Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ok, to anleggs-messige nyheter i dag. Den ene bra, og den andre ikke fullt så bra.

    For å ta den mindre bra først, så fikk vi beskjed om at vi ikke får kjøpt opp kjellern under oss fra borettslaget - i hvert fall ikke i denne omgang. Så dermed blir det dessverre ikke noe kembo-diy-anlegg... ikke ennå, i hvert fall! På den positive siden er at OMF i mellomtiden hadde fått mer lyst til å beholde hornoppsettet sitt, og det forstår jeg veldig godt;) Så dermed ble det ikke noen vonbroten selger, i hvert fall! Men jeg sutrer ikke så mye over dette. Det hadde vært kult, men det funker helt fint å fortsette slik som nå også. Får ta det som en utfordring til hvordan jeg kan klare å få til den lyden jeg vil i en helt vanlig stue... :)

    Den gode nyheten, derimot, er at jeg fikk de nye diskantene til enigma-høyttalerne i posten i dag. Som jeg skrev i presentasjonen av anlegget for noen dager siden, røk diskantene for et par uker siden da jeg for en gangs skyld spilte alt for høyt. Dermed bestilte jeg nye diskanter. De som var der fra før var en relativt enkel og rimelig modell fra Morel, CAT 408. Tenkte at når jeg først byttet dem ut, kunne jeg like gjerne gå opp i kvalitet. Den norske distributøren, Moiz Audio, mente også at det var i diskanten det var størst rom for forbedring i enigmaene. Så jeg bestilte en betydelig dyrere tweeter fra Morel, ST-708.

    Så jeg tok mot til meg, og våget meg for første gang inn i en høyttaler.... Og brukte loddeutstyr for aller første gang! Et par bilder fra dagens prosjekt --


    Den gamle og den nye diskanten har rendez-vous med en loddepenn oppå en venstreorientert avis:
    Vis vedlegget 399534


    Det viste seg at den nye diskanten fra Morel var bittelitt større enn den gamle, selv om jeg trodde de skulle være akkurat like store. Så jeg måtte til med en mini-sag for å utvide hullet på bafflen:
    Vis vedlegget 399535


    Da måtte jeg også støvsuge ut sagflis osv fra bunnen av høyttaleren etterpå:
    Vis vedlegget 399536


    -----------------------


    Alt i alt synes jeg dette var veldig morsomt. Det ga absolutt mersmak å styre på selv med høyttalere på denne måten. Da jeg koblet alt sammen på slutten, og skrudde til høyttalerkablene, var jeg helt sikker på at det skulle begynne å skrape og skrike og at hele høyttaleren skulle være herpa... Men nei! Det spilte nøyaktig like fint som før. Kanskje enda litt finere, til og med.

    Og: Nå som enigmaene er oppe og går igjen, merker jeg hvor mye jeg har savnet å spille musikk på dem. I mellomtiden har jeg brukt et par superbillige budsjetthøyttalere fra hifiklubben jeg bare hadde hatt stående i boden. Uten å merke det har jeg hørt mye mindre på musikk, faktisk. Og nå... musikken fyller stua igjen:)

    Diskanten da: Er det noen forskjell? Dette er jo ikke noen A/B-test, og det er to uker siden jeg hørte de forrige diskantene. Jeg tror jeg synes at de nye diskantene er mer behagelige og mindre spisse. Men jeg synes ikke det er noen revolusjon. Klangkarakteren er mer eller mindre slik den var med de forrige diskantene... Og det er kanskje et godt tegn? Jeg måtte antakelig hørt dem ved siden av hverandre for å kunne si noe mer presist. Jeg regner ellers med at de nye diskantene oppfører seg noe annerledes i rommet enn de forrige, så i morgen skal jeg ta en ny måling med dirac live og installere et nytt korreksjonsfilter på minidsp-boksen.

    God kveld videre folkens!
    Respect!

    :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Loddingen syntes jeg først var lett som en plett. Og så begynte jeg å synes at det var veldig knotete. Før jeg til slutt kom meg i mål. Men resultatet ble bra, i hvert fall.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig å lodde litt. Selvom en fort tar seg vann over hue.. Driver med en head amp, som skal hardwires. Angrer på at jeg begynte på den.. :p
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Artig å lodde litt. Selvom en fort tar seg vann over hue.. Driver med en head amp, som skal hardwires. Angrer på at jeg begynte på den.. :p
    Å tilpasse noe inne i en forsterker får evt. være neste steg... Må innrømme at det fremstår enormt komplekst og litt skummelt for meg. Men antakelig ikke SÅ vanskelig, hvis man bare leser litt instruksjoner først... Men knotete kan det nok være!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Musikken som ruller over anlegget mens jeg sitter og jobber i dag: Den nye platen til den norske låtskriveren Moddi, "Unsongs", tilgjengelig på Tidal. Det er en plate med coverlåter, der han valgte sanger som på et eller annet punkt ble sensurert eller forbudt. Synes faktisk det er svært rørende, både på grunn av tematikken, og på grunn av den store følsomheten, innlevelsen og musikaliteten som Moddi viser på plata. Favoritter: "Army Dreamers", en sang av Kate Bush, og en for meg ukjent låt: "Oh Father, I am Joseph", av den libanesiske artisten Marcel Khalife. Visstnok ble den regnet som blasfemisk av en del av de konservative muslimske lederne i landet, selv om det er en låt som først og fremst kaller lytterne til å leve seg inn i en fortelling som er felles for både muslimer, jøder og kristne.

    Herved anbefalt!

    Video der Moddi snakker og synger:
    [video]https://www.youtube.com/channel/UCD2eelPyzt2RYbpsds9qewg[/video]
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå som det ikke blir kjelleren, hvor går veien videre da?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja gratulerer med nye diskanter og anlegg som er oppe og år igjen! Blir nysgjerrig på den Heed-måten å bygge høyttalere på, ikke hørt noe slikt men antar det har noe for seg. Husker et merke som fikk endel oppmerksomhet for mange år siden som også spilte litt "opp i lufta" og de holder på ennå:

    Shahinian Acoustics Ltd.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    Mange gode poenger her, selv om det kanskje kommer litt "kvast" frem kanskje.

    Noe skal vi nå holde på med, mens vi nå er her på jordens overflate. Ser ikke at hifi som hobby er mer eller meningsfylt enn andre tidsfordriv man måtte ha. For min del handler dette om musikk kombinert med å pusle med anlegg. Hadde det bare vært musikk hadde jeg kunne klart meg med en internett-radio, mobil og Bluetooth. Skjønner OlavE's argumentasjon relatert til redusert hifi-nevrosa med færre variabler i spill med aktive høyttalere også. For min del kjenner jeg meg igjen i det når jeg har gått til anskaffelse av noe nytt. Etter en stund glemmer jeg det, og koser meg med musikk i stedet.
    Etter en stund kommer det gjerne snikende noen tanker om noe nytt, for eksempel akustiske tiltak, kanskje på tide å gi vinyl en sjanse, kanskje litt rør kunne vært morsomt etc. For min del er det litt av moroa å sysle med. Kan godt hende jeg på et tidspunkt vil forsøke aktive høyttalere, men tipper også det neppe blir ende-stasjonen det heller.
    For de aller fleste rasjonelle personer er anlegget ikke en hobby, de hører på musikk med null interesse for hvordan musikken kunne blitt formidlet på en bedre måte. For oss som frekventerer hifisentralen, er vel andelen som pusler med anlegget som en hobby langt større. Selvsagt er vi jo glad i musikk - det var jo derfor vi fattet interesse for avspillingen av den, men vi kan jo ha det moro med anlegg også.
    At det skal være så enkelt som mulig er ikke mitt mål med dette, men det er jo helt greit at man har forskjellig tilnærming.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå som det ikke blir kjelleren, hvor går veien videre da?
    Som Sluket skrev: Lillestrøm!

    Men hvis vi holder oss til stua: Jeg er sannelig ikke sikker. I første omgang blir det å prøve å "aktivere" Heed-høyttalerne. Altså å koble fra det passive delefilteret, og bruke boksen jeg allerede fra minidsp som delefilter. Jeg er spent på hvor stor forbedring det blir, eller om det blir noen forbedring i det hele tatt. Jeg liker spredningsmønsteret til Heed-høyttalerne, men synes ikke de kan måle seg i klarhet med monitorene jeg har fra AVI feks. Siden jeg har såpass tro på aktiv deling, har jeg lyst å prøve det ut.

    Jeg vet at jeg i prinsippet burde oppgradere forsterker-elektronikken også i så fall, har snust litt på anaview-boksene som selges på Torget. Men anti-snobben jeg har inni meg har lyst å se om jeg kan få dette til å høres bra ut også med superbillig elektronikk... Det vil si Behringer A500 som jeg bruker nå skal gå til bassen, og en liten superbillig digitalforsterker jeg har liggende for diskanten, SMSL SA-50. Det er mulig jeg i så fall må tweake SMSL SA-50 noe, for å se til at begge forsterkerne får noenlunde samme voltage gain (tror A500 har 26 db, usikker på SA-50). I så fall blir det første gang jeg beveger meg inn på innsiden av en forsterker (det skulle jo være enkelt dette her...:) ).

    Hvis jeg fortsatt ikke blir fornøyd etter det... Så blir det å se hva jeg evt. gjør i stedet. Horn blir det ikke plass til i stua. Tenker litt på høye linjekilder, muligens en CBT-høyttaler. For meg er det et absolutt krav for en stue-høyttaler at den skal ha bred spredning både vertikalt og horisontalt. Så får jeg heller leve med at stereobildet da blir mindre presist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja gratulerer med nye diskanter og anlegg som er oppe og år igjen! Blir nysgjerrig på den Heed-måten å bygge høyttalere på, ikke hørt noe slikt men antar det har noe for seg. Husker et merke som fikk endel oppmerksomhet for mange år siden som også spilte litt "opp i lufta" og de holder på ennå:

    Shahinian Acoustics Ltd.
    Den beste måten å beskrive det på, tror jeg, er at det er halvveis omnidireksjonalt, men ikke helt. Lyden spres til flere retninger enn med tradisjonelle forover-fyrende høyttalere, men ikke like mye rundt omkring som med rundstrålende. Det som skjer da er at høyttalerne i mindre grad drar oppmerksomhet til seg – jeg glemmer i større grad at lyden kommer fra høyttalere. For min del er det med på å øke musikk-illusjonen.

    EDIT: Jeg har aldri hørt Shahinan-høyttalerne, men har lest om flere shahinian-eiere som syntes at heed-høyttalerne hadde mange av de samme egenskapene, og noen likte heed-paret bedre enn shahinian.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, gratulerer. :)Interessant lesning - må sjekke ut de høyttalerne.
    Nå skal det kort sies at den opplevde spredningen av lyden ikke bare avhenger av høyttalerne, men også pre- og effekttrinn.

    Jeg har lurt på om det er slik at spredning av lydbildet uvegerlig går på bekostning av oppløsningen. Nå betyr ikke det all verden for meg, men det kan likevel være greit å vite. Noen valg må man jo ta.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, gratulerer. :)Interessant lesning - må sjekke ut de høyttalerne.
    Nå skal det kort sies at den opplevde spredningen av lyden ikke bare avhenger av høyttalerne, men også pre- og effekttrinn.

    Jeg har lurt på om det er slik at spredning av lydbildet uvegerlig går på bekostning av oppløsningen. Nå betyr ikke det all verden for meg, men det kan likevel være greit å vite. Noen valg må man jo ta.
    Jeg er usikker på om det går på bekostning av oppløsning. Men det går på bekostning av presisjon i stereobildet, uten tvil. Musikk som er mikset i stereo er jo laget for å fremkalle et fantombilde, når samme informasjon treffer ørene fra to forskjellige kanter til samme tid. Høyttalere som sender musikk i flere retninger, vil i større grad få rommet til å spille med, og det blir flere refleksjoner. Dermed blir stereobildet mer rotete. Det man får i stedet, er en opplevelse av å være midt inne i musikken, på en måte. Det er mulig det kan sammenliknes med forskjellen mellom å høre på en konsert fra det beste setet i salen, og å stå oppe på scenen og jamme. Jeg har stått mye og jammet med andre musikere i mitt liv, så jeg liker et lydbilde som går mer i den retningen. Dessuten gjør det at man i større grad kan bevege seg rundt i rommet, uten at det skjer drastiske endringer i lydbildet. Det er også noe jeg liker. Men jeg tror ikke det er for alle.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    GRUPPEPRESS!

    OlavE vil tilbake til enkelheten og musikken. Men jeg er usikker på hva han egentlig mener med "enkelhet". Jeg trenger hjelp fra flere til å utøve litt gruppepress på ham ;-)

    Jeg kom forleden over et par kanoner på Finn. Dynaudio Air er ute av produksjon etter at en teknologileverandør ble oppkjøpt, men Air 25 er vel fortsatt noe av det råeste du kan få i den mellomstore/store klassen, eller?

    Er ikke disse til 35k et fornuftig kjøp? Noen som har hørt dem? Er ikke disse midt i blinken for OlavEs stue?

    ;-)

    FINN – Dynaudio Professional AIR 25 Master and Slave
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    GRUPPEPRESS!

    OlavE vil tilbake til enkelheten og musikken. Men jeg er usikker på hva han egentlig mener med "enkelhet". Jeg trenger hjelp fra flere til å utøve litt gruppepress på ham ;-)

    Jeg kom forleden over et par kanoner på Finn. Dynaudio Air er ute av produksjon etter at en teknologileverandør ble oppkjøpt, men Air 25 er vel fortsatt noe av det råeste du kan få i den mellomstore/store klassen, eller?

    Er ikke disse til 35k et fornuftig kjøp? Noen som har hørt dem? Er ikke disse midt i blinken for OlavEs stue?

    ;-)

    FINN – Dynaudio Professional AIR 25 Master and Slave
    Har hørt dem. De låter kurant de. Veldig nøytrale, men er ganske begrenset kapasitetsmessig. Skal man ha skikkelig bassgjengivelse, så kommer man ikke utenom store saker. Stor ulempe det der.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    GRUPPEPRESS!

    OlavE vil tilbake til enkelheten og musikken. Men jeg er usikker på hva han egentlig mener med "enkelhet". Jeg trenger hjelp fra flere til å utøve litt gruppepress på ham ;-)

    Jeg kom forleden over et par kanoner på Finn. Dynaudio Air er ute av produksjon etter at en teknologileverandør ble oppkjøpt, men Air 25 er vel fortsatt noe av det råeste du kan få i den mellomstore/store klassen, eller?

    Er ikke disse til 35k et fornuftig kjøp? Noen som har hørt dem? Er ikke disse midt i blinken for OlavEs stue?

    ;-)

    FINN – Dynaudio Professional AIR 25 Master and Slave
    Har hørt dem. De låter kurant de. Veldig nøytrale, men er ganske begrenset kapasitetsmessig. Skal man ha skikkelig bassgjengivelse, så kommer man ikke utenom store saker. Stor ulempe det der.
    Går visstnok ned i 28hz. Enig i at full range bør være lavere. Men hele pakka for 35k...finnes det bedre alternativer under, la oss si 100k...? (Eller 300k?)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    GRUPPEPRESS!

    OlavE vil tilbake til enkelheten og musikken. Men jeg er usikker på hva han egentlig mener med "enkelhet". Jeg trenger hjelp fra flere til å utøve litt gruppepress på ham ;-)

    Jeg kom forleden over et par kanoner på Finn. Dynaudio Air er ute av produksjon etter at en teknologileverandør ble oppkjøpt, men Air 25 er vel fortsatt noe av det råeste du kan få i den mellomstore/store klassen, eller?

    Er ikke disse til 35k et fornuftig kjøp? Noen som har hørt dem? Er ikke disse midt i blinken for OlavEs stue?

    ;-)

    FINN – Dynaudio Professional AIR 25 Master and Slave
    Har hørt dem. De låter kurant de. Veldig nøytrale, men er ganske begrenset kapasitetsmessig. Skal man ha skikkelig bassgjengivelse, så kommer man ikke utenom store saker. Stor ulempe det der.
    Går visstnok ned i 28hz. Enig i at full range bør være lavere. Men hele pakka for 35k...finnes det bedre alternativer under, la oss si 100k...? (Eller 300k?)
    At den går den til 28hz sier egentlig ikke så mye.. Hvor mye effekt tror du elementet tåler ved den frekvensen? Skal du ha kapsitet til crestfaktor/peaker i musikken bør du ihvertfall beregne kapasitet opp mot 120db. Da kan du spille 100db rms uten at peakene klipper.
    må se på følsomheten til høyttaleren ved den frekvensen. Må også se om de har "jukset" med impedansen nedi der. Det måles jo med en konstant spenning. så 2.87v ved 8ohm er 1w, ved 4ohm 2w og ved 2ohm er det 4w.. Så ganske mange db i peak forskjell dersom følsomheten til høyttaleren ved f.eks 30hz oppgis i 3ohm enn 8ohm. Vil jo være 5db forskjell omtrent.

    Massevis, spørs hva du betegner som konkurranse. DIY f.eks vil jo lett utkonkurrere det om du sier 100k som budsjett. Tenkt eksempel: 2 stk Tom danley SH50 kombinert med DBA i bassen. Vil være mye bedre. Vil også ha 10x kapasitet omtrent.
    Eller f.eks CBT36 fra don keele med egnet bassystem, gjerne dipolbass. Jeg liker dog også blafrefleksss veldig godt.
    Det vil ikke være sammenlignbart en gang spør du meg. Spiller man aldri over 70-80db er det jo likere though.

    Under 300k så kan du kjøre fullskala hornsystem med dipolbass og fulltunet rom. Er en del svakheter i den dynaudioen som må adresseres. som f.eks konstant spredning gjennom hele frekvensområdet ned til schroeder, som jeg mener er noe av det aller viktigste med en høyttaler dersom man ikke har ENORMT mye akustiske tiltak i rommet.

    EDIT:
    Til 35k, så er cbt36 kombinert med f.eks 6stk Seas l26roy i lukkede kasser en stor konkurrent.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, gratulerer. :)Interessant lesning - må sjekke ut de høyttalerne.
    Nå skal det kort sies at den opplevde spredningen av lyden ikke bare avhenger av høyttalerne, men også pre- og effekttrinn.

    Jeg har lurt på om det er slik at spredning av lydbildet uvegerlig går på bekostning av oppløsningen. Nå betyr ikke det all verden for meg, men det kan likevel være greit å vite. Noen valg må man jo ta.
    Jeg er usikker på om det går på bekostning av oppløsning. Men det går på bekostning av presisjon i stereobildet, uten tvil. Musikk som er mikset i stereo er jo laget for å fremkalle et fantombilde, når samme informasjon treffer ørene fra to forskjellige kanter til samme tid. Høyttalere som sender musikk i flere retninger, vil i større grad få rommet til å spille med, og det blir flere refleksjoner. Dermed blir stereobildet mer rotete. Det man får i stedet, er en opplevelse av å være midt inne i musikken, på en måte. Det er mulig det kan sammenliknes med forskjellen mellom å høre på en konsert fra det beste setet i salen, og å stå oppe på scenen og jamme. Jeg har stått mye og jammet med andre musikere i mitt liv, så jeg liker et lydbilde som går mer i den retningen. Dessuten gjør det at man i større grad kan bevege seg rundt i rommet, uten at det skjer drastiske endringer i lydbildet. Det er også noe jeg liker. Men jeg tror ikke det er for alle.
    Tror du er inne på noe der - at man må skille mellom oppløsning og presisjon, selv om resultatet kanskje i begge tilfeller blir et litt mer grøtete bilde (men kanskje på noe ulikt vis).

    Muligheten til å kunne bevege seg litt i stua (lytterommet) uten at lydbildet blir for mye endret, er nok viktig for mange. Det blir litt unaturlig å måtte sitte på en bestemt plass - og gjerne i en bestemt stol - for å får den "riktige lyden". Det er heldigvis få som tenker på det i en konsertsal, og slik bør det etter mitt skjønn være hjemme også.

    Jeg hadde et par Focal Utopia Alto en periode. De kastet nesten like mye lyd bakover som forover (overdriver litt her), og ga en utrolig live-følelse når man sto rett bak høyttalerne - og da en følelse av å være med i bandet. Det begynner å bli noen år siden jeg sto på en scene selv, men det rykket litt i foten...... :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Massevis, spørs hva du betegner som konkurranse. DIY f.eks vil jo lett utkonkurrere det om du sier 100k som budsjett. Tenkt eksempel: 2 stk Tom danley SH50 kombinert med DBA i bassen. Vil være mye bedre. Vil også ha 10x kapasitet omtrent.
    Eller f.eks CBT36 fra don keele med egnet bassystem, gjerne dipolbass. Jeg liker dog også blafrefleksss veldig godt.
    Det vil ikke være sammenlignbart en gang spør du meg. Spiller man aldri over 70-80db er det jo likere though.

    Under 300k så kan du kjøre fullskala hornsystem med dipolbass og fulltunet rom. Er en del svakheter i den dynaudioen som må adresseres. som f.eks konstant spredning gjennom hele frekvensområdet ned til schroeder, som jeg mener er noe av det aller viktigste med en høyttaler dersom man ikke har ENORMT mye akustiske tiltak i rommet.

    EDIT:
    Til 35k, så er cbt36 kombinert med f.eks 6stk Seas l26roy i lukkede kasser en stor konkurrent.
    Tusen takk, veldig interessante tanker og innspill, Thohaug! Bare kjapt ang. det jeg uthever: jeg har knapt sett noen her på forumet diskutere Danley SH50. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med bare. Mens på en del utenlandske nettforum blir de hauset opp i skyene, og flere mener det er det beste de har hørt. Har du hørt dem? Den norske distributøren er faktisk utenfor Bergen, så vurderer å ta en tur dit for å ta en lytt...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er jeg en liten tur innom Oslo disse dagene. I dag var jeg innom Stereofil. Hadde lyst å høre på de rundtstrålende høyttalerne MBL 101:
    blogger-image--1985323478.jpg

    (bilde jeg fant på nettet, med matchende plastikk-juletre i bakgrunnen, ser det ut som)

    Jeg fikk ikke hørt så veldig lenge på dem, siden de hadde tekniske problemer med avspillingen akkurat i dag, og det bare var to sanger som gikk på repeat hele tiden. (nå kan jeg utenat Don't cry for me Argentina med Madonna, for å si det sånn). Likevel var dette nok til å gi meg et slags overfladisk og grunnleggende inntrykk. For meg og mine preferanser, er det ingen av de kommersielle høyttaler-systemene jeg har hørt så langt som passer meg bedre enn dette. Tror jeg. Synes det spilte helt fenomenalt. Det dreier seg ikke SÅ mye om den tonale presentasjonen i seg selv. Får jeg lov til å si dette - det høres jo så cocky ut? Men la gå: Jeg synes faktisk at de små monitorene mine fra AVI har en tonal presentasjon som jeg liker like godt fra mellombassen og opp. Har nok fortsatt til gode å høre noen kommersielle høyttalere med en tonal presentasjon som jeg synes er bedre enn AVIenes. Men klart, den tonale presentasjonen til MBL-høyttalerne var jo også fenomenal. Men det jeg virkelig falt for, var spredningsmønsteret deres. De er helt rundstrålende, og sprer lyden likt overalt. Likevel er stereobildet glassklart: De bygger opp en overbevisende scene, har et fantombilde som er som skåret i stein mellom høyttalerne, og 3D-bildet forsvinner faktisk ikke når man beveger seg rundt i rommet. Selv om det også her er aller klarest stereobilde når man befinner seg mellom høyttalerne.

    Har hørt flere highend-høyttalere til flere hundre tusen som jeg synes er massivt overpriset - og som jeg egentlig ikke synes spiller SÅ mye bedre enn hva jeg selv har, feks. Disse her mener jeg faktisk forsvarer prisen. Hvis man kjøper dem, tipper jeg at det er høyttalere som fort kan bli the speakers of a lifetime.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Problemet Olav er vel kanskje at du ikke har hørt så mye hjemme over lengre tid. Er redd du raskt kan bli overrasket når du får et par "overprisede" kasser hjem som du i ro og mak kan justere inn etter egne preferanser.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Problemet Olav er vel kanskje at du ikke har hørt så mye hjemme over lengre tid. Er redd du raskt kan bli overrasket når du får et par "overprisede" kasser hjem som du i ro og mak kan justere inn etter egne preferanser.
    Det har du selvfølgelig rett i, ANM. Med riktig akustikk-tiltak osv, vil jeg tro at en del av de tingene jeg har tenkt var overpriset faktisk kan åpne seg opp og spille mye bedre.

    Og jeg mener jo ikke at alle tradisjonelle rådyre kasse-høyttalere er overpriset. Men at en del av dem er det, det mener jeg nok.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Forøvrig er jeg en liten tur innom Oslo disse dagene. I dag var jeg innom Stereofil. Hadde lyst å høre på de rundtstrålende høyttalerne MBL 101:
    Vis vedlegget 400752
    (bilde jeg fant på nettet, med matchende plastikk-juletre i bakgrunnen, ser det ut som)

    Jeg fikk ikke hørt så veldig lenge på dem, siden de hadde tekniske problemer med avspillingen akkurat i dag, og det bare var to sanger som gikk på repeat hele tiden. (nå kan jeg utenat Don't cry for me Argentina med Madonna, for å si det sånn). Likevel var dette nok til å gi meg et slags overfladisk og grunnleggende inntrykk. For meg og mine preferanser, er det ingen av de kommersielle høyttaler-systemene jeg har hørt så langt som passer meg bedre enn dette. Tror jeg. Synes det spilte helt fenomenalt. Det dreier seg ikke SÅ mye om den tonale presentasjonen i seg selv. Får jeg lov til å si dette - det høres jo så cocky ut? Men la gå: Jeg synes faktisk at de små monitorene mine fra AVI har en tonal presentasjon som jeg liker like godt fra mellombassen og opp. Har nok fortsatt til gode å høre noen kommersielle høyttalere med en tonal presentasjon som jeg synes er bedre enn AVIenes. Men klart, den tonale presentasjonen til MBL-høyttalerne var jo også fenomenal. Men det jeg virkelig falt for, var spredningsmønsteret deres. De er helt rundstrålende, og sprer lyden likt overalt. Likevel er stereobildet glassklart: De bygger opp en overbevisende scene, har et fantombilde som er som skåret i stein mellom høyttalerne, og 3D-bildet forsvinner faktisk ikke når man beveger seg rundt i rommet. Selv om det også her er aller klarest stereobilde når man befinner seg mellom høyttalerne.

    Har hørt flere highend-høyttalere til flere hundre tusen som jeg synes er massivt overpriset - og som jeg egentlig ikke synes spiller SÅ mye bedre enn hva jeg selv har, feks. Disse her mener jeg faktisk forsvarer prisen. Hvis man kjøper dem, tipper jeg at det er høyttalere som fort kan bli the speakers of a lifetime.
    Audiophile-Arve vel bruker dem i sitt referanseoppsett, og gutta i Stereofil har ett par hver, så du er nok ikke alene om å synes de låter fint.

    Jeg har prøvehørt dem tre ganger - siste gang i 3 1/2 time sammenhengende, med tanke på kjøp. Dessverre ble det med tanken. Det jeg var ukomfortabel med, var særlig to ting: Det ene er at de viste seg vanskelig å plassere - selv i prøverommet til Stereofil. Det andre var at de ikke synes å ha noen god retningsbestemmelse - soundstage om du vil (mange har påpekt nettopp dette). Hvis du får til plasseringen, kan de riktig nok låte "himmelsk", men slik jeg opplever det, befinner man seg da i en lydboble som likner ikke så lite på et surroundanlegg. Lyden kommer "allesteds fra" istedenfor fra et fast punkt rett bak høyttalerne. Kult å høre på, men det skaper ingen illusjon om å være på konsert med et levende orkester.


    Før jeg hørte MBL, hadde jeg virkelig tro på konseptet. Nå har jeg slått meg til ro med det jeg har - og det er i og for seg en grei følelse. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå er det ikke alle som har OlavEs ører ei heller hans lommebok. Så hva som for deg virker dyrt kan kun være en dag eller times inntekt for noen. Dermed vil deres lek med dyre produkter være det samme som din lek med rimeligere.

    Jeg synes faktisk noen av dere burde vise samme respekt for de som legger igjen litt penger, som man gjør overfor de som har et strammere budsjett. Det nemlig ingen som blir stemplet som gniene fattiglapper bare fordi de har høyttalere til under 10k.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er jeg en liten tur innom Oslo disse dagene. I dag var jeg innom Stereofil. Hadde lyst å høre på de rundtstrålende høyttalerne MBL 101:
    Vis vedlegget 400752
    (bilde jeg fant på nettet, med matchende plastikk-juletre i bakgrunnen, ser det ut som)

    Jeg fikk ikke hørt så veldig lenge på dem, siden de hadde tekniske problemer med avspillingen akkurat i dag, og det bare var to sanger som gikk på repeat hele tiden. (nå kan jeg utenat Don't cry for me Argentina med Madonna, for å si det sånn). Likevel var dette nok til å gi meg et slags overfladisk og grunnleggende inntrykk. For meg og mine preferanser, er det ingen av de kommersielle høyttaler-systemene jeg har hørt så langt som passer meg bedre enn dette. Tror jeg. Synes det spilte helt fenomenalt. Det dreier seg ikke SÅ mye om den tonale presentasjonen i seg selv. Får jeg lov til å si dette - det høres jo så cocky ut? Men la gå: Jeg synes faktisk at de små monitorene mine fra AVI har en tonal presentasjon som jeg liker like godt fra mellombassen og opp. Har nok fortsatt til gode å høre noen kommersielle høyttalere med en tonal presentasjon som jeg synes er bedre enn AVIenes. Men klart, den tonale presentasjonen til MBL-høyttalerne var jo også fenomenal. Men det jeg virkelig falt for, var spredningsmønsteret deres. De er helt rundstrålende, og sprer lyden likt overalt. Likevel er stereobildet glassklart: De bygger opp en overbevisende scene, har et fantombilde som er som skåret i stein mellom høyttalerne, og 3D-bildet forsvinner faktisk ikke når man beveger seg rundt i rommet. Selv om det også her er aller klarest stereobilde når man befinner seg mellom høyttalerne.

    Har hørt flere highend-høyttalere til flere hundre tusen som jeg synes er massivt overpriset - og som jeg egentlig ikke synes spiller SÅ mye bedre enn hva jeg selv har, feks. Disse her mener jeg faktisk forsvarer prisen. Hvis man kjøper dem, tipper jeg at det er høyttalere som fort kan bli the speakers of a lifetime.
    Audiophile-Arve vel bruker dem i sitt referanseoppsett, og gutta i Stereofil har ett par hver, så du er nok ikke alene om å synes de låter fint.

    Jeg har prøvehørt dem tre ganger - siste gang i 3 1/2 time sammenhengende, med tanke på kjøp. Dessverre ble det med tanken. Det jeg var ukomfortabel med, var særlig to ting: Det ene er at de viste seg vanskelig å plassere - selv i prøverommet til Stereofil. Det andre var at de ikke synes å ha noen god retningsbestemmelse - soundstage om du vil (mange har påpekt nettopp dette). Hvis du får til plasseringen, kan de riktig nok låte "himmelsk", men slik jeg opplever det, befinner man seg da i en lydboble som likner ikke så lite på et surroundanlegg. Lyden kommer "allesteds fra" istedenfor fra et fast punkt rett bak høyttalerne. Kult å høre på, men det skaper ingen illusjon om å være på konsert med et levende orkester.


    Før jeg hørte MBL, hadde jeg virkelig tro på konseptet. Nå har jeg slått meg til ro med det jeg har - og det er i og for seg en grei følelse. :)
    Interessant!

    Ja, er mye i det du sier. Selv om jeg synes de tegnet opp et 3D-bilde, er det likevel ikke den samme opplevelsen som i et godt par med "klassiske" frontfyrende høyttalere, der man fra sweetspot virkelig kan få følelsen av å se inn på en stor scene fra en passelig avstand. Slik jeg opplevde det under med korte lytteseanse der, er det mer som å sitte klint opp til scenen, eller å være midt inni der det skjer. Jeg liker den greia der. Men jeg forstår godt at mange foretrekker å ha større avstand mellom seg selv og scenen. (på kino, feks, liker jeg best å sitte helt foran, hvis det ikke blir for lavt i forhold til skjermen!).

    Jeg tror imidlertid at de kan komme enda mer til sin rett i et større rom. Lytterommet på Stereofil er jo relativt lite, med ganske lavt tak, såvidt jeg husker. Hvis disse høyttalerne får stå mer uforstyrret, slik at vegger og tak spiller mindre med, tipper jeg at det vil bli mindre surround, og mer soundstage.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke alle som har OlavEs ører ei heller hans lommebok. Så hva som for deg virker dyrt kan kun være en dag eller times inntekt for noen. Dermed vil deres lek med dyre produkter være det samme som din lek med rimeligere.

    Jeg synes faktisk noen av dere burde vise samme respekt for de som legger igjen litt penger, som man gjør overfor de som har et strammere budsjett. Det nemlig ingen som blir stemplet som gniene fattiglapper bare fordi de har høyttalere til under 10k.
    Forstår hva du mener, ANM, men... er nok ikke enig. Jeg mener faktisk at det er helt greit å påpeke det hvis man oppfatter at det er manglende overstemmelse mellom pris og prestasjon i et produkt som koster like mye som det den gjennomsnittlige nordmannen tjener i løpet av et helt år.

    Dette kommer nok til å høres fryktelig moralistisk ut, men la gå: Vi lever i en verden som holder på å gå til hundene på grunn av klimaendringene. Verden har massive problemer med sult, konflikt og migrasjon, og mye mer. Den velstanden vi tar for gitt i dag, vil vi nesten garantert ikke kunne ta for gitt om 30-40-50 år. Skal man da bare kimse av at det selges produkter som koster mer penger enn de fleste vil se i løpet av et helt liv, og som kanskje ikke er spesielt bra en gang? Noen tenker nok at dette er helt uproblematisk, at alle bare må bruke penger akkurat slik man vil, og at ingen andre har noe med å synse om det. Men slik tenker ikke jeg. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er galt å legge slike penger på produkter, verken innen hifi eller andre steder. Men jeg mener at det er ting det må gå an å ha en etisk samtale rundt.
    (ok, den moralske utblåsningen er over for denne gang :p )

    Men ang. min egen lommebok, siden du først nevner det: Det er faktisk ikke utenkelig å legge slike penger på høyttalere for min del, dersom det er noe jeg tror jeg vil kunne beholde i 20 år fram. Når det gjelder innkjøp, er min tilnærming generelt at det er bedre å kjøpe veldig dyrt og beholde tingene lenge, enn å kjøpe billig og stadig bytte ut.

    ---------------

    EDIT. Men bare for å legge til en ting ang. det med dyre hifi-produkter som muligens er en del overpriset: jeg er egentlig ikke så opptatt av hva vi hifi-forbrukere selv legger de oppsparte midlene våre på, selv om det kanskje kan virke slik i det jeg skrev over. Derimot er jeg ganske opptatt av hele kretsløpet i bransjen – produsenter, forhandlere, hifi-journalistikken – og hvordan overprisede produkter ser ut til å flyte helt sømløst gjennom det hele, uten at det er andre enn noen ganske få grinebitere på forum slik som dette som ser ut til å reagere.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig er jeg en liten tur innom Oslo disse dagene. I dag var jeg innom Stereofil. Hadde lyst å høre på de rundtstrålende høyttalerne MBL 101:
    Vis vedlegget 400752
    (bilde jeg fant på nettet, med matchende plastikk-juletre i bakgrunnen, ser det ut som)

    Jeg fikk ikke hørt så veldig lenge på dem, siden de hadde tekniske problemer med avspillingen akkurat i dag, og det bare var to sanger som gikk på repeat hele tiden. (nå kan jeg utenat Don't cry for me Argentina med Madonna, for å si det sånn). Likevel var dette nok til å gi meg et slags overfladisk og grunnleggende inntrykk. For meg og mine preferanser, er det ingen av de kommersielle høyttaler-systemene jeg har hørt så langt som passer meg bedre enn dette. Tror jeg. Synes det spilte helt fenomenalt. Det dreier seg ikke SÅ mye om den tonale presentasjonen i seg selv. Får jeg lov til å si dette - det høres jo så cocky ut? Men la gå: Jeg synes faktisk at de små monitorene mine fra AVI har en tonal presentasjon som jeg liker like godt fra mellombassen og opp. Har nok fortsatt til gode å høre noen kommersielle høyttalere med en tonal presentasjon som jeg synes er bedre enn AVIenes. Men klart, den tonale presentasjonen til MBL-høyttalerne var jo også fenomenal. Men det jeg virkelig falt for, var spredningsmønsteret deres. De er helt rundstrålende, og sprer lyden likt overalt. Likevel er stereobildet glassklart: De bygger opp en overbevisende scene, har et fantombilde som er som skåret i stein mellom høyttalerne, og 3D-bildet forsvinner faktisk ikke når man beveger seg rundt i rommet. Selv om det også her er aller klarest stereobilde når man befinner seg mellom høyttalerne.

    Har hørt flere highend-høyttalere til flere hundre tusen som jeg synes er massivt overpriset - og som jeg egentlig ikke synes spiller SÅ mye bedre enn hva jeg selv har, feks. Disse her mener jeg faktisk forsvarer prisen. Hvis man kjøper dem, tipper jeg at det er høyttalere som fort kan bli the speakers of a lifetime.
    Det var MBL jeg viste til i tråden om "retningen", startet av Artanis, som spilte som en million :)

    Høyttalerne overrasket meg også.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Forøvrig er jeg en liten tur innom Oslo disse dagene. I dag var jeg innom Stereofil. Hadde lyst å høre på de rundtstrålende høyttalerne MBL 101:
    Vis vedlegget 400752
    (bilde jeg fant på nettet, med matchende plastikk-juletre i bakgrunnen, ser det ut som)

    Jeg fikk ikke hørt så veldig lenge på dem, siden de hadde tekniske problemer med avspillingen akkurat i dag, og det bare var to sanger som gikk på repeat hele tiden. (nå kan jeg utenat Don't cry for me Argentina med Madonna, for å si det sånn). Likevel var dette nok til å gi meg et slags overfladisk og grunnleggende inntrykk. For meg og mine preferanser, er det ingen av de kommersielle høyttaler-systemene jeg har hørt så langt som passer meg bedre enn dette. Tror jeg. Synes det spilte helt fenomenalt. Det dreier seg ikke SÅ mye om den tonale presentasjonen i seg selv. Får jeg lov til å si dette - det høres jo så cocky ut? Men la gå: Jeg synes faktisk at de små monitorene mine fra AVI har en tonal presentasjon som jeg liker like godt fra mellombassen og opp. Har nok fortsatt til gode å høre noen kommersielle høyttalere med en tonal presentasjon som jeg synes er bedre enn AVIenes. Men klart, den tonale presentasjonen til MBL-høyttalerne var jo også fenomenal. Men det jeg virkelig falt for, var spredningsmønsteret deres. De er helt rundstrålende, og sprer lyden likt overalt. Likevel er stereobildet glassklart: De bygger opp en overbevisende scene, har et fantombilde som er som skåret i stein mellom høyttalerne, og 3D-bildet forsvinner faktisk ikke når man beveger seg rundt i rommet. Selv om det også her er aller klarest stereobilde når man befinner seg mellom høyttalerne.

    Har hørt flere highend-høyttalere til flere hundre tusen som jeg synes er massivt overpriset - og som jeg egentlig ikke synes spiller SÅ mye bedre enn hva jeg selv har, feks. Disse her mener jeg faktisk forsvarer prisen. Hvis man kjøper dem, tipper jeg at det er høyttalere som fort kan bli the speakers of a lifetime.
    Audiophile-Arve vel bruker dem i sitt referanseoppsett, og gutta i Stereofil har ett par hver, så du er nok ikke alene om å synes de låter fint.

    Jeg har prøvehørt dem tre ganger - siste gang i 3 1/2 time sammenhengende, med tanke på kjøp. Dessverre ble det med tanken. Det jeg var ukomfortabel med, var særlig to ting: Det ene er at de viste seg vanskelig å plassere - selv i prøverommet til Stereofil. Det andre var at de ikke synes å ha noen god retningsbestemmelse - soundstage om du vil (mange har påpekt nettopp dette). Hvis du får til plasseringen, kan de riktig nok låte "himmelsk", men slik jeg opplever det, befinner man seg da i en lydboble som likner ikke så lite på et surroundanlegg. Lyden kommer "allesteds fra" istedenfor fra et fast punkt rett bak høyttalerne. Kult å høre på, men det skaper ingen illusjon om å være på konsert med et levende orkester.


    Før jeg hørte MBL, hadde jeg virkelig tro på konseptet. Nå har jeg slått meg til ro med det jeg har - og det er i og for seg en grei følelse. :)
    Interessant!

    Ja, er mye i det du sier. Selv om jeg synes de tegnet opp et 3D-bilde, er det likevel ikke den samme opplevelsen som i et godt par med "klassiske" frontfyrende høyttalere, der man fra sweetspot virkelig kan få følelsen av å se inn på en stor scene fra en passelig avstand. Slik jeg opplevde det under med korte lytteseanse der, er det mer som å sitte klint opp til scenen, eller å være midt inni der det skjer. Jeg liker den greia der. Men jeg forstår godt at mange foretrekker å ha større avstand mellom seg selv og scenen. (på kino, feks, liker jeg best å sitte helt foran, hvis det ikke blir for lavt i forhold til skjermen!).

    Jeg tror imidlertid at de kan komme enda mer til sin rett i et større rom. Lytterommet på Stereofil er jo relativt lite, med ganske lavt tak, såvidt jeg husker. Hvis disse høyttalerne får stå mer uforstyrret, slik at vegger og tak spiller mindre med, tipper jeg at det vil bli mindre surround, og mer soundstage.
    Jeg skal heller ikke dømme MBL "nord og ned", særlig ikke siden det er så vidt mange fornuftige mennesker som har valgt dem og trives med dem. Lytterommet til Stereofil er nok ikke ideelt, nei. Men jeg har hørt MBL låte utrolig bra i det rommet også. Siste gang jeg prøvelyttet, brukte jeg for det meste vinyl som kilde. Nesten uansett hvordan jeg flyttet høyttalerne og hvor jeg satt, ble det liksom ikke riktig. Min tanke da, var at "når jeg ikke får det til her, får jeg det sikkert ikke til hjemme heller. I all fall ofrer jeg ikke en halv million på å teste det ut."
    Den beste opplevelsen jeg har hatt med MBL, har vært med streaming fra "høyoppløste filer". Miles Davis, "Summertime", utrolig luftig med tung og stoooor bass. Men likevel etter at inntrykket godt og vel hadde satt seg, kom tvilen: Er det virkelig slik det låter ansikt til ansikt med en enkelt trompeter og komp stående foran seg? Min konklusjon var et klart nei. Slik låt kan man kun skape kunstig gjennom et høyttaleranlegg, eller - kanskje - i en enorm, folketom middelalderkatedral. Nå skal det sies at innspillingen kanskje også hadde litt av "skylda", men likevel.....Jeg gikk hjem og hørte på mitt eget anlegg. Det låt ikke så stort og imponerende, men langt mer virkelighetsnært.

    Tror egentlig ikke at vi er særlig uenige....:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal heller ikke dømme MBL "nord og ned", særlig ikke siden det er så vidt mange fornuftige mennesker som har valgt dem og trives med dem. Lytterommet til Stereofil er nok ikke ideelt, nei. Men jeg har hørt MBL låte utrolig bra i det rommet også. Siste gang jeg prøvelyttet, brukte jeg for det meste vinyl som kilde. Nesten uansett hvordan jeg flyttet høyttalerne og hvor jeg satt, ble det liksom ikke riktig. Min tanke da, var at "når jeg ikke får det til her, får jeg det sikkert ikke til hjemme heller. I all fall ofrer jeg ikke en halv million på å teste det ut."
    Den beste opplevelsen jeg har hatt med MBL, har vært med streaming fra "høyoppløste filer". Miles Davis, "Summertime", utrolig luftig med tung og stoooor bass. Men likevel etter at inntrykket godt og vel hadde satt seg, kom tvilen: Er det virkelig slik det låter ansikt til ansikt med en enkelt trompeter og komp stående foran seg? Min konklusjon var et klart nei. Slik låt kan man kun skape kunstig gjennom et høyttaleranlegg, eller - kanskje - i en enorm, folketom middelalderkatedral. Nå skal det sies at innspillingen kanskje også hadde litt av "skylda", men likevel.....Jeg gikk hjem og hørte på mitt eget anlegg. Det låt ikke så stort og imponerende, men langt mer virkelighetsnært.

    Tror egentlig ikke at vi er særlig uenige....:)
    Nei, tror ikke vi er grunnleggende uenige:) Jeg tror delvis det kan dreie seg om at man faktisk kan ha ulike preferanser for hvordan man liker å få musikk gjengitt i heimen. Jeg mener at det finnes noen ting man kan si at objektivt er bedre enn andre ting... Vil for eksempel ikke bli sur i det hele tatt hvis noen hevder at basse-Tom har bedre bassgjengivelse enn hva jeg selv har (ikke hørt anlegget hans ennå da, men ut fra hva jeg har lest), og at dette er objektivt sant helt uavhengig av om jeg selv skulle finne på å foretrekke bassen hos meg selv. Men så er det andre ting der jeg tror det genuint er ulike preferanser, og man ikke kan si at noe er bedre enn noe annet. Jeg liker å få følelsen av å være veldig nær scenen, eller å være på scenen, når jeg hører på musikk. Mange andre liker ikke det. Jeg vil si at ingen har rett eller feil, det dreier seg bare om ulike preferanser.

    For å ta trompeten til Miles for eksempel: Det ville kanskje være slik det ville ha hørtes ut HVIS Miles hadde spilt trompet i lytterommet på Stereofil? Jeg tror faktisk det... Siden trompet til en viss grad sprer lyden i mange ulike retninger, og det ofte er så mye lydtrykk og luftbølger at det nok ville blitt en del refleksjoner frem og tilbake. Men det er nok ikke slik det ville hørtes ut hvis du hadde hørt Miles spille i en større konsertsal. Hva er det som er mest riktig - å få en følelse av at Miles står og spiller inni det rommet der man faktisk befinner seg, eller å få en følelse av at man befinner seg i en større konsertsal der Miles og bandet hans har konsert? Jeg foretrekker det første... men mange foretrekker nok det andre.

    Men nå skriver jeg meg bort her. Skal også legge til at jeg ikke fikk hørt SÅ mye på dem, så kan godt være at jeg ville bli mer oppmerksom på begrensningene deres med enda mer lytting.

    Forresten, hvilke sonus faber-høyttalere er det du har? :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå er det ikke alle som har OlavEs ører ei heller hans lommebok. Så hva som for deg virker dyrt kan kun være en dag eller times inntekt for noen. Dermed vil deres lek med dyre produkter være det samme som din lek med rimeligere.

    Jeg synes faktisk noen av dere burde vise samme respekt for de som legger igjen litt penger, som man gjør overfor de som har et strammere budsjett. Det nemlig ingen som blir stemplet som gniene fattiglapper bare fordi de har høyttalere til under 10k.
    Forstår hva du mener, ANM, men... er nok ikke enig. Jeg mener faktisk at det er helt greit å påpeke det hvis man oppfatter at det er manglende overstemmelse mellom pris og prestasjon i et produkt som koster like mye som det den gjennomsnittlige nordmannen tjener i løpet av et helt år.

    Dette kommer nok til å høres fryktelig moralistisk ut, men la gå: Vi lever i en verden som holder på å gå til hundene på grunn av klimaendringene. Verden har massive problemer med sult, konflikt og migrasjon, og mye mer. Den velstanden vi tar for gitt i dag, vil vi nesten garantert ikke kunne ta for gitt om 30-40-50 år. Skal man da bare kimse av at det selges produkter som koster mer penger enn de fleste vil se i løpet av et helt liv, og som kanskje ikke er spesielt bra en gang? Noen tenker nok at dette er helt uproblematisk, at alle bare må bruke penger akkurat slik man vil, og at ingen andre har noe med å synse om det. Men slik tenker ikke jeg. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er galt å legge slike penger på produkter, verken innen hifi eller andre steder. Men jeg mener at det er ting det må gå an å ha en etisk samtale rundt.
    (ok, den moralske utblåsningen er over for denne gang :p )

    Men ang. min egen lommebok, siden du først nevner det: Det er faktisk ikke utenkelig å legge slike penger på høyttalere for min del, dersom det er noe jeg tror jeg vil kunne beholde i 20 år fram. Når det gjelder innkjøp, er min tilnærming generelt at det er bedre å kjøpe veldig dyrt og beholde tingene lenge, enn å kjøpe billig og stadig bytte ut.

    ---------------

    EDIT. Men bare for å legge til en ting ang. det med dyre hifi-produkter som muligens er en del overpriset: jeg er egentlig ikke så opptatt av hva vi hifi-forbrukere selv legger de oppsparte midlene våre på, selv om det kanskje kan virke slik i det jeg skrev over. Derimot er jeg ganske opptatt av hele kretsløpet i bransjen – produsenter, forhandlere, hifi-journalistikken – og hvordan overprisede produkter ser ut til å flyte helt sømløst gjennom det hele, uten at det er andre enn noen ganske få grinebitere på forum slik som dette som ser ut til å reagere.
    Den moralismen du presenterte i første halvdel føyk ut vinduet når jeg leste resten av innlegget ditt.;) Du har tydeligvis ikke problemer med å bruke penger, som du kunne sendt til mer trengende, for å få oppfylt egne drømmer.

    Faktumet vi står igjen med er at du nok ikke har særlig praktisk erfaring, sier ikke at din tilnærming nødvendigvis er feil og respekterer virkelig at du bruker hodet og setter deg inn i hobbyen. Men føler likevel ikke at du ennå er kompetent til og på et generelt grunnlag å uttale deg om hva som er overpriset eller ei. Du må selvfølgelig uttale deg i forhold til dine egne ønsker og behov, men bare fordi DU ikke liker en ting er det ikke dermed sagt at det er overpriset.

    Ps! Hadde mine Dynabel Euforia i 17år og var svært fornøyd. Prøvde i eierperioden en rekke andre oppsett, men fant ingen i umiddelbar nær prisklasse som ga meg et realt løft. Konkluderte likevel ikke med at de andre var overpriset, for noen av dem hadde jeg hørt i andre sammenhenger hvor de låt fortreffelig. Jeg konkluderte med at jeg hadde funnet noe som matchet min preferanse og rommet jeg hadde til rådighet. De falt dessverre tvert igjennom i nåværende stue og leverte ikke nok til en aldrende tunghørt dundremusikkelsker.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei, Olav
    Unødvendig dyre høyttalere - Amati Futura.
    Men de er jo blanke og fine, og gjør seg godt sammen med alle de persiske teppene og Picassoene på veggene.

    For å være seriøs: De spiller bra off axis og det er viktig.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke alle som har OlavEs ører ei heller hans lommebok. Så hva som for deg virker dyrt kan kun være en dag eller times inntekt for noen. Dermed vil deres lek med dyre produkter være det samme som din lek med rimeligere.

    Jeg synes faktisk noen av dere burde vise samme respekt for de som legger igjen litt penger, som man gjør overfor de som har et strammere budsjett. Det nemlig ingen som blir stemplet som gniene fattiglapper bare fordi de har høyttalere til under 10k.
    Forstår hva du mener, ANM, men... er nok ikke enig. Jeg mener faktisk at det er helt greit å påpeke det hvis man oppfatter at det er manglende overstemmelse mellom pris og prestasjon i et produkt som koster like mye som det den gjennomsnittlige nordmannen tjener i løpet av et helt år.

    Dette kommer nok til å høres fryktelig moralistisk ut, men la gå: Vi lever i en verden som holder på å gå til hundene på grunn av klimaendringene. Verden har massive problemer med sult, konflikt og migrasjon, og mye mer. Den velstanden vi tar for gitt i dag, vil vi nesten garantert ikke kunne ta for gitt om 30-40-50 år. Skal man da bare kimse av at det selges produkter som koster mer penger enn de fleste vil se i løpet av et helt liv, og som kanskje ikke er spesielt bra en gang? Noen tenker nok at dette er helt uproblematisk, at alle bare må bruke penger akkurat slik man vil, og at ingen andre har noe med å synse om det. Men slik tenker ikke jeg. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er galt å legge slike penger på produkter, verken innen hifi eller andre steder. Men jeg mener at det er ting det må gå an å ha en etisk samtale rundt.
    (ok, den moralske utblåsningen er over for denne gang :p )

    Men ang. min egen lommebok, siden du først nevner det: Det er faktisk ikke utenkelig å legge slike penger på høyttalere for min del, dersom det er noe jeg tror jeg vil kunne beholde i 20 år fram. Når det gjelder innkjøp, er min tilnærming generelt at det er bedre å kjøpe veldig dyrt og beholde tingene lenge, enn å kjøpe billig og stadig bytte ut.

    ---------------

    EDIT. Men bare for å legge til en ting ang. det med dyre hifi-produkter som muligens er en del overpriset: jeg er egentlig ikke så opptatt av hva vi hifi-forbrukere selv legger de oppsparte midlene våre på, selv om det kanskje kan virke slik i det jeg skrev over. Derimot er jeg ganske opptatt av hele kretsløpet i bransjen – produsenter, forhandlere, hifi-journalistikken – og hvordan overprisede produkter ser ut til å flyte helt sømløst gjennom det hele, uten at det er andre enn noen ganske få grinebitere på forum slik som dette som ser ut til å reagere.
    Den moralismen du presenterte i første halvdel føyk ut vinduet når jeg leste resten av innlegget ditt.;) Du har tydeligvis ikke problemer med å bruke penger, som du kunne sendt til mer trengende, for å få oppfylt egne drømmer.

    Faktumet vi står igjen med er at du nok ikke har særlig praktisk erfaring, sier ikke at din tilnærming nødvendigvis er feil og respekterer virkelig at du bruker hodet og setter deg inn i hobbyen. Men føler likevel ikke at du ennå er kompetent til og på et generelt grunnlag å uttale deg om hva som er overpriset eller ei. Du må selvfølgelig uttale deg i forhold til dine egne ønsker og behov, men bare fordi DU ikke liker en ting er det ikke dermed sagt at det er overpriset.

    Ps! Hadde mine Dynabel Euforia i 17år og var svært fornøyd. Prøvde i eierperioden en rekke andre oppsett, men fant ingen, i umiddelbar nær prisklasse, som ga meg et realt løft. Konkluderte likevel ikke med at de andre var overpriset, for noen av dem hadde jeg hørt i andre sammenhenger hvor de låt fortreffelig. Jeg konkluderte med at jeg hadde funnet noe som matchet min preferanse og rommet jeg hadde til rådighet. De falt dessverre tvert igjennom i nåværende stue og leverte ikke nok til en aldrende tunghørt dundremusikkelsker.

    Liker det siste innlegget ditt, ANM :) (og litt god-hets for å være hifi-rookie har jeg ikke noe problem med å takle!)

    Ja, du har helt rett i at jeg ikke har noe problem med å bruke alt for mye penger på egne prosjekter, selv om andre kunne trengt det mer. Jeg er nok verken bedre eller dårligere enn andre. Slik de fleste av oss er, vi er helt vanlige mennesker. Imidlertid synes jeg det ville være helt greit hvis noen sa til meg: "Olav, du kan da virkelig ikke bruke så mye penger på tull som dette!?" -- jeg synes altså det er en legitim innvending, også mot meg selv. Så blir det opp til meg om jeg vil lytte til det eller ikke.

    Og skal tenke over det du sier. Jeg er både enig og ikke enig. Du har helt rett i at det godt kan være at ting ikke er overpriset, selv om jeg selv tenker at det ikke ville vært verdt det for meg. Og du har rett i at jeg noen ganger kan uttale meg for bastant. Men jeg mener likevel ikke at alt kan eller bør reduseres til at det bare er "MIN mening". I én forstand er det selvfølgelig det, min subjektive mening. Men det kan jo likevel være at jeg har rett? Og det kan være at jeg tar feil. Som jeg skrev i innlednings-innlegget: Jeg kan ha sterke meninger. De kan være riktige, og de kan være feil. Og jeg vil gjerne bli utfordret på meningene mine. Slik du gjør nå, for eksempel :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Olav
    Unødvendig dyre høyttalere - Amati Futura.
    Men de er jo blanke og fine, og gjør seg godt sammen med alle de persiske teppene og Picassoene på veggene.

    For å være seriøs: De spiller bra off axis og det er viktig.
    Ikke hørt dem. Men ser at Stereofil har dem. Kunne jo kanskje fått hørt dem i dag! Men ja, slik Stereofil skriver: De VAR jo faktisk dritlekre. Jeps :) Hvis de også spiller bra off-axis, høres det ut som noe jeg fort kunne ha likt veldig godt selv også.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Skal gi meg mens jeg er ovanpå, men bare minne deg på at 25% av pengene brukt på overprisede produkter går rett tilbake i felleskassa til vårt velferdssamfunn. Pluss så på skatten som importør/selger må tilbakeføre av fortjenesten, så skal du se at det er en veldig sosialt solidarisk handling å handle dyr haifai.;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei, Olav
    Unødvendig dyre høyttalere - Amati Futura.
    Men de er jo blanke og fine, og gjør seg godt sammen med alle de persiske teppene og Picassoene på veggene.

    For å være seriøs: De spiller bra off axis og det er viktig.
    Ikke hørt dem. Men ser at Stereofil har dem. Kunne jo kanskje fått hørt dem i dag! Men ja, slik Stereofil skriver: De VAR jo faktisk dritlekre. Jeps :) Hvis de også spiller bra off-axis, høres det ut som noe jeg fort kunne ha likt veldig godt selv også.
    Takk takk.
    Egentlig burde du ha hørt dem her - prøverommet til Stereofil kan være litt krevende. Det gjelder sikkert også i forhold til MBL. Jeg har hatt noen av Stereofil-folkene hjemme her ved flere anledninger. De ble overrasket over hvor mye bedre høyttalerne låter her.:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skal gi meg mens jeg er ovanpå, men bare minne deg på at 25% av pengene brukt på overprisede produkter går rett tilbake i felleskassa til vårt velferdssamfunn. Pluss så på skatten som importør/selger må tilbakeføre av fortjenesten, så skal du se at det er en veldig sosialt solidarisk handling å handle dyr haifai.;)
    Føler meg som en engel.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skal gi meg mens jeg er ovanpå, men bare minne deg på at 25% av pengene brukt på overprisede produkter går rett tilbake i felleskassa til vårt velferdssamfunn. Pluss så på skatten som importør/selger må tilbakeføre av fortjenesten, så skal du se at det er en veldig sosialt solidarisk handling å handle dyr haifai.;)
    Hehe... du er en sann menneskevenn, ANM! Og la ingen fortelle deg noe annet! ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Massevis, spørs hva du betegner som konkurranse. DIY f.eks vil jo lett utkonkurrere det om du sier 100k som budsjett. Tenkt eksempel: 2 stk Tom danley SH50 kombinert med DBA i bassen. Vil være mye bedre. Vil også ha 10x kapasitet omtrent.
    Eller f.eks CBT36 fra don keele med egnet bassystem, gjerne dipolbass. Jeg liker dog også blafrefleksss veldig godt.
    Det vil ikke være sammenlignbart en gang spør du meg. Spiller man aldri over 70-80db er det jo likere though.

    Under 300k så kan du kjøre fullskala hornsystem med dipolbass og fulltunet rom. Er en del svakheter i den dynaudioen som må adresseres. som f.eks konstant spredning gjennom hele frekvensområdet ned til schroeder, som jeg mener er noe av det aller viktigste med en høyttaler dersom man ikke har ENORMT mye akustiske tiltak i rommet.

    EDIT:
    Til 35k, så er cbt36 kombinert med f.eks 6stk Seas l26roy i lukkede kasser en stor konkurrent.
    Tusen takk, veldig interessante tanker og innspill, Thohaug! Bare kjapt ang. det jeg uthever: jeg har knapt sett noen her på forumet diskutere Danley SH50. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med bare. Mens på en del utenlandske nettforum blir de hauset opp i skyene, og flere mener det er det beste de har hørt. Har du hørt dem? Den norske distributøren er faktisk utenfor Bergen, så vurderer å ta en tur dit for å ta en lytt...
    Jeg eier 2 par med SPL TD1 som brukes i pa anlegget. Det er forgjengeren til SH 50 og De låter fabelaktig. Det er multiple entry horn dersom du ønsker å lese om prinsippene bak det.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Massevis, spørs hva du betegner som konkurranse. DIY f.eks vil jo lett utkonkurrere det om du sier 100k som budsjett. Tenkt eksempel: 2 stk Tom danley SH50 kombinert med DBA i bassen. Vil være mye bedre. Vil også ha 10x kapasitet omtrent.
    Eller f.eks CBT36 fra don keele med egnet bassystem, gjerne dipolbass. Jeg liker dog også blafrefleksss veldig godt.
    Det vil ikke være sammenlignbart en gang spør du meg. Spiller man aldri over 70-80db er det jo likere though.

    Under 300k så kan du kjøre fullskala hornsystem med dipolbass og fulltunet rom. Er en del svakheter i den dynaudioen som må adresseres. som f.eks konstant spredning gjennom hele frekvensområdet ned til schroeder, som jeg mener er noe av det aller viktigste med en høyttaler dersom man ikke har ENORMT mye akustiske tiltak i rommet.

    EDIT:
    Til 35k, så er cbt36 kombinert med f.eks 6stk Seas l26roy i lukkede kasser en stor konkurrent.
    Tusen takk, veldig interessante tanker og innspill, Thohaug! Bare kjapt ang. det jeg uthever: jeg har knapt sett noen her på forumet diskutere Danley SH50. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med bare. Mens på en del utenlandske nettforum blir de hauset opp i skyene, og flere mener det er det beste de har hørt. Har du hørt dem? Den norske distributøren er faktisk utenfor Bergen, så vurderer å ta en tur dit for å ta en lytt...
    Jeg eier 2 par med SPL TD1 som brukes i pa anlegget. Det er forgjengeren til SH 50 og De låter fabelaktig. Det er multiple entry horn dersom du ønsker å lese om prinsippene bak det.
    Kult. Takk for tips. Skal lese.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å ta trompeten til Miles for eksempel: Det ville kanskje være slik det ville ha hørtes ut HVIS Miles hadde spilt trompet i lytterommet på Stereofil? Jeg tror faktisk det... Siden trompet til en viss grad sprer lyden i mange ulike retninger, og det ofte er så mye lydtrykk og luftbølger at det nok ville blitt en del refleksjoner frem og tilbake. Men det er nok ikke slik det ville hørtes ut hvis du hadde hørt Miles spille i en større konsertsal. Hva er det som er mest riktig - å få en følelse av at Miles står og spiller inni det rommet der man faktisk befinner seg, eller å få en følelse av at man befinner seg i en større konsertsal der Miles og bandet hans har konsert? Jeg foretrekker det første... men mange foretrekker nok det andre.
    Denne var litt for fristende til og la vær å kommentere. Diskusjonen om bruk av refleksjoner vs. minimere de er veldig interessant.

    Du skriver at hvis Miles hadde spilt i rommet til Stereofil, så tenker du at det vil låte som de rundstrålende. Jeg tror vi må skille mellom opptak/miks og lytting. I utgangspunktet skal nemlig all informasjonen ligge i opptaket. Og dersom man legger på spesielt tidlige refleksjoner etterpå til lyttebiten, så beveger man seg vekk ifra det opprinnelig signalet. Trompeten til Miles får da dobbelt opp med refleksjoner, fra opptaket og fra rommet du lytter i. Jeg vil si dersom du skal høre trompeten eller noe annet mest likt opptaket, så må tidlige refleksjonene minimeres mest mulig og sene refleksjoner bør ikke stikke ut for mye. Sitatet under beskriver hva jeg mener:

    In contrast, the acoustics of sound reproduction rooms, like recording studios and home theatres, should be neutral. All of the spectral, timbre and spatial information is pre-recorded on the playback media, and the reproduction room is only there to allow a listener to hear what has been recorded, as it was recorded.
    Men så har vi et problem med tokanals stereo i små rom. Vi får gjerne ikke det store lydbildet og scenen som med live musikk. Så hvordan skal vi kompensere for dette? Rundstrålende er en metode som gir en slags live følelse, men det introduserer samtidig veldig mye ekstra refleksjoner som går utover en mengde områder. Flerkanals er en annen, men det fører både til de samme problemene samt andre.

    Det finnes slik jeg ser det primært en måte å både bevare opptaksignalet og samtidig oppleve mer spatial informasjon/større scene. Og det er bruk av diffusjon som gir et lateralt bidrag. Helst til sene refleksjoner. Dette er IMO det som kommer desidert nærmest live lyd fra gode saler.

    Dette forutsetter selvsagt at man ønsker å høre slik opptaket var. Hvis det var ræva, så er det man hører også når man fjerner fottrykket fra lytterommet. Mye mer kunne vært sagt om dette, men det er i alle fall noen tanker.

    P.S. Spredningsmønsteret til en trompet er forresten ganske direktiv over 1kHz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn