Det er ikke de siste krona i bensin-/dieselprisen som er problemet - det er de første 12-13...
Drivstoffprisen og for så vidt veiavgiften er en liten del av bilkostnadene - det er avskrivningen, bompenger og (evnt forsikring hvis du har lite bonus) som virkelig drar unna.
Det store aberet er at så lenge staten skal ha provenynøytralitet på avgiftsomlegginger, så er det å styre bilkjøpere i retning mere miljøvennlige biler med avgifter bare symbolpolitikk. De store, tørste bilene, som koster flesk i avgifter, selges det såpass lite av at det utgjør veldig lite i kassa. Den store andelen biler - familiestasjonsvogner, er den store melkekua, og der er det liten frihet til å gjøre endringer i avgiftene som monner ift miljø, uten at inntektene til staten faller. En ser allerede at det mumles både her og der i krokene om avgiftsfritaket til elbiler - en ordning som faktisk virker, men som koster staten en god del i avgifter.
Der jeg kan være enig med (noen av) miljøfolka, er at det er altfor billig å fly. Det er absolutt ikke miljømessig bærekraftig at enhver nordmann skal reise både tre og fire ganger til syden i året, og gjerne noen helgeturer til London eller Milano i tillegg. Når det er billigere å ta fly fra Sheffield til Berlin, en tur/retur byen og deretter fly til Essex, enn å ta toget fra Sheffield til Essex, så er det noe galt. Aberet er at skal vi gjøre noe med dette, så ender distriktene opp med å betale 3-4000kr hver vei hvis en har ærend i Oslo, slik det var før i tida.
MDG (og andre) konsentrerer seg på mange vis om meningsløs symbolpolitikk, uten at det skal tilbys fornuftige alternativer isteden. At det legges nummerkjøring i bergen for å få ned svevestøv, mens supplybåtene får ligge ved kai og spy ut skitt er jo et kroneksempel (her er det vel Høyre som har makta?) Det er vel så vidt jeg vet ikke innført krav om bruk av landstrøm i Oslo heller? At det det kun skal bygges tofelts veier er en annen sak - det virker direkte mot hensikten. Istedenfor at folk skal komme raskt fram og så parkere bilen, skal en sitte å stampe i timesvis på nesten tomgang. Alt mens lederen for MDG definitivt ikke lever som han lærer mhp bilhold.
Bilistene er et yndet mål, fordi det er lett synlig, og bilistene finner seg i alt. Det skulle ha vært i Frankrike - det hadde vært blokkader og brennende bildekk i gatene...
Johan-Kr