Hi-Fi akustikk
Hi-Fi freak
Ikke nødvendigvis. Det kan jo bare være en virtuell "pleasure control". Den kjører sikkert som hyperthreaddet må jo nødvendigvis trigge noe i kode som noen (fyren selv) har skrevet.
Ikke nødvendigvis. Det kan jo bare være en virtuell "pleasure control". Den kjører sikkert som hyperthreaddet må jo nødvendigvis trigge noe i kode som noen (fyren selv) har skrevet.
OlavE, kanskje vi skal starte et alternativt nettsted; MUSIKKsentralen!TILLEGG: Det mest rasjonelle er uansett å gå for ferdige aktive høyttalere, med mindre man bygger selv. Lyden blir bedre av det (aktiv deling har en god del lydmessige fordeler), og så slipper man helt å våkne svett om natta fordi man lurer på hvilke elementer av kjeden man evt. kan forbedre og forandre. Da blir plutselig mange av de audiofile debattene langt mindre interessante. Man slipper å lure på om de forskjellene man mener å høre fra en ny komponent er subjektive eller objektive. Man slutter med "hifi", og begynner med musikk. Come over to the dark side, my brothers in sound!Det kan selvsagt ikke utelukkes.Spørsmålet er om det likevel er noe med den spesifikke formen for lytting i en blindtest - slik den ofte blir utført - som kan føre til at man ikke hører reelle forskjeller. Jeg mener at det er mulig, i det minste, at det kan forholde seg slik.
Ja, hele tiden (med get bredbånd)Nettop kjøpt meg Auralic Mini streamer , men ser at 1440 kbps er bare å glemme. Typisk er variasjoner mellom 6-700 og opptil 12 på det beste. Noen her som har stabil 1200-1400 streaming ?
mvhv
Sitat: "Litt info om bærplukking etc her:
Mach II XXHighEnd PC with Linear Power Supply
- Jeg er temmelig sikker på - selv om trådstarter helt åpenbart hører en tydelig forskjell ved oppgradering av streamer - at kost/nytte på å bruke 40,000 NOK sannsynligvis ville ha vært bedre ved å oppgradere andre deler av musikkanlegget.
- Jeg har selv sammenliknet noen streamere uten å høre veldig forskjell, med realtiv stor prisforskjell på disse. Jeg mener selv at det er få høyttalere som slipper mer igjennom av verdikjeden enn Martin Logan, eller tilsvarende høyttaler, og er trygg på at jeg bruker en "test-benk" som er velegnet på å avdekke forskjeller - kanskje mer enn hva som er vanlig - uten at dette trenger å si mye om hvordan anlegget lyder musikk-vis.
- Det er derimot en forskjell på streamere og PC - ganske så stor (Selv fra Mac som selv er opptatt av lyd der deres PCer ofte blir brukt i musikkproduksjon/DJ etc).
... og Aurender som har vært omtalt i tråden går for den slappeste CPUen i Intels sortiment. Har "litt" problemer med å se hvordan man skulle multithreade avspilling av en enkelt musikkfil - det er ikke akkurat en jobb som er paralleliserbar av natur.
Et eksempel på en jobb som er prallelliserbar er transkoding fra ett format til et annet (eksempelvis Wav til FLAC eller FLAC til mp3 osv), da kan man kjøre en konvertering pr. core siden konverteringene er helt uanvhengige av hverandre. Avspilling derimot er i sin natur ikke paralelliserbar. Det er kanskje mulig å få til om man absolutt vil, men det er ikke mulig å se hensikten med det - det ligger i sakens natur at musikk som skal spilles på tidspunkt t må vente til musikk på tidspunkt t-1 er ferdig avspillt.
Hvordan man designer et musikkavspillingsprogram til å bruke 20+ cores skjønner jeg virkelig ikke.
Hei, jeg tenker kost/nytte og er fortsatt av den mening av at du sannsynligvis kunne ha hentet mer andre steder. Det er som du sier ikke pris eller total kost som alene avgjør dette - men også riktig match, riktig kurs og strømtilgang fram til anlegget osv. Jeg tror du som eks kunne ha hentet mye på å vurdere diverse HT kabler - og at noen til under 40k kunne ha bedret anlegget ditt - men det er min mening.- Jeg er temmelig sikker på - selv om trådstarter helt åpenbart hører en tydelig forskjell ved oppgradering av streamer - at kost/nytte på å bruke 40,000 NOK sannsynligvis ville ha vært bedre ved å oppgradere andre deler av musikkanlegget.
- Jeg har selv sammenliknet noen streamere uten å høre veldig forskjell, med realtiv stor prisforskjell på disse. Jeg mener selv at det er få høyttalere som slipper mer igjennom av verdikjeden enn Martin Logan, eller tilsvarende høyttaler, og er trygg på at jeg bruker en "test-benk" som er velegnet på å avdekke forskjeller - kanskje mer enn hva som er vanlig - uten at dette trenger å si mye om hvordan anlegget lyder musikk-vis.
- Det er derimot en forskjell på streamere og PC - ganske så stor (Selv fra Mac som selv er opptatt av lyd der deres PCer ofte blir brukt i musikkproduksjon/DJ etc).
Vel, anlegget bikker en halv mill, før streamer. Ikke så mye mer å hente der etter mine preferanser.
En streamer til 35 lapper tåles fint. Men ikke heng dere opp i prisen, det er lyden som teller.
Det kan vel diskuteres.Dine betraktninger er helt verdiløse så lenge du ikke har hørt en Aurender
Kan jeg få spørre om du gikk fra PC-streaming til Aurender N100H, musicus? Siden du hørte så store forskjeller lurer jeg på hvordan denne PC-en var satt opp og koblet til DAC-en? Var det med Coax, USB, HDMI eller optisk? Sørget du for bitperfect signal? ASIO? Var det noen equalizer i "signalveien"? Brukte du Windows-volumkontrollen?
Det var sikkert forskjeller, men det er vel ikke sikkert grunnen til at det låt dårligere fra PC-en var det i seg selv at du streamet fra en PC?
Æhhh,,,hvordan diskutere noe en ikke har hørt.Det kan vel diskuteres.Dine betraktninger er helt verdiløse så lenge du ikke har hørt en Aurender
Det kan diskuteres om betraktningene til noen med masse teoretisk kunnskap om komponentene og teknikken som utgjør et produkt er verdiløse hvis han ikke har prøvd produktet, eller ikke. Jeg mener "ikke".Æhhh,,,hvordan diskutere noe en ikke har hørt.Det kan vel diskuteres.Dine betraktninger er helt verdiløse så lenge du ikke har hørt en Aurender
Hei, jeg tenker kost/nytte og er fortsatt av den mening av at du sannsynligvis kunne ha hentet mer andre steder. Det er som du sier ikke pris eller total kost som alene avgjør dette - men også riktig match, riktig kurs og strømtilgang fram til anlegget osv. Jeg tror du som eks kunne ha hentet mye på å vurdere diverse HT kabler - og at noen til under 40k kunne ha bedret anlegget ditt - men det er min mening.- Jeg er temmelig sikker på - selv om trådstarter helt åpenbart hører en tydelig forskjell ved oppgradering av streamer - at kost/nytte på å bruke 40,000 NOK sannsynligvis ville ha vært bedre ved å oppgradere andre deler av musikkanlegget.
- Jeg har selv sammenliknet noen streamere uten å høre veldig forskjell, med realtiv stor prisforskjell på disse. Jeg mener selv at det er få høyttalere som slipper mer igjennom av verdikjeden enn Martin Logan, eller tilsvarende høyttaler, og er trygg på at jeg bruker en "test-benk" som er velegnet på å avdekke forskjeller - kanskje mer enn hva som er vanlig - uten at dette trenger å si mye om hvordan anlegget lyder musikk-vis.
- Det er derimot en forskjell på streamere og PC - ganske så stor (Selv fra Mac som selv er opptatt av lyd der deres PCer ofte blir brukt i musikkproduksjon/DJ etc).
Vel, anlegget bikker en halv mill, før streamer. Ikke så mye mer å hente der etter mine preferanser.
En streamer til 35 lapper tåles fint. Men ikke heng dere opp i prisen, det er lyden som teller.
Det kan diskuteres om betraktningene til noen med masse teoretisk kunnskap om komponentene og teknikken som utgjør et produkt er verdiløse hvis han ikke har prøvd produktet, eller ikke. Jeg mener "ikke".Æhhh,,,hvordan diskutere noe en ikke har hørt.Det kan vel diskuteres.Dine betraktninger er helt verdiløse så lenge du ikke har hørt en Aurender
Ja, det sa du. Jeg er uenig.Det kan diskuteres om betraktningene til noen med masse teoretisk kunnskap om komponentene og teknikken som utgjør et produkt er verdiløse hvis han ikke har prøvd produktet, eller ikke. Jeg mener "ikke".Æhhh,,,hvordan diskutere noe en ikke har hørt.
Da blir det bare verdiløs synsing.
La meg komme med en oppdatering av det som er status quo når det gjelder diskusjonen i Tyskland vedr. signalforbedrende bokser for den digitale delen av kjeden.Ikke å kimse av dette. Har selv brukt ett påkostet opplegg fra min Mac mini med Berkeley USB konverter, Curious usb kabel, Regen og 3 Jitterbuger.En PC/Mac, noen proffe audiointerfacer med masse kanaler og så er man good to go.
Nylig så gikk jeg til innkjøp av noen bokser fra produsenter som hovedsaklig retter seg mot proffverden. Bl.a en Rednet 16 R som er en nettverkskoblet boks med Dante Virtuelt Lydkort som jeg har lagt inn på Mac minien min. Dette gir Audio Over IP og brukes sammen med en Mutec MC3 + USB konverter/reklokker. Rednet 16 R har ett drøss med kanaler som jeg aldri kommer til å bruke, men denne boksen er så vidt jeg vet ikke å oppdrive i 2-kanals utgave rettet mot hifi markedet.
Lyden er såpass bra fra disse proffboksene, at min USB kjeden blir lagt ut til salgs i nær fremtid!
Kan du ikke bufre i pcen?En ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
Interessant. Prøvde du noen gang med toslink fra PC til DAC for å se om støyen fremdeles var til stede?Kan jeg få spørre om du gikk fra PC-streaming til Aurender N100H, musicus? Siden du hørte så store forskjeller lurer jeg på hvordan denne PC-en var satt opp og koblet til DAC-en? Var det med Coax, USB, HDMI eller optisk? Sørget du for bitperfect signal? ASIO? Var det noen equalizer i "signalveien"? Brukte du Windows-volumkontrollen?
Det var sikkert forskjeller, men det er vel ikke sikkert grunnen til at det låt dårligere fra PC-en var det i seg selv at du streamet fra en PC?
Jeg streamer ikke for tiden. Har myyyye musikk liggende på hd. Min tidligere pc var optimalisert inn mot waveio usb-i2s kortet i dddac, som også har utviklet spelielle drivere (wasapi). Bitperfekt og hele pakka, og ja jeg har vært storfornøyd i flere år med denne løsningen. Det som trigget hele prosessen som ledet til kjøp av Aurender, var en kveld en kamerat var på besøk og vi byttet mellom vinyl og pc. Donald Fagen på begge kilder og ved å svitche via fjernkontrollen fikk vi en enkel jobb når vi satt og lyttet.
Vinylen låt mere naturlig totalt. Pc hadde noe som kan minne om en slags fresing/flising oppover øvre mellomtone/diskant. Dette var jeg faktisk ikke klar over før vinylen ble satt på. Med Aurender er dette borte. Detaljer på lavt volum er fasinerende, for ikke å snakke om 3D.
Skal ikke gjenta meg selv mer i denne tråden og vil anbefale alle som vil ha en enkel og stuevennlig kilde,som også låter strålende, å sjekke ut Aurender eller en annen streamer av god kvalitet. ( glem squeezeboks, har en selv).
Det er nettopp det Auralic har innført i siste versjon av firmware: Firmware Version 4.0.0 Build 20160911 – AURALIC LIMITEDEn ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
-Og hvilken samplingsfrekvens bruker du, oppsampler du?Kan jeg få spørre om du gikk fra PC-streaming til Aurender N100H, musicus? Siden du hørte så store forskjeller lurer jeg på hvordan denne PC-en var satt opp og koblet til DAC-en? Var det med Coax, USB, HDMI eller optisk? Sørget du for bitperfect signal? ASIO? Var det noen equalizer i "signalveien"? Brukte du Windows-volumkontrollen?
Det var sikkert forskjeller, men det er vel ikke sikkert grunnen til at det låt dårligere fra PC-en var det i seg selv at du streamet fra en PC?
Jeg streamer ikke for tiden. Har myyyye musikk liggende på hd. Min tidligere pc var optimalisert inn mot waveio usb-i2s kortet i dddac, som også har utviklet spelielle drivere (wasapi). Bitperfekt og hele pakka, og ja jeg har vært storfornøyd i flere år med denne løsningen. Det som trigget hele prosessen som ledet til kjøp av Aurender, var en kveld en kamerat var på besøk og vi byttet mellom vinyl og pc. Donald Fagen på begge kilder og ved å svitche via fjernkontrollen fikk vi en enkel jobb når vi satt og lyttet.
Vinylen låt mere naturlig totalt. Pc hadde noe som kan minne om en slags fresing/flising oppover øvre mellomtone/diskant. Dette var jeg faktisk ikke klar over før vinylen ble satt på. Med Aurender er dette borte. Detaljer på lavt volum er fasinerende, for ikke å snakke om 3D.
Skal ikke gjenta meg selv mer i denne tråden og vil anbefale alle som vil ha en enkel og stuevennlig kilde,som også låter strålende, å sjekke ut Aurender eller en annen streamer av god kvalitet. ( glem squeezeboks, har en selv).
Den sammenlikningen er vel ikke det som musicman antyder, om jeg forstår ham rett. tkr snakker vel om én og samme kilde (LP) kjørt gjennom to forskjellige formidlere (direkte fullt analogt hele veien eller via digitalisering og ut igjen med dertil hørende mulig endring i samplingfrekvens). musicman snakker om to forskjellige kilder, om jeg forstår rett; digital kilde vs analog kilde. Hvis det er tilfellet, så blir sammenlikningen fra musicmans side litt meningsløs.-Og hvilken samplingsfrekvens bruker du, oppsampler du?Kan jeg få spørre om du gikk fra PC-streaming til Aurender N100H, musicus? Siden du hørte så store forskjeller lurer jeg på hvordan denne PC-en var satt opp og koblet til DAC-en? Var det med Coax, USB, HDMI eller optisk? Sørget du for bitperfect signal? ASIO? Var det noen equalizer i "signalveien"? Brukte du Windows-volumkontrollen?
Det var sikkert forskjeller, men det er vel ikke sikkert grunnen til at det låt dårligere fra PC-en var det i seg selv at du streamet fra en PC?
Jeg streamer ikke for tiden. Har myyyye musikk liggende på hd. Min tidligere pc var optimalisert inn mot waveio usb-i2s kortet i dddac, som også har utviklet spelielle drivere (wasapi). Bitperfekt og hele pakka, og ja jeg har vært storfornøyd i flere år med denne løsningen. Det som trigget hele prosessen som ledet til kjøp av Aurender, var en kveld en kamerat var på besøk og vi byttet mellom vinyl og pc. Donald Fagen på begge kilder og ved å svitche via fjernkontrollen fikk vi en enkel jobb når vi satt og lyttet.
Vinylen låt mere naturlig totalt. Pc hadde noe som kan minne om en slags fresing/flising oppover øvre mellomtone/diskant. Dette var jeg faktisk ikke klar over før vinylen ble satt på. Med Aurender er dette borte. Detaljer på lavt volum er fasinerende, for ikke å snakke om 3D.
Skal ikke gjenta meg selv mer i denne tråden og vil anbefale alle som vil ha en enkel og stuevennlig kilde,som også låter strålende, å sjekke ut Aurender eller en annen streamer av god kvalitet. ( glem squeezeboks, har en selv).
mvh
Jeg mener i DAC. Så slipper man jitter/støy i overføringen.Kan du ikke bufre i pcen?En ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
Skype (og andre telefonigrensesnitt) er realtimeoverføring, som du sier. Men mediaavspilling fra et ikke-realtime medium er en helt annen situasjon fordi man kan bufre så mange sekunder som man bare vil, og da kan man sikre korrektheten i ro og mak.Internt i en datamaskin går ting raskt - og datapakker kan kontrolleres om de er riktige og er ikke "tidssensitiv" på samme måte. I tidssensitive dataoverføringer som f.eks Skype så merker man jo forstyrrelser på linjen ved at en datapakke ikke kommer fram eller inneholder feil. ( i henhold til ditt argument skulle lyden her ha vært perfekt, ettersom overføringen er digital og kan derfor ikke endres på veien til mottaker). Videre, når man laster ned siste versjon av f.eks. iOS så kontrollerer telefonen med en egen algoritme at pakken er feilfri. Som bruker har man tid til å vente på dette - men det er ikke tilfellet ved tilnærmet sanntidsoverføring.
SPDIF og TOSLINK (og AES/EBU) har feildeteksjon i protokollen, så får man bitfeil på grunn av støy i overføringen, så må mottager mute lyden eller finne på noe annet, hvor begge gir betydelig tydelige hørbare artefakter. Ergo er vi nokså sikre på at dette ikke er normal forekommende. Det skjer, men sjelden.Data fra TIDAL til Streamer til DAC er også også en tilnærmet sanntidsoverføring som er sårbar for støy. Det er derimot et godt poeng at hvis datapakkene mottas uten problemer til streameren - i hvilken grad kan signalet forstyrres via en USB/TOSLINK-kabel fram til DACen. Vel - også her rapporterer jo flere, inkludert undertegnende, at det er hørtbart når man fjerner flere støykilder ved å legge på en ekstern strømforskyningsenhet. Det ville ha vært rart å hevde at dette er ren placebo, kanskje enda mer rart av en kabelprodusent
Jeg kan bare snakke for meg sjøl. Jeg HAR sammenlignet dyr streamer, billig streamer, DVD-spiller, PC-avspilling, osv som digital kilde plugget inn i den samme DAC'en. Jeg klarte ikke, selv med godviljen til, å høre noen forskjell på disse.
(Og da er det vel bare å vente på "du har for billig anlegg"-argumentet?. Jeg gleder meg til å svare.)
De gjør det. Det er jo ikke slik at datamaskinen skal agere for hver sample som kommer inn eller ut, den samler det i bolker på en gitt mengde data. Lyd for 5-500ms er vanlig, alt etter realtimebehovet.En ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
I pro-verdenen løses dette ved at man har en sentral klokkegenerator (Big Ben er en slik boks Big Ben - Master Clock - Apogee Electronics) og distribuerer klokkesignalet til alle enheter, som bl.a. DACer. Det gjør at AES/EBU og andre digitale overføringer blir synkrone og dermed en ren datatransport fordi klokkeinformasjonen går utenom lyddataene.Jeg mener i DAC. Så slipper man jitter/støy i overføringen.
EDIT: Det jeg kunne ønske er at data fra streamer til DAC kun er en datatransport, og ikke digital audio.
Morsomt testinitiativ du skisserer. Men jeg tror det er gjort flere ganger før. Noen ganger får testerne kritikk for metoden. Legg derfor MYE tid inn i å tenke ut metoden.Skype (og andre telefonigrensesnitt) er realtimeoverføring, som du sier. Men mediaavspilling fra et ikke-realtime medium er en helt annen situasjon fordi man kan bufre så mange sekunder som man bare vil, og da kan man sikre korrektheten i ro og mak.
SPDIF og TOSLINK (og AES/EBU) har feildeteksjon i protokollen, så får man bitfeil på grunn av støy i overføringen, så må mottager mute lyden eller finne på noe annet, hvor begge gir betydelig tydelige hørbare artefakter. Ergo er vi nokså sikre på at dette ikke er normal forekommende. Det skjer, men sjelden.
De gjør det. Det er jo ikke slik at datamaskinen skal agere for hver sample som kommer inn eller ut, den samler det i bolker på en gitt mengde data. Lyd for 5-500ms er vanlig, alt etter realtimebehovet.En ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
Jeg driver å spekulerer om jeg skal dra i gang en test hvor jeg spiller av en mediefil fra en lossless kilde, f.eks. wav eller flac på mange forskjellige avspillere. Og så ta opp digitalstrømmen som kommer ut av avspiller (være seg SPDIF, TOSLINK eller HDMI). For så å sammenligne dataene som er tatt opp med kilden og se om det faktisk er endringer i dataene. Hvis det mot formoding ikke skulle være noen forskjell på dataene, så vil det bety at det ikke er forskjell mellom lyden mellom spillerne.
Ja det er jo kjente greier. Det jeg kunne ønske i hi-fi sammenheng er at i stedet for SPDIF/AES overførte man data som data, og ikke en strøm. Litt sånn som DANTE. Da ville all digitalbehandling bli styrt av samme klokke, og man kunne gått rett til I2S og DAC, uten å gå veien om SPDIF/AESI pro-verdenen løses dette ved at man har en sentral klokkegenerator (Big Ben er en slik boks Big Ben - Master Clock - Apogee Electronics) og distribuerer klokkesignalet til alle enheter, som bl.a. DACer. Det gjør at AES/EBU og andre digitale overføringer blir synkrone og dermed en ren datatransport fordi klokkeinformasjonen går utenom lyddataene.Jeg mener i DAC. Så slipper man jitter/støy i overføringen.
EDIT: Det jeg kunne ønske er at data fra streamer til DAC kun er en datatransport, og ikke digital audio.
Der følger jeg deg ikke helt. Dante sender jo også en realtime strøm av lyddata, men over IP over ethernet i stedet for et eget grensesnitt. Og Dante har tids- og klokkesynkronsering innebygd, slik at det vil også være en master på Dante nettverket som styrer klokken til DACene. På samme måte som AES/EBU. Men ethernet har en helt ukorrelert datatransportklokke (på 125MHz), mens i AES/EBU er den synkron med ordklokken til lyddataene. Er det det du mener?Ja det er jo kjente greier. Det jeg kunne ønske i hi-fi sammenheng er at i stedet for SPDIF/AES overførte man data som data, og ikke en strøm. Litt sånn som DANTE.
Det er er flere brukere av Rednet og Mutec som mener de får bedre resultat av å kjøre ekstern klokke som Big Ben eller Antilope Live Klokke (Live Clock Flawless clocking on the go | Antelope Audio). De som har strekt den lengst bruker en 10 mhz master klokke med Rubidium og/eller OCXO f.eks fra Cybershaft. 10 mhz klokker er stort sett veldig kostbare. Men Cybershaft har f.eks denne ?_?u???N???b?N???? til rundt kr 11.000.I pro-verdenen løses dette ved at man har en sentral klokkegenerator (Big Ben er en slik boks Big Ben - Master Clock - Apogee Electronics) og distribuerer klokkesignalet til alle enheter, som bl.a. DACer. Det gjør at AES/EBU og andre digitale overføringer blir synkrone og dermed en ren datatransport fordi klokkeinformasjonen går utenom lyddataene.Jeg mener i DAC. Så slipper man jitter/støy i overføringen.
EDIT: Det jeg kunne ønske er at data fra streamer til DAC kun er en datatransport, og ikke digital audio.
(Som et apropos: Denne problemstillingen er betydelig vanskeligere i videoverdenen, hvor man må synkronisere pixel-klokken til hvert kamera i et studio. Ellers får man frameslip og andre ekle artefakter.)
Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i DANTE. Slik jeg forstod det så sendte den lyden som pakker på samme måte som Ethernet. Uansett. Det jeg ønsker er en overføringsprotokoll ala Ethernet, der dataene sendes som pakker og det er tid til å dobbeltsjekke at alt er kommet frem i god stand.Der følger jeg deg ikke helt. Dante sender jo også en realtime strøm av lyddata, men over IP over ethernet i stedet for et eget grensesnitt. Og Dante har tids- og klokkesynkronsering innebygd, slik at det vil også være en master på Dante nettverket som styrer klokken til DACene. På samme måte som AES/EBU. Men ethernet har en helt ukorrelert datatransportklokke (på 125MHz), mens i AES/EBU er den synkron med ordklokken til lyddataene. Er det det du mener?Ja det er jo kjente greier. Det jeg kunne ønske i hi-fi sammenheng er at i stedet for SPDIF/AES overførte man data som data, og ikke en strøm. Litt sånn som DANTE.