jeg stoler mer på dem.
    Brannvesenets rolle er å opplyse om hva som kan brenne. De virker ikke helt som de er veldig opptatt av sannsynligheten for at det skal brenne. Det er heller ikke anbefalt å ha datamaskiner o.l. stående på. På enhver norsk stor arbeidsplass står det tusenvis, om ikke titusener av datamaskiner på hver eneste dag, året rundt. En svært stor andel av disse har, i motsetning til en hjemmedatamaskin, stor load siden de faktisk gjør noe store deler av døgnet. De tar ikek fyr. Gitt at datamaskiner o.l. representerte en risiko man burde ta hensyn til ville det daglig brenne i datamaskiner rundtomkring i Norge og det ville sannsynligvis være verdens vanligste brannårsak gitt det enorme antallet av sorten som finnes rundtomkring.

    Husk på at det er ganske mange vikarierende interesser ute. Det ene er en ganske ivrig lobby mot elbiler, en annen er elektrikere som gjerne vil ha jobber med å installere infrastruktur for lading hjemme hos folk osv osv. Empirien er dog rimelig klar: Elbil lading er ikke en vanlig brannårsak i Norge. Jeg vet faktisk ikke om det i det hele har skjedd i nyere tid.

    Er man redd for at det skal brenne når elbilen lader bør man sannsynligvis ikke kjøre bil i det hele. Det er garantert mye farligere. I snitt brenner det i fire boliger hver eneste dag i Norge. Elektrisitet er den suverent vanligste brannårsaken. Og det er ikke elbillading som gjøra at det brenner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er toppene i elforbruket som er problemet, med smartmålere vil prisen settes slik at vi av økonomiske grunner vil begynne å vaske klær om natten, lade elbilen etter at alle er ferdig med middagen osv. Netteierne kan også sette inn store batteripakker i eller ved transformatorstasjonene som kan glatte ut de største toppene på døgnet. Disse batteripakkene kan lades fra nettet, via sol og vind. Fremtiden er elektrisk.
    Mens brannvesenet sier at vi skal unngå å bruke strøm om natten grunnet brannfare. Ikke lad elbilen din om natten. Ikke vask klær eller kjør oppvaskmaskin om natten. Ikke lad datamaskin eller mobiltelefon om natten. Mine foreldre hadde brann i sin vaskemaskin i sin tid. Bra at de ikke hadde satt den på før de gikk og la seg om kvelden. Da kunne det gått riktig ille.
    Jeg er helt enig i det brannvesenet forteller deg. Men i praksis så vil disse rådene være vanskelige å følge. Det blir også en sannsynlighets avveining. En forståelse av strøm er også viktig. Er alle sikringer kalde og belastningen fra f.eks elbil ladingen bare 6A så er risikoen minimal. Sunn fornuft er vel det som gjelder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Sunn fornuft er vel det som gjelder.
    Kan ikke basere seg på det når det blir mange nok som driver med noe. Folk flest skjønner absolutt ingen ting av slike ting og vet ikke hva Watt, Volt og Ampere er for noen rare dyr. Dersom man plugger en elbil i en vanlig stikkontakt så defaulter ladingen stort sett til 13A så vidt jeg vet (er i alle fall slik på Tesla). Så har man kun 10A sikring til garasjen så må man stille ned ladestrømmen for ikke å blåse sikringen, men ellers så tipper jeg man lar den stå på det vanlige.

    Det er rimelig å få montert et industristikk på eksisterende kurs i garasjen, men det siste nå er vel at man skal ha en egen separat kurs til elbil om det er nyinstallasjon i alle fall - da baller kostnadene fort på seg en del.

    Jeg har en blå industrikontakt liggende jeg skal få montert neste gang jeg skal ha elektriker innom - da kan jeg lade med 15A om det skulle være behov for det en sjelden gang (har ikke hatt det så langt). For å dekke daglig kjøring holder det for de aller fleste lenge med 6-7A - da vil man lade 60-70km rekkevidde i løpet av natten og det holder for de fleste til daglig. Liten vits i at bilen er ferdigladet midt på natten eller om kvelden om den uansett ikke skal brukes før neste morgen.

    Behovet for ladeeffekt vil også gå nedover etter hvert som det kommer biler med lengre rekkevidde. I motsetning til hva som er populært å tro trenger man lavere ladeeffekt jo større batteripakke man har siden man stort sett alltid vil ha nok batteri til å håndtere uforutsette kjøreturer. Jeg har til enhver tid minst 15-16 mil rekkevidde på batteriet mitt. Når jeg kommer ned dit lader jeg opp til 70% (ca 27 mil rekkevidde) det går fint i løpet av kvelden/natten på lav ladestrøm.

    Jeg lader for øvrig kun om kvelden/natten og mister ikke akkurat nattesøvnen av den grunn.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Har TN på bruket, ferdig oppsatt med 400V uttak. Koster ikke stort.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Har TN på bruket, ferdig oppsatt med 400V uttak. Koster ikke stort.
    Nei, men ettermontering baller fort på seg med ny (grov) kabel fra skap til garasje osv. Med IT-nett blir det veldig dyrt å få 400V.

