Vel, etter å ha diskutert/lest orso sine tidligere poster (og spesielt når han påstod å ha sett fotball i 200fps, men som ikke er annet enn såkalt "bildenterpolating"*), så spørs det om ikke dere snakker om to helt forskjellige ting (men kan ved ulike nivåer gi litt av de samme symptomene)
At OLED/LCD ikke er perfekt på bevegelser er ikke det samme som at det hakker. Nedsatt bevegelsesoppløsning gir ikke utslag i "hakking", men at bildet *kan* ved visse raske bevegelser oppleves som tåkete. OLED har nedsatt bevegelsesoppløsning på en litt annen måte enn LCD; LCD-teknologier har i tillegg etterslep i LCD-krystallene, mens det for både LCD og OLED gir etterslep på grunn av interaksjonen mellom netthinne og hvordan bildet blir tegnet på skjermen, såkalt "sample and hold".
Black frame inserting er den teknologien som brukes for å gi større bevegelsesoppløsning på LCD, og tro det eller ei så er dette en teknologi som kanskje er mest kjent på forholdsvis dyre LCD-skjermer ment for gaming. På godt norsk betyr black frame inserting rett og slett at baklyset oppfører seg som et strobelys. Det skrus av og på rask (nesten som pwm-forsterkere, med konstant w), så raskt at man ikke oppfatter det utenom at bildet såklart blir mørkere (men dette kompenseres ved å skru opp lysstyrken), men til gjengjeld så "resetter" det netthinnen mellom hver frame slik at de fremstår skarpt. Men at de fremstår skarpt er ikke det samme som at det ikke hakker, for ser du på film som er 23,976/24fps så *vil* man at det skal hakke.
Så til poenget: Hva består baklyset i en LCD av? Jo nemlig, LED, En nær slektning av OLED. Så helt fra bunnen av, så har OLED allerede en stor forskjell her for det er ikke avhengig av et baklys som skal gjennom trege krystaller. Det eneste som mangler er at BFI kommer også på OLED-skjermene, men selv uten dette så er bevegelseskarphet (min fornorsking av fenomenet) et langt mindre problem på OLED.
*interpolerer man 24fps til 240fps, vil det altså innebære at man for hvert ekte frame legger til 9 uekte frames. Dette vil i *beste fall* gi helt myke bevegelser (kun statiske testbilder) men vil i verste fall gi grove artifakter (in real life).
Et tankeesperiment: Tenk at dere får utdelt 2 bilder f.eks av en folksom handlegate som er tatt med 10 minutters forskjell i tidsrom. Så får dere i oppgave å tegne 9 nye bilder for hvordan bildet så ut etter 1min, 2min, 3min etc. Dvs helt umulig med mindre mindre bildet består av 2 skilpadder som løper om kapp..
(og selv da blir det ikke 100%)