Dette har vi vært innom flere ganger Henrik. Og som tidligere nevnt så er ikke Toole spesielt konkluderende på dette lenger. Han har moderert seg i forhold til boken og sier noe sånt som at det kan se ut til flere foretrekker siderefleksjoner til en del typer musikk. Samtidig nevner han at folk som har levd med demping (f.eks de i studio) ofte ser ut til å foretrekke det.
Bottom line er dette handler om korrekt gjengivelse vs. mer utstrakt lydbilde. Så får det være opp til enhver hva man velger.
Uansett så må folk nesten prøve dette selv. En litt kort blindtest gir ikke IMO nødvendigvis noe fasitsvar på hva man foretrekker over tid til den musikken man primært hører selv på. Noe jeg var inne på i innlegget du siterte. Veldig mange som ikke er enig med at lateralt bidrag er å foretrekker utifra praktisk erfaring og da spiller egentlig det liten rolle hva Toole måtte mene. De totale tiltakene vil her også være avgjørende.For stereo listening I have found that it very much depends on the program. Music with lots of decorrelated sounds, classical for example, is sometimes enhanced by reflections, although coincident-mic recordings may benefit from a lack of reflections - letting the direct sounds be more dominant (the Blumlien stereo effects work best in an almost anechoic situation).
Bottom line er dette handler om korrekt gjengivelse vs. mer utstrakt lydbilde. Så får det være opp til enhver hva man velger.