    Uansett skal man ha veldig sære behov for å trenge 400V trefaselading hjemme, men det vet man som regel ikke før man har kjørt en del elbil. Men bevares, hadde jeg bygd nytt hadde jeg fått satt opp det siden ekstrakostnaden ville vært lav. Jeg har IT-nett hjemme så med trafo og alt kommer det på noen titusener å få 11kW ladeeffekt i garasjen. Betalingsviljen min for noe slikt er i nærheten av null siden behovet er null.

    Elektrikeren jeg bruker sa at han har hatt mange slike jobber etter Tesla kom, åpenbart mange kunder som ikke var klar over faktisk behov eller kan å regne på forbruk, effekt, kjørelengde, ladetid og denslags.

    Enkelte netteiere tillater ikke 25A enfaselading grunnet skjevlast på lokal trafo. Det problemet får man ikke med trefase.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Når elbil er tilstrekkelig utbredt, får vi nok en del standardløsninger. Hadde besøk i sommer fra en elbileier som var meget begeistret for mitt 3-fas 400V oppsett. Ikke uvanlig med slikt på gårdsbruk, selvsagt - selv et juksebruk som mitt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    Det opplagte er en dings med innebygget trafo til 3-fase 400V og som kommuniserer med en føler som sitter ved hovedsikringen til boligen slik at ladeeffekten strupes når annet forbruk går opp. En vanlig enebolig har typisk IT 63A trefase hovedsikring, det gir ca 25kW effekt tilgjengelig. Sier seg selv at man ikke kan lade med 22kW i et par timer da - er ikke nok til resterende behov. Selv 11kW er knapt når man kommer hjem fra jobb en kald vinterdag og koketopp, stekeovn, vaskemaskin osv fyres i gang.

    Men igjen - for de langt fleste er det en irrelevant problemstilling siden 6-15A i garasjen dekker det faktisk behovet. Om et annet behov oppstår en gang i skuddåret kan man alltids kjøre innom en hurtiglader og stå der 20 minutter. Mye billigere enn å bruke titusenvis på noe man nesten garantert ikke trenger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nå greit med sunn fornuft da. :) Og at høy belastning gir økt risiko for varmgang og brann er jo ikke akkurat rocket science. Jeg mener at det er mulig å få folk til å forstå dette. Mulig jeg er optimist...
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Av og til er det nyttig å tenke seg problemstillingen snudd 180 grader; Forestill deg at transportsektoren i utgangspunktet var elektrisk basert og alle kjørte elbiler. Noen lyse hoder foreslår å lage biler basert på forbrenning av brennbar væske som fylles på bilen i en tank og som man kjører rundt med. 50-60 liter bensin som det nye stoffet heter. Det er både brennbart og eksplosivt og selv små mengder kan gi skade på både folk og fe hvis en ikke passer på. Drivstoffet distribueres av store tankbiler som kjører rundt på veiene sammen med alle oss andre. Disse folka sier at det er trygt å parkere de nye bilene både inntil hus og i garasjen, selv med bensin i tankene og batteri/ledningsnett i hele bilen.

    Hva hadde folk sagt til dette? Galematias, det hadde ikke vært en tjangs i havet for at folk hadde turt å kjøpe disse bilene, ha de hjemme hos seg eller bruke de. Kun de aller tøffeste hadde turt å holde i tuten under fylling.Tenk, kjøre rundt med en femtiliters bensinbombe under rompa! Hva slags idioter tror de at vi er?? - hadde man sagt. Forsikringsbransjen hadde lagt ned veto og hele prosjektet hadde ikke kommet lenger enn en dårlig vits.

    Poenget er at vi er vanedyr og ved å snu rekkefølgen på ting kan man lettere se hva slags problemstillinger som er reelle og hva som er knyttet til at noe er nytt og ukjent.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om hvis strømming var vanlig og noen foreslo å gravere musikksignalet inn i en snurrende (og kostbar) vinylplate og avspille det via en mikroskopisk diamant med flere prosent harmonisk forvrengning. "It takes my hobby to new levels of inconvenience and cost" som det vel heter.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hvis alt som var farlig her i verden skulle forbys, da hadde det knapt vært noe å ta seg til. Hvis vi aldri hadde hatt biler og veier her i verden og noen hadde foreslått å lage noe som heter veier og biler. Der skulle vi kjørt mot hverandre i 80-90-100-110-120 km/t kun markert med en gul malingsstripe for å indikere i hvilken retning vi skulle kjøre. I tillegg skulle vi også kjørt på speilglatte og isdekte vinterveier. Opp og ned av fjelloverganger. Svære vogntog fulle av bensin skulle også få lov å kjøre her. Vi hadde ALDRI godtatt denne galskapen, uansett drivstofftype.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